علائم و درمان عفونت دندان عصب کشی شده

درمان ریشه یکی از رایج‌ترین گزینه‌های تسکین درد دندان محسوب می‌شود و معمولا تا مدت‌ها دندان را حفظ می‌دارد. با این حال برخی از افراد ممکن است مدتی بعد از درمان ریشه، با عفونت دندان عصب کشی شده مواجه شوند. این موضوع سبب می‌شود فرد با علائمی نظیر درد و تورم همراه باشد.

اما سوال اصلی این است که به چه دلیل عفونت بعد از عصب کشی دندان اتفاق می‌افتد؟ آیا می‌توان چنین دندانی را مجدداً عصب کشی کرد یا صرفا راه‌حل آن کشیدن است؟ آیا بروز عفونت می‌تواند دوام و ماندگاری عصب کشی را تحت تاثیر قرار دهد؟ از زبان دکتر ملک پور علل، علائم و نحوه درمان چنین مشکلی را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

علائم و درمان عفونت دندان عصب کشی شده

عفونت دندان عصب کشی شده

معمولا زمانی برای عصب کشی دندان اقدام می‌شود که عفونت ناشی از پوسیدگی به پالپ و ریشه دندان رسیده باشد. یکی از دلایل عمده درد دندان پوسیده، همین موضوع است.

✔زمانی که دندانپزشک با کمک تجهیزات و تکنیک‌های مناسب مانند روتاری به درمان ریشه می‌پردازد و سپس عفونت را خارج و کانال‌ها را پر می‌کند. این امر علائم بیمار مانند درد و تور را تا حد زیادی کاهش خواهد داد.

اما چالشی که شاید برخی از بیماران پس از مدتی با آن مواجه شوند، عفونت بعد از درمان ریشه است. زمانی که چنین عارضه‌ای ایجاد می‌شود، در واقع باکتری‌ها مجددا به کانال ریشه راه پیدا می‌کنند. این موضوع سبب خواهد شد درد، تورم و سایر علائم ناشی از عفونت دندان عصب کشی شده آغاز شود. در چنین شرایطی بیمار باید برای درمان دندان خود اقدامات لازم را انجام دهد.

علل ایجاد عفونت بعد از عصب کشی

علل بسیاری وجود دارد که می‌توان هر یک را به شکست عصب کشی و بروز عفونت پس از آن نسبت داد. برخی از این موارد مربوط به مهارت دندانپزشک است؛ با این حال، بعضی دیگر مرتبط به رعایت مراقبت‌ها توسط خود بیمار خواهد بود.

در ادامه به طور کامل تمامی عوامل موثر در شکست درمان و عفونت دندان عصب کشی شده را بررسی می‌کنیم:

✔️نکته قابل توجه این است که در صورت عدم شست‌وشوی کانال، حتی در رادیوگرافی نیز امکان تشخیص کیفیت پایین عصب کشی وجود ندارد. از این رو بیمار ممکن است بدون داشتن پوسیدگی یا نشانه‌ای در رادیوگرافی، با عفونت دندان عصب کشی شده مواجه شود.

علائم عفونت دندان عصب کشی شده

زمانی که عفونت بعد از عصب کشی دندان ایجاد می‌شود. یک‌‌سری علائم در فرد بروز می‌کند که در تشخیص این موضوع کمک‌کننده است:

علائم عفونت دندان عصب کشی شده
  • درد شدید حین جویدن یا به صورت خود‌به‌خودی.
  • گاهی ممکن است پس از عصب کشی، همچنان شاهد حساسیت دندان نسبت به سرما و گرما باشید.
  • ترشح چرک
  • تورم در صورت تجمع باکتری‌
  • بوی بدی دهان
  • در تصاویر رادیوگرافی فرد ممکن است ضایعاتی دیده شود.
  • در موارد شدید ممکن است تب، بی‌حالی و حتی ناتوانی در باز کردن دهان مشاهده شود.

درمان عفونت دندان عصب کشی شده

معمولا 2 راهکار کلی برای درمان عفونت‌ دندان بعد از عصب کشی وجود دارد. با توجه به شرایط بیمار و علت بروز این عارضه، بهترین دکتر عصب کشی در غرب تهران طرح درمان را انتخاب خواهد کرد:

عصب کشی مجدد دندان

در خیلی از مواقع و به خصوص در کیس‌هایی که بروز عفونت به دلیل عصب کشی ناکافی است، می‌توان دندان را عصب کشی مجدد یا ری اندو کرد. در حقیقت دندانپزشک مجددا دندان را باز می‌کند و با دقت بیشتری کانال‌ها را آماده‌سازی و پر خواهد کرد. در مواردی که یکی از کانال‌ها پیدا نشده، در درمان مجدد ریشه آن را جست‌وجو و پر می‌کنند.

◀این درمان معمولا در شرایطی که با رعایت تمامی اصول مربوطه انجام شود، می‌تواند مشکل فرد را به طور کامل برطرف کند. اما همیشه این طور نیست و باید سراغ راهکار دیگری رفت.

کشیدن دندان

در برخی از شرایط که شکستگی ریشه و حتی تاج به گونه‌ای اتفاق می‌افتد که امکان ترمیم آن وجود ندارد، کشیدن دندان تنها راه چاره است. در این گونه مواقع دندانپزشک با خارج کردن دندان، عامل عفونت را برطرف می‌کند. پس از مدتی به دلیل حذف علت این عارضه، عفونت به طور خودکار فروکش خواهد کرد.

سوالات متداول در رابطه با عفونت بعد از عصب کشی

برای اینکه ریسک عفونت دندان عصب کشی شده را کم کنید، بهتر است نکات مراقبتی که دندانپزشک به شما بازگو می‌کند را به خوبی رعایت کنید. همچنین پیشنهاد می‌شود با توجه به سختی درمان حتما از یک دندانپزشک با تجربه و ماهر به منظور انجام این روش کمک بگیرید.