آدرس: تهران، مرزداران - نبش خیابان عرب حسینی پلاک ۵۳ طبقه دوم واحد ۷

3 روش درمان عفونت دندان پس از کشیدن

عفونت دندان پس از کشیدن یکی از عوارض نسبتا جدی است که بیمار باید به آن توجه کند. یکسری مشکلات رایج و طبیعی پس از کشیدن دندان در بیماران مختلف اتفاق می‌افتد که خیلی جای نگرانی ندارد. با این حال اگر فرد با هر یک از علائم عفونت مواجه شود، باید اقدامات لازم را انجام دهد.

آیا با علائم عفونت دندان کشیده شده آشنایی دارید؟ آیا همواره عفونت دندان با ترشح چرک همراه است؟ چه عواملی در بروز عفونت دندان بعد از کشیدن نقش دارند؟ در ادامه مقاله درباره بروز عفونت پس از کشیدن دندان صحبت خواهیم کرد.

دلیل عفونت دندان پس از کشیدن

کشیدن دندان در مرزداران پروسه‌ای است که در آن دندان با کمک ابزارهای مختلف از داخل بافت لثه و استخوان خارج می‌شود. به همین دلیل پس از آن بافت لثه تا مدتی باز می‌ماند. با توجه به چنین موضوعی احتمال ورود و تجمع باکتری‌ها در ناحیه زخم نسبت به لثه سالم افزایش خواهد یافت. با این حال با انجام یک‌سری اقدامات مراقبتی، احتمال چنین تجمعی و به دنبال آن عفونت کاهش می‌یابد.

به همین دلیل دندانپزشک همواره راهکارهایی را به بیمار پیشنهاد می‌دهد تا از بروز عفونت دندان بعد از کشیدن پیشگیری کند. دقت کنید که عفونت برخلاف خیلی از عوارض، طبیعی نیست و نیاز به اقدامات لازم برای درمان دارد.

چه مدت بعد از کشیدن دندان عفونت ایجاد می شود؟

عفونت دندان پس از کشیدن طبیعی است؟

عفونت از همان لحظه خارج‌سازی دندان تا زمانی که بافت لثه به خوبی ترمیم یابد، احتمال بروز خواهد داشت. به همین علت دندانپزشک برای چنین پروسه‌ای از وسایل استریل و کاملا تمیز استفاده می‌کند. همچنین توصیه اکید به بیماران، رعایت بهداشت دهان و دندان است. چنین موضوعی به دلیل وجود ریسک عفونت مطرح می‌شود.

برای دریافت نوبت و مشاوره کشیدن دندان فرم زیر را پر کنید.

مشخصات فردی(ضروری)
مشخصات فردی(ضروری)
OPG(ضروری)
خدمات(ضروری)

علائم عفونت دندان پس از کشیدن

غالبا زمانیکه عفونت بعد از کشیدن دندان بروز پیدا می‌کند، بیماران با یک‌سری علائم و نشانه‌ها همراه خواهند بود:

دقت کنید که بیمار در 3 تا 4 روز ابتدایی درمان با درد و گاهی تورم پس از خارج‌سازی دندان همراه است. چنین عارضه‌ای در اکثر مواقع طبیعی است و نباید خیلی نگران آن بود. با این حال برخی از بیماران پس از چنین مدتی ممکن است همچنان با حس درد و تورم همراه باشند. در صورتیکه درد بعد از کشیدن دندان با شدت قبل یا بیشتر ادامه پیدا کند، می‌تواند نشان دهنده بروز عفونت باشد. البته باید توجه کنید که همواره ادامه داشتن درد نشانه عفونت نیست. با این حال در صورتی که چنین علامتی را داشتید، باید سایر نشانه‌ها را نیز بررسی کنید.

علائم عفونت دندان پس از کشیدن

شاید واضح‌ترین نشانه بروز عفونت دندان پس از کشیدن، ترشح اگزودا و چرک باشد. در حقیقت زمانی که تعداد باکتری‌ در ناحیه زخم افزایش یابد، به صورت یک مایع چرکی و زرد یا سفید رنگ دیده خواهد شد. این مایع در اکثر مواقع طعم تلخ و ناخوشایندی به همراه دارد. دقت کنید که گاهی اوقات با فشار دادن ناحیه اطراف زخم، مایع حاوی چرک از داخل آن خارج می‌شود.

عفونت دندان همان‌طور که گفته شد، با تجمع باکتری‌ همراه است. زمانی که باکتری‌ها در یک محل تجمع پیدا کنند، مسلماً بوی و طعم بدی در دهان ایجاد خواهند کرد. به همین علت زمانی که تعداد دندان‌های پوسیده در داخل دهان زیاد باشد، فرد همواره با طعم و بوی ناخوشایندی همراه است.

این موضوع زمانی که پس از کشیدن دندان عفونت اتفاق می‌افتد نیز به چشم خواهد آمد. دقت کنید که عفونت دندان پس از کشیدن بوی بدی ایجاد خواهد کرد و فرد ممکن است پیش از خارج‌سازی دندان چنین عارضه‌ای را نداشته باشد.

تب از علائم عفونت دندان پس از کشیدن

عفونت در هر نقطه‌ای از بدن و حتی در دهان ایجاد شود، سیستم ایمنی بدن را با خود درگیر می‌کند. به دنبال تجمع باکتری‌ها و عفونت‌زایی آن‌ها، سیستم ایمنی واکنش‌هایی را به راه می‌اندازد تا بتواند از پیشروی آن‌ها جلوگیری کند. یکی از مهم‌ترین واکنش‌ها تب است که با افزایش دمای بدن سبب کاهش فعالیت‌ باکتری‌ها می‌شود. به همین علت عفونت دندان بعد از کشیدن در بعضی از بیماران با تب همراه است. همچنین برخی از بیماران که عفونت به مقدار زیادی در آن‌ها گسترش پیدا می‌کند، خستگی و بی حالی نیز دیده می‌شود.

علت عفونت دندان پس از کشیدن

عفونتی که پس از کشیدن دندان اتفاق می‌افتد، به دلایل مختلفی مرتبط است. در ادامه به برخی از اصلی‌ترین دلایل چنین مشکلی را بیان می‌کنیم:

بجای دندان کشیده شده به صورت زخم تا مدتی باقی می‌ماند و هیچ سد محافظتی در برابر میکروب‌ها وجود نخواهد داشت و از طرفی محیط دهان یکی از آلوده‌ترین قسمت‌های بدن است که در آن باکتری‌های بسیاری حضور دارد. از این رو در صورتی که بهداشت دهان رعایت نشود، خیلی از باکتری‌های مفید به عوامل عفونت‌زا در جای زخم تبدیل خواهند شد. بیمارانی که پس از کشیدن دندان از مسواک استفاده نمی‌کنند، خطر بروز عفونت دندان پس از کشیدن در آن‌ها بالا خواهد بود.

عفونت دندان بعد از کشیدن به دلیل عدم رعایت بهداشت

برخی نکات مراقبتی پس از کشیدن دندان وجود دارد مانند :

مطمئنا بیماری که مراقبت های بعد از کشیدن دندان را جدی بگیرد، از عفونت و عوامل باکتریایی در امان خواهد بود. با این حال افرادی که نکات مراقبتی را رعایت نمی‎کنند، باید منتظر بروز عوارض نظیر عفونت باشند.

ریسک بروز عفونت دندان پس از کشیدن در بیماران عادی در صورتی که نکات بهداشتی رعایت نشود، تقریبا بالا است. این خطر برای افرادی که با بیماری زمینه‌ای دارند، بسیار بیشتر خواهد بود. در برخی از بیماران مبتلا به بیماری زمینه‌ای، به دلیل تاخیر در ترمیم زخم، ریسک عفونت بالا می‌رود. بیماران دیابتی و به ویژه گروه‌هایی که هیچ اقدامی برای کنترل مشکل خود انجام نمی‌دهند، شانس بیشتری برای ابتلا به عفونت خواهند داشت. به همین سبب این عامل می‌تواند به عنوان یک ریسک فاکتور شناخته شود. (کشیدن دندان افراد دیابتی)

عفونت دندان بعد از کشیدن به علت وجود عفونت قبلی

خیلی از اوقات زمانی بیمار برای کشیدن دندان خود به مطب مراجعه می‌کند که وضعیت آن بسیار بد است. گاهی بیماران با آبسه نسبتا شدیدی همراه هستند که خود تورم زیادی به دنبال دارد. همچنین خیلی از دندان‌ها با پالپ نکروز مواجه می‌شود که خود پس از مدتی ضایعات عفونی را به همراه دارد. چنین بیمارانی در صورت عدم دریافت درمان اصولی، مستعد عفونت دندان پس از کشیدن خواهند بود. در حقیقت دندانپزشک باید بتواند ضایعه را به خوبی پس از کشیدن دندان بیرون آورد. در غیر این صورت ضایعه عفونی که در بافت سخت استخوان باقی می‌ماند، همچنان مستعد بروز چنین عارضه‌ای خواهد بود.

ایمپلنت دکتر صابر ملک پور

1️⃣درمان فوری

2️⃣تضمین کیفیت

3️⃣پرداخت اقساطی

4️⃣پشتیبانی روند درمان

برای اطلاع از شرایط ایمپلنت دندان با متخصصین ما مشورت کنید.

چگونه عفونت دندان کشیده شده را از بین ببریم؟

در صورتی که با عفونت دندان پس از کشیدن به دندانپزشک مراجعه کنید، ممکن است از هر یک از راهکارهای درمانی زیر کمک بگیرد:

مصرف داروهای آنتی بیوتیکی

با توجه به مرحله عفونت، دندانپزشک ممکن است داروهای آنتی بیوتیکی کمک بگیرد. چنین داروهایی با توجه به نوع آن روی باکتری‌های مختلف اثر می‌گذارد. اینکه دندانپزشک کدام آنتی بیوتیک را برای درمان عفونت انتخاب کند، به شرایط بیمار و گسترش آن بستگی دارد. به عنوان مثال انتخاب اول درمان مصرف آموکسی سیلین است. با این حال برخی از بیماران به دلایل مختلف و بیماری‌های زمینه‌ایی قادر به دریافت چنین داروهایی نخواهند بود.

تخلیه عفونت و آبسه در صورت نیاز

چگونه عفونت دندان کشیده شده را از بین ببریم؟

گاهی اوقات عفونت دندان کشیده شده به قدری گسترش می‌یابد که به شکل آبسه و تورم خود را نشان می‌دهد. در این شرایط دندانپزشک باید در کنار استفاده از داروهای آنتی بیوتیکی، آبسه را تخلیه کند.

شست‌وشو با نرمال سالین

در برخی از شرایط که دندانپزشک صرفاً یک عفونت سطح را در ناحیه زخم مشاهده می‌کند، شست‌وشوی آن را در پیش خواهد گرفت. در این شرایط به طور معمول از یک سرنگ نرمال سالین با فشار بالا استفاده می‌شود تا عفونت را به خوبی تخلیه کند. دقت کنید که برای چنین درمانی نیاز به تزریق بی‌حسی نخواهد بود. همچنین بیمار هیچ دردی را تجربه نمی‌کند.

درمان خانگی عفونت دندان کشیده شده

درمان خانگی عفونت دندان پس از کشیدن با چندین روش امکان‌پذیر است. خیلی از اوقات در همان خانه و بدون نیاز به مراجعه به مطب امکان درمان عفونت وجود دارد:

روش‌های پیشگیری از عفونت دندان پس از کشیدن

نکته بسیار مهم آن است که عفونت دندان بعد از کشیدن در همه بیماران شایع نیست. در حقیقت با انجام برخی از راهکارهای پیشگیرانه، به راحتی می‌توان مانع از بروز آن شد:

روش‌های پیشگیری از عفونت دندان پس از کشیدن
  • استفاده از دهانشویه یک روز از پس از کشیدن به مدت یک هفته تاثیر بسیار زیادی در پیشگیری از عفونت دارد.
  • بهتر است روزانه از مسواک و نخ دندان استفاده کنید. در روزهای سوم تا چهارم می‌توانید به آرامی ناحیه زخم را با الیاف مسواک تمیز کنید.
  • در صورت ابتلا به برخی بیماری‌های زمینه‌‌ای، ممکن است دندانپزشک برایتان داروی آنتی بیوتیک به منظور پیشگیری از عفونت تجویز کند.

عوارض عفونت دندان بعد از کشیدن

در صورتی که عفونت دندان پس از کشیدن ایجاد شود، باید برای درمان اقدامات لازم صورت بگیرد. در غیر این صورت عوارض و مشکلاتی را به دنبال دارد:

سوالات متداول عفونت دندان کشیده شده

چگونه متوجه وجود عفونت دندان پس از کشیدن شویم؟

باید به علائم مذکور در این مقاله توجه کنید. همچنین در صورت شک به وجود عفونت به مطب دندانپزشکتان مراجعه کنید تا یک معاینه روی زخم انجام شود.

بهترین قرص برای درمان عفونت دندان کشیده شده کدام است؟

انتخاب بهترین دارو برای درمان بر عهده دندانپزشک است. این موضوع با توجه به شرایط بیمار انتخاب خواهد شد.

درمان عفونت دندان کشیده شده در طب سنتی امکان‌ پذیر است؟

دقت کنید برخی ترکیبات نظیر نمک در طب سنتی و علم نوین برای درمان عفونت پیشنهاد می‌شود. با این حال همه راهکارهای طب سنتی برای درمان مناسب نخواهد بود.

مهم‌ترین نشانه عفونت بعد از کشیدن دندان عقل چیست؟

مهم‌ترین علائم، ترشح چرک از ناحیه زخم است.

وجود تورم بعد از کشیدن دندان تا چه زمانی ادامه دارد؟

در صورت عدم وجود عفونت، در کشیدن‌های معمولی تورم زیادی اتفاق نمی‌افتد. با این حال اگر عفونت اتفاق بیفتد، تا زمانی چنین مشکلی وجود داشته باشد، تورم باقی خواهد ماند.

آیا خروج ترشحات چرکی نشان‌ دهنده عفونت دندان بعد از کشیدن است؟

در همه موارد این گونه نیست. در برخی از بیماران به دلیل وجود عفونت قبلی، ترشح چرک ممکن است تا چند روز ادامه پیدا کند.

آیا پس از کشیدن همواره عفونت به وجود می‌آید؟

خیر، این موضوع صرفا در بعضی از بیماران اتفاق می‌افتد.

برای کاهش عفونت دندان بعد از کشیدن چه اقداماتی را باید انجام داد؟

بهترین کار برای پیشگیری از عفونت دندان پس از کشیدن، رعایت نکات مراقبتی دندانپزشک است.

اگر بعد از کشیدن دندان عفونت کرد، چه کنیم؟

در این صورت باید راهکارهای خانگی را امتحان کنید. در صورت گسترش عفونت حتما به مطب مراجعه نمایید.

بهترین دارو برای عفونت لثه بعد از کشیدن دندان چیست؟

برای تجویز داروی مناسب به منظور کاهش عفونت لثه باید با دندانپزشک خود مشورت کنید.

برای عفونت لثه بعد از کشیدن دندان چه باید کرد؟

با توجه به مرحله عفونت، هر یک از راهکارهای درمانی مذکور انجام می‌شود. دندانپزشک با معاینه لثه بهترین راهکار را در طرح درمان قرار خواهد داد.

کلام نهایی

بروز عفونت دندان پس از کشیدن اتفاق خیلی غیر منتظره‌ای نیست. به ویژه اگر فرد با مشکلات زمینه‌ای نظیر دیابت همراه باشد. با این حال در حالت عادی نباید چنین عارضه‌ای در فرد اتفاق بیفتد؛ چرا که خیلی راحت و با رعایت نکات و اقدامات مراقبتی، امکان پیشگیری از آن وجود دارد.

لوکیشن مطب دکتر صابر ملک پور

تعیین وقت معاینه با بهترین دندانپزشک مرزداران

اگر ساکن مناطقی همانند مرزداران، اشرفی اصفهانی، پیامبر، پونک، آیت الله کاشانی، صادقیه و سازمان آب هستید و برای کشیدن دندان قصد مراجعه به مطب دندانپزشکی در غرب تهران را دارید، می‌توانید به مطب دکتر صابر ملک پور مراجعه نمایید.

آدرس: تهران، مرزداران – نبش خیابان عرب حسینی پلاک ۵۳ طبقه دوم واحد ۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *