آدرس: تهران، مرزداران - نبش خیابان عرب حسینی پلاک ۵۳ طبقه دوم واحد ۷

علائم به عصب رسیدن دندان [از کجا بدانیم درد دندان به عصب رسیده]

علائم به عصب رسیدن دندان شامل درد، حساسیت دندان به گرما و سرما، وجود پوسیدگی و خیلی از اوقات تورم لثه است. خیلی از اوقات زمانی که این گونه علائم در فرد مشاهده می‌شود، به معنای نیاز به عصب کشی و درمان ریشه است. در چنین شرایط برای رفع علائم دندان به عصب رسیده باید کانال‌ها را خالی کرد.

علائم دندان به عصب رسیده

اما سوالی که مطرح می‌شود آن است که چرا درد دندان به عصب می‌رسد؟ آیا یک دندان می‌تواند به بدون حتی یک نقطه پوسیدگی به عصب برسد؟ آیا راهی برای کاهش و تسکین درد آن وجود دارد؟ دکتر صابر ملک پور تمامی علائم و دلایل به عصب رسیدن دندان را بررسی خواهند کرد. همچنین یک‌سری راهکارهای مفید برای پیشگیری از بروز این مشکل ارائه می‌کنند.

به عصب رسیدن دندان

پیش از آن که علائم به عصب رسیدن دندان را بررسی کنیم، باید بدانید اصلا چنین اصطلاحی به چه معناست. منظور از اینکه دندان به عصب می‌رسد آن است که پوسیدگی، عفونت یا هر عامل مخرب دیگری به پالپ آن راه پیدا کرده است. در این شرایط نیاز است تا برای رفع عوارض و علائم آن کار عصب کشی دندان و درمان ریشه انجام شود.

تا زمانی که پوسیدگی و عفونت به عصب نرسیده باشد، معمولاً بیمار هیچ درد و علائمی ندارد. با توجه به عدم دست‌اندازی عفونت به پالپ، در این گونه شرایط امکان انجام ترمیم دندان به تنهایی وجود دارد. با این حال زمانی که دندان به عصب می‌رسد، انجام ترمیم به تنهایی نمی‌تواند مشکل را برطرف کند.

برای عصب کشی دندان می‌توانید با مشاوران ما به صورت کاملا رایگان مشورت کنید

برای دریافت نوبت و مشاوره فرم زیر را پر کنید.

مشخصات فردی(ضروری)
مشخصات فردی(ضروری)
OPG(ضروری)
خدمات(ضروری)

دلایل به عصب رسیدن دندان

دلایل بسیاری وجود دارد که سبب می‌شود تا عفونت دندان به عصب برسد. در این گونه مواقع علائم به عصب رسیدن دندان بروز پیدا خواهد کرد:

گسترش پوسیدگی دندان

پوسیدگی مملو از باکتری‌های مختلف و مخرب است. از این رو ساختار دندان در صورت عدم درمان به موقع به مقدار زیادی از بین خواهد برد. معمولاً زمانی که پوسیدگی آغاز می‌شود، فاصله زیادی تا پالپ دندان دارد. با این حال با گسترش هرچه بیشتر آن، این فاصله کم و کم‌تر خواهد شد تا جایی که دیگر باکتری‌های به عصب و عروق دندان دسترسی پیدا می‌کنند. در این گونه شرایط به اصطلاح، دندان به عصب می‌رسد و باید برای رفع مشکل از خدماتی نظیر درمان ریشه کمک گرفت.

رفع علائم دندان به عصب رسیده
دلایل به عصب رسیدن دندان

شکستگی و ترک دندان

مینا و عاج 2 ساختار محکمی است که از پالپ دندان محافظت می‌کند. با این حال گاهی اوقات به هر دلیلی ممکن است ساختار دندان دچار شکستگی و ترک شود. در این گونه شرایط اگر شکستگی به گونه‌ای باشد که پالپ دندان در معرض محیط دهان قرار بگیرد، علائم به عصب رسیدن دندان آغاز خواهد شد.

علت این مورد هم دسترسی باکتری‌ها به پالپ است. در حقیقت در محیط دهان باکتری‎‌ها و میکروب‌‎های بسیاری حضور دارد. در صورتی که پالپ به محیط دهان باز شود، مسلماً این باکتری‌ها به راحتی قادر خواهند بود آن را تخریب کنند.

سایش زیاد دندان

یکی دیگر از مواردی که سبب می‌شود دندان به عصب برسد، سایش مینا و عاج است. این سایش می‌تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد. به عنوان مثال، برخی از افراد به دندان قروچه دچار هستند و این موضوع در گذر زمان ممکن است سبب چنین مشکلی شود.

همچنین برخی از افراد به صورت ممتد از ترکیباتی استفاده می‌کنند که خاصیت اسیدی دارد و می‌تواند ساختار مینا و عاج را در دراز مدت از بین ببرد. در این شرایط باید شاهد علائم به عصب رسیدن دندان باشید.

برای جلوگیری از به عصب رسیدن دندان چه کار می‌توان کرد؟

ضربه به دندان

برخی اوقات در یک حادثه ضربه نسبتاً محکمی به دندان وارد می‌شود؛ با این حال ممکن است دندان با هیچ شکستگی و ترک مواجه نشود. اما در چنین ضرباتی احتمال نکروز پالپ وجود دارد. در حقیقت با نکروز پالپ، این بافت می‌میرد و دیگر نمی‌تواند خودش را ترمیم کند.

از این رو ممکن است دندان با ضایعه و حتی آبسه همراه باشد. در این گونه مواقع دندان حتی به ظاهر سالم است، اما پالپ آن از بین رفته و می‌تواند مشکلات بسیاری را رقم بزند.

علائم به عصب رسیدن دندان

دندان زمانیکه به عصب می‌رسد، با یک‌سری علائم و نشانه‌ها همراه است. هر یک از این موارد در ادامه بررسی خواهیم کرد:

درد دندان به عصب رسیده

در مراحل اولیه‌ای که عفونت به پالپ دندان می‌رسد، معمولا بیمار با درد شدید و گذرا همراه است. این درد به ویژه زمانی که در برخی موقعیت‌های خاص قرار می‌گیرد، آغاز خواهد شد. با این حال بعد از مدتی ممکن است حتی به صورت مداوم با درد همراه باشد. خیلی از اوقات حتی درد دندان فرد تا زمانی که از داروی مسکن استفاده نکند، بهبود نمی‌یابد.

حساسیت شدید به گرما و سرما

ساختار مینا و عاج به گونه‌ای است که از تغییرات ناگهانی دمای پالپ جلوگیری می‌کند. اما زمانی که علائم به عصب رسیدن دندان آغاز می‌شود، ممکن است حساسیت شدید نسبت به سرما و گرما بروز پیدا کند. در حقیقت زمانی که فرد از مواد سرد یا گرم استفاده می‌کند، تغییرات دمایی آن مستقیماً به پالپ می‌رسد و آن را تحریک خواهد کرد.

مشاهده حفره یا پوسیدگی وسیع روی دندان

یکی از نشانه‌هایی که باید در کنار سایر علائم به عصب رسیدن دندان بررسی شود، وجود پوسیدگی یا حفره روی آن است. در خیلی از مواقع، علت اینکه دندان به عصب می‌رسد، همین پوسیدگی و عفونت آن است. به همین علت زمانی که گسترش پوسیدگی روی دندان زیاد باشد، احتمالا باید به این نتیجه رسید که چنین مشکلی وجود دارد.

چگونه درد دندان به عصب رسیده را کم کنیم؟

تورم و التهاب لثه

خیلی از اوقات زمانی که عفونت به پالپ دندان راه پیدا می‌کند، آن را به کلی از بین می‌برد. با این اتفاق حتی فرصت دست‌اندازی آن به بافت‌های اطراف ریشه وجود دارد. در چنین شرایطی ممکن است التهاب لثه به عنوان یکی از علائم به عصب رسیدن دندان بروز پیدا کند. این علامت و با قرمزی لثه و حتی گاهی اوقات تورم آن همراه است. این تورم می‌تواند نشان‌دهنده تشکیل آبسه دندان باشد.

طعم و بوی بد دهان

زمانی که باکتری‌ها در دندان تجمع پیدا می‌کنند، در کنار عفونت بوی بدی در دهان استشمام می‌شود. این بو بیشتر به دلیل تجمع عفونت در یک ناحیه است. همچنین خیلی از اوقات به دلیل همین عفونت و حتی ترشح چرک، طعم بدی در دهان احساس می‌شود. این 2 نشانه به عنوان علائم به عصب رسیدن دندان شناخته می‌شود که در صورت مواجه با آن‌ها باید هر یک را جدی گرفت.

عدم واکنش دندان به سرما و گرما

به مرور زمان وقتی که عصب دندن و بافت‌های پالپی از بین می‌رود، بیمار هیچ حسی در آن نخواهد داشت. از این رو ممکن است حتی حساسیت قبلی نسبت به سرما و گرما به کلی از این بین رود. اما باید توجه کرد که در این شرایط دندان نیاز به اقدام فوری دارد. در غیر این صورت ممکن است با عوارض دیگری همراه باشید.

از بین رفتن درد قبلی

همانطور که اشاره شد، در ابتدای شروع علائم به عصب رسیدن دندان معمولا درد شدیدی ایجاد می‌شود. این موضوع به دلیل تحریک اعصاب دندان است. با این حال زمانی که بافت پالپی از بین می‌رود، مسلما درد دندان نیز بعد از مدتی کاهش خواهد یافت. به گونه‌ای که بیمار حتی تصور می‌کند مشکل دندانش برطرف شده است. اما در چنین شرایطی باید بیشتر به فکر اقدامات درمانی باشد.

چگونه درد دندان به عصب رسیده را کم کنیم؟

دردی که به عنوان یکی از علائم به عصب رسیدن دندان بروز پیدا می‌کند، معمولاً شدید و غیرقابل تحمل است. از این رو بهتر است با کمک برخی راهکارها، برای تسکین آن اقدام کنید:

اصولی‌ترین روش، مراجعه به بهترین دندانپزشک مرزداران برای درمان ریشه دندان است. با این کار درد دندان به طور کامل رفع خواهد شد.می‌توانید برای تسکین درد دندان خود تا زمان درمان، از داروهای مسکن استفاده کنید.
در صورتی که تورم و چرک مشاهده شود، علاوه‌بر مسکن باید از آنتی بیوتیک نیز کمک بگیرید.برای کاهش بار عفونی و درد می‌توان روزی 2 بار دهان را با آب نمک شست‌وشو داد.
عکس قبل و بعد پر کردن دندان

مطب دندان‌پزشکی دکتر صابر ملک‌پور آماده است تا  خدمات دندانپزشکی را با هزینه مناسب و شرایط پرداخت منعطف در خدمت شما عزیزان قرار دهد.

برخی از خدمات درمانی ارائه شده در کلینیک دکتر صابر ملک‌پور:

🔷ترمیم پوسیدگی دندان

🔷درمان ریشه (عصب کشی)

🔷ایمپلنت دندان

🔷کشیدن دندان عقل

عکس قبل و بعد ایمپلنت دندان

برای جلوگیری از به عصب رسیدن دندان چه کار می‌توان کرد؟

راهکارهای بسیاری وجود دارد که در جلوگیری از شروع علائم به عصب رسیدن دندان موثر است:

  • رعایت بهداشت اولین و مهم‌ترین راهکار محسوب می‌شود. از این رو بهتر است استفاده از مسواک و نخ دندان را جدی بگیرید.
  • حین جویدن مراقب گاز زدن مواد سفت باشید. خیلی از اوقات جویدن این مواد سبب ترک و شکستن دندان می‌شود.
  • در صورتی که فعالیتی انجام می‌دهید که ریسک شکستگی دندان بالا است، پیشنهاد می‌شود از محافظ دهانی کمک بگیرید.
  • در صورت مشاهده پوسیدگی، در مراحل اولیه برای ترمیم آن اقدام کنید.
  • در صورت ابتلا به دندان قروچه برای کاهش مشکلات آن اقدامات لازم را انجام دهید.
  • سعی کنید استفاده از مواد و ترکیبات اسیدی را تا حد امکان کاهش دهید.

سوالات متداول

دندان به عصب رسیده در عکس رادیوگرافی مشخص می‌ شود؟

بله، عکس دندانی که نیاز به عصب کشی دارد به خوبی پوسیدگی و شرایط پالپ را به دندانپزشک نشان می‎دهد.

علائم به عصب رسیدن دندان جلو با انواع خلفی متفاوت است؟

خیر، تمامی علائم مذکور در همه دندان‌ها صدق می‌کند.

به عصب رسیدن دندان پرشده ممکن است؟

بله، خیلی از اوقات پوسیدگی راجعه در دندان پرشده نیز اتفاق می‌افتد که می‌تواند به پالپ برسد. همچنین اگر پوسیدگی به طور کامل حذف نشود، این احتمال همچنان محفوظ خواهد بود.

آیا ممکن است دندانی بدون هیچ پوسیدگی به عصب برسد؟

بله، عوامل دیگری نظیر شکستگی و حتی ضربه ممکن است سبب چنین مشکلاتی شود.

جمع‌بندی

علائم به عصب رسیدن دندان نشان‌دهنده این است که شما باید اقدام فوری برای آن انجام دهید. در غیر این صورت ممکن است با محدودیت‌ها و عوارض دیگری مواجه شوید. بنابراین زمانی که با هر یک از علائم مذکور روبه‌رو شدید، حتما به یک دندانپزشک مراجعه کنید تا شرایط و وضعیت آن دندان را بررسی کند.

لوکیشن مطب دکتر صابر ملک پور

تعیین وقت معاینه با بهترین دندانپزشک مرزداران

اگر ساکن مناطقی همانند مرزداران، اشرفی اصفهانی، پیامبر، پونک، آیت الله کاشانی، صادقیه و سازمان آب هستید و برای عصب کشی قصد مراجعه به مطب دندانپزشکی در غرب تهران را دارید، می‌توانید به مطب دکتر صابر ملک پور مراجعه نمایید.

آدرس: تهران، مرزداران – نبش خیابان عرب حسینی پلاک ۵۳ طبقه دوم واحد ۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *