آدرس: تهران، مرزداران - نبش خیابان عرب حسینی پلاک ۵۳ طبقه دوم واحد ۷

ترمیم و پر کردن دندان در بارداری

پر کردن دندان در بارداری برای بانوانی که در چنین دورانی به سر می‌‌برند، با محدودیت‌ها و عوارضی همراه است. به همین دلیل، در صورتی که فرد در دوران بارداری باشد، باید قبل از شروع کار آن را به دندانپزشک اطلاع دهد.

اما سوال خیلی از مادران آن است که آیا ترمیم دندان در بارداری مضر است؟ آیا باید قید پر کردن دندان را در دوران بارداری بزنید و انجام آن را به 9 ماه بعد موکول کنید؟ آیا گرفتن عکس رادیوگرافی برای بررسی میزان پوسیدگی دندان در چنین دورانی مجاز است؟ ادامه این مطلب را با دقت مطالعه کنید.

ترمیم دندان در بارداری

آیا پر کردن دندان در بارداری مضر است؟

توجه داشته باشید که ترمیم دندان در دوران بارداری مشکل خاصی برای مادر ایجاد نمی‌کند. در حقیقت دندانپزشک در چنین پروسه‌ای تنها سعی دارد با برداشتن بافت پوسیده، ساختار دندان را بازساری کند. اما موضوع اصلی آن است که در حین انجام این پروسه و حتی پس از آن، احتمال نیاز به استفاده از برخی داروها مانند ماده بیحسی وجود دارد.

با در نظر گرفتن حساسیت بسیار بالای جنین نسبت به ترکیبات مختلف، ممکن است این داروها بر او تاثیر سوء بگذارد. اما نکته مهم آن است که این تاثیر منفی معمولاً در یک مدت خاص روی جنین بیشتر است. از این رو در زمینه دندانپزشکی یک بازه زمانی خاص را برای خدمات مختلف و حتی پرخطرتر از ترمیم، در نظر می‌گیرند.

با این تفاسیر، این احتمال وجود دارد که اگر در بازه زمانی مناسب در دوران بارداری برای انجام خدمات ترمیم و پر کردن نباشید، دندانپزشک درمان شما را تا مدتی به تعویق بیندازد. اما اگر در زمان درست برای انجام چنین ترمیم‌هایی اقدام شود، خطری سلامت جنین را تهدید نخواهد کرد.

ایمپلنت دکتر صابر ملک پور

1️⃣درمان فوری

2️⃣تضمین کیفیت

3️⃣پرداخت اقساطی

4️⃣پشتیبانی روند درمان

برای اطلاع از شرایط ایمپلنت دندان با متخصصین ما مشورت کنید.

بهترین زمان پر کردن دندان در بارداری

احتمالا با این سوال مواجه شده‌اید که در دوران بارداری چه زمانی برای دریافت خدماتی نظیر ترمیم و پر کردن دندان مناسب‌تر است. طبق مطالعات بسیاری که در حوزه دندانپزشکی انجام شده است، جنین از هفته دوم تا پانزدهم نسبت به ترکیبات مختلف و به خصوص انواع توکسیک بسیار حساس است.

در این دوران معمولا اندام‌های مختلف در حال شکل‌گیری هستند و اگر دارویی با اثر سوء مصرف شود، مطمئناً خطر بیشتری جنین را تهدید خواهد کرد. اما از هفته 16 تا 25 آسیب‌پذیری جنین تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. به همین دلیل، بسیاری از دندانپزشکان خدمات درمانی را در سه ماهه دوم بارداری به بیماران خود ارائه می‌‌کنند. در واقع سه ماهه دوم بهترین زمان برای پر کردن دندان در بارداری است.

بهترین زمان پر کردن دندان در بارداری
بی‌حسی برای ترمیم دندان در بارداری

نکته قابل توجه آن است که آسیب‌پذیری جنین از هفته 25 به بعد، بسیار کاهش می‌یابد؛ به طوری که شانس بروز آنومالی در جنین در سه ماهه سوم نسبت به دوم حتی کم‌تر است. اما یک محدودیت بسیار بزرگ در این بازه وجود دارد که دندانپزشکان را از انجام ترمیم منع می‌کند.

مهم‌‌ترین محدودیت مادران در این دوران، افزایش سایز رحم و در نتیجه شکم است. با این تفاسیر، مادر باردار در سه ماهه سوم قادر نیست مدت طولانی بی حرکت بر روی یونیت دندانپزشکی بماند. به همین دلیل، افرادی که در این بازه زمانی نیاز به ترمیم پوسیدگی دارند، معمولا درمان‌شان تا بعد از وضع حمل به تعویق می‌افتد.

بی حسی برای پر کردن دندان در بارداری

برای ترمیم یا کشیدن دندان با توجه به اعصابی که به هر دندان متصل است، احتمال تجربه درد برای فرد وجود دارد. به همین علت دندانپزشکان برای کنترل این موضوع و استرس بیمار، از داروهای بی‌حسی کمک می‌گیرند. داروهای مختلفی برای این کار وجود دارد که هر کدام برای شرایط مختلف مناسب است.

اما برخی از داروهای بی‌حسی ممکن است برای مادر باردار با مشکلاتی همراه باشد. به همین دلیل، دندانپزشک باید از شرایط مادر با خبر باشد تا بتواند بهترین و بی‌خطرترین گزینه را انتخاب کند. البته این نکته را در نظر بگیرید که در اکثر مواقع دندانپزشکان از لیدوکائین به منظور بی‌حسی مناسب استفاده می‌کنند. مطالعات این دارو را در دوران بارداری ایمن‌ در نظر می‌گیرند.

 اگر ساکن غرب تهران هستید برای دریافت نوبت از بهترین دندانپزشک غرب تهران فرم زیر را تکمیل کنید.

مشخصات فردی(ضروری)
مشخصات فردی(ضروری)
OPG(ضروری)
خدمات(ضروری)

تهیه عکس رادیوگرافی در بارداری مجاز است؟

معمولاً دندانپزشک به منظور پر کردن دندان در بارداری و بررسی وسعت پوسیدگی و اینکه آیا عفونت به پالپ دندان رسیده یا نه، برای بیماران خود تصاویر رادیوگرافی تجویز می‌کنند. اما تابش اشعه ایکس به جنین خطراتی بسیار زیادی به همراه دارد. به همین دلیل، ملاحظات خاصی در این دوران برای مادران باردار وجود دارد.

نکته بسیار مهم آن است که دوز تصاویر رادیوگرافی دندان معمولا آنقدر بالا نیست که بتواند به جنین آسیب برساند. البته دوز تصاویری نظیر CT و CBCT بالاتر است و به همین دلیل محدودیت‌های بیشتری به همراه دارد. از این گذشته، معمولا برای مادران باردار از پیش‌بند سربی استفاده می‌شود تا اشعه‌ای به جنین برخورد نکند و خطر ناچیز آن را کم‌تر کند.

با این وجود بهتر است جهت جلوگیری از هرگونه ریسکی هر چند با احتمال کم تا حد امکان از تهیه تصاویر رادیوگرافی در این دوران خودداری کرد.

عوارض عدم پر کردن دندان در بارداری

گاهی اوقات ممکن است مادر علی‌رغم داشتن شرایط مناسب، اقدامی برای ترمیم دندان خود نکند. در این مواقع، احتمال وقوع برخی عوارض وجود دارد.

عوارض عدم ترمیم دندان در بارداری
  • مطمئنا پوسیدگی دندان بعد از مدتی پیشرفت کرده و ممکن است ساختار بیشتری را از بین ببرد.
  • عفونت ممکن است به پالپ برسد و هزینه‌های بیشتری به بیمار تحمیل کند.
  • در صورتی که دندان ساختار بسیاری را از دست بدهد، دیگر امکان نگهداری آن وجود نخواهد داشت.
  • اهمیت حذف عفونت از دهان در دوران بارداری امروزه به اثبات رسیده است. مطمئنا باقی ماندن عفونت در دهان مشکلاتی خیلی بیشتری برای مادر و حتی جنین به همراه خواهد داشت.
  • احتمال شروع درد شدید دندان پس از رسیدن عفونت و پوسیدگی به پالپ آن وجود خواهد داشت.
  • بوی بد دهان از دیگر مشکلاتی است که در صورت عدم اقدام برای ترمیم دندان ایجاد می‌شود.

عوارض پر کردن دندان در بارداری

علی‌رغم اینکه انجام ترمیم دندان در زمان مناسب مشکلی برای بیمار ایجاد نمی‌کند، اما با توجه به تغییرات هورمونی که در بدن مادر باردار اتفاق می‌افتد، بروز برخی عوارض پر کردن دندان شایع است. همچنین در صورت عدم انجام این خدمات در زمان مناسب، برخی از مشکلات قابل انتظار خواهد بود:

اثر روی جنین : همان‌طور که اشاره شد، سه ماهه اول یکی از دوران بسیار مهم و سرنوشت‌ساز برای جنین محسوب می‌شود. به همین دلیل، خیلی از درمان‌های انتخابی و غیرضروری برای بیماران در این مدت انجام نمی‌شود. اما اگر به هر دلیلی برای پر کردن یا عصب کشی در بارداری در این سه ماهه اقدام شود، ممکن است شاهد اثرات سوء روی جنین باشید.

