آدرس: تهران، مرزداران - نبش خیابان عرب حسینی پلاک ۵۳ طبقه دوم واحد ۷

کشیدن دندان افراد دیابتی چه شرایطی دارد؟ (اقدامات قبل و بعد)

کشیدن دندان در افراد دیابتی با بیماران معمولی تفاوت‌هایی دارد. شناسایی بیماری این افراد پیش از درمان از اهمیت بسیاری برخوردار است. در حقیقت توجه به ملاحظات دندانپزشکی در بیماران دیابتی در هر یک از خدمات درمانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است تا از بروز عوارض ناشی از آن جلوگیری به عمل آید.

اما چه اقداماتی پیش از کشیدن دندان فرد دیابتی نیاز است؟ در صورتی که بیماری دیابت فرد کنترل نشده باشد، آیا امکان کشیدن دندان وجود دارد؟ آیا مراقبت‌های پس از کشیدن دندان برای افراد دیابتی با شرایط معمولی متفاوت است؟ در ادامه تمامی ملاحظات دندانپزشکی مرتبط با کشیدن دندان در افراد مبتلا به دیابت را بررسی می‌کنیم.

کشیدن دندان افراد دیابتی چه شرایطی دارد؟

کشیدن دندان افراد دیابتی

دیابت یکی از مشکلات رایجی است که افراد زیادی در سراسر دنیا به آن مبتلا هستند. در این بیماری قند فرد از حالت کنترل خارج می‌شود. عبور میزان قند از بازه طبیعی آن سبب بروز مشکلاتی در فرد خواهد شد و به همین علت نیاز به ملاحظات خاصی دارد. یکی از شایع‌ترین مشکلات این افراد، ترمیم کندتر زخم و افزایش بروز عفونت است. از این رو زمانی که دندانپزشک بخواهد دندان یک بیمار را بکشد، از وی درباره ابتلا به چنین مشکلی سوال می‌کند. اگر فرد به چنین بیماری مبتلا باشد، معمولا نیاز به اقداماتی است تا دندانپزشک از تحت کنترل بودن مقدار قند خون بیمار اطمینان حاصل کند.

برای دریافت نوبت و معاینه حضوری کشیدن دندان در مرزداران فرم زیر را پر کنید.

مشخصات فردی(ضروری)
مشخصات فردی(ضروری)
OPG(ضروری)
خدمات(ضروری)

چرا شناسایی دیابت پیش از کشیدن دندان اهمیت دارد؟

اینکه تاکید زیادی می‌شود تا بیمار با دندانپزشک خود درباره ابتلا به برخی بیماری‌ها صادق باشد، به دلیل اهمیت برخی از این مشکلات است. گاهی اوقات بیماران به دلایل مختلف بیماری خود را از دندانپزشک پنهان می‌کنند و پس از درمان متوجه اهمیت آن می‌شوند.

شناسایی دیابت برای کشیدن دندان افراد دیابتی

دیابت بیماری است که در صورت ابتلای فرد، باید شناسایی شود. این بیماری به خصوص در درمان‌هایی نظیر جراحی و حتی کشیدن اختلال ایجاد می‌کند. اگر کشیدن دندان افراد دیابتی بدون در نظر گرفتن ملاحظات مرتبط با آن انجام شود، بیمار پس از درمان با عوارض بسیاری همراه خواهد بود.

◀ علاوه‌بر همه این‌ها، بیماران دیابتی معمولا از داروهایی برای کنترل مشکل خود استفاده می‌کنند. دندانپزشک باید پس از درمان از مسکن‌ها و داروهایی کمک بگیرد که در عملکرد داروهای قبلی اختلالی ایجاد نکند.

اقدامات پیش از کشیدن دندان در بیماران مبتلا به دیابت

زمانی که ابتلای فرد به دیابت به اثبات می‌‌رسد، دندانپزشک از وی می‌خواهد تا برخی از اقدامات را انجام دهد. پس از آن، ارائه درمان صورت می‌گیرد:

پروفیلاکسی آنتی بیوتیکی در صورت نیاز

گاهی اوقات علی‌رغم اینکه بیمار به پزشک ارجاع می‌شود، اما مقدار قند خون وی به میزان مطلوب نمی‌رسد. به‌علاوه، خیلی از اوقات فرد زمانی برای خارج‌سازی دندان خود مراجعه می‌کند که با آبسه شدید و سایر علائم همراه است. این بیماران جزء کیس‌های اورژانسی محسوب می‌شوند و باید هرچه سریع برای کشیدن دندان‌شان اقدام کرد.

◀ در این شرایط اگر دندانپزشک پروسه درمان را انجام دهد، پس از آن عوارض زیادی نظیر عفونت بروز پیدا خواهد کرد. به همین علت حدود یک ساعت پیش از کشیدن دندان افراد دیابتی، از آنتی‌ بیوتیک‌هایی با دوز مناسب به منظور پروفیلاکسی و پیشگیری از عفونت استفاده می‌شود. مصرف این داروها حتی تا 8 ساعت پس از درمان ممکن است ادامه یابد. غالبا از 2 گرم آموکسی سیلین برای چنین هدفی استفاده می‌شود.

خدمات دندانپزشکی

برای اطلاع از جدیدترین تعرفه‌های دندانپزشکی سال 1403 بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

نحوه کشیدن دندان افراد دیابتی

بهترین دندانپزشک در مرزداران برای خارج‌سازی دندان ابتدا از بی‌حسی استفاده می‌شود. سپس از تجهیزات مناسب به منظور شل کردن و حذف آن از داخل استخوان کمک می‌گیرند. پروسه درمان این افراد خیلی تفاوت زیادی با بیماران عادی ندارد. با این حال یک‌سری اقدامات حین درمان نیاز است تا از ارائه یک درمان مناسب و بی‌خطر اطمینان حاصل شود:

نحوه کشیدن دندان افراد دیابتی
  • دندانپزشک باید بی‌حسی مناسبی برای بیمار تزریق کند. زیرا استرس حین درمان عوارض جدی به همراه دارد.
  • حین پروسه درمان دندانپزشک باید به علائم بیمار دقت کند تا در صورت بروز برخی از عوارض، از افزایش شدت آن‌ها بکاهد.
  • حین پروسه درمان معمولا باید یک منبع قندی برای بیمار آماده باشد تا در صورت نیاز، بیمار از آن کمک بگیرد.
  • داروهای مناسب تزریقی باید در مطب موجود باشد. این داروها در شرایط اورژانسی از بروز مشکلات جدی جلوگیری به عمل می‌آورد.

کشیدن دندان عقل بیماران دیابتی

کشیدن دندان عقل در شرایطی که این دندان به طور کامل رویش یابد، پروسه درمان آن مشابه یک دندان معمولی خواهد بود. اما خیلی از اوقات دندان عقل به صورت نهفته زیر لثه و استخوان باقی می‌ماند. در این شرایط نیاز به انجام جراحی خواهد بود. برای انجام جراحی تمامی اقدامات مذکور باید با دقت بیشتری برای بیمار صورت بگیرد. همچنین توجه به مراقبت‌های پس از کشیدن دندان افراد دیابتی اهمیت به خصوصی خواهد داشت.

مراقبت‌های پس از کشیدن دندان افراد دیابتی

پس از خارج‌سازی دندان و به خصوص در افراد دیابتی، توجه به تمام نکات زیر ضروری است:

رعایت بهداشت دهان

بیمار باید به خوبی بهداشت دهان را با کمک مسواک و نخ دندان رعایت کند. این موضوع از بروز عفونت پس از درمان در این بیماران پیشگیری خواهد کرد.

مصرف آنتی بیوتیک در صورت نیاز

گاهی اوقات نیاز است به منظور جلوگیری از بروز عفونت بعد از کشیدن دندان افراد دیابتی، از داروهای آنتی بیوتیکی استفاده شود. در این صورت باید در ساعت مشخص از چنین داروهایی کمک بگیرید.

نگه داشتن گاز استریل در دهان

برای اینکه به کنترل خونریزی و ترمیم بهتر زخم کمک کنید، باید حدود 2 تا 3 گاز استریل را روی لثه خود نگه دارید. در غیر این صورت ممکن است خونریزی شما کنترل نشود. این موضوع حتی عوارض دیگری هم به دنبال دارد.

مصرف انتی بیوتیک برای کشیدن دندان افراد دیابتی
عکس قبل و بعد پر کردن دندان

مطب دندان‌پزشکی دکتر صابر ملک‌پور آماده است تا  خدمات دندانپزشکی را با هزینه مناسب و شرایط پرداخت منعطف در خدمت شما عزیزان قرار دهد.

برخی از خدمات درمانی ارائه شده در کلینیک دکتر صابر ملک‌پور:

🔷ترمیم پوسیدگی دندان

🔷درمان ریشه (عصب کشی)

🔷ایمپلنت دندان

🔷کشیدن دندان عقل

عکس قبل و بعد ایمپلنت دندان

عوارض کشیدن دندان در بیماران دیابتی

اگر حذف دندان در افراد دیابتی بدون رعایت ملاحظات مرتبط با آن صورت بگیرد، عوارض بسیاری به همراه خواهد داشت:

سوالات متداول

آیا کشیدن دندان برای همه افراد دیابتی خطرناک است؟

خیر، صرفا بیمارانی که دیابتشان تحت کنترل نیست ممکن است با مشکلات و خطراتی روبه رو شوند. بیماران با سطح مناسب قند خون مشکل چندانی پس از درمان تجربه نخواهند کرد.

آیا دندانپزشک عمومی کار کشیدن دندان افراد دیابتی را انجام می‌دهد؟

اگر بیمار شرایط پیچیده‌ای نداشته باشد، دندانپزشک عمومی قادر خواهد بود با رعایت ملاحظات مناسب درمان بی‌خطری ارائه دهد. در غیر این صورت نیاز است تا به جراح فک و صورت ارجاع شود.

از بین افراد دیابتی، چه کسانی نباید دندان بکشند؟

بیمارانی که مقدار قند خون بالایی دارند، نباید تحت پروسه درمان قرار بگیرند. به خصوص بیمارانی که جزء کیس‌های اورژانسی قرار ندارند.

کلام نهایی

برای کشیدن دندان افراد دیابتی ملاحظات زیادی در رفرنس‌های دندانپزشکی مطرح می‌شود که رعایت آن‌ها الزامی است. اما موضوع مهم آن است که بیمار هم همکاری لازم را با متخصص داشته باشد. باید مشکل خود را به اطلاع دندانپزشک برسانید و تمامی داروهای مصرفی را با او درمیان بگذارید.

لوکیشن مطب دکتر صابر ملک پور

تعیین وقت معاینه با بهترین دندانپزشک مرزداران

اگر ساکن مناطقی همانند مرزداران، اشرفی اصفهانی، پیامبر، پونک، آیت الله کاشانی، صادقیه و سازمان آب هستید و برای کشیدن دندان افراد دیابتی قصد مراجعه به مطب دندانپزشکی در غرب تهران را دارید، می‌توانید به مطب دکتر صابر ملک پور مراجعه نمایید.

آدرس: تهران، مرزداران – نبش خیابان عرب حسینی پلاک ۵۳ طبقه دوم واحد ۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *