آدرس: تهران، مرزداران - نبش خیابان عرب حسینی پلاک ۵۳ طبقه دوم واحد ۷

مدت زمان جرم گیری دندان چقدر است؟

مدت زمان جرم گیری دندان معمولا نسبت به خیلی از خدمات دندانپزشکی کم‌تر است. این موضوع به دلیل پروسه راحت‌تر چنین خدماتی است. البته باید توجه داشته باشید که جرم گیری دندان بیشتر به عنوان یک درمان پیشگیرانه مطرح می‌شود و به همین علت نیاز به زمان زیادی ندارد.

◀ اما گاهی اوقات به دلایل مختلف مدت زمان جرم گیری دندان ممکن است کمی طولانی و حتی به 2 یا چند جلسه برسد. عوامل مختلفی در این موضوع تاثیرگذار است. میزان جرم فرد، مهارت دندانپزشک و دیگر فاکتورها در تعداد جلسات و مدت زمان جرمگیری دندان موثر خواهد بود. در ادامه همراه ما باشید تا بیشتر در رابطه با زمان جرم گیری صحبت کنیم.

مدت زمان جرم گیری دندان

مدت زمان جرم گیری دندان

جرم گیری دندان درمانی است که در آن دندانپزشک با کمک ابزارهای مناسب پلاک و رسوبات را از روی دندان حذف می‌کند. نکته قابل توجه آن است که اتصال این رسوبات با مسواک برطرف نمی‌شود. از این رو بایستی برای حذف آن‌ها به یک دندانپزشک مجرب مراجعه کنید. با این حال حذف جرم‌های دندانی معمولا با توجه به ابزارهایی که امروزه در مطب‌ها وجود دارد، زمان زیادی نیاز نخواهد داشت.

برای بیماران با شرایط معمولی جرم گیری دندان چیزی حدود 30 تا 60 دقیقه زمان خواهد برد. این مدت برای برخی از بیماران حتی کم‌تر از چنین بازه‌ای است.

برای دریافت نوبت و مشاوره جرم گیری دندان فرم زیر را پر کنید.

مشخصات فردی(ضروری)
مشخصات فردی(ضروری)
OPG(ضروری)
خدمات(ضروری)

بهترین زمان جرم گیری دندان

جرم گیری دندان چقدر طول می کشد؟

نکته مهم‌تر از مدت زمان جرم گیری دندان، بهترین موقع برای انجام این خدمات است. اینکه چه موقع بهتر است برای جرم گیری به بهترین دندانپزشک مرزداران مراجعه کنید، بستگی به شرایط شما دارد. در صورتیکه متوجه وجود رسوباتی روی دندان‌های خود شوید، بهتر است برای حذف آن‌ها اقدامات لازم را انجام دهید.

◀ در حقیقت بهترین زمان برای انجام جرم گیری، موقعی است که بتوان از بروز عوارض ناشی از آن پیشگیری کرد. لکه‌های زرد رنگی که پس از مدتی روی دندان‌ها تشکیل می‌شود، می‌تواند نشان‌دهنده جرم باشد. از این رو در صورت مشاهده چنین لکه‌هایی برای بررسی و حذف آن‌ها اقدام کنید.

جرم گیری دندان در چند جلسه انجام می‌ شود؟

غالباً در بیماران مختلف مدت زمان جرم گیری دندان خیلی طولانی نیست. به همین علت دندانپزشک قادر است آن را در یک جلسه به اتمام برساند. اما در برخی از شرایط و به دلایل مختلف، دندانپزشک صلاح می‌داند تا این خدمات را برای بیمارش در 2 یا حتی تعداد بیشتری از جلسات انجام دهد.

عوامل موثر در مدت زمان جرم گیری دندان

پارامترهای گوناگونی در مدت زمان و حتی تعداد جلسات انجام جرم گیری دندان موثر است. نقش برخی از این عوامل بیشتر از سایر فاکتورها خواهد بود:

میزان همکاری بیمار

بیماری که به مطب دندانپزشک مراجعه می‌کند، باید همکاری لازم را با وی انجام دهد. برخی از افراد ممکن است نسبت به استفاده از ابزارهای دندانپزشک ترس داشته باشند. به همین علت در حین پروسه درمان وقفه‌هایی ایجاد خواهد شد که در نهایت سبب افزایش زمان جرم گیری می‌شود.

حتی گاهی اوقات بیمار از رفلکس گگ فعال‌تری نسبت به بقیه برخوردار است. در این شرایط زمانی که دندانپزشک بخواهد جرم دندان‌های خلفی را حذف کند، بیمار با حالت تهوع مواجه خواهد شد. به همین علت ممکن است در طول پروسه درمان وقفه ایجاد شود.

میزان همکاری بیمار در مدت جرم گیری دندان
بیماری پریودنتال در مدت زمان جرم گیری دندان

ابتلا به بیماری پریودنتال

بیماری که به مطب دندانپزشک مراجعه می‌کند، باید همکاری لازم را با وی انجام دهد. برخی از افراد ممکن است نسبت به استفاده از ابزارهای دندانپزشک ترس داشته باشند. به همین علت در حین پروسه درمان وقفه‌هایی ایجاد خواهد شد که در نهایت سبب افزایش زمان جرم گیری می‌شود.

حتی گاهی اوقات بیمار از رفلکس فعال‌تری نسبت به بقیه برخوردار است. در این شرایط زمانی که دندانپزشک بخواهد جرم دندان‌های خلفی را حذف کند، بیمار با حالت تهوع مواجه خواهد شد. به همین علت ممکن است در طول پروسه درمان وقفه ایجاد شود.

تجهیزات جرم گیری دندان

تجهیزات مورد استفاده برای این درمان، از دیگر پارامترهای موثر در مدت زمان جرم گیری دندان است. به طور کلی 2 نوع ابزار دستی و غیردستی برای چنین درمان وجود دارد. مسلما استفاده از ابزارهای دستی برای دندانپزشک سخت‌تر است و زمان بیشتری نیاز خواهد داشت. این در حالی است که با بهره‌گیری از ابزارهایی نظیر اولتراسونیک، می‌توان خیلی راحت‌تر جرم را حذف کرد. به همین علت مدت زمان جرم گیری خیلی کوتاه‌تر می‌شود.

خدمات دندانپزشکی

برای اطلاع از جدیدترین تعرفه‌های دندانپزشکی سال 1403 بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

هر چند وقت یکبار جرم گیری لازم است؟

اینکه چند بار در طول سال برای انجام جرم گیری به دندانپزشک مراجعه کنید، به شرایط شما وابسته است. به عنوان مثال فردی که به بیماری پریودنتال مبتلا است، مسلماً باید تعداد جلسات بیشتری در طول سال برای معاینه و حذف جرم‌ها اقدام کند. همچنین بیمارانی که از سیگار استفاده می‌کنند، ریسک تشکیل جرم و به دنبال آن نیاز به مراجعه به مطب بالاتر است.

به طور معمول برای افراد عادی در هر سال یک یا 2 بار جرم گیری دندان نیاز است. این افراد می‌توانند هر 6 ماه یک بار برای دریافت چنین خدماتی نوبت بگیرند. اما برخی از بیماران مانند افراد سیگاری و معتادان قهوه که ریسک بالاتری برای تشکیل جرم دارند، باید هر 3 تا 4 ماه برای این کار اقدامات لازم را انجام دهند.

آیا می‌‌توان تعداد جلسات جرم گیری را کاهش داد؟

زمانی که ریسک پایینی برای تشکیل جرم وجود داشته باشد، تعداد جلسات کم‌تری نیز برای جرمگیری نیاز است. به همین علت بهتر است رعایت بهداشت دهان و دندان را با جدیت دنبال کنید. همین مورد تاثیر بسیار زیادی در کاهش تعداد جلسات جرم گیری و مدت زمان آن خواهد داشت. همچنین سایر عوامل مستعدکننده نظیر استعمال دخانیات باید تا حد امکان کنار گذاشته شود.

سوالات متداول

کلام نهایی

اینکه تصور کنید مدت زمان جرم گیری دندان برای همه بیماران کوتاه خواهد بود و در یک جلسه به اتمام می‌رسد، اشتباه است. در صورتی که رعایت بهداشت ضعیف باشد، جرم‌های سنگینی روی دندان‌ها و حتی زیر لثه تشکیل می‌شود. از این رو دندانپزشک نیاز دارد در مدت زمان بیشتری برای حذف آن‌ها اقدام کند.

لوکیشن مطب دکتر صابر ملک پور

تعیین وقت معاینه با بهترین دندانپزشک مرزداران

اگر ساکن مناطقی همانند مرزداران، اشرفی اصفهانی، پیامبر، پونک، آیت الله کاشانی، صادقیه و سازمان آب هستید و برای جرم گیری دندان قصد مراجعه به مطب دندانپزشکی در غرب تهران را دارید، می‌توانید به مطب دکتر صابر ملک پور مراجعه نمایید.

آدرس: تهران، مرزداران – نبش خیابان عرب حسینی پلاک ۵۳ طبقه دوم واحد ۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *