آدرس: تهران، مرزداران - نبش خیابان عرب حسینی پلاک ۵۳ طبقه دوم واحد ۷

کشیدن دندان شکسته (کشیدن ریشه باقی مانده)

دندان به دلایل مختلف می‌تواند دچار شکستگی شود و همین موضوع سبب خواهد شد دیگر قابلیت نگهداری آن وجود نداشته باشد. در چنین شرایطی، کشیدن دندان شکسته توصیه می‌شود تا از بروز برخی مشکلات نظیر درد و عفونت جلوگیری شود.

🦷 با این حال سوال اصلی خیلی از بیماران آن است که آیا کشیدن ریشه دندان شکسته نسبت به روش معمولی متفاوت است؟ آیا به ابزارهای متفاوتی برای این کار نیاز است؟ اصلا چه دلایلی سبب شکستگی دندان می‌شود؟ دکتر صابر ملک پور به عنوان کسی که سال‌ها تجربه کشیدن چنین دندان‌هایی را دارند، در ادامه نکات مهمی درباره این پروسه را ارائه خواهند کرد.

دلایل کشیدن دندان شکسته

دلایل شکستگی دندان

دندان به دلایل مختلفی دچار ترک و در ادامه شکستگی می‌شود. در ادامه به بررسی تمامی عواملی که در این امر موثر است می‌پردازیم:

نحوه کشیدن دندان شکسته
  • شایع‌ترین دلیل شکستگی دندان، گسترش پوسیدگی است. زمانی که پوسیدگی دندان پیشرفت کند، استحکام آن به میزان قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد. در چنین شرایطی با وارد شدن کوچک‌ترین نیرو دندان دچار شکستگی می‌شود.
  • خوردن غذاهای سفت می‌تواند سبب وارد شدن نیروی نسبتا زیاد به دندان شود و ساختار آن را متلاشی کند. به عنوان مثال، شکستن پسته با دندان و حتی عادت‌هایی نظیر جویدن یخ می‌تواند باعث چنین مشکلی شود.
  • وارد شدن ضربه از دیگر دلایلی است که می‌توان آن را جزء عوامل شکستن دندان قرار داد.
  • دندان‌هایی که ترمیم‌های گسترده دارد، استحکام اولیه خود را نخواهد داشت. از این رو احتمال شکستن آن‌ها نسبت به دندان سالم بیشتر خواهد بود.
خدمات دندانپزشکی

برای اطلاع از جدیدترین تعرفه‌های دندانپزشکی سال 1403 بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

علل نیاز به کشیدن دندان شکسته

سوال اصلی بیماران زمانی که با شکستگی دندان مواجه می‌شوند این است که چرا باید آن را از دهان خارج کنند. علل اصلی نیاز به کشیدن چنین دندان‌هایی عبارت‌اند از:

عفونت

دندانی که دچار شکستگی می‌شود، معمولا پالپ آن در معرض محیط دهان و تمامی میکروارگانیسم‌های این قسمت قرار می‌گیرد. همین عامل سبب بروز عفونت در ناحیه دندان شکسته خواهد شد. این عفونت در صورت گسترش با ایجاد آبسه و ترشح چرک همراه خواهد بود. در صورت گسترش عفونت، مشکلات بسیار بیشتری ایجاد می‌‌شود.

درد

شاید اصلی‌ترین دلایلی که بیماران برای کشیدن دندان شکسته اقدام می‌کنند، احساس درد نسبتا زیاد است. زمانی که پالپ دندان در معرض محیط دهان قرار می‌گیرد، درد بسیار شدیدی توسط بیمار احساس می‌شود و برای وی آزاردهنده است. از این رو، نیاز به کشیدن آن دندان خواهد بود

التهاب لثه

دندانی که می‌‌شکند، قسمت‌های نسبتا زبری دارد که محل مناسبی برای تجمع و گیر پلاک محسوب می‌شود. از این رو بیمارانی که دندان شکسته یا ریشه باقی مانده در دهان خود دارند، با التهاب لثه و بیماری‌هایی نظیر ژنژیویت و پریودنتیت همراه خواهد بود.

بوی بد دهان

عفونت و تجمع پلاک در ناحیه دندان شکسته عاملی است که سبب بوی بد دهان می‌شود. به همین دلیل، زمانی که دندان شکسته خارج می‌شود، این مشکل بیمار تا حد زیادی برطرف خواهد شد.

نحوه کشیدن دندان شکسته

به طور کلی بسته به شدت شکستگی دندان، ممکن است نیاز باشد از ابزارهای متفاوتی استفاده شود. با این حال، نحوه کشیدن دندان‌های شکسته تقریبا مشابه نمونه‌های سالم است. در ادامه مراحل آن را بررسی می‌کنیم:

نحوه کشیدن دندان شکسته
  • در ابتدا معاینه دندان انجام شده و در صورتی که قابلیت نگهداری نداشته باشد، دندانپزشک کشیدن آن را به عنوان طرح درمان ارائه خواهد کرد.
  • برای اینکه حین شل و خارج کردن دندان بیمار استرس و درمان دندان درد، از بی‌حسی مناسب کمک گرفته خواهد شد.
  • سپس با استفاده از ابزار مناسب نظیر الواتور، بافت لثه را از دندان جدا می‌کند. در ادامه با همین ابزار اتصالات پریودنتالی دندان با استخوان اطراف قطع خواهد شد.
  • با قطع اتصالات پریودنتالی، دندان شل شده و با کمک فورسپس از دهان خارج می‌شود.
  • در انتها در صورتی که دندانپزشک تشخیص دهد، نیاز است بافت لثه را بخیه زد.

انواع روش‌های کشیدن دندان شکسته

به طور کلی 2 تکنیک برای خارج کردن دندان پوسیده و شکسته از دهان استفاده می‌شود. هر یک از این روش‌ها در شرایط خاص خود کاربرد خواهد داشت:

هزینه کشیدن دندان شکسته

نرخ کشیدن دندان‌های شکسته با توجه به وضعیت و شرایطی که دارد متفاوت است. اگر دندانپزشک بتواند با روش معمولی دندان را خارج کند، هزینه آن مانند کشیدن دندان سالم در نظر گرفته می‌شود. با این حال اگر نیاز به جراحی داشته باشد مانند کشیدن دندان عقل، هزینه انجام آن بالاتر خواهد بود.

ایمپلنت دکتر صابر ملک پور

1️⃣درمان فوری

2️⃣تضمین کیفیت

3️⃣پرداخت اقساطی

4️⃣پشتیبانی روند درمان

برای اطلاع از شرایط ایمپلنت دندان با متخصصین ما مشورت کنید.

مراقبت‌های بعد از کشیدن دندان شکسته

دقت داشته باشید که مراقبت‌های بعد از کشیدن دندان‌های شکسته بسته به نوع روش انجام آن متفاوت است. با این حال به طور کلی باید نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

از تف کردن آب دهان به بیرون باید تا حد امکان پرهیز کنید. این کار با ایجاد فشار منفی در محیط دهان، از تشکیل لخته جلوگیری کرده و حتی در صورت بند آمدن خونریزی می‌تواند سبب شروع آن شود.برای اینکه درد پس از کشیدن دندان برایتان آزاردهنده نباشد، توصیه می‌شود قبل از شروع آن از مسکن تجویزی استفاده کنید.
آنتی بیوتیک در برخی از شرایط برای بیماران ضروری است. اما در اکثر مواقع چنین داروهایی تجویز نمی‌شود.در صورت صلاح‌دید دندانپزشک حتما از دهانشویه مناسب کمک بگیرید. البته معمولا توصیه بر آن است که روز اول پس از درمان از چنین محصولاتی استفاده نکنید.
برای پیشگیری از آغاز التهاب و تورم می‌توان از کمپرس یخ کمک گرفت. برای کاهش التهاب ایجاد شده نیز امکان بهره‌گیری از کمپرس گرم وجود دارد.به هیچ عنوان گاز استریل قرار داده شده را قبل یک یا 2 ساعت از دهان خارج نکنید. توصیه بر این است که آن را محکم روی بافت لثه فشار دهید.
نوشیدن مایعات با کمک نی تا چند روز پس از کشیدن دندان توصیه نمی‌شود.توجه داشته باشید که استعمال دخانیات در تاخیر ترمیم جای زخم ناشی از درمان موثر خواهد بود. از این رو بهتر است تا مدتی از آن پرهیز شود.
در صورت انجام جراحی، باید در موعد مشخص برای کشیدن بخیه‌ها اقدام کنید.اگر با عارضه‌ای نظیر عفونت و حفره خشک مواجه شدید، حتما برای بررسی و برطرف کردن آن به دندانپزشک معالج خود مراجعه کنید.

عوارض کشیدن دندان شکسته

کشیدن دندان یک درمان تهاجمی در حوزه دندانپزشکی است و با عوارض بیشتری نسبت به سایر خدمات این حوزه همراه است. با این حال اکثر این عوارض مشکلی خاص برای بیمار ایجاد نمی‌کند:

عوارض کشیدن دندان شکسته
  • در صورت داشتن درد بعد از کشیدن دندان نباید خیلی نگران باشید. این عارضه معمولا در 24 ساعت اول به اوج خود می‌رسد که با کمک مسکن‌ها تجویزی به طور کامل کنترل خواهد شد.
  • در صورت افزایش تورم در 24 ساعت اول نباید خیلی دچار اضطراب شوید. این عارضه به دلیل التهاب در این ناحیه بوده و بعد از چند روز فروکش می‌کند.
  • گاهی اوقات ممکن است اثرات بی‌حسی تا مدتی و حتی تا یک ماه ادامه داشته باشد.
  • تریسموس در بیمارانی که تزریق بی‌حسی برای فک پایین‌شان انجام می‌شود، قابل انتظار است. شدت آن گاهی اوقات به قدری است که فرد قادر به باز و بسته کردن دهان خود نیست.
  • حفره خشک از جمله عوارض بسیار دردناک در بیماران پس از درمان است. این عارضه نیاز به درمان توسط دندانپزشک دارد.
  • خونریزی معمولا در روز اول وجود داشته و به مرور کم و کم‌‌تر می‌شود.
  • رعایت نکردن بهداشت دهان می‌تواند ریسک عفونت را در این بیماران افزایش دهد.
  • در صورتی که به صورت اصولی کشیدن دندان شکسته انجام نشود، احتمال شکستن قسمتی از استخوان فک وجود دارد.
  • گاهی اوقات به دلیل نزدیکی ریشه دندان به سینوس، احتمال سوراخ شدن آن وجود دارد.
  • بیمارانی که از داروهای بیس فسفونات استفاده می‌کنند، ریسک نسبتا بالایی برای عارضه استئونکروز خواهند داشت. این عارضه در بیماران تحت درمان رادیوتراپی نیز قابل انتظار است.

اگر درخواست مشاوره برای کشیدن دندان شکسته را دارید، فرم زیر را با مشخصات خود تکمیل نمایید تا کارشناسان مطب دکتر صابر ملک پور در اسرع وقت با شما تماس حاصل نمایند.

برای دریافت نوبت و مشاوره فرم زیر را پر کنید.

مشخصات فردی(ضروری)
مشخصات فردی(ضروری)
OPG(ضروری)
خدمات(ضروری)

سوالات متداول کشیدن دندان شکسته

کلام آخر

کشیدن دندان شکسته بسته به میزان و وسعت ساختار معیوب دندان ممکن است توصیه شود. خیلی از اوقات دندانی که دچار شکستگی می‌شود، بخش زیادی از تاج خود را از دست داده و صرفا ریشه آن باقی می‌ماند. در این شرایط دندانپزشک توصیه می‌کند چنین دندانی را خارج کنید. اما همیشه کشیدن آن الزامی نیست.

لوکیشن مطب دکتر صابر ملک پور

تعیین وقت معاینه با بهترین دندانپزشک مرزداران

اگر ساکن مناطقی همانند مرزداران، اشرفی اصفهانی، پیامبر، پونک، آیت الله کاشانی، صادقیه و سازمان آب هستید و برای کشیدن دندان قصد مراجعه به مطب دندانپزشکی در غرب تهران را دارید، می‌توانید به مطب دکتر صابر ملک پور مراجعه نمایید.

آدرس: تهران، مرزداران – نبش خیابان عرب حسینی پلاک ۵۳ طبقه دوم واحد ۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *