درد ایمپلنت دندان : چطور آن را کاهش دهیم؟

درد ایمپلنت دندان با توجه به جراحی که نیاز دارد، نسبت به خیلی از پروسه‌های دندانپزشکی بیشتر است. این موضوع خود عاملی است که در بیماران سبب ایجاد استرس و اضطراب می‌شود. از بیماران که تجربه انجام خدمات مختلف دندانپزشکی را دارند، ممکن است هنگام مواجه با این درد، تصور وجود مشکلات جدی را داشته باشند.

اما آیا واقعا بروز درد بعد از ایمپلنت دندان طبیعی است؟ تا چند روز می‌‌توان به این مشکل به عنوان یک عارضه طبیعی نگاه کرد؟ در چه صورت باید برای بررسی علت درد به دندانپزشک مراجعه کنید؟ برای پاسخ به این سوالات، ادامه مطلب را مطالعه کنید!

درد بعد از ایمپلنت دندان
علل طبیعی درد ایمپلنت دندان

درد ایمپلنت دندان

در فرآیند ایمپلنت دندان، متخصص معمولا با کمک تیغ جراحی به باز کردن لثه می‌پردازد تا به محل مناسب برای کاشت آن دسترسی ایجاد شود. این موضوع اگر بدون تزریق بی‌حسی انجام شود، مسلما بیمار درد وحشتناکی را تجربه خواهد کرد. اما زمانی که عصب ناحیه بلاک می‌شود، هیچ دردی را متوجه نخواهد شد.

اما موضوع این است که اعصاب ناحیه تحت جراحی تا یک مدت خاص تحت داروی بی‌حسی قرار خواهد داشت. پس از آنکه ترکیبات بی‌حسی از طریق رگ‌های خود جذب شود، حس درد در فرد نمایان خواهد شد. این درد در صورتی که اقدام مناسب برای تسکین آن صورت نگیرد، برای خیلی از بیماران غیر قابل تحمل است. اما می‌توان با چند راهکار ساده، شدت آن را کنترل کرد. این رو وجود درد همواره پس از ایمپلنت نشان‌دهنده وجود مشکل جدی نیست.

علل طبیعی درد ایمپلنت دندان

در خیلی از بیماران، وجود درد پس از ایمپلنت دندان نشان‌دهنده مشکل جدی نیست و یکی از معمولترین عوارض ایمپلنت دندان به صورت موقتی است. در حقیقت احساس چنین دردی تا چند روز اول طبیعی تلقی می‌شود و به دلیل هر یک از موارد زیر خواهد بود:

علل غیرطبیعی درد ایمپلنت دندان

گاهی اوقات باید به درد ایمپلنت دندان توجه ویژه داشته باشید. در حقیقت در برخی از موارد این درد نشان‌دهنده یک آسیب جدی است و باید اقدامات لازم صورت بگیرد:

راهکارهای کاهش درد ایمپلنت دندان

بعد از ایمپلنت چند روز درد داریم؟

اینکه درد ایمپلنت دندان تا چند روز ادامه پیدا می‌کند، به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. به عنوان مثال ترمیم زخم در برخی از بیماران کندتر از بقیه صورت می‌گیرد. به طور معمول درد پس از درمان اگر مشکل جدی وجود نداشته باشد، بین 3 تا 5 روز ادامه دارد. معمولا این عارضه در 24 ساعت اول به اوج خود می‌رسد.

اگر علت درد به خاطر وجود عفونت یا هر عامل دیگری باشد، مدت آن افزایش پیدا می‌کند. در این شرایط تا زمانی که فرد برای برطرف کردن علت اقدامی انجام ندهد، عارضه همچنان ادامه خواهد داشت.

راهکارهای کاهش درد ایمپلنت دندان

برای آنکه درد بعد از ایمپلنت دندان خیلی برای بیمار آزاردهنده نباشد، معمولا دندانپزشکان راهکارهایی را برای تسکین آن ارائه می‌دهند:

چه زمانی برای درد ایمپلنت دندان باید به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

همان‌طور که اشاره شد، درد ایمپلنت معمولا در یک هفته اول برطرف می‌شود. به همین علت اگر همچنان پس از 7 روز با درد مواجه بودید، برای معاینه ایمپلنت به دندانپزشک مراجعه کنید. این موضوع به خصوص زمانی که درد همچنان با شدت اولیه خود ادامه یابد، از اهمیت بالایی برخوردار است.

در صورت احساس درد ایمپلنت دندان نباید خیلی نگران شوید. بهتر است از راهکارهای پیشنهادی برای تسکین درد خود کمک بگیرید. نکته مهم آن است که در صورت تشدید درد بعد از 3 تا 5 روز، آن را به دندانپزشک خود اطلاع دهید. معمولا در این شرایط با انجام اقدامات مناسب، درد برطرف خواهد شد.

تعیین وقت معاینه برای ایمپلنت دندان

اگر ساکن مناطقی همانند مرزداران، اشرفی اصفهانی، پیامبر، پونک، آیت الله کاشانی، صادقیه و سازمان آب هستید و برای ایمپلنت دندان قصد مراجعه به مطب دندانپزشکی در غرب تهران را دارید، می‌توانید به مطب دکتر صابر ملک پور مراجعه نمایید.