آدرس: تهران، مرزداران - نبش خیابان عرب حسینی پلاک ۵۳ طبقه دوم واحد ۷

تفاوت پر کردن و ترمیم دندان: آیا به یک معنی هستند؟

تفاوت پر کردن و ترمیم دندان موضوعی است که شاید کمتر کسی به طور دقیق به آن توجه کرده باشد. در بیشتر مواقع بیماران این 2 اصطلاح را به جای یکدیگر استفاده می‌کنند. این در حالی است که این 2 مفهوم از نظر علمی کمی با یکدیگر تفاوت دارد.

فرق پر کردن و ترمیم دندان بیشتر در تئوری است. از این رو در کلینیک اکثر دندانپزشکان دندان را ترمیم می‌کنند. در حقیقت حتی امروزه خود دندانپزشکان نیز به این موضوع اهمیت چندانی نمی‌دهند و صرفا در تئوری بحث چنین تفاوتی مطرح می‌شود. اگر برای شما هم سوال است ترمیم و پرکردن چه تفاوتی با هم دارد، در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

فرق پر کردن و ترمیم دندان

تعریف پر کردن دندان در مقایسه با ترمیم دندان

خیلی از بیماران در سراسر دنیا با مشکل پوسیدگی دندان همراه هستند. به همین دلیل خیلی از آن‌ها برای دریافت خدمات به دندانپزشکان مراجعه می‌کنند. مفهوم پرکردن دندان بیشتر در گذشته مطرح می‌شد که دندانپزشکان صرفا دندان را تراش و با مواد مناسب پر می‌کردند.

در حقیقت تفاوت پر کردن و ترمیم دندان بیشتر به مفهوم گذشته آن بر می‌گردد. در پر کردن، دندانپزشک ابتدا پوسیدگی را تراش می‌داد و موادی را برای جلوگیری از نفوذ مجدد باکتری‌‍‌ها روی آن قرار می‌داد. این ماده ممکن بود در نهایت به فرم دندان در نیاید.

برای دریافت نوبت برای پر کردن و ترمیم دندان فرم زیر را پر کنید.

مشخصات فردی(ضروری)
مشخصات فردی(ضروری)
OPG(ضروری)
خدمات(ضروری)

مفهوم ترمیم دندان در مقایسه با پر کردن دندان

ترمیم دندان نسبت به پر کردن یک مفهوم جامع‌تر و کامل‌تری را در بر می‌گیرد. در ترمیم نیز دندان ابتدا تراش می‌خورد و دندانپزشک مواد مناسبی را در حفره قرار می‌دهد. اما تفاوت پر کردن و ترمیم دندان در مرحله انتهایی کار است و در ظاهر آن بسیار به چشم می‌آید.

در واقع دندانپزشک پس از قرار دادن مواد در حفره، آن را به گونه‌ای فرم می‌دهد تا شکل دندان بازسازی شود. این موضوع به خصوص در دندان‌های قدامی (دندان‌های جلویی) که در خط لبخند بیمار قرار دارد، از اهمیت بسیاری برخوردار است. با توجه به همین موضوع، امروزه در حوزه دندانپزشکی تخصصی به نام ترمیم و زیبایی وجود دارد.

خدمات دندانپزشکی

برای اطلاع از جدیدترین تعرفه‌های دندانپزشکی سال 1403 بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

تفاوت انواع ترمیم دندان با پرکردن

برای درک بهتر تفاوت پر کردن و ترمیم دندان بهتر است در ادامه با انواع ترمیم دندانی نیز آشنا شوید. در این روزها تقریبا تمامی دندان را ترمیم می‌کنند که خود انواعی دارد:

تفاوت پر کردن و انواع ترمیم دندان

ترمیم مستقیم

منظور از ترمیم مستقیم آن است که مواد پرکننده در همان جلسه و به صورت مستقیم روی دندان قرار می‌گیرد. در حقیقت زمانی که دندانپزشک پوسیدگی را بر می‌دارد، یک حفره در ساختار دندان ایجاد می‌شود. درون این حفره با ماده مناسب با روش‌های مختلفی ممکن است پر شود.

در مرحله آخر دندانپزشک با کمک ابزارهایی که در اختیار دارد، فرم دندان را بازسازی خواهد کرد. این فرم با توجه به آناتومی دندان متفاوت است. به عنوان مثال در دندان‌های خلفی باید کاسپ‌ها ایجاد شود، اما در نمونه‌های قدامی سطح برنده دندان شکل داده خواهد شد

ترمیم غیر مستقیم

گاهی اوقات ممکن است بشنوید که دندانپزشک برای برخی از بیماران از ترمیم غیر مستقیم استفاده می‌کند. اما منظور از ترمیم غیر مستقیم چیست؟ دقت کنید که در گذشته که بیشتر پر کردن دندان مطرح می‌شد، خبری از مستقیم یا غیر مستقیم بودن درمان نبود. همین موضوع خود یک تفاوت پر کردن و ترمیم دندان محسوب می‌شود.

منظور از ترمیم غیر مستقیم آن است که ماده پرکننده به صورت مستقیم روی حفره قرار نمی‌گیرد. در واقع در فضای لابراتوار و روی کست ریخته شده بر اساس قالب دندان بیمار، مواد پرکننده شکل می‌گیرد. معمولا کستی که در لابراتوار تهیه می‌شود، با توجه به کیفیت قالب، ساختار مشابهی با دندان فرد دارد. از این رو پس از آنکه ماده آماده شد، دقیقا ساختار حفره را به خود می‌گیرد. به همین سبب دیگر نیازی به فرم دادن نخواهد داشت.

مواد پرکننده برای ترمیم و پر کردن

تفاوت پر کردن و ترمیم دندان

پیش‌تر از نظر مفهومی به طور کامل تفاوت این 2 اصطلاح را بیان کردیم. در گذشته که پرکردن دندان بیشتر مطرح می‌شد، به منظور درمان و حذف پوسیدگی کاربرد داشت. از این رو بیشتر جنبه درمانی برای چنین مفهومی مطرح بود. اما امروزه با توجه به پیشرفت‌هایی که در این حوزه صورت گرفته، زیبایی دندان نیز اهمین دو چندانی پیدا کرده است.

به همین علت دیگر صرف قرار دادن ماده در حفره، نمی‌تواند بیمار را راضی کند. دندانپزشکان باید مهارت و هنر خود را تقویت کنند تا علاوه‌ بر پر کردن دندان، زیبایی و فرم دندان نیز به خوبی بازسازی شود. زمانی که زیبایی در کنار درمان قرار بگیرد، معنای ترمیم دندان بهتر درک خواهد شد.

عکس قبل و بعد پر کردن دندان

مطب دندان‌پزشکی دکتر صابر ملک‌پور آماده است تا  خدمات دندانپزشکی را با هزینه مناسب و شرایط پرداخت منعطف در خدمت شما عزیزان قرار دهد.

برخی از خدمات درمانی ارائه شده در کلینیک دکتر صابر ملک‌پور:

🔷ترمیم پوسیدگی دندان

🔷درمان ریشه (عصب کشی)

🔷ایمپلنت دندان

🔷کشیدن دندان عقل

عکس قبل و بعد ایمپلنت دندان

دندانپزشک دندان را پر می‌کند یا ترمیم؟

اکثر دندانپزشکان در سال‌های اخیر به سمت ترمیم دندان سوق داده شده‌اند. این موضوع به دلیل تغییر دیدگاه جامعه نسبت به پروسه پر کردن و اهمیت زیبایی دندان است. از این رو دندانپزشکان باید بتوانند در کنار حذف پوسیدگی، دندان را با فرم مناسب و زیبا ترمیم کنند.

اما ممکن است در برخی از شهرها بعضی از افراد با عنوان دندانپزشک عمومی به پرکردن دندان بپردازند. این افراد بیشتر جنبه درمانی را مدنظر قرار می‌دهند و تمرکز کمی روی زیبایی خواهند داشت. به همین سبب خیلی به تفاوت پر کردن و ترمیم دندان توجهی نمی‌کنند.

سوالات متداول

1. آیا پر کردن همان ترمیم دندان است؟

امروزه در اصطلاح عمومی این 2 مفهوم هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارد. از این رو بیشتر در بحث تئوری برای آن‌ها تفاوت قائل می‌شوند.

2. آیا مواد پرکننده برای ترمیم و پر کردن متفاوت است؟

اگر بخواهیم این موضوع را در سال‌های اخیر بررسی کنیم، هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارد. از این رو از مواد سیاه (آمالگام) و سفید (کامپوزیت) برای ترمیم و پر کردن استفاده می‌شود.

جمع‌بندی

تفاوت پر کردن و ترمیم دندان دیگر در این روزها مطرح نمی‌شود؛ چرا که خیلی از دندانپزشکان دندان را به جای پرکردن، ترمیم می‌کنند. با توجه به این خیلی از افراد به زیبایی دندان خود توجه می‌کنند، دیگر پرکردن دندان جایگاهی در جامعه ندارد. با این حال ممکن است در اصطلاحات عامیانه به جای همدیگر استفاده شود.

لوکیشن مطب دکتر صابر ملک پور

تعیین وقت معاینه برای ترمیم و پر کردن دندان در مرزداران

اگر ساکن مناطقی همانند مرزداران، اشرفی اصفهانی، پیامبر، پونک، آیت الله کاشانی، صادقیه و سازمان آب هستید و برای پر کردن یا ترمیم دندان قصد مراجعه به مطب دندانپزشکی در غرب تهران را دارید، می‌توانید به مطب دکتر صابر ملک پور مراجعه نمایید.

آدرس: تهران، مرزداران – نبش خیابان عرب حسینی پلاک ۵۳ طبقه دوم واحد ۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *