عوارض ایمپلنت دندان (عوارض طبیعی و غیر طبیعی)

عوارض ایمپلنت دندان یکی از موضوعاتی است که بسیاری از بیماران را هنگام انتخاب این جراحی دچار تردید می‌کند. خیلی از بیماران ممکن است در اطرافیان و دوستان خود افرادی را مشاهده کنند که پس از ایمپلنت دندان با عوارضی طبیعی و غیر طبیعی مواجه شده‌اند. همین موضوع سبب می‌شود تا فرد قبل از کاشت ایمپلنت، نگران بروز عوارض آن باشد.

اما موضوع اصلی این است که آیا عوارض بعد از ایمپلنت دندان مشکل‌‌ساز است؟ آیا همه افراد این عوارض را تجربه می‌کنند؟ آیا راهکاری وجود دارد که بتوان به کمک آن از بروز معایب ایمپلنت دندان پیشگیری کرد؟ در ادامه با تمامی مباحث مربوط به عوارض ایمپلنت آشنا می‌شویم.

آیا عوارض ایمپلنت دندان طبیعی است؟

عوارض ایمپلنت دندان

اگر با پروسه انجام ایمپلنت