بعد از عصب کشی دندان چی بخوریم؟

خیلی از بیماران زمانی که به خانه خود می‌رسند، تازه با این سوال مواجه می‌شوند که بعد از عصب کشی دندان چی بخوریم. در اکثر اوقات دندانپزشکان پس از انجام هر یک از خدمات و به خصوص درمان ریشه، به بیماران خود تمام نکات و دستورالعمل‌ها را بیان می‎‌کنند. با این حال گاهی ممکن است چنین مطلبی فراموش شود.

◀ اما این نکته مهم است که به تمامی دستورات تغذیه‌ای بعد از درمان ریشه توجه کنید. همچنین در کنار این که چه رژیم غذایی بعد از عصب کشی انتخاب کنید، باید بدانید که چه موادی را نباید مورد استفاده قرار دهید. علاوه‌بر همه این‌ها، برخی از داروها معمولا پس از درمان ریشه توصیه می‌شود که برای کاهش عوارض پس از آن موثر است. در ادامه همراه ما باشید تا تمامی این موارد را بررسی کنیم.

رژیم غذایی بعد از عصب کشی دندان

بعد از عصب کشی دندان چی بخوریم؟

اینکه بدانید پس از عصب کشی دندان چه بخورید، از اهمیت زیادی برخوردار است. در واقع مهمترین مواردی که باید در مراقبت های بعد از عصب کشی رعایت کنید، رژیم غذایی پس از درمان است. به همین علت اگر برنامه غذایی درستی نداشته باشید، ممکن است خیلی زود دندان خود را علی‌رغم صرف هزینه زیاد از دست بدهید. از این گذشته، پس از درمان باید برخی از داروها را مورد استفاده قرار دهید تا بتوانید عوارض بعد از آن را کنترل کنید.

به عنوان مثال به راحتی می‌توانید با مصرف برخی مسکن‌ها، درد و احساس ناراحتی بعد از عصب کشی دندان را کاهش دهید. علاوه‌بر این موضوع، برخی مواد غذایی می‌تواند در کاهش التهاب پس از درمان موثر باشد.

رژیم غذایی بعد از عصب کشی دندان

اولین چیزی که در پاسخ به سوال بعد از عصب کشی دندان چی بخوریم باید مورد بررسی قرار بگیرد، رژیم غذایی مناسب است. شما به عنوان بیمار باید مواد غذایی را انتخاب کنید که برای سلامت شما مفید باشد و به دندان آسیبی وارد نکند. در ادامه به بررسی هر یک می‌پردازیم:

رژیم غذایی بعد از عصب کشی دندان
  • بهتر است در رژیم غذایی خود و به خصوص در روزهای ابتدایی پس از درمان ریشه، مواد نرم و آبکی را قرار دهید. به عنوان مثال، تخم مرغ و لبنیات می‌تواند کالری و مواد مغذی زیادی برای بدن فراهم کند و در عین حال آسیبی به دندان وارد نشود.
  • سبزیجات نرم و حتی پخته‌ شده دیگر گزینه‌ای است که می‌تواند تا مدتی بعد از عصب کشی دندان مفید باشد.
  • مصرف میوه‌های مختلف و نرم، انتخاب فوق‌العاده‌ای بعد از عصب کشی دندان محسوب می‌شود.
  • مواد غذایی حاوی کربوهیدرات کم می‌تواند عمر دندان عصب کشی شده را تا حد زیادی افزایش دهید.

بعد از عصب کشی دندان چی نخوریم؟

در کنار اینکه بعد از عصب کشی دندان چی بخوریم، دانستن چنین موضوعی که چه مواد غذایی را کم‌تر مصرف کنید از اهمیت بیشتری برخوردار است. در ادامه به مهم‌ترین مواردی که بهتر است مصرف آن‌ها به طور کامل قطع یا کم‌تر شود، می‌پردازیم:

برای آرام شدن درد بعد از عصب کشی دندان چی بخوریم؟

یکی از عوارض ناراحت کننده احساس دندان درد بعد از عصب کشی است که به سراغ بیماران می‌رود، درد است. این درد خیلی از اوقات برای بیمار آزاردهنده و غیرقابل تحمل است. از این رو خیلی از آن‌ها به دنبال روش‌هایی هستند که بتوان شدت آن را کم و کنترل کرد. به طور معمول مسکن‌های زیادی وجود دارد که در کاهش درد موثر است. با این حال، بهتر است آن چیزی را انتخاب نمایید که دندانپزشک برایتان نسخه می‌کند.

برای کاهش التهاب بعد از عصب کشی دندان چی بخوریم؟

معمولا حین درمان ریشه، از کلامپ روی دندان و بخشی از بافت لثه استفاده می‌شود تا بتوان شرایط ایزولاسیون را فراهم کرد. بهره‌گیری از چنین تجهیزاتی سبب التهاب لثه تا چند روز پس از درمان می‌شود. برای کاهش چنین مشکلی می‌توان از ترکیبات سرد به خصوص در روز اول استفاده کرد تا شدت آن کاهش پیدا کند. به علاوه در روزهای بعدی می‌توانید از چای یا هر ترکیب گرمی کمک بگیرید.

برای کاهش التهاب بعد از عصب کشی دندان چی بخوریم؟

تا چه مدت بعد از عصب کشی دندان چیزی نخوریم؟

خیلی از بیماران صرفا به دنبال آن هستند که بدانند بعد از عصب کشی دندان چی بخوریم. اما نکته مهمی که شاید در این بین به آن توجهی نشود، این است که حداقل یک تا 2 ساعت پس از درمان ریشه چیزی میل نکنید. در صورت استفاده از مواد غذایی در این بازه، ممکن است مشکلاتی برای دندان ایجاد شود.

چرا نباید تا چند ساعت بعد از عصب کشی چیزی بخوریم؟

در کنار اینکه باید بدانید بعد از عصب کشی دندان چی بخوریم، در این قسمت دلایلی که نباید در بازه یک تا 2 ساعته پس از درمان چیزی بخورید را بررسی می‌کنیم:

بعد از عصب کشی دندان چی بخوریم و چی نخوریم؟
  • ادامه یافتن اثر بی‌حسی تا حدود 2 ساعت پس از درمان سبب بروز مشکلاتی نظیر گاز گرفتن گونه و زبان می‌شود. همچنین در این شرایط فرد نمی‌تواند نیروی وارده به دندان را متوجه شود؛ از این رو شکستن دندان محتمل خواهد بود.
  • پانسمانی که روی دندان قرار می‌گیرد، معمولا به زمان حدودی یک ساعته برای سفت شدن نیاز دارد. در غیر این صورت از روی دندان می‌افتد.
  • در ساعات اولیه، معمولا احتمال تغییر شکل پانسمان و در نتیجه ایجاد راهی برای نفوذ باکتری‌ها به کانال وجود دارد.

دانستن اینکه بعد از عصب کشی دندان چی بخوریم، از اهمیت زیادی برخوردار است. دندانپزشک باید بیمار را پس از درمان توجیه کند تا مواد غذایی مضر و آسیب‌زا را از برنامه غذایی خود حذف نماید. همچنین باید توجه داشت که گاهی اوقات برای تکسین درد بیمار، استفاده از مسکن‌ها الزامی است.

تعیین وقت معاینه برای عصب کشی در مرزداران

اگر ساکن مناطقی همانند مرزداران، اشرفی اصفهانی، پیامبر، پونک، آیت الله کاشانی، صادقیه و سازمان آب هستید و برای عصب کشی دندان قصد مراجعه به مطب دندانپزشکی در غرب تهران را دارید، می‌توانید به مطب دکتر صابر ملک پور مراجعه نمایید.