این اثرات ممکن است به دلیل مصرف داروها و حتی گاهی اوقات تهیه رادیوگرافی ایجاد شود. از این رو باید در بهترین زمان توصیه شده برای دریافت این خدمات اقدام کنید.

التهاب لثه بعد از ترمیم: از دیگر عوارضی که به دلیل تغییرات هورمونی پس از پر کردن دندان در بارداری ممکن است شاهد آن باشید، التهاب لثه خواهد بود. البته این عارضه در افراد سالم نیز ممکن است با درجات بسیار کم ایجاد شود. اما در مادر باردار با شدت بیشتری بروز پیدا می‌کند. با توجه به فروکش‌ کردن آن بعد از مدتی، نباید خیلی نگران این موضوع باشید. (آیا می توان جرم گیری دندان در بارداری انجام داد؟)

سوالات متداول پر کردن دندان در بارداری

آیا آمالگام برای پر کردن دندان در بارداری مضر است؟

خیلی از افراد تصور می‌‌کنند استفاده از آمالگام به منظور ترمیم دندان در بارداری با توجه به جیوه‌ای که در ساختار آن وجود دارد، اثر منفی روی سلامت جنین می‌گذارد. این در حالی است که چنین ماده‌ای خطری برای جنین ندارد و نباید نگران به کارگیری آن برای ترمیم در دوران بارداری باشید.

آیا مصرف آنتی بیوتیک بعد از پر کردن دندان در بارداری مجاز است؟

نکته ویژه‌ای که خیلی از شما باید به آن توجه کنید این است که معمولا آنتی بیوتیک پس از ترمیم دندان تجویز نمی‌شود. البته اگر فرد آبسه داشته و انجام عصب کشی قبل از ترمیم ضروری باشد، ممکن است آنتی بیوتیک تجویز شود.
در این شرایط معمولا ایمن‌ترین گزینه در نظر گرفته خواهد شد. یکی از آنتی بیوتیک‌هایی که تجویز آن در بارداری ممنوع بوده، تتراسایکلین است. این دارو سبب تغییر رنگ دندان‌های نوزاد پس از تولد خواهد شد.

مصرف چه مسکن‌هایی بعد از پر کردن دندان در بارداری ایمن است؟

به طور معمول استامینوفن ایمن‌ترین داروی مسکنی است که در دوران بارداری مشکلی برای مادر و جنین به همراه ندارد.

کلام نهایی

ترمیم و پر کردن دندان در بارداری باید در زمان مناسب انجام شود. توصیه می‌کنیم مادر باردار با توجه به تغییرات هورمونی و شرایط مستعدکننده‌ای که برای گسترش پوسیدگی دارد، حتما برای ترمیم دندان‌های خود در بازه زمانی ایمن (سه ماه دوم) مراجعه کند. در غیر این صورت مشکلات بسیاری برای وی ایجاد می‌شود.

لوکیشن مطب دکتر صابر ملک پور

تعیین وقت معاینه با بهترین دندانپزشک مرزداران

اگر ساکن مناطقی همانند مرزداران، اشرفی اصفهانی، پیامبر، پونک، آیت الله کاشانی، صادقیه و سازمان آب هستید و برای پر کردن دندان در بارداری قصد مراجعه به مطب دندانپزشکی در غرب تهران را دارید، می‌توانید به مطب دکتر صابر ملک پور مراجعه نمایید.

آدرس: تهران، مرزداران – نبش خیابان عرب حسینی پلاک ۵۳ طبقه دوم واحد ۷

4 پاسخ

  1. سلام آقای دکتر آیا برای پر کردن دندان در بارداری باید تا سه ماهه دوم صبر کنیم؟

    1. با سلام
      بله. بهترین زمان برای مادران باردار سه ماه دوم است.

  2. سلام من ماهه سوم بارداري هستم آيا مي تونم دندان رو پر كنم ؟ و اينكه به ماده بي حسي كمي حساسين دارم

    1. سلام
      شادی عزیز.
      بهتر است به بعد از بارداری موکول کنید مگر در شرایطی که دندان عفونت کرده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *