آدرس: تهران، مرزداران - نبش خیابان عرب حسینی پلاک ۵۳ طبقه دوم واحد ۷

ایمپلنت دندان برای افراد دیابتی شرایط ویژه ای دارد!

ایمپلنت دندان برای افراد مبتلا به دیابت معمولا چالش‌ برانگیز است. با اینکه خیلی‌ها تصور می‌کنند رابطه خاصی بین دیابت و ایمپلنت وجود ندارد، اما موفقیت این درمان به مقدار زیادی به میزان قند خون وابسته است. به طوری که اگر یک فرد با دیابت کنترل نشده برای دریافت ایمپلنت دندان اقدام کند، حتی ممکن است با شکست همراه شود.

اما سوال متداول کاربران این است که آیا هیچ یک از افراد دیابتی قادر به دریافت چنین خدماتی نیستند؟ کاشت دندان برای افراد دیابتی در چه شرایط انجام می‌شود؟ چه اقداماتی قبل و حتی بعد از اتمام پروسه درمان باید صورت بگیرد؟ برای دریافت اطلاعات کافی در این باره، ادامه مقاله را به طور دقیق مطالعه کنید.

ایمپلنت دندان برای افراد دیابتی

ایمپلنت دندان برای بیماران مبتلا به دیابت

در این روزها بیماران زیادی نیاز به جایگزینی دندان خود با کمک درمانی نظیر ایمپلنت دندان دارند. از این رو شاهد افزایش مراجعه آن‌ها به مطب‌های دندانپزشکی هستیم. با این حال موضوعی که وجود دارد آن است که از طریف دیگر، تعداد مراجعه‌کنندگان مبتلا به دیابت روز به روز بالا می‌رود. ◀ یکی از مشکلاتی که وجود دارد آن است که دیابت و افزایش قند خون می‌تواند در نتیجه درمان‌های جراحی اثر بگذارد. با توجه به اینکه یکی از مراحل انجام ایمپلنت، جراحی است، دندانپزشک وظیفه دارد پیش از شروع درمان وضعیت بیمار را از این نظر بررسی کنید. در صورتی که فرد به دیابت مبتلا باشد، کمی درمان با پیچیدگی همراه خواهد بود.

دقت داشته باشید که حتماً برای ایمپلنت دندان به مطب دندانپزشکی مراجعه کنید که به تمامی اقدامات مراقبتی قبل و بعد از ایمپلنت برای بیماران مبتلا به دیابت به طور ویژه توجه می‌کند.

برای دریافت نوبت و مشاوره ایمپلنت دندان برای افراد دیابتی فرم زیر را پر کنید.

مشخصات فردی(ضروری)
مشخصات فردی(ضروری)
OPG(ضروری)
خدمات(ضروری)

اهمیت توجه به رابطه دیابت و ایمپلنت

دیابت به صورت غیر مستقیم در نتیجه درمان و بروز عوارض ایمپلنت دندان اثرگذار است. از این رو دندانپزشکان معمولا پیش از شروع درمان سوالاتی از بیمار خود می‌پرسند تا بتوانند از عدم ابتلای آن‌ها به بیماری‌های مختلف اطمینان حاصل کنند. دقت کنید فرد مبتلا به دیابت در صورتی که بیماری‌اش به خوبی کنترل شود، مشکلی برای دریافت درمان ایمپلنت نخواهد داشت.

اما مشکل زمانی شروع می‌شود که قند بیمار تحت کنترل نیست. در این صورت انجام این درمان عوارض بسیاری برایش به همراه دارد. به همین علت، ایمپلنت دندان برای افراد دیابتی با سخت‌گیری بیشتری به عنوان طرح درمان انتخاب می‌شود.

اقدامات پیش از ایمپلنت دندان برای افراد مبتلا به دیابت

به طور معمول پیش از شروع درمان دندانپزشک یک معاینه جامع از دهان و وضعیت بیمار انجام می‌دهد. اگر مشخص شود که بیمار به دیابت مبتلا است، یک‌سری اقدامات برای اطمینان از شرایط استیبل بیمار انجام خواهد شد. در ادامه به بررسی این اقدامات می‌پردازیم:

آزمایش قند خون

مهم‌ترین اقدام به منظور کاشت ایمپلنت دندان برای افراد دیابتی، تجویز آزمایش قند خون است. به طور معمول قند خون در افراد دیابتی بالاتر از حد نرمال است. به همین علت اکثر آن‌ها برای کنترل بیماری خود تحت نظر یک متخصص اقدامات مراقبتی را انجام می‌دهند. اما برای اینکه دندانپزشک اطمینان خاطر پیدا کند که قند خون فرد در محدوده مناسبی برای ایمپلنت قرار دارد، چنین آزمایش‌هایی انجام می‌شود.

به طور معمول چند نوع آزمایش قند خون وجود دارد که دندانپزشک می‌تواند از هر یک کمک بگیرد. آزمایش قند خون ناشتا و Hba1c از جمله رایج‌ترین این آزمایشات محسوب می‌شود.

آزمایشات ایمپلنت دندان برای افراد دیابتی

اطلاع دندانپزشک از داروهای مصرفی

در صورتی که بیمار مبتلا به دیابت به یک متخصص برای کنترل وضعیت سلامتی خود مراجعه کند، غالبا برخی داروهای کاهنده قند خون برایش تجویز می‌شود. هر یک از این داروها ممکن است در رده خاصی قرار بگیرد. با توجه به تداخل برخی داروها با یکدیگر، دندانپزشک باید بداند شما از کدام داروها برای کنترل بیماری خود استفاده می‌کنید.

در صورت عدم اطلاع دندانپزشک، ممکن است پس از کاشت ایمپلنت دندان برای افراد دیابتی از مسکن یا آنتی بیوتیکی استفاده شود که با داروی کاهنده قند خون آن‌ها تداخل ایجاد کند. از این رو احتمال کاهش اثر دارو و افزایش قند خون وجود دارد. به همین دلیل دندانپزشک باید از داروهای مصرفی مطلع شود تا از مسکن‌های جایگزین کمک بگیرد.

مشاوره با پزشک در صورت نیاز

برخی از بیماران که تحت نظارت پزشک برای کنترل قند خون خود اقدام می‌‌کنند، ممکن است همچنان دیابت‌شان کنترل نشده باشد. در این شرایط دندانپزشک آن‌ها را به متخصص معالج‌شان ارجاع می‌دهد تا وضعیت را مجددا بررسی و داروهای دیگری برایشان مورد استفاده قرار دهد. خیلی از اوقات هم اصلا بیمار دیابتی برای کنترل قند خون خود اقدامی انجام نمی‌دهد. از این رو دندانپزشک زمانی که بخواهد برای انجام ایمپلنت دندان برای افراد دیابتی اقدام کند، متوجه وجود مشکل می‌شود. در این شرایط باز هم ارجاع به متخصص صورت می‌گیرد تا مقدار قند خون به بازه ایده‌آل آن نزدیک شود.

مصرف یا عدم خوردن وعده غذایی پیش از ایمپلنت دندان

وعده غذایی قبل از ایمپلنت دندان برای افراد دیابتی

زمانی که برای کاشت ایمپلنت دندان برای افراد دیابتی تعیین می‌شود، ممکن است با توجه به شرایط مختلف کمی متفاوت باشد. از این رو دندانپزشک تصمیم می‌گیرد که بیمار وعده غذایی خود را پیش از درمان مصرف کند یا خیر. این مسئله با توجه به شرایط بیمار تعیین می‌شود. اگر فرد وعده غذایی را مصرف نکند، نباید از داروی کاهنده قند خون خود استفاده کند.

ایمپلنت دکتر صابر ملک پور

1️⃣درمان فوری

2️⃣تضمین کیفیت

3️⃣پرداخت اقساطی

4️⃣پشتیبانی روند درمان

برای اطلاع از شرایط ایمپلنت دندان با متخصصین ما مشورت کنید.

مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان برای افراد دیابتی

پس از کاشت ایمپلنت برای بیماران دیابتی، رعایت برخی از مراقبت‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار است. این افراد باید نسبت به بیماران معمولی، مراقبت‌ها را با جدیت بیشتری دنبال کنند. در غیر این صورت ممکن است مشکلاتی برایشان به وجود آید؛ در ادامه برخی از مراقبت های مهم بعد از ایمپلنت دندان بیماران مبتلا به دیابت را ذکر کرده‌ایم؛ همچنین برای مطالعه بیشتر در این زمینه حتما مقاله مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان را با دقت مطالعه کنید.

عوارض ایمپلنت دندان برای افراد دیابتی

بروز برخی از عوارض پس از کاشت دندان برای افراد دیابتی محتمل است. از این رو معمولا دندانپزشکان با سخت‌گیری بیشتری چنین درمانی را برای افراد دیابتی انتخاب می‌‌کنند. دقت کنید که عوارض زیر، مضاف بر مشکلات رایج پس از یک جراحی ممکن است در یک فرد دیابتی اتفاق بیفتد:

عوارض ایمپلنت دندان برای افراد دیابتی

یکی از مشکلاتی که بیماران دیابتی با آن مواجه هستند، تاخیر در ترمیم زخم‌ها است. این افراد در هر جایی از بدن خود که با زخم مواجه شوند، معمولا به زمان چند هفته‌ای برای ترمیم آن نیاز خواهند داشت. چنین مشکلی پس از ایمپلنت و جراحی کاشت پایه آن دیده می‌شود. به همین علت به خصوص در بیمارانی که قند خون غیر کنترل شده دارند، زخم‌ها با تاخیر نسبتا زیاد بهبود پیدا خواهد کرد. از این رو دندانپزشکان باید تا زمانی که قند خون به مقدار نرمال برسد، درمان را به تاخیر بیندازند.

از دیگر عوارض محتمل در کاشت ایمپلنت دندان برای افراد دیابتی، بروز عفونت در ناحیه جراحی است. این مشکل در افراد دیابتی به دلایل مختلف بیشتر از بیماران عادی شیوع پیدا می‌کند. به همین علت به این افراد توصیه می‌شود نسبت به گذشته رعایت بهداشت را جدی‌تر بگیرید.

با توجه به اینکه احتمال عوارض جدی‌تر در افراد دیابتی وجود دارد، شانس موفقیت درمان تحت تاثیر آن قرار خواهد گرفت. از این رو ممکن است در بیماران دیابتی، کاشت ایمپلنت درصد موفقیت کم‌تری نسبت به حال عادی داشته باشد. هر چه قند خون فرد بیشتر باشد، خطر شکست درمان افزایش خواهد یافت.

افزایش احتمال شکست ایمپلنت دندان برای افراد دیابتی

سوالات متداول

1. حداکثر میزان قند خون برای ایمپلنت چقدر است؟

مسلما هرچه قند خون فرد مبتلا به دیابت به 126 نزدیک‌تر باشد، گزینه بهتری برای درمان خواهد بود. با این حال حتی ممکن است به تشخیص دندانپزشک و در شرایط خاص تا قند خون 206، کاشت ایمپلنت انجام شود.

2. ایمپلنت فوری برای دیابتی ها نسبت به نوع معمولی بهتر است؟

تفاوت چندانی در موضوع ایجاد نخواهد شد. ایمپلنت فوری مراحل کم‌تری دارد و به همین علت تعداد عوارض برای بیمار پایین‌تر خواهد بود. با این حال شانس موفقیت درمان در ایمپلنت معمولی بیشتر است.

3. آزمایش Hba1c برای ایمپلنت چه کاربردی دارد؟

آزمایش Hba1c یکی از آزمایش‌های رایج برای بررسی وضعیت قند در 3 ماهه گذشته فرد است. از این رو دندانپزشک پیش از ایمپلنت دندان برای افراد دیابتی به خوبی می‌تواند بفهمد بیمار چقدر مراقبت‌های متخصص خود را رعایت می‌کند.

4. آیا هیچ یک از افراد دیابتی نمی‌توانند ایمپلنت دندان را دریافت کنند؟

خیلی از بیماران دیابتی که تحت نظارت متخصص بیمار خود را کنترل می‌کنند، قادر به دریافت ایمپلنت هستند.

کلام نهایی

پروسه کاشت ایمپلنت دندان برای افراد دیابتی با بیماران معمولی تفاوت چندانی ندارد. صرفا در مراقبت‌ها و اقدامات پیش و بعد از درمان تفاوت‌هایی ایجاد خواهد شد. نکته بسیار مهم آن است که بیمار باید به این اقدامات توجه جدی داشته باشد تا بتواند یک درمان موفقیت‌آمیز را تجربه کند.

لوکیشن مطب دکتر صابر ملک پور

تعیین وقت معاینه با بهترین دندانپزشک مرزداران

اگر ساکن مناطقی همانند مرزداران، اشرفی اصفهانی، پیامبر، پونک، آیت الله کاشانی، صادقیه و سازمان آب هستید و برای ایمپلنت دندان برای افراد دیابتی قصد مراجعه به مطب دندانپزشکی در غرب تهران را دارید، می‌توانید به مطب دکتر صابر ملک پور مراجعه نمایید.

آدرس: تهران، مرزداران – نبش خیابان عرب حسینی پلاک ۵۳ طبقه دوم واحد ۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *