آدرس: تهران، مرزداران - نبش خیابان عرب حسینی پلاک ۵۳ طبقه دوم واحد ۷

پر کردن دندان با آمالگام نقره ای🦷شرایط اقساطی

پر کردن دندان با آمالگام یکی از با دوام‌ترین روش‌هایی است که برای بازسازی ساختار از دست رفته دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده علی‌رغم اینکه زیبایی خاصی ندارد، اما از مزایای بسیاری برخوردار است و همین موضوع سبب به‌ کارگیری آن در سال‌های متمادی شده است.

🦷 اما آیا می‌توان ترمیم دندان با آمالگام را برای همه افراد مورد استفاده قرار داد؟ آیا مراحل پر کردن دندان با مواد تیره آمالگام با کامپوزیت متفاوت است؟ در صورت شکستگی این ترمیم باید آن را تعویض کرد یا امکان اضافه کردن آمالگام وجود دارد؟ همه این سوالات به طور کامل در ادامه مقاله توسط دکتر صابر ملک پور پاسخ داده خواهد شد.

پر کردن دندان با آمالگام نقره ای

پر کردن دندان با آمالگام

ترمیم دندان با مواد سیاه با توجه به آسانی کار با آن و مزایای بسیاری که این نوع پر کردن دندان به همراه دارد، از محبوبیت زیادی در بین دندانپزشکان برخوردار است. خصوصیات این ماده به دندانپزشک اجازه می‌دهد به خوبی ساختار دندان را مجددا بسازد. این موضوع به افزایش استحکام دندان کمک زیادی می‌کند. در ادامه به معرفی بیشتر این ماده می‌پردازیم.

برای دریافت نوبت و مشاوره پر کردن دندان با آمالگام فرم زیر را پر کنید.

مشخصات فردی(ضروری)
مشخصات فردی(ضروری)
OPG(ضروری)
خدمات(ضروری)
پر کردن دندان با مواد تیره

آمالگام چیست؟

شرکت‌های سازنده آمالگام معمولا از ترکیب مس، جیوه، نقره و قلع برای ساخت یک ماده مستحکم و با ثبات کمک می‌گیرند. ترکیب این عناصر سبب می‌شود دندانپزشک مدت زمان مناسبی برای کار با آن برای شکل‌دهی داشته باشد. بعد از مدتی معمولا این ماده به‌خوبی سفت می‌شود و استحکام بالایی برای درمان دندان درد به دست می‌آورد.

به طور معمول این محصول در یک کپسول با غشای جداکننده در وسط آن طراحی می‌شود. زمانی که دندانپزشک بخواهد از آن برای ترمیم دندان کمک بگیرد، داخل دستگاه آمالگاماتور قرار می‌گیرد و با سرعت مناسب حرکت می‌کند. این حرکت سبب مخلوط شدن ترکیبات داخل آن خواهد شد.

پر کردن دندان با آمالگام چه زمانی مناسب است؟

توجه داشته باشید که اگر دندان فرد شرایط زیر را داشته باشد، آمالگام یکی از بهترین مواد پرکننده‌ای است که می‌‌توان از آن برای افزایش استحکام دندان کمک بگیرند:

پر کردن دندان با آمالگام چه زمانی مناسب نیست؟

در برخی از شرایط ممکن است دندانپزشک روش دیگری نظیر ترمیم دندان با کامپوزیت را مورد استفاده قرار دهد. این شرایط شامل موارد زیر است:

  • اگر دندان در خط لبخند قرار بگیرد، دندانپزشک باید از موادی همرنگ با آن برای ترمیم کمک بگیرد.
  • گاهی پوسیدگی دندان به قدری نیست که نیاز به تراش زیادی باشد. در این شرایط، اگر دندانپزشک بخواهد از آمالگام استفاده کند، ضخامت کمی دارد و از این رو به سرعت می‌شکند.
ایمپلنت دکتر صابر ملک پور

1️⃣درمان فوری

2️⃣تضمین کیفیت

3️⃣پرداخت اقساطی

4️⃣پشتیبانی روند درمان

برای اطلاع از شرایط ایمپلنت دندان با متخصصین ما مشورت کنید.

مراحل پر کردن دندان با آمالگام

برای ترمیم دندان با مواد سیاه رنگ آمالگام بهترین دندانپزشک مرزداران باید هریک از مراحل زیر را با دقت زیاد انجام دهد تا ساختار مقاوم و خوبی برای آن فراهم کند:

در ابتدا باید بسته به نوع دندان و موقعیت آن، از تکنیک بی‌حسی مناسب استفاده شود.پس از بی‌حس شدن دندان، دندانپزشک شروع به تراش آن می‌کند. این کار به کمک توربین انجام می‌شود.
در ادامه ممکن است با توجه به عمق پوسیدگی نیاز باشد از آنگل و فرزهای کارباید با سرعت کم‌تری تراش انجام شود تا به صورت محافظه‌کارانه این کار انجام شود.پس از اینکه پوسیدگی به طول کامل حذف شد، دندانپزشک آمالگام را با کمک ابزار مخصوص آن وارد حفره دندان می‌کند. معمولا آمالگام کریر برای این امر کاربرد دارد.
سپس دندانپزشک با کمک ابزاری به نام کنداسور باید پودرهای آمالگام را به خوبی داخل حفره متراکم کند. این مرحله در گیر بهتر ماده ترمیمی نقش موثری دارد.در مرحله بعد با کمک ابزارهای دیگر نظیر کارور، شکل سطح دندان روی آمالگام ایجاد می‌شود. این امر به برقراری آکلوژن دهان کمک می‌کند.
در ادامه با کمک برنیشر سطح ترمیم براق خواهد شد.در مرحله آخر دندانپزشک بلندی ترمیم را چک می‌کند تا در صورت نیاز، در همان مراحل اول آن را اصلاح کند.

مزایای پر کردن دندان با آمالگام

پر کردن دندان با موادی نظیر آمالگام مزایای بسیاری به همراه دارد به همین علت حتماً برای پر کردن دندان به یک دندانپزشک حاذق مراجعه کنید. در ادامه این بخش هر یک از مزایای آمالگام را بررسی می کنیم:

مزایای پر کردن دندان با آمالگام
  • آمالگام نسبت به سایر مواد ترمیمی هزینه کم‌تری به همراه دارد.
  • این ماده استحکام بسیار بالایی دارد؛ به طوری که اگر بیمار بهداشت دهان را به خوبی رعایت کند، می‌تواند تا سال‌ها از آن دندان استفاده کند.
  • کار کردن با آمالگام راحت‌تر است و حساسیت زیادی ندارد. از این رو دندانپزشکان معمولا این ماده را برای ترمیم ترجیح می‌دهند.
  • آمالگام دیگر دچار واکنش پلیمریزاسیون نمی‌شود و از این رو گپی بین آن و دندان ایجاد نخواهد شد.
  • این ماده مقاومت بالایی نسبت به نیروهای جویدن از خود نشان می‌دهد.

معایب پر کردن دندان با آمالگام

در کنار تمامی نکات قوتی که برای آمالگام ذکر می‌کنند، اما برخی محدودیت سبب می‌شود دندانپزشک همیشه از چنین ماده‌ای استفاده نکند. برخی معایب آن شامل موارد زیر می‌شود:

1️⃣ مهم‌ترین محدودیت آمالگام، زیبایی آن است. با در نظر گرفتن رنگ تیره‌ای که دارد نمی‌توان از آن برای هر دندانی استفاده کرد.

2️⃣ دومین عیب آن این است که برای داشتن استحکام بالا، نیازمند داشتن حداقل ضخامت است. از این رو، دندانپزشک باید به یک حفره نسبتا وسیع تراش دهد. این موضوع می‌تواند کمی از نسج سالم دندان را نیز از بین ببرد.

3️⃣ آمالگام نیاز به زمان برای ست شدن دارد. به همین دلیل، امکان تغییر شکل آن تا مدتی پس از درمان وجود دارد.

4️⃣ آمالگام ممکن است سبب تغییر رنگ ساختار باقی مانده دندان شود.

5️⃣ امکان ترمیم آمالگام وجود ندارد و در صورت بروز شکستگی در قسمتی از آن، باید برای تعویض آن اقدام شود.

هزینه پر کردن دندان با آمالگام

پر کردن دندان با مواد ترمیمی مانند آمالگام بسته به شرایطی که دندان دارد هزینه متفاوتی خواهد داشت. به عنوان مثال بسته به اینکه ترمیم چند سطح دندان را درگیر کند، این هزینه بالا و پایین می‌شود. اگر کاسپ‌های دندان نیاز به اصلاح داشته باشد، دندانپزشک باید آن را بیلدآپ کند و این موضوع بر هزینه درمان می‌افزاید.

خدمات دندانپزشکی

برای اطلاع از جدیدترین تعرفه‌های دندانپزشکی سال 1403 بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

مراقبت‌های بعد از پر کردن دندان با آمالگام

دقت داشته باشید که مراقبت‌های بعد از ترمیم آمالگام همانند هزینه دندانپزشکی آن‌ها کمی با کامپوزیت متفاوت است. توجه به نکات زیر می‌تواند دوام ترمیم دندان شما را تا حد زیادی بالا ببرد:

مراقبت‌های بعد از پر کردن دندان با آمالگام
  • تا حدود 2 ساعت نباید چیزی مصرف کنید. پس از این مدت نیز توصیه بر آن است که تا یک روز پس از ترمیم با طرفی از فک که دندان پر شده، چیزی نخورید.
  • آمالگام رسانایی خوبی دارد؛ از این رو خوردن مواد سرد یا گرم می‌تواند سبب حساسیت دندانی شود. به همین دلیل توصیه بر آن است که سعی کنید چنین خوراکی‌هایی را تا حد امکان کنار بگذارید.
  • استعمال دخانیات پس از ترمیم‌های آمالگام نیز باید تا حد امکان کم شود.
  • درست است که آمالگام دوام و مقاومت خوبی دارد، اما استفاده ابزاری از دندان می‌تواند آسیب زیادی به آن وارد کند.
  • در صورت بلند بودن آمالگام، باید برای کوتاه کردن ارتفاع آن به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
  • اگر آمالگام دچار شکستگی شد یا از حفره خارج شود، برای ترمیم مجدد به مطب مراجعه کنید.
  • مصرف نوشیدنی‌های الکی سبب مشکلاتی برای دهان و دندان خواهد شد.
  • رعایت بهداشت برای دندان دارای آمالگام، می‌تواند طول عمر آن را چندین برابر کند.
  • در صورت ابتلا به دندان قروچه، باید قبل از وارد شدن آسیب به ترمیم، برای درمان آن اقدامات لازم را انجام دهید.
مراقبت‌های بعد از پر کردن دندان با آمالگام نقره ای

عوارض پر کردن دندان با آمالگام

پر کردن دندان با مواد سیاه می‌تواند عوارضی مشابه با سایر ترمیم‌ها داشته باشد. این مشکلات شامل موارد زیر است:

دندان درد بعد از پر کردن تا چند روز ممکن است ادامه داشته باشد. حتی گاهی این مدت به چند هفته نیز می‌رسد.بلندی ترمیم در صورت عدم اصلاح سبب حساسیت دندان حین جویدن خواهد شد.
بی‌حس بودن بافت نرم دهان می‌تواند سبب مشکلاتی نظیر گاز گرفتن آن‌ها و در پی آن آسیب شود.ممکن است دندان مجددا دچار پوسیدگی شود.
برخی از افراد ممکن است التهاب لثه را بعد از ترمیم تا مدتی تجربه کنند.در صورت عدم ترمیم مناسب، امکان شکستن دندان وجود دارد.

سوالات متداول پر کردن دندان با آمالگام

کلام آخر

پر کردن دندان با آمالگام نسبت به کامپوزیت در زمان خیلی کم‌تری انجام می‌شود؛ چرا که دندانپزشک نیازی به کیور کردن آن با دستگاه لایت کیور ندارد. همچنین، معمولا دوام بالاتری نسبت به کامپوزیت دارد و به همین دلیل در اولویت کار دندانپزشکان قرار می‌گیرد.

لوکیشن مطب دکتر صابر ملک پور

تعیین وقت معاینه با بهترین دندانپزشک مرزداران

اگر ساکن مناطقی همانند مرزداران، اشرفی اصفهانی، پیامبر، پونک، آیت الله کاشانی، صادقیه و سازمان آب هستید و برای کشیدن دندان قصد مراجعه به مطب دندانپزشکی در غرب تهران را دارید، می‌توانید به مطب دکتر صابر ملک پور مراجعه نمایید.

آدرس: تهران، مرزداران – نبش خیابان عرب حسینی پلاک ۵۳ طبقه دوم واحد ۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *