مراحل و نحوه عصب کشی دندان جلو

عصب کشی دندان جلو چه زمانی نیاز است؟ معمولاً دندان‌های قدامی به دلیل ساختاری که دارد، نسبت به دندان‌‌های خلفی کم‌تر دچار پوسیدگی می‌شود. اما زمانی که فرد نیاز به عصب کشی دندان جلو پیدا می‌کند، می‌تواند نشان‌دهنده آن باشد که این بیمار از بهداشت دهانی خوبی برخوردار نیست. دلیل آن هم مشخص است؛ معمولا کسی که رعایت بهداشت را کمی جدی می‌گیرد، حداقل دندان‌های قدامی سالمی دارد.

مراحل و نحوه عصب کشی دندان جلو

عصب کشی دندان جلو

دندان‌های جلویی ساختار آناتومیکی دارند که معمولا گیر غذایی زیادی نخواهند داشت. این در حالی است که در دندان‌های خلفی، شیارهایی وجود دارد که گیر غذایی را افزایش می‌دهد. به همین دلیل همواره شاهد آن هستیم که دندان‌های خلفی نسبت به انواع قدامی زودتر و بیشتر پوسیده می‌شود.

دندان‌های قدامی معمولا از ناحیه بین دندانی پوسیده می‌شوند و این عفونت با گسترش بیشتر به بافت عصب خواهد رسید. به همین دلیل، اگر فرد رعایت بهداشت متوسط و حتی کمی داشته باشد، معمولا نیازی به  عصب کشی دندان  پیدا نمی‌کند. با این حال، خیلی از بیماران حتی در رعایت بهداشت در سطح کم نیز سهل‌انگاری می‌کنند و همین عامل در شروع و گسترش پوسیدگی تاثیرگذار است.

برای دریافت نوبت و مشاوره عصب کشی دندان جلو فرم زیر را پر کنید.

زمانی که پوسیدگی به بافت عصبی و عروقی پالپ برسد، علائم بیمار آغاز می‌شود. تا قبل از این موضوع پوسیدگی دندان علائم زیادی ندارد. در این شرایط است که بیمار برای برطرف کردن مشکل به دندانپزشک مراجعه می‌کند. اگر پوسیدگی خیلی گسترش پیدا نکرده باشد، با عصب کشی و ترمیم دندان، مشکل برطرف خواهد شد.

علائم نیاز به عصب کشی دندان جلو

معمولاً با عبور عفونت از ساختار مینا، عاج و رسیدن آن به بافت پایپ، علائم دندان درد بیمار آغاز می‌شود. این علائم نشان‌دهنده آن است که دندان نیاز به عصب کشی دارد:

درد ناگهانی یا مداوم

درد شایع‌ترین علامتی است که پس از رسیدن عفونت به عصب دندان مشاهده می‌شود. این علامت معمولا در مراحل ابتدایی به صورت ناگهانی و با خوردن مواد حاوی کربوهیدرات یا خیلی سرد ایجاد می‌شود. مدت زمان آن در مراحل اولیه در حد چند ثانیه است.

اما اگر عفونت دندان گسترده پیدا کند، این درد ممکن است به صورت مداوم مشاهده شود. ناگفته نماند، در صورت عدم درمان پالپ دندان نکروز می‌شود و دندان دیگر دردی نخواهد داشت. اما مشکلات بسیار جدی به دنبال دارد.

علائم نیاز به عصب کشی دندان جلو
پوسیدگی دندان و عصب کشی دندان جلو

پوسیدگی دندان

اگر لکه‌های قهوه یا سیاه رنگی روی دندان مشاهده شود، نشان‌دهنده آن خواهد بود که پوسیدگی اتفاق افتاده است. البته مشاهده پوسیدگی در دندان همیشه نشان‌دهنده نیاز به عصب کشی دندان جلو نیست. اگر همراه با این علامت، درد و سایر نشانه‌ها را دارید، احتمال خیلی زیاد عفونت به بافت پالپ وارد شده است.

شکستگی یا لب پرشدگی دندان

گاهی اوقات دندان در اثر ضربه یا هر حادثه دیگر دچار لب‌ پرشدگی یا شکستگی می‌شود. با توجه به شدت این شکستگی، ممکن است بافت عصب و پالپ در معرض محیط دهان قرار بگیرد. در این شرایط، تمامی باکتری‌های محیط به اعصاب و عروق آن ناحیه وارد می‌شود. به همین دلیل نیاز است برای آن درمان ریشه انجام شود.

شکستگی وعصب کشی دندان جلو
ضربه وعصب کشی دندان جلو

وارد شدن ضربه

در برخی از بیماران شاهد آن هستیم که دندان هیچ علامتی از پوسیدگی ندارد. حتی بیمار حین خوردن غذاهای سرد و شیرین هیچ حسی از درد را گزارش نمی‌کند. اما در سابقه خود، وارد شدن ضربه به فک یا دندان را بیان می‌کند. شکایت این بیماران معمولا درد حین جویدن غذا یا تغییر رنگ شدید دندان است.

در این بیماران معمولا پالپ دندان در اثر ضربه دچار نکروز یا همان مرگ سلولی می‌شود. به همین دلیل، احتمال تشکیل ضایعه در اطراف ریشه بالا می‌رود. در چنین شرایطی، دندان بیمار ممکن است حین وارد کردن نیرو موقع جویدن، با درد زیادی همراه باشد. برای این افراد نیز عصب کشی دندان جلو توصیه اکید می‌شود.

ترشح چرک

عفونت پالپ در مراحل اول سبب نکروز بافت آن نمی‌شود. اما با گذشت زمان و عدم اقدام به منظور درمان آن، چنین اتفاقی صورت می‌گیرد. پس از نکروز پالپ، احتمال تشکیل آبسه به دلیل تجمع و تراکم میکروب‌ها وجود دارد. خیلی از اوقات ترشحات آبسه از ناحیه‌ای از استخوان و لثه خارج می‌شود. به همین علت، در صورت مشاهده چرک در ناحیه قدامی، باید برای عصب کشی دندان جلو اقدام کنید.

ترشح چرک وعصب کشی دندان جلو

تشخیص نیاز به عصب کشی دندان جلو

درست است که توجه به علائم گفته شده می‌تواند کمک زیادی به تشخیص عصب کشی دندان جلو کند، اما برای بررسی دقیق‌تر باید به بهترین دندانپزشک مرزداران (دکتر صابر ملک پور) مراجعه کنید. معمولا دندانپزشکان علاوه‌بر معاینه دندان و بررسی علائم فرد، از یک‌سری روش‌ها به این منظور کمک می‌گیرند:

بررسی پوسیدگی دندان در تصاویر رادیوگرافی، کمک زیادی به تشخیص نیاز یا عدم نیاز به درمان ریشه می‌کند. همچنین، در صورتی که ضایعه‌ای در اطراف دندان تشکیل شود، می‌تواند نشان‌دهنده نکروز پالپ و نیاز به عصب کشی دندان جلو باشد.استفاده از دستگاهی به نام پالپ تستر می‌تواند به دندانپزشک در تشخیص نکروز یا زنده بودن بافت عصبی و عروقی آن کمک کند. در صورت نکروز بودن، باید برای درمان ریشه اقدام شود.
انجام تست سرما می‌تواند به دندانپزشک کمک کند تا عامل دندان درد را تشخیص دهد. همچنین، دندان‌هایی که نکروز است، با کمک این تست به خوبی تشخیص داده می‌شود.تست گرما از دیگر مواردی است که به منظور تشخیص این موضوع مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نحوه عصب کشی دندان جلو

دقت داشته باشید که اصول کلی انجام درمان ریشه برای دندان‌های مختلف یکسان است. با این حال، در برخی از مواد، ممکن است تفاوت‌هایی بین دندان‌های جلو فک بالا و پایین وجود داشته باشد:

برای انجام عصب کشی دندان‌های جلویی فک بالا، دندانپزشک در ابتدا باید از بی‌حس بودن ناحیه مدنظر خود اطمینان حاصل کند. پس از آن با کمک فرزهای مناسب، بافت پوسیده دندان حذف می‌شود. در ادامه، دندانپزشک باید یک حفره دسترسی مناسب به کانال دندان ایجاد کند.

این حفره دسترسی در دندان‌های جلویی از سطح پشتی آن ایجاد می‌شود. زمانی که دندانپزشک به صورت اصولی یک حفره دسترسی مناسب ایجاد کرد، با کمک فایل‌ مناسب شروع به اندازه‌گیری طول ریشه می‌کند. به طور معمول برای این کار از رادیوگرافی یا اپکس لوکیتور کمک گرفته می‌شود.

پس از این مرحله، دندانپزشک با کمک فایل‌های مناسب و با توجه به تکنیک مورد استفاده، به گشادسازی کانال دندان می‌پردازد. پس از اتمام این کار، از گوتا پرکا و سیلر مناسب به منظور پر کردن کانال ریشه استفاده خواهد شد. دقت داشته باشید که برخی از دندانپزشکان و به ویژه متخصصین، از تکنیک‌های متفاوتی برای پر کردن کانال دندان بهره می‌گیرند.

در انتها روی دندان پانسمان می‌شود تا به صورت موقت از آلودگی مجدد آن جلوگیری کند. باید توجه شود که در مدت مشخص شده توسط دندانپزشک، باید برای ترمیم دائمی دندان اقدام کنید. در غیر این صورت، ممکن است نیاز به عصب کشی مجدد باشد.

✔ عصب کشی دندان جلو پایین

نکته قابل توجه آن است که پروسه کلی درمان ریشه در دندان‌های فک بالا و پایین بسیار شبیه به یکدیگر است. شاید تنها تفاوتی که با یکدیگر دارد و سبب خواهد شد برای فک پایین هزینه بیشتری دریافت شود، تعداد کانال بیشتر آن است. به طور معمول سطح مقطع ریشه دندان‌های جلویی فک پایین بیضوی است.

همین عامل سبب می‌شود احتمال حضور کانال دوم در این دندان‌ها نسبت به فک بالا بسیار افزایش پیدا کند. از این رو دندانپزشک باید برای انجام یک درمان ریشه موفق، هر دو کانال را پیدا و پر کند. با این تفاسیر، معمولا عصب کشی چنین دندان‌هایی نسبت به فک بالا کمی دشوارتر است.

هزینه عصب کشی دندان جلو

نرخی که برای درمان ریشه دندان‌های قدامی تعیین می‌شود، معمولا نسبت به انواع خلفی پایین‌تر است. این موضوع به دلیل تعداد کانال کم‌تر و دسترسی بهتر به این دندان‌ها است. دندان‌های قدامی به طور معمول یک کانال و نهایتای از 2 کانال برخوردار است. به همین دلیل هزینه عصب کشی دندان‌های جلو معمولا بین 1/800 تا 3/800 میلیون تومان متغیر است.

مراقبت‌های عصب کشی دندان جلو

پس از درمان ریشه دندان‌های جلویی، باید دستورالعمل‌هایی که متخصص به شما گوش‌زد می‌کند را به خوبی رعایت کنید. این مراقبت‌ها به موفقیت بیشتر درمان کمک می‌کند:

مراقبت‌های عصب کشی دندان جلو
  • درمان ریشه علی رغم اینکه با خارج کردن عصب دندان همراه است، اما پس از آن معمولا تا چند روز درد وجود دارد. به همین علت باید از مسکن مناسبی استفاده شود.
  • در صورتی که دندان از قبل آبسه یا ضایعه‌ای داشته باشد، دندانپزشک برای بیمار آنتی بیوتیک تجویز می‌کند. در این شرایط باید به صورت روزانه و در ساعت مناسب، این داروها مصرف شود.
  • به هیچ عنوان با دندانی که هنوز به طور کامل ترمیم نشده، مواد سفت را گاز نگیرید.
  • توصیه می‌شود تا انتهای زمان بی حسی از خوردن غذا پرهیز نمایید.
  • رعایت بهداشت بعد از درمان ریشه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
  • سعی کنید از دستکاری پانسمان دندان تا حد امکان پرهیز کنید.
  • پس از یک تا 2 هفته بعد از درمان ریشه، برای ترمیم دندان به یک دندانپزشک مجرب مراجعه کنید.

عوارض عصب کشی دندان جلو

پس از درمان ریشه، می‌توان انتظار داشت فرد با برخی از عوارض مواجه شود:

• درد تا مدتی ادامه دارد که باید در این شرایط از مسکن برای کنترل آن کمک گرفته شود.
  • ممکن است بعد از عصب کشی، تا مدتی بافت لثه ملتهب و قرمز باشد.
  • ممکن است حین عصب کشی یا پس از آن به دلیل عدم ملاحظه دندانپزشک، دندان با ترک مواجه شود.
  • گاهی اوقات به دلیل عدم درمان ریشه مناسب، احتمال تشکیل ضایعه در اطراف ریشه وجود دارد.
  • انکیلوز شدن دندان عصب کشی شده، یکی از مواردی است که در آینده کشیدن آن را دشوار می‌کند. همچنین، این نوع دندان برای ارتودنسی با مشکلاتی همراه خواهد بود.

سوالات متداول عصب کشی دندان های جلویی

عصب کشی دندان جلو چقدر طول می‌کشد؟

مدت زمان عصب کشی دندان جلو بسته به مهارت، روش و تجهیزات مورد استفاده، حدود 1 تا 2 ساعت به طول می‌انجامد.

تراش دندان در عصب کشی روی زیبایی تاثیر می‌گذارد؟

در اکثر مواقع این گونه نیست. به این دلیل که برای درمان ریشه دندان‌‌های جلویی، معمولا از قسمت پشتی تراش حاصل می‌‌شود که در دید مستقیم قرار ندارد.

آیا برای دندان جلو همراه با آبسه، نیاز به انسیژن درناژ است؟

همیشه این گونه نخواهد بود. گاهی اوقات با توجه به تورم زیاد آبسه، نیاز است قبل از عصب کشی، بافت آبسه برش داده شود. این کار به تخلیه آن و کاهش درد بیمار کمک می‌کند.

دندان جلو پس از عصب کشی نیاز به ترمیم دارد یا روکش؟

بسته به مقدار پوسیدگی و استحکام ساختار باقی مانده، از هر کدام ممکن است برای پر کردن دندان استفاده شود.

عصب کشی دندان جلو می‌تواند گزینه خوبی برای نگهداری دندان خراب تا سال‌ها باشد. در صورتی که چنین درمانی انجام نشود، ممکن است پوسیدگی با رسیدن به سطح ریشه، امکان نگهداری دندان را کاهش دهد. به همین دلیل، با کشیدن دندان زیبایی لبخند بسیار تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

اگر ساکن مناطقی همانند مرزداران، اشرفی اصفهانی، پیامبر، پونک، آیت الله کاشانی، صادقیه و سازمان آب هستید و برای عصب کشی دندان جلو قصد مراجعه به مطب دندانپزشکی در غرب تهران را دارید، می‌توانید به مطب دکتر صابر ملک پور مراجعه نمایید.