آیا عصب کشی دندان در بارداری خطرناک است؟

عصب کشی دندان در بارداری یکی از مواردی است که ممکن است به دنبال دندان درد مادر باردار نیاز شود. این درد شدید خیلی از اوقات از گسترش پوسیدگی و رسیدن آن به پالپ و در نتیجه نیاز به رسیدگی حکایت دارد. اما مسئله آن است که متخصصین زنان معمولا به مادران توصیه می‌کنند در این دوران حساسیت بیشتری به خرج دهند و همین موضوع سبب می‌شود تا نسبت به انجام درمان مردد شوند.

◀ سوال خیلی از مادران این است که آیا اصلا درمان ریشه در بارداری مضر است؟ عصب کشی در بارداری چه خطراتی به همراه خواهد داشت؟ بهترین زمان برای ترمیم ریشه در بارداری چه ماهی است؟ اگر شما هم از جمله افرادی هستید که نسبت به دریافت این خدمات مردد هستید، بهتر است ادامه این مطلب را از دست ندهید.

عصب کشی دندان در بارداری چیست

عصب کشی دندان در بارداری

مطمئنا بارداری دوره‌ای است که مادر در این بازه باید نسبت به خیلی اقدامات خود توجه بیشتری داشته باشد. عصب کشی دندان یکی از مواردی است که اگر برای مادران باردار در زمان مناسبی انجام نشود، خطرات بالقوه‌ای به همراه خواهد داشت. این خطرات بیشتر از مادر، تکامل جنین را تحت تاثیر قرار خواهد داد. از این رو اگر برای انجام عصب کشی در دوران بارداری به دندانپزشک مراجعه کنید، ممکن است این خدمات را برایتان به تعویق بیندازد.

مدت تعویق درمان ریشه با توجه به ماه بارداری شما متفاوت خواهد بود. دقت داشته باشید که خطر درمان ریشه بیشتر به دلیل استفاده از داروها، اشعه و سایر محصولات مورد استفاده طی این پروسه است.

مضرات عصب کشی دندان در بارداری

انجام عصب کشی در ماه‌هایی که برای مادر ایمن تلقی نمی‌‌شود، شانس بروز عوارض آن را افزایش خواهد داد. در ادامه مهم‌ترین مشکلات و خطراتی که انجام درمان برای مادر به همراه دارد را بیان می‌کنیم:

برای دریافت مشاوره تخصصی با دندانپزشک فرم زیر را پر کنید.

بهترین زمان برای عصب کشی دندان در بارداری

براساس رفرنس‌های پزشکی و دندانپزشکی، دوره بارداری به صورت کلی به سه بازه تقسیم می‌شود. ایمن بودن انجام درمان دندان درد در بارداری از جمله انجام درمان ریشه در دوران حاملگی در هر سه ماهه در ادامه بررسی می‌شود:

بهترین زمان برای عصب کشی دندان در بارداری

عصب کشی دندان در زمان اقدام به بارداری

معمولا خیلی از مادران از انجام عصب کشی دندان در بارداری و درمان دندان درد سر باز می‌زنند. این موضوع به دلیل ترس و نگرانی است که نسبت به سلامت فرزند خود دارند. به همین سبب پیشنهاد می‌شود برای انجام درمان ریشه، حتی قبل از اقدام برای بارداری مراجعه کنید. این امر کمک می‌کند تا هیچ گونه نگرانی نسبت به سلامت جنین وجود نداشته باشد. به همین دلیل بهتر است قبل از بارداری، یک چکاپ کامل از دندان‌های خود انجام دهید.

عوارض عدم عصب کشی دندان در بارداری

ما عوارض و خطرات مختلف و جدی را برای انجام درمان ریشه در بارداری ذکر کردیم. با این حال چنین موضوعی نباید به اشتباه تفسیر شود. عدم انجام عصب کشی و از بین بردن عفونت در پالپ دندان ممکن است عوارض بسیار بیشتری برای مادر و حتی جنین به همراه داشته باشد:

این احتمال وجود دارد که عفونت دندان گسترش پیدا کند و مشکلات زیادی برای مادر ایجاد نماید. حتی گاهی با گسترش زیاد عفونت، نیاز به بستری مادر خواهد بود.

باکتر‌ی‌ها در صورتی که به خون راه پیدا کنند، از طریق آن قادر خواهند بود به جفت برسند. این موضوع مشکلاتی برای جنین ایجاد می‌کند.

زمانی که مادر درد داشته باشد، ترکیبات و هورمون‌هایی در مغز و سایر قسمت‌های بدن ترشح می‌شود که در سلامت وی و جنین اختلال ایجاد می‌کند. این موضوع اگر به صورت مداوم و طولانی مدت باشد، بیشتر به چشم می‌آید.

معمولا درد دندانی که نیاز به عصب کشی دارد، شدید است. از این رو مادر مجبور خواهد بود برای تسکین آن از ترکیبات و داروهایی کمک بگیرد. این موضوع خود اثر بدتری نسبت به اقدامات درمانی به همراه دارد.

اینکه خیلی از مادران از انجام عصب کشی دندان در بارداری با تصور خطرات آن پرهیز می‌کنند، بسیار اشتباه است. این امر سبب خواهد شد مشکلات بسیار بیشتری نسبت به انجام درمان اتفاق بیفتد. ناگفته نماند که اگر درد و عفونت شدیدی ایجاد شده باشد، حتی انجام عصب کشی در سه ماهه اول هم ضرورت پیدا خواهد کرد.

تعیین وقت معاینه برای عصب کشی در بارداری

اگر ساکن مناطقی همانند مرزداران، اشرفی اصفهانی، پیامبر، پونک، آیت الله کاشانی، صادقیه و سازمان آب هستید و برای درمان ریشه در بارداری قصد مراجعه به مطب دندانپزشکی در غرب تهران را دارید، می‌توانید به مطب دکتر صابر ملک پور مراجعه نمایید.