جرم گیری دندان در دوران بارداری

جرم گیری دندان در بارداری با یک‌سری محدودیت‌هایی همراه است. به همین دلیل ممکن است برای همه بیماران در هر زمانی قابل انجام نباشد. از سوی دیگر، متخصصین زنان معمولا به مادران باردار توصیه می‌کنند در این دوران به سمت دریافت هیچ یک از خدمات دندانپزشکی نروند.

از این رو ممکن است برای خیلی از مادران سوال ایجاد شود که آیا جرمگیری دندان در بارداری مضر است؟ بهترین زمان برای انجام جرم گیری دندان چه موقعی است؟ در صورتی که در دوران بارداری برای دریافت این خدمات به دندانپزشک مراجعه نکنید، باید منتظر چه عواقبی باشید؟

جرم گیری دندان در بارداری در سه ماه اول

جرم گیری دندان در بارداری

جرم گیری دندان یکی از خدماتی است که هر یک از بیماران ممکن است هر چند ماه یکبار به آن نیاز پیدا کنند. این موضوع در بارداری و به دلیل افزایش تجمع پلاک، بیشتر هم خواهد شد.با این حال با توجه به حساسیت مادران باردار در این دوره، خیلی‌ها ممکن است نسبت به انجام آن مردد باشند.

برخی از بیماران تصور می‌کنند انجام جرم‌ گیری دندان برای جنین مضر است و نباید در بارداری صورت بگیرد. اما حقیقت آن است که جرم‌گیری دندان یک درمان بی‌خطر تلقی می‌شود و انجام آن مزایای بسیاری دارد. از این رو انجام آن نمی‌تواند خطر چندانی برای مادر و فرزندش به همراه داشته باشد.

برای دریافت نوبت و مشاوره جرم گیری دندان در بارداری فرم زیر را پر کنید.

جرم گیری دندان در سه ماهه اول بارداری

سه ماهه اول بارداری از جمله مهم‌ترین بازه‌هایی است که اندام‌های جنین در حال تشکیل است. به همین دلیل مادر باید نسبت به مصرف ترکیبات مختلف و انجام درمان‌‌های گوناگون دقت کند. از این رو متخصصین زنان در این دوران توصیه‌هایی در این رابطه به مادر باردار ارائه می‌دهند.

معمولا در منابع دندانپزشکی نیز انجام خدمات غیر اورژانسی برای مادر باردار در سه ماهه اول خیلی توصیه نمی‌شود. جرم گیری دندان در بارداری یا هر دوره دیگری درمان خیلی اورژانسی محسوب نمی‌شود. به همین علت علی‌رغم اینکه درمان بی‌خطری محسوب می‌شود، اما برای اطمینان خاطر بیشتر بهتر است درمان را به سه ماهه بعدی موکول کنند.

بهترین زمان جرم گیری دندان در بارداری

دقت کنید برای انجام خدمات مختلف دندانپزشکی در دوره بارداری، یک بازه ایمن تعریف شده است. در این بازه مادر باردار می‌تواند با خیال راحت برای دریافت خدمات مدنظر خود به دندانپزشک مراجعه کند. به طور معمول حساسیت دوران بارداری از هفته 16 تا 28 بسیار کم می‌شود.

از این رو در سه ماهه دوم، امکان انجام جرم گیری دندان وجود دارد. با توجه به اینکه در جرم گیری از ترکیبات دارویی استفاده نمی‌شود، هیچ گونه مشکلی به همراه نخواهد داشت. (هر چند وقت یکبار باید جرم گیری دندان کرد؟)

مزایای جرم گیری دندان در بارداری

انجام جرم گیری دندان در دوران بارداری در بازه ایمن نه تنها مشکلی برای بیمار ایجاد نمی‌کند، بلکه با مزایای بسیاری همراه خواهد بود:

پیشگیری از پوسیدگی دندان

تجمع جرم و پلاک در دوران بارداری نسبت به حالت عادی روند صعودی دارد. به همین علت اگر برای انجام جرم گیری دندان در این دوران اقدامی صورت نگیرد، ممکن است پس از بارداری فرد با پوسیدگی‌های متعدد و حتی وسیع مواجه شود. دقت کنید که جرم خود محلی برای تجمع پلاک محسوب می‌شود و از این طریق می‌تواند در پوسیدگی دندان اثر بگذارد.

پیشگیری از بیماری‌های لثه‌ای

یکی دیگر از مزیت‌هایی که انجام جرم گیری دندان در بارداری به همراه دارد، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های لثه‌ای است. زمانی که جرم و پلاک از روی دندان و زیر لثه حذف شود، مسلماً دیگر التهابی در این ناحیه اتفاق نخواهد افتاد. همین موضوع در کاهش خطرات ناشی از این بیماری‌ها نظیر تحلیل لثه و استخوان موثر است.

پیشگیری از پوسیدگی و جرم گیری دندان در بارداری

پیشگیری از عفونت

زمانی که تجمع جرم و پلاک در دهان برای مدت طولانی اتفاق بیفتد، شانس بروز عفونت لثه‌ای بالا می‌رود. به خصوص در دورانی مثل بارداری که حدود 9 ماه به طول می‌انجامد، این خطر بیشتر خواهد بود. به همین سبب توصیه می‌شود در بازه ایمن برای انجام جرمگیری دندان در بارداری اقدامات لازم را انجام دهید.

برای اطلاع از هزینه جرم گیری دندان در سال 1403 بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

حفظ سلامت بدن و جنین

دقت کنید که عفونت ناشی از جرم و پلاک در لثه می‌تواند بعد از مدتی به خون منتقل شود. این موضوع ممکن است اثرات بدتری برای جنین نسبت به انجام جرم گیری دندان در بارداری به همراه داشته باشد. به همین علت توصیه دندانپزشکان بر آن است که حتما در صورت وجود جرم، آن را به زمان بعد از بارداری موکول نکنید.

عوارض عدم جرم گیری دندان در بارداری

خیلی از بیماران ممکن است به دلیل ترس از مضر بودن جرم گیری دندان در بارداری، انجام آن را به تاخیر بیندازند. این در حالی است که چنین کاری عوارضی را به دنبال خواهد داشت:

عوارض عدم جرم گیری دندان در بارداری

پوسیدگی دندان

یکی از مهم‌ترین عوارض و مشکلاتی که باید پس از دوران بارداری منتظر آن باشید، پوسیدگی دندان است. پلاک و جرم خود سرشار از باکتری‌هایی است که می‌تواند باعث پوسیدگی‌ دندان شود. به همین علت زمانی که برای مدت طولانی در دهان و نزدیک به دندان باقی بماند، شانس پوسیدگی بالا خواهد رفت.

ابتلا به بیماری های لثه‌ای

بیماری‌های لثه‌ای نظیر ژنژیویت معمولا بلافاصله پس از تشکیل جرم و تجمع پلاک ایجاد می‌شود. این مشکلات خود با التهاب و قرمزی لثه همراه است. همچنین توجه کنید که در صورت عدم حذف جرم، ممکن است ژنژیویت به پریودنتیت تبدیل شود که عوارض بسیار جدی‌تری به همراه خواهد داشت. از این رو جرم گیری دندان در بارداری برای خیلی از بیماران ممکن است ضروری باشد.

عفونت دندان و لثه

مطمئنا زمانی که جرم روی دندان و لثه به مدت بیش از 9 ماه و حتی بیشتر باقی بماند، عفونت‌هایی را به دنبال دارد. به عنوان مثال ممکن است آبسه پریودنتیت در اطراف دندان تشکیل شود که با ترشح چرک همراه است. دقت کنید که این نوع آبسه تنها با حذف جرم و درمان بیماری لثه‌ای از بین خواهد رفت.

درد و تورم

خیلی از اوقات زمانی عفونت و آبسه در اطراف دندان تشکیل می‌شود، علائم بیمار آغاز خواهد شد. به عنوان مثال ممکن است در اثر پوسیدگی، درد دندان آغاز شود. همچنین در صورتی که آبسه به پیشرفت خود ادامه دهد، تورم در ناحیه لثه و اطراف ریشه مشاهده خواهد شد.

جرم گیری دندان در دوران شیردهی

از دست رفتن دندان

اگر پوسیدگی دندان در اثر جرم خیلی گسترش یابد، ممکن است دیگر امکان نگهداری دندان از بین برود. از این رو جرم گیری دندان در بارداری اهمیت بسیاری دارد. همچنین خیلی از اوقات بدون ایجاد پوسیدگی و صرفا با تحلیل استخوان، دندان لق و کشیدنی خواهد شد.

جرم گیری دندان در دوران شیردهی

یکی دیگر از سوالاتی که مادران پس از دوران بارداری با آن مواجه می‌شوند، این است که آیا انجام جرمگیری دندان در شیردهی مشکلی ایجاد نخواهد کرد؟ دقت کنید که در جرم گیری دندان هیچ داروی خاصی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. به همین علت هیچ ترکیبی به شیر مادر اضافه نمی‌شود که برای نوزاد مضر باشد. از این رو انجام آن در شیردهی هیچ گونه مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

جرم گیری دندان در بارداری چقدر هزینه دارد؟

دقت کنید که هزینه انجام جرمگیری دندان در بارداری تفاوتی با حالت عادی ندارد. تعرفه انجام آن بیشتر به عواملی مثل تخصص دندانپزشک، تعداد جلسات و نوع بیمه شما بستگی خواهد داشت. از این رو برای تعیین دقیق هزینه باید به مطب دندانپزشک مدنظر خود مراجعه کنید.

جرمگیری دندان در بارداری چقدر طول می‌کشد؟

این که برای انجام جرم گیری دندان در دوران بارداری چقدر زمان نیاز است، به شرایط بیمار و حتی دندانپزشک وابسته است. به طور معمول یک جلسه یک ساعته برای انجام جرم گیری دندان کافی خواهد بود. با این حال گاهی به دلیل شرایط مادر ممکن است زمان و حتی تعداد جلسات آن افزایش پیدا کند. (مدت زمان جرم گیری دندان)

سوالات متداول جرم گیری دندان در بارداری

جرم گیری دندان در بارداری ضرر دارد؟

خیر، انجام جرم گیری دندان به خصوص در بازه ایمن سه ماهه دوم، هیچ خطری به همراه ندارد.

جرم گیری دندان در ماه اول بارداری خطرناک است؟

دقت کنید که در این درمان ترکیب دارویی خاصی استفاده نمی‌شود. با این حال با توجه به عدم ضرورت انجام آن در ماه اول، بهتر است در سه ماهه دوم چنین خدماتی ارائه شود.

آیا استفاده از بی‌حسی برای جرم گیری دندان در بارداری مضر است؟

به طور معمول از بی‌حسی استفاده نمی‌شود. با این حال اگر برای بیمار با شرایط خاص نیاز باشد، در سه ماهه دوم مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

آیا بهتر نیست جرم گیری دندان را به بعد از بارداری موکول کنیم؟

خیر، در صورت وجود جرم باید در بازه ایمن برای انجام آن اقدام کنید. در غیر این صورت باید منتظر عواقب و عوارض مذکور در قسمت‌های پیشین باشید.

جرم گیری حین بارداری چند وقت یکبار انجام شود؟

با توجه به شرایط بیمار این موضوع ممکن است متفاوت باشد. با این حال معمولا جرم گیری دندان یک بار و آن هم در سه ماهه دوم انجام می‌شود.

انجام جرم گیری دندان در بارداری اگر در ماه‌های بی‌خطر انجام شود، هیچ ریسکی برای جنین به همراه ندارد. همچنین باید توجه کنید که این نوع خدمات، نسبتا ساده تلقی می‌شود و هیچ جای نگرانی ندارد. به همین علت نباید ترس و اضطراب به دل خود راه دهید؛ چرا که همین استرس خود ضرر بیشتری برای فرزند شما به دنبال خواهد داشت.

اگر ساکن مناطقی همانند مرزداران، اشرفی اصفهانی، پیامبر، پونک، آیت الله کاشانی، صادقیه و سازمان آب هستید و برای جرم گیری دندان در بارداری قصد مراجعه به مطب دندانپزشکی در غرب تهران را دارید، می‌توانید به مطب دکتر صابر ملک پور مراجعه نمایید.