درد دندان پر شده را چگونه از بین ببریم؟

درد دندان پر شده شاید یکی از مشکلاتی باشد که برخی از بیماران را با چالش مواجه می‌کند. حین درمان به دلیل بی‌حسی که تزریق می‌شود بیمار متوجه چیزی نخواهد شد. این در حالی است که پس از اتمام فرآیند پر کردن دندان و رفع اثر داروی بی‌‌حسی، ممکن است درد، حساسیت و آزردگی برای بیمار ایجاد کند.

◀ اما آیا درد بعد از پر کردن دندان نشان‌دهنده وجود مشکل جدی است؟ درد دندان بعد از ترمیم تا چه مدت ادامه پیدا خواهد کرد؟ اگر فرد پس از چند سال با دندان درد بعد از پر کردن مواجه شود، نشان‌دهنده چه موضوعی است؟ ادامه این مطلب را برای پاسخ به این سوالات مطالعه کنید.

درمان درد دندان بعد از پر کردن

درد دندان بعد از پر کردن

اینکه خیلی از بیماران پس از ترمیم دندان خود با درد، حساسیت و آزردگی مواجه می‌شوند، یک امر طبیعی است. چنین عارضه‌ای به دلایل مختلف ممکن است تا چند روز پس از درمان ادامه پیدا کند. با این حال بعد از مدتی خود به خود فروکش خواهد کرد و نیازی به اقدام درمانی ندارد. با توجه به اینکه در حین پر کردن دندان، عصب و پالپ آن همچنان زنده باقی می‌ماند، ممکن است تا مدتی احساس آزردگی و درد را تجربه کنید.

نکته مهم این است که همیشه این موضوع طبیعی نیست و در برخی از شرایط باید برای بررسی دلیل بروز آن، معاینه درستی صورت بگیرد.

علل درد دندان پر شده

اینکه درد پس از  ترمیم دندان در برخی از بیماران اتفاق می‌افتد، می‌تواند به دلایل مختلفی مرتبط باشد. در این بخش به بررسی هر یک از علل آن می‌پردازیم:

زخم ناشی از بی‌حسی

گاهی اوقات درد دندان بعد از پر کردن به دلیل زخمی است که پس از تزریق بی‌حسی ایجاد می‌شود. سوزن بی‌حسی سایزهای مختلفی دارد و در برخی از بیماران ممکن است سبب زخم و التهاب خفیفی شود. همین موضوع سبب خواهد شد تا فرد بعد از درمان درد و آزردگی نسبی را تجربه کند.

درد دندان بعد از پر کردن به دلیل عمق ترمیم

عمیق بودن ترمیم

پوسیدگی دندان در خیلی از بیماران به صورت عمقی گستردش پیدا می‌کند. این امر سبب می‌شود تا هنگام ترمیم آن، نیاز باشد تراش نسبتا زیادی روی دندان ایجاد کند. مطمئنا هرچه ترمیم دندان عمیق‌تر باشد، پالپ و اعصاب آن بیشتر تحت تاثیر قرار می‌گیرد و درد را به دنبال دارد.

درد دندان بعد از پر کردن به خصوص در ترمیم های آمالگام به دلیل رسانایی بالای حرارتی که دارد بیشتر به چشم می‌آید. در حقیقت در این بیماران زمانی که تغییرات دمایی در دهان اتفاق می‌‌افتد، انتقال سرما و گرما به پالپ از طریق ترمیم صورت می‌گیرد. همین موضوع بروز حساسیت و درد ناگهانی را به دنبال دارد.

واکنش آلرژیک

به ندرت ممکن است واکنش‌های آلرژیک در برخی از بیماران پس از  درمان دندان درد اتفاق بیفتد. این موضوع به دلیل حساسیت آن‌ها به موادی نظیر کامپوزیت و آمالگام است. البته باید توجه کرد که در برخی از بیماران دندان درد بعد از پر کردن به سبب واکنش آلرژیک نسبت به داروی بی‌حسی اتفاق می‌افتد.

◀ در این شرایط احتمال بروز برخی دیگر از عوارض وجود دارد. به عنوان مثال ممکن است در مخاط دهان یک‌سری زخم‌ها ایجاد شود. این بیماران بهتر است برای تعویض ترمیم خود اقدام کنند تا چنین عارضه‌ای فروکش کند.

علل درد دندان بعد از ترمیم دندان
درد دندان بعد از پر کردن به دلیل التهاب لثه

التهاب لثه

التهاب لثه دیگر مشکلی است که سبب بروز درد دندان پر شده می‌شود. این موضوع خیلی از اوقات به دلیل بستن نوار ماتریکس حین ترمیم دندان تا مدتی ایجاد می‌شود. به طور معمول اگر به این دلیل بروز پیدا کند، پس از یک تا 2 روز از بین خواهد رفت.

التهاب لثه گاهی اوقات به دلیل ترمیم نامناسبی است که روی دندان قرار می‌گیرد. در حقیقت اگر پوسیدگی به زیر لثه گسترش پیدا کند، نیاز خواهد بود ماده پرکننده روی این ناحیه قرار بگیرد. در چنین شرایطی ممکن است ماده ترمیمی در صورت عدم فرم نامناسب سبب گیر پلاک و التهاب لثه شود.

بلند بودن ترمیم

برخی از بیماران از درد دندان پر شده حین جویدن شکایت دارند. در حقیقت این افراد در حالت عادی هیچ گونه درد و ناراحتی ندارند؛ با این حال زمانی که ماده غذایی را گاز می‌گیرند یا دندان‌ها را روی هم قرار می‌دهند، درد نسبتا شدیدی به همراه خواهند داشت.

⭕ این موضوع گاهی اوقات به دلیل مشکلات پریودنتال بروز پیدا می‌کند. اما موضوع مهم‌تر آن است که دلیل اصلی و شایع چنین مشکلی، بلند بودن ماده ترمیمی است. در این شرایط دندان تحت نیروی زیادی حین جویدن قرار می‌گیرد و ناراحتی به همراه دارد. برای حل مشکل حتما به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا فرم آن را کوتاه کند.

بلند بودن ترمیم درد دندان بعد از پر کردن

حساسیت ناشی از پلیمریزاسیون ترمیم

مواد ترمیمی نظیر کامپوزیت معمولا برای ست شدن نیاز به نور لایت کیور دارد. واکنش پلیمریزاسیون در این مواد زمانی که در معرض نور قرار می‌گیرد فعال می‌‎‌شود. این واکنش خود با کمی انقباض و تولید گرما همراه است. همین موضوع نیز سبب می‌شود تا پالپ دندان کمی ملتهب شود و با حساسیت بعد از درمان همراه باشد.

علت درد دندان ترمیم شده بعد از چند سال

گاهی اوقات درد دندان بعد از پر کردن در کوتاه مدت اتفاق نمی‌افتد. با این حال در برخی از بیماران چندین سال بعد با درد مواجه می‌شوند:

راهکارهای کاهش درد دندان بعد از پر کردن

در صورتی که درد و ناراحتی بعد از ترمیم برایتان آزاردهنده و غیرقابل تحمل است، می‌توانید از هر یک از راهکارهای زیر جهت  مراقبت های بعد از پر کردن دندان کمک بگیرید:

• داروهای مسکن تجویزی بهترین گزینه به منظور کاهش درد پس از درمان است. معمولا درد زیادی بعد از پر کردن دندان وجود ندارد؛ به همین علت بهتر است صرفا زمانی از آن‌ها کمک بگیرید که درد غیرقابل تحملی دارید.
  • بهتر است بعد از درمان لثه خود را با انگشت و حتی مسواک نرم ماساژ دهید.
  • برای کاهش التهاب می‌توان از کمپرس گرما کمک گرفت.
  • بهتر است تا مدتی از خوردن مواد غذایی خیلی سرد یا گرم پرهیز کنید.
  • در صورت بلند بودن ترمیم، برای اصلاح فرم آن به دندانپزشک مراجعه کنید.

درد دندان بعد از پر کردن به دلایل مختلفی می‌تواند اتفاق بیفتد. این موضوع گاهی نشان‌دهنده وجود مشکل نسبتا جدی است و باید برای آن اقدامات لازم را انجام دهید. معمولا زمانی که پس از چند سال با درد و ناراحتی مواجه می‌شوید، نشان‌دهنده پوسیدگی و التهاب پالپ است.

تعیین وقت معاینه برای درمان درد بعد از پر کردن دندان

اگر ساکن مناطقی همانند مرزداران، اشرفی اصفهانی، پیامبر، پونک، آیت الله کاشانی، صادقیه و سازمان آب هستید و برای پر کردن دندان قصد مراجعه به مطب دندانپزشکی در غرب تهران را دارید، می‌توانید به مطب دکتر صابر ملک پور مراجعه نمایید.