آدرس: تهران، مرزداران - نبش خیابان عرب حسینی پلاک ۵۳ طبقه دوم واحد ۷

ایمپلنت افراد مبتلا به پوکی استخوان چه شرایطی دارد؟

ایمپلنت افراد مبتلا به پوکی استخوان با بیماران معمولی تفاوت بسیاری دارد. مسلما ایمپلنت درمانی است که برای موفقیت هرچه بهتر به بافت سخت و ویژه استخوان نیاز دارد. زمانی که چنین بافتی در بیماران همراه با پوکی استخوان تراکم و استحکام کافی را نداشته باشد، مشکلاتی برای آن به وجود خواهد آمد.

◀ اما آیا کاشت دندان افراد مبتلا به پوکی استخوان عوارضی به دنبال دارد؟ آیا هیچ یک از بیماران مبتلا به پوکی استخوان امکان دریافت چنین خدماتی را ندارند؟ آیا بیماری که برای درمان پوکی استخوان خود از دارو استفاده می‌کند، امکان کاشت دندان را خواهد داشت؟ همه و همه این سوالات می‌‌تواند برای پروسه درمانی یک فرد مبتلا به چنین عاضه‌ای مطرح شود. در ادامه به پاسخ هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

ایمپلنت برای افراد مبتلا به پوکی استخوان چه شرایطی دارد؟

نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که بیماران مبتلا به پوکی استخوان به طور معمول از تراکم بافت سخت کمی برخوردار هستند. همین موضوع خود یکی از عواملی است که در پروسه کاشت دندان اثرگذار خواهد بود. به همین علت دندانپزشک ممکن است تصمیم بگیرد از یک‌سری راهکارهای درمانی مکمل استفاده کند. علاوه‌ بر این، بیماران مبتلا به پوکی استخوان، غالبا تحلیل استخوانی را در سطح استخوان فک خود تجربه می‌کنند. همین امر سبب خواهد شد تا ارتفاع استخوان فک به مقدار دلخواه برای کاشت پایه مناسب ایمپلنت کافی نباشد. با این حال امکان دریافت خدمات ایمپلنت دندان برای چنین بیمارانی وجود خواهد داشت.

برای دریافت نوبت و مشاوره ایمپلنت دندان فرم زیر را پر کنید.

مشخصات فردی(ضروری)
مشخصات فردی(ضروری)
OPG(ضروری)
خدمات(ضروری)

مشکلات ایمپلنت افراد مبتلا به پوکی استخوان

دقت کنید برای کاشت ایمپلنت در افراد مبتلا به پوکی استخوان، یک‌سری مشکلات و چالش‌ها حین درمان وجود دارد که دندانپزشک با هر یک مواجه خواهد شد:

مشکلات ایمپلنت افراد مبتلا به پوکی استخوان از جمله کاهش تراکم استخوان فک

اولین و شاید مهم‌ترین مشکلی که در ایمپلنت بیماران مبتلا به پوکی استخوان محدودیت ایجاد می‌کند، کاهش تراکم استخوان فک است. ◀ در بیماران مبتلا به این عارضه، مسلما استخوان فک دانسیته و تراکم اولیه خود را ندارد و از یک‌سری تخلخل‌هایی برخوردار است. این در حالی است که برای تثبیت پایه ایمپلنت در استخوان، باید تراکم کافی از آن وجود داشته باشد.

استخوان اسفنجی به خودی خود حالت متخلخل را دارد. این در حالی است که استخوان کورتیکال بسیار متراکم بوده و دیگر حالت متخلخل را ندارد. اما در بیماران مبتلا به پوکی استخوان، چنین حالتی در استخوان کورتیکال هم به وجود خواهد آمد.

شانس موفقیت ایمپلنت افراد مبتلا به پوکی استخوان به طور معمول به دلایل مختلف نظیر تراکم کم استخوان و حتی تحلیل آن، پایین‌تر است. با این حال اگر یک درمان اصولی برای چنین بیمارانی انجام شود، در اکثر مواقع با موفقیت همراه است. اما نسبت به یک فرد عادی، دیگر موفقیت آن در حد 90 درصد نخواهد بود.

نکته مهم دیگری که در این بیماران وجود دارد، کاهش پتانسیل ترمیم‌پذیری استخوان است. در حقیقت استخوان فک پس از کشیدن دندان ممکن است به مقدار کافی تراکم لازم را به دست نیاورد.

شاید تصور کنید ایمپلنت افراد مبتلا به پوکی استخوان که برای درمان مشکل خود به پزشک مراجعه می‌کنند، بسیار ساده‌تر است. خیلی‌ها تصور بر آن دارند که اگر بیماری پوکی استخوان همانند دیابت تحت کنترل در آید، امکان انجام درمان‌های مختلف دندانپزشکی و به ویژه ایمپلنت برای فرد وجود خواهد داشت. ◀ با این حال موضوع بسیار مهمی که در بیماران تحت درمان پوکی استخوان مطرح می‌شود، مصرف داروها است. به طور معمول پزشکان و متخصصینی که بیمار برای درمان مشکلش به او مراجعه می‌کند، از داروهای ضد پوکی استخوان بیس‌فسفونات کمک می‌گیرند. این در حالی است که چنین داروهایی دست دندانپزشک را در انجام درمان‌های مختلف و به خصوص ایمپلنت بسیار محدود خواهد کرد.

از دیگر مشکلاتی که برای ایمپلنت افراد مبتلا به پوکی استخوان وجود دارد، نیاز به درمان‌های مکمل است. مسلما فردی که از تراکم و ارتفاع استخوانی برخوردار نیست، باید یک‌سری خدمات جانبی دریافت کند تا شرایط بهتری برای کاشت دندان داشته باشد. یکی از مهم‌ترین درمان‌های جانبی، پیوند استخوان با روش‌های مختلف است. دقت کنید که خود این روش‌ها با هزینه‌هایی همراه است و پروسه درمان را طولانی‌تر خواهد کرد.

مشکلات ایمپلنت بیماران مبتلا به پوکی استخوان از جمله نیاز به پیوند استخوان
خدمات دندانپزشکی

برای اطلاع از جدیدترین تعرفه‌های دندانپزشکی سال 1403 بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

عوارض ایمپلنت افراد مبتلا به پوکی استخوان

کاشت دندان افراد مبتلا به پوکی استخوان در صورتی که به طور اصولی و درست انجام نشود، عوارضی برای بیمار به دنبال دارد. در ادامه به بعضی از مهم‌ترین عوارض آن می‌پردازیم:

یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که بیماران مبتلا به پوکی استخوان با آن مواجه می‌شوند، ◀ شکستگی است. به همین علت ممکن است در اثر کوچک‌ترین ضربه با شکستگی استخوان در نقاط مختلف بدن مواجه شوند. این موضوع به ویژه در ایمپلنت که نیاز به جراحی و قرارگیری پایه دارد، به چشم خواهد خورد. همچنین در پروسه کشیدن دندان قبل از ایمپلنت، احتمال شکستگی‌های کوچکی در استخوان فرد وجود دارد. درست است که این شکستگی‌ها مشکل خاصی برای خود درمان ایجاد نمی‌‌کند، اما عوارض بیمار را پس از آن افزایش خواهد داد. به عنوان مثال فرد احتمالا با درد و تورم بیشتری پس از خارج‌سازی دندان و حتی کاشت ایمپلنت مواجه می‌شود.

عوارض ایمپلنت بیماران مبتلا به پوکی استخوان از جمله استئونکروز

شاید مهم‌ترین عارضه‌ای که در ایمپلنت افراد مبتلا به پوکی استخوان باید از آن ترسید، استئونکروز است. این عارضه در بیماران مبتلا به پوکی استخوان که هیچ اقدامی برای درمان خود نمی‌کنند، دیده نخواهد شد. مشکل زمانی شروع می‌شود که فرد برای درمان مشکلش با تجویز پزشک از داروهای بیس‌فسفونات استفاده می‌کند.

یکی از موضوعاتی که برای بیماران مبتلا به پوکی استخوان مطرح می‌شود، مدت زمان و طول دوره درمان است. در حقیقت خیلی از بیماران این چنینی می‌خواهند بدانند چه مدت باید برای جوش خوردن پایه ایمپلنت به استخوان و قرارگیری تاج صبر کنند. برای فهم زمان دقیق دوره درمان ایمپلنت در این بیماران باید عوامل بسیاری را در نظر گرفت. اینکه شدت پوکی استخوان به چه مقدار است، خود یکی از فاکتورهای موثر خواهد بود. همچنین درمان‌های مکملی که برای فرد صورت می‌گیرد، هر یک به چند ماه زمان برای موفقیت نیاز دارد.

به همین علت ممکن است در فرد مبتلا به پوکی استخوان، طول دوره ایمپلنت به بیش از 3 تا 4 ماه هم برسد. این موضوع را باید در جلسه مشاوره با دندانپزشک خود مطرح کنید.

طول عمر ایمپلنت افراد مبتلا به پوکی استخوان

یکی دیگر مواردی که شاید برای بیماران مبتلا به پوکی استخوان مطرح شود، طول عمر و دوام درمان است. با توجه به اینکه شانس موفقیت در بیمارانی با این مشکل کم‌تر گزارش می‌شود، آیا باید انتظار یک درمان با طول عمر پایین‌تر را داشت؟

ایمپلنت دکتر صابر ملک پور

1️⃣درمان فوری

2️⃣تضمین کیفیت

3️⃣پرداخت اقساطی

4️⃣پشتیبانی روند درمان

برای اطلاع از شرایط ایمپلنت دندان با متخصصین ما مشورت کنید.

درمان های مکمل برای ایمپلنت افراد مبتلا به پوکی استخوان

بیماران مبتلا به پوکی استخوان، در اکثر مواقع در بافت سخت خود با مشکلات همراه هستند. از این رو در اکثر مواقع درمان مکملی که برای آن‌ها انجام می‌شود، پیوند استخوان است. سایر درمان‌ها نظیر سینوس لیفت در صورت انجام در بیماران دارای پوکی استخوان ارتباط خاصی با مشکل‌شان نخواهد داشت.

سوالات متداول

1. آیا برای هیچ یک از افراد با پوکی استخوان نمی‌‌توان ایمپلنت کاشت؟

خیر، اینطور نیست که تصور کنید هیچ یک از بیماران پوکی استخوان امکان دریافت چنین خدماتی را ندارند. در واقع باید تمامی پیش نیازها و اقدامات لازم پیش از ایمپلنت برای این بیماران انجام شود تا در صورت فراهم بودن شرایط بتوانند کاشت دندان انجام دهند.

2. آیا افراد تحت درمان پوکی استخوان می‌توانند ایمپلنت دریافت کنند؟

در صورتی که پزشکان اجازه دریافت ایمپلنت را بدهد، مشکلی از این بابت نخواهند داشت.

3. آیا هیچ یک از بیماران دریافت‌کننده داروهای ضدپوکی استخوان امکان دریافت ایمپلنت را ندارند؟

خیلی از داروهای ضد پوکی استخوان مشکلی برای کارهای دندانپزشکی به همراه نخواهد داشت. حتی داروهای بیس‌فسفونات خوراکی در صورت عدم مصرف به مدت چند ماه، مشکلی در طول درمان ایجاد نمی‌کند.

4. آیا با وجود پوکی استخوان می‌توان ایمپلنت دندان انجام داد؟

در صورتی که شدت پوکی استخوان شدید نباشد و بتوان با کمک برخی داروهای غیر از بیس‌فسونات آن را تحت کنترل در آورد، خیلی از بیماران امکان دریافت ایمپلنت را خواهند داشت.

کلام نهایی

ایمپلنت بیماران مبتلا به پوکی استخوان کمی با پیچیدگی‌هایی همراه است. در حقیقت با توجه به ارتباط ایمپلنت با استخوان فک، مسلما پوکی و کاهش تراکم آن در نتیجه درمان اثرگذار خواهد بود. از این رو چنین بیمارانی بایستی پیش از درمان مشکل خود را دندانپزشک در میان بگذارند.

لوکیشن مطب دکتر صابر ملک پور

تعیین وقت معاینه با بهترین دندانپزشک مرزداران

اگر ساکن مناطقی همانند مرزداران، اشرفی اصفهانی، پیامبر، پونک، آیت الله کاشانی، صادقیه و سازمان آب هستید و برای ایمپلنت دندان قصد مراجعه به مطب دندانپزشکی در غرب تهران را دارید، می‌توانید به مطب دکتر صابر ملک پور مراجعه نمایید.

آدرس: تهران، مرزداران – نبش خیابان عرب حسینی پلاک ۵۳ طبقه دوم واحد ۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *