آدرس: تهران، مرزداران - نبش خیابان عرب حسینی پلاک ۵۳ طبقه دوم واحد ۷

پر کردن دندان با شرایط اقساط در غرب تهران

پر کردن دندان یکی از رایج‌ترین دلایلی که بیماران برای انجام آن به دندانپزشک مراجعه می‌کنند. پر کردن دندان در مرزداران بسته به شرایطی که دندان دارد، می‌تواند به تنهایی یا در کنار سایر روش‌ها نظیر عصب کشی مورد استفاده قرار بگیرد. با این کار دندانپزشک می‌تواند از گسترش بیشتر پوسیدگی دندان جلوگیری کرده و عملکرد جویدن را به دندان برگرداند.

شما ترجیح می‌‌دهید دندانپزشک از کدام مواد پرکننده برای پر کردگی دندان‌ استفاده کند؟ برای پر کردن دندان کدام ماده پر کننده استحکام و دوام بالاتری دارد؟ آیا ماده پر کننده دندان بعد از مدتی نیاز به تعویض دارد؟ ادامه مقاله با هدف آگاهی دادن به شما درباره این خدمات نگارش شده است. با ما همراه باشید!

پر کردن دندان

پر کردن دندان چیست؟

پرکردن دندان یکی از رایج‌ترین خدماتی است که در کلینیک‌ها و مطب‌های دندانپزشکی به بیماران ارائه می‌شود. برای دریافت این خدمات می‌توانید به بهترین دندانپزشک مرزداران دکتر صابر ملک پور مراجعه کنید. در ترمیم دندان، بافت پوسیده حذف شده و با مواد پرکننده جایگزین می‌شود.

با انجام چنین خدماتی، پوسیدگی کنترل شده و از گسترش بیشتر جلوگیری خواهد شد. همین امر خیلی از اوقات سبب می‌شود عفونت به بافت پالپ دندان نرسیده و از سایر هزینه‌ها جلوگیری شود. به همین علت، همواره توصیه بر آن است که برای بررسی و معاینه دندان‌ها به دندانپزشک مراجعه کرده و در صورت نیاز، برای ترمیم دندان اقدام کنید.

برای دریافت نوبت و مشاوره پر کردن دندان در مرزداران فرم زیر را پر کنید.

مشخصات فردی(ضروری)
مشخصات فردی(ضروری)
OPG(ضروری)
خدمات(ضروری)

انواع مواد پر کننده دندان

از ابتدای تاریخ دندانپزشکی تا به الان مواد مختلفی برای پر کردن دندان‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. هر کدام با مزایا و محدودیت‌هایی همراه بوده و به همین دلیل، امروزه برخی دیگر جایگزین آن‌ها شده است.

گلاس آینومرها (پرکننده های اکریلیکی)

یکی دیگر موادی که برای پر کردن دندان می‌توان روی آن حساب باز کرد، گلاس آینومر است. نکته قابل توجه آن است که چنین موادی نسبت به کامپوزیت و آمالگام خیلی کم مورد استفاده قرار می‌گیرد. زمانی دندانپزشک سراغ چنین موادی می‌رود که نتواند از سایر ترکیبات ترمیمی کمک بگیرد.

به عنوان مثال کامپوزیت برای اتصال بادوام، به حضور مینای دندان نیاز دارد. اما زمانی که پوسیدگی به سطح ریشه می‌رسد، دیگر مینایی وجود نخواهد داشت. به همین علت اگر از کامپوزیت برای پر کردن دندان استفاده شود، احتمال افتادن پر کردگی دندان بالا می‌رود. در این شرایط می‌توان قسمت نزدیک به ریشه را با گلس آینومر و باقی نواحی را با کامپوزیت ترمیم کرد.

بهترین مواد برای پر کردن دندان

بهترین مواد برای پر کردن دندان

از بین تمامی مواد موجود ترمیمی، دندانپزشکان بیشتر از کامپوزیت و آمالگام به عنوان ماده پر کردن دندان استفاده می‌کنند. اما این به معنای برتری آن‌ها بر دیگر مواد ترمیمی نیست. درست است که آمالگام و کامپوزیت برای ترمیم دندان بهتر هستند، اما گاهی اوقات شرایط به گونه‌ای است که استفاده از آن‌ها موفقیت درمان را به خطر می‌اندازد.

اینکه بگوییم آمالگام نسبت به کامپوزیت گزینه بهتری است، منطقی نخواهد بود. واقعیت آن است که آمالگام در گذر زمان استحکام و خواص بهتری نسبت به کامپوزیت به دست می‌آورد، اما معایب و محدودیت‌هایی نیز دارد. به همین علت اگر وسعت پوسیدگی کم باشد، مسلما نگه داشتن ساختار دندانی سالم استحکام بیشتری نسبت به آمالگام تامین خواهد کرد.

با این تفاسیر، همه مواد پر کردن دندان در جای خود بهترین هستند. این دندانپزشک است که پس از تراش دندان و بررسی وسعت و موقعیت پوسیدگی دندان، تصمیم می‌‎‌گیرد کدام ماده گزینه مناسب‌تری خواهد بود.

پر کردن دندان با آمالگام بهتر است یا کامپوزیت؟

آمالگام و کامپوزیت این روزها به عنوان رایج‌ترین مواد پر کننده دندان مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این حال، سوالی که شاید خیلی از بیماران با آن مواجه شوند این است که پر کردن دندان با آمالگام بهتر است یا کامپوزیت؟ برای پاسخ به این پرسش باید به شرایط دندان توجه کنید.

پر کردن دندان با آمالگام بهتر یا کامپوزیت

معمولا برای دندان‌هایی که در خط لبخند قرار می‌گیرد، نیاز است از ماده‌ای استفاده شود تا علاوه‌بر عملکرد، زیبایی قابل قبولی داشته باشد. به همین دلیل، پر کردن دندان با کامپوزیت یکی از بهترین گزینه‌هایی است که برای چنین دندان‌هایی ترجیح داده می‌شود.

کامپوزیت گزینه مناسبی برای دندان‌های خلفی نیز محسوب می‌شود؛ اما باید این موضوع را در نظر بگیرید که استحکام آن نسبت به فشار فک حین جویدن همانند آمالگام نیست همچنین، در کل آمالگام ترمیمی است که طول عمر بالایی داشته و طبق مطالعات گزینه مطمئن‌تری نسبت به کامپوزیت است. اما با توجه به محدودیت زیبایی آن، نمی‌تواند در همه دندان قرار داده شود.

چه زمانی باید برای پر کردن دندان اقدام کرد؟

در صورتی که دندان شما هر یک از شرایط زیر را داشته باشد، باید به یک دندانپزشک خوب برای بررسی بیشتر و پر کردگی دندان آن اقدام کنید:

✔️ گاهی روی دندان‌ها ممکن است لکه‌های سیاه رنگی روی دندان مشاهده شود. در اکثر مواقع، این لکه‌ها نشان‌دهنده پوسیدگی بوده و باید هرچه سریع‌تر برای پر کردن دندان اقدام شود.
✔️ پوسیدگی یکی از عواملی است که می‌تواند در گذر زمان سبب حفره‌‌دار شدن دندان شود. در این صورت، حفره ایجاد شده باید تراشیده شده و سپس با مواد مناسب پر شود.
✔️ در صورتی که احساس کردید ماده غذایی بین دندان‌ها گیر کرده و سبب تحریک و درد بافت لثه می‌شود، این احتمال وجود دارد که دندان پوسیده شده باشد و در صورتیکه پوسیدگی زیاد شود ممکن است نیاز به عصب کشی دندان داشته باشید.
✔️ در برخی از بیماران به دلیل مشکلات پارافانکشنالی که دارند، مانند اختلال مفصل گیجگاهی فکی دندان‌ها در گذر زمان دچار سایش شده و عملکرد قبلی خود را از دست می‌دهد.

از کجا بدانیم دندانمان باید پر شود؟

اینکه شما نیاز به پر کردن دندان دارید یا خیر، با توجه به علائم مختلف بررسی می‌شود. به عنوان مثال گاهی اوقات بیمار درد شدیدی را تجربه می‌کند که نشان‌دهنده پوسیدگی دندان است. همچنین گاهی اوقات پوسیدگی به قدری پیشرفت می‌کند که بیمار تشکیل حفره را با زبان احساس خواهد کرد.

اما موضوع اصلی آن است که خیلی از اوقات پوسیدگی علائم چندانی ندارد. صرفا ممکن است یک تغییر کوچک سیاه رنگ روی دندان مشاهده شود. حتی خیلی از اوقات همین تغییر رنگ اندک از نمای بیرون قابل مشاهده نخواهد بود. از این رو بهتر است برای معاینه دندان به دندانپزشک مراجعه کنید تا با استفاده از تصاویر opg، چنین موضوعی را بررسی کند.

پر کردن دندان چگونه است؟

دقت داشته باشید که برای پرکردن دندان با مواد مختلف، برخی از مراحل با یکدیگر تفاوت‌هایی دارد. در ادامه به بررسی مفصل این مراحل می‌پردازیم:

مراحل پر کردن دندان با آمالگام

مراحل پر کردن دندان با آمالگام

قرار دادن ترمیم آمالگام در خیلی از مراحل شبیه به سایر مواد پرکننده دندان است. با این حال، در برخی از مراحل تفاوت‌هایی دارد:

  • تزریق بی حسی برای انجام تراش روی دندان ضروری است. البته باید توجه داشته باشید که تراش در سطح مینا بدون بی حسی نیز دردی به همراه ندارد.
  • دندانپزشک باید با فرزهای مخصوص، تراشی با شکل استاندارد ایجاد کند. یکی از نکات مهم در طول عمر ترمیم‌های آمالگام، ایجاد یک حفره با اصول مناسب است. با توجه به اینکه آمالگام گیر مکانیکی با دندان برقرار خواهد کرد، نیاز است این تراش با حداکثر دقت ایجاد شود.
  • در ادامه با کمک آمالگام کریر، مواد را داخل حفره قرار داده و با ابزاری به نام کندانسور، فشرده می‌کنند. این فشرده سازی به گیر بهتر چنین ترمیم کمک می‌کند.
  • در نهایت دندانپزشک باید با ابزارهای دیگر شکل شیارهای دندان را روی آمالگام ایجاد کرده تا مشکلی در بایت بیمار ایجاد نشود.
  • دقت داشته باشید که آمالگام نیاز به زمان برای سفت شدن خواهد داشت.
  • در صورتی که ترمیم بلند باشد، دندانپزشک باید آن را کوتاه‌‌تر کرده تا مشکلی برای جویدن بیمار ایجاد نشود.
مراحل پرکردن دندان با کامپوزیت

مراحل پرکردن دندان با کامپوزیت

مراحل قرار دادن کامپوزیت نسبت به آمالگام با تغییراتی همراه بوده و به همین علت به زمان بیشتری نیاز دارد:

  • تزریق بی حسی برای این نوع ترمیم نیز ضروری است.
  • حفره‌ای که برای ترمیم‌های کامپوزیتی ایجاد می‌شود، اندازه بسیار کوچک‌تری دارد. در حقیقت، خیلی نیازی به رعایت اصول گیر مکانیکی برای چنین ترمیم‌هایی نخواهد بود.
  • دندانپزشک کامپوزیت را باید به صورت لایه‌های 2 میلی متری قرار دهد تا از انقباض ناشی از پلیمریزاسیون آن جلوگیری به عمل آورد. به همین دلیل، بعد از قرار دادن هر 2 میلی متر لایه کامپوزیتی، از دستگاه لایت کیور برای شروع فرایند پلیمریزاسیون آن استفاده خواهد کرد.
  • زمانی که حفره دندان با کامپوزیت به طور کامل پر شد، باید با کمک ابزارهای مخصوص و قبل از پلیمریزاسیون آخرین لایه، شکل شیارهای دندان روی آن ایجاد شود.
  • معمولا نیاز است با کمک فرزهای مخصوص، شکل کامپوزیت را اصلاح کرد. همچنین، برای صاف‌تر شدن سطح ترمیم، از فرزهایی در فرایند پولیش استفاده خواهد شد.
  • در مرحله آخر دندانپزشک باید ترمیم‌های بلند را با توجه به بایت بیمار کوتاه کند.

پر کردن دندان به روش غیر مستقیم ( اینله و آنله)

همیشه دندانپزشک به صورت مستقیم مواد پر کننده را بعد از تراش روی دندان قرار نمی‌دهد. در برخی از شرایط ممکن است از دندان قالب گرفته و آن را به لابراتوار ارسال کند. سپس مواد پرکننده در آنجا ساخته شده و به صورت آماده با استفاده از سمان‌های مخصوص به دندان باند می‌شود.

در ادامه 2 مورد از مهم‌ترین روش‌‌های پر کردن دندان به صورت غیر مستقیم را معرفی می‌کنیم:

اینله

یکی از روش‌‌های پر کردن دندان به صورت غیر مستقیم، تکنیک اینله است. زمانی دندانپزشک از ترمیم‌های اینله برای دندان استفاده می‌کند که حجم پوسیدگی خیلی گسترش پیدا نکرده باشد. در این شرایط ماده پرکننده ساخته شده داخل حفره قرار می‌گیرد و با سمان‌های مخصوص باند خواهد شد.

آنله

گاهی اوقات پوسیدگی علاوه‌ بر شیارها، به کاسپ‌های دندان نیز گسترش پیدا می‌کند. در این شرایط، دندانپزشک باید آن کاسپ‌ها را کوتاه کرده و با استفاده از ترمیم‌های آنله، بازسازی کند. در حقیقت، آنله ترمیم غیر مستقیمی است که علاوه‌بر شیارها، برخی کاسپ‎های دندان را نیز در بر می‌گیرد.

روند قرارگیری اینله و انله در پر کردن دندان

همانطور که اشاره کردیم اینله و آنله هر 2 جزء ترمیم‌های غیر مستقیم دندان محسوب می‌شود. به همین علت پروسه درمان آن‌ها نسبت به مواد ترمیمی مستقیم، کاملا متفاوت است:

  • ابتدا دندانپزشک باید پوسیدگی را با کمک فرز مناسب بردارد.
  • سپس حفره دندان باید آماده‌سازی شود. برخلاف روش‌های مستقیم، در اینله و آنله دندانپزشک دیواره‌های حفره را نسبت به یکدیگر متباعد می‌کند. این موضوع به قرارگیری ماده پر کننده آماده کمک می‌کند. اگر دیواره حفره به صورت متقارب باشد، ماده ترمیم امکان قرارگیری درون آن را نخواهد داشت.
  • پس از آن از دندان قالب گرفته می‌شود و متخصص آن را به لابراتوار ارسال می‌کند.
  • پس از آماده‌ شدن ماده ترمیمی، دندانپزشک آن را درون حفره با کمک سمان مناسب می‌چسباند.
  • با توجه به نوع ماده ترمیمی، قبل یا بعد از چسباندن آن، بلندی پر کردگی دندان چک می‌شود. در صورت نیاز اصلاحات لازم صورت خواهد گرفت.

پر کردن دندان با لیزر

تکنولوژی لیزر در این سال‌ها علاوه‌ بر حوزه پزشکی، در دندانپزشکی نیز کاربردهای بسیاری پیدا کرده است. یکی از کاربردهایی که می‌توان برای حوزه دندانپزشکی در نظر گرفت، پرکردن دندان‌هاست. در روش‌های معمولی، دندانپزشک باید با کمک فرزهای مخصوص، دندان را تراش دهد. با تکنولوژی لیزری دندانپزشک می‌تواند به‌ راحتی بافت پوسیده را حذف کرده و ساختار سالم دندان را دست نخورده باقی بگذارد.

در این روش زمان بسیار کم‌تری برای حذف پوسیدگی نیاز خواهد بود. به همین دلیل، محبوبیت آن روز به روز در حال افزایش است..

عکس قبل و بعد پر کردن دندان

مطب دندان‌پزشکی دکتر صابر ملک‌پور آماده است تا  خدمات دندانپزشکی را با هزینه مناسب و شرایط پرداخت منعطف در خدمت شما عزیزان قرار دهد.

برخی از خدمات درمانی ارائه شده در کلینیک دکتر صابر ملک‌پور:

🔷ترمیم پوسیدگی دندان

🔷درمان ریشه (عصب کشی)

🔷ایمپلنت دندان

🔷کشیدن دندان عقل

عکس قبل و بعد ایمپلنت دندان

انواع پر کردن سطحی دندان

به طور کلی با توجه به تعداد سطوح درگیر دندان آن را به انواع 1 تا 5 سطح تقسیم‌بندی می‌کنند. در ادامه به هر یک از این موارد می‌پردازیم:

  • نوع یک سطحی بیشتر زمانی مطرح می‌شود که شیارهای دندان درگیر می‌شود.
  • زمانی که پوسیدگی علاوه‌بر شیار به نواحی بین دندانی برسد، نیاز است تا 2 سطح از دندان را ترمیم کرد.
  • زمانی که یک کاسپ دندان به طور کامل نیاز به بازسازی دارد، علاوه‌بر سطوح قبلی، قسمت جلو یا پشتی دندان هم درگیر خواهد بود. به همین علت به آن ترمیم 3 سطحی گفته می‌شود. حتی گاهی هر 2 ناحیه بین دندانی پوسیدگی دارد و بدون درگیری کاسپ، نوع 3 سه سطحی محسوب می‌شود.
  • اگر 2 کاسپ دندان درگیر پوسیدگی باشد، برای ترمیم نیاز است 4 سطح از دندان پر شود.
  • نوع 5 سطحی بیشتر زمانی مطرح می‌شود که دندان نیاز به بازسازی وسیعی دارد.

مراقبت‌های پس از پر کردن دندان

پر کردن دندان روشی دائمی محسوب نمی‌شود و نیاز به مراقبت‌هایی دارد. برای افزایش طول عمر پر کردگی دندان، توجه به نکات و مراقبت های بعد از پر کردن دندان ضروری است:

مراقبت‌های پس از پر کردن دندان
  • استفاده از مسواک و نخ دندان به صورت روزانه و مرتب برای جلوگیری از پوسیدگی مجدد دندان ضروری است.
  • مصرف مواد غذایی حاوی کربوهیدرات باید تا حد امکان محدود شود.
  • نوشیدن الکل و استعمال دخانیات از جمله عواملی است که دندان را مستعد پوسیدگی خواهد کرد.
  • مواد خیلی سفت می‌تواند سبب شکستگی ترمیم‌های دندان و حتی انواع آمالگامی شود.
  • در صورتی که بیمار به مشکلاتی نظیر براکسیسم مبتلا هستید، حتما برای درمان آن به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • اگر پرکردن دندان شما دچار شکستگی شد، سعی نکنید دوباره آن را بچسبانید. باید مجددا به مطب دندانپزشک مراجعه کنید.

هزینه پر کردن دندان چقدر است؟

قیمت ماده پرکننده در هزینه پر کردن دندان تاثیر بسیاری دارد. به عنوان مثال مواد کامپوزیت نسبت به آمالگام از هزینه بالاتری برخوردار است. به‌علاوه وسعت حفره و نوع کلاس‌بندی آن از دیگر مواردی است که دندانپزشک هنگام محاسبه قیمت درمان در نظر می‌گیرد. هرچه تعداد سطوح درگیر بیشتر باشد، هزینه پر کردگی دندان بالاتر می‌رود.

دقت کنید که اگر تحت پوشش بیمه قرار بگیرید، با توجه به نوع قرارداد آن می‌توانید هزینه چنین درمان‌هایی را کاهش دهید. همچنین اگر امکان رزرو نوبت در کلینیک‌های دولتی برایتان فراهم باشد، قیمت نهایی درمان نسبت به مطب‌ها کم‌تر خواهد بود.

هزینه پر کردن دندان در سال 1403 توسط دکتر صابر ملک پور از 1/500/000 تا 2/800/000 تومان است. (البته همراه با شرایط پرداخت اقساطی)

عوارض ناشی از پر کردن دندان

پر کردن دندان ممکن است با برخی عوارض همراه باشد؛ اما باید توجه کنید که عوارض عدم درمان پوسیدگی دندان بسیار بیشتر از آن خواهد بود:

  • درد دندان بعد از پرکردن یکی از شایع‎ترین عوارض است. این عارضه خیلی زود بعد از مدتی از بین خواهد رفت.
  • گاهی به دلیل تزریق بی حسی، بیمار حین باز و بسته کردن دهان با درد همراه است.
  • در برخی از شرایط به دلیل عمق زیاد ترمیم، بیمار ممکن است حین خوردن مواد سرد یا گرم دچار حساسیت دندانی شود.
  • پوسیدگی راجعه یکی دیگر از عوارضی است که به دلیل عدم رعایت بهداشت ایجاد می‌شود.
  • گاهی ممکن است دندانپزشک به خوبی پوسیدگی را حذف نکرده و دندان مجددا با درد همراه باشد.
  • شکستگی ترمیم به دلیل عدم مهارت دندانپزشک و حتی سهل انگاری بیماری، نسبتا شایع است.

پر کردن موقت دندان

گاهی اوقات پرکردگی دندان به 2 یا چند جلسه نیاز دارد. در این شرایط دندانپزشک در جلسه اول تراش دندان را انجام می‌دهد. در این کیس‌ها اگر بیمار با یک دندان تراش خورده به خانه بازگردد، مشکلات بسیاری برایش ایجاد خواهد شد. به همین علت نیاز است تا به صورت موقت پر کردگی دندان برایش انجام شود.

در این روش به طور معمول از ماده Temponic Cavit به عنوان پانسمان و پرکننده موقت دندان استفاده می‌شود. همچنین ممکن است پس از عصب کشی دندان به منظور جلوگیری از نفوذ میکروب‌ها تا زمان ترمیم دائمی آن، چنین موادی به کار رود.

پر کردن دندان شیری کودکان

پر کردن دندان شیری کودکان

دندان‌های شیری معمولا آناتومی متفاوتی نسبت به انواع دائمی دارد. همچنین رفتار کودکان نسبت به بزرگسالان متفاوت است و باید در انتخاب ماده پرکننده دقت شود. اصول کلی انجام چنین درمان‌هایی مشترک است. باید دقت شود که کودکان همکاری کم‌تری نسبت به بزرگسالان دارند.

به همین علت معمولا از ترمیم‌های مستقیم برایشان استفاده می‌شود تا تعداد جلسات درمان کاهش یابد. همچنین برای دندان‌های شیری دندانپزشک خیلی سراغ مواد گران قیمت نمی‌رود. این موضوع به دلیل آن است که دندان شیری بعد مدتی می‌افتد. نکته بسیار مهم آن است که با توجه به پالپ نسبتا بزرگ این دندان‌ها، خیلی از اوقات قبل از پر کردن دندان شیری کودکان نیاز به پالپوتومی یا پالپکتومی خواهد بود.

آیا احتمال افتادن پر کردگی های دندان وجود دارد؟

بله، عدم مراقبت درست افتادن ماده پرکننده را به همراه خواهد داشت. همچنین به دلایل مختلفی ممکن است ماده پرکننده از روی دندان بریزد. در ادامه هر یک از این موارد را بررسی می‌کنیم:

  • گاهی اوقات ماده پر کننده به خوبی روی دندان قرار نمی‌گیرد. به عنوان مثال آمالگام به خوبی در نواحی مختلف دندان متراکم نمی‌شود و گیر کافی را نخواهد داشت.
  • در برخی از موارد سمان ترمیم‌های کامپوزیتی در معرض محیط دهان قرار می‌گیرد. در این مواقع سمان پس از مدتی شسته می‌شود و ترمیم شل خواهد شد.
  • برخی از بیماران پس از پر کردن دندان در مرزداران اقدامات مراقبتی را به خوبی رعایت نمی‌کنند. به همین علت پوسیدگی راجعه اتفاق می‌افتد. این پوسیدگی اتصال ماده ترمیمی را کم‌تر خواهد کرد.
  • برخی از مواد غذایی چسبندگی بالایی دارد و ممکن است سبب تضعیف اتصال ماده ترمیمی شود.
  • در برخی از بیماران پس از مصرف مواد غذایی سفت، قسمتی از دندان می‌شکند. به همین علت ماده ترمیم اتصال ضعیفی خواهد داشت.

سوالات متداول پر کردن دندان

آیا پر کردن دندان درد دارد؟

خیر، تزریق بی‌حسی این خدمات را برای بیمار کاملا بدون درد خواهد کرد.

آیا برای پر کردن دندان نیاز به عصب کشی است؟

در صورتی که پوسیدگی به بافت عصبی دندان رسیده باشد، نیاز است قبل از قرار دادن ترمیم، کار درمان ریشه انجام شود.

چه زمانی باید برای تعویض ماده پر کننده اقدام کرد؟

زمانی که ترمیم دچار شکستگی شده و حتی از روی دندان بیفتد، باید برای پر کردن مجدد اقدام شود.

پر کردن دندان چقدر دوام دارد؟

بسته به کیفیت ماده پرکننده و حتی میزان رعایت بیمار، این مدت از 3 تا 5 سال متغیر است. با این حال ممکن است در برخی بیماران این مدت حتی تا 10 سال نیز متغیر باشد.

پر کردن دندان چقدر طول می‌کشد؟

بسته به سرعت عمل دندانپزشک و روش ترمیم، این مدت می‌تواند بین 30 دقیقه تا 2 ساعت متغیر باشد. در روش‌‎هایی نظیر اینله و آنله نیاز به 2 جلسه برای پر کردن خواهد بود.

چه مدت بعد از پر کردن دندان می‌توان غذا خورد؟

ترمیم‌های کامپوزیتی بلافاصله بعد از کیور شدن سفت می‌شوند. به همین دلیل می‌توان بلافاصله بعد از آن غذا خورد. این در حالی است که حدود 2 تا 3 ساعت بعد از قرار دادن آمالگام باید صبر کرد تا سفت شود.

علت درد دندان بعد از پر کردن چیست؟

درد و آزردگی تا مدتی پس از ترمیم دندان طبیعی است. حتی اگر حفره عمیقی تراشیده شود، ممکن است تا چند ماه حساسیت دندانی برای فرد باقی بماند. اما درد حین جویدن نیاز به اصلاح بلندی ترمیم خواهد داشت.

آیا دندان پر کرده را می توان سفید کرد؟

بهتر است قبل از ترمیم برای سفیدی دندان اقدام شود. با این حال امکان انجام چنین درمانی پس از پر کردن دندان وجود دارد.

به طور همزمان چند دندان را می توان در یک جلسه پر کرد؟

این موضوع به سرعت عمل دندانپزشک و تحمل بیمار وابسته است. با این حال معمولا در هر جلسه یک یا نهایتا 2 دندان ترمیم می‎شود. این موضوع از خستگی بیمار حین پروسه درمان جلوگیری می‌کند. پرکردن چند دندان به صورت همزمان معمولا در کودکان و تحت بیهوشی انجام می‌شود تا تعداد جلسات درمان را بکاهند.

جمع بندی

پر کردن دندان می‌تواند با حذف پوسیدگی خیلی از مشکلات نظیر درد و حتی بوی بد دهان را از بین ببرد. به همین دلیل، توصیه بر آن است که برای معاینه وضعیت دندان‌ها، هر چند مدت به یک دندانپزشک مراجعه کرده و در صورت نیاز، قبل از رسیدن عفونت به عصب برای ترمیم آن‌ها اقدام کنید.

لوکیشن مطب دکتر صابر ملک پور

تعیین وقت معاینه با بهترین دندانپزشک مرزداران

اگر ساکن مناطقی همانند مرزداران، اشرفی اصفهانی، پیامبر، پونک، آیت الله کاشانی، صادقیه و سازمان آب هستید و برای پر کردن دندان قصد مراجعه به مطب دندانپزشکی در غرب تهران را دارید، می‌توانید به مطب دکتر صابر ملک پور مراجعه نمایید.

آدرس: تهران، مرزداران – نبش خیابان عرب حسینی پلاک ۵۳ طبقه دوم واحد ۷

6 پاسخ

  1. سلام آقای دکتر
    شرایط اقساط پر کردن دندان رو برامون توضیح میدید؟ در ضمن من بیمه تکمیلی هم دارم

    1. با سلام
      سمانه عزیز
      برای اطلاع از شرایط اقساط لطفا اطلاعات خودتون رو در فرم موجود در مقاله پر کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

  2. سلام آقای دکتر تقریبا 10 روزی میشه که یکی از دندونای عقب فک پایینمو پر کردم ولی الان هنوزم موقع فشار دادن و جویدن خیلی درد می کنه، چیکار کنم؟

    1. سلام دوست عزیز. لطفا به دندانپزشکی که درمان را برای شما انجام داده اند مراجعه کنید. احتمالا سطح این دندان کمی بالاتر از سایر دندانهایتان است و به همین خاطر با فشار به سطح آن احساس درد می کنید. دندانپزشکتان کمی از سطح آن را تراش می دهد و هم سطح می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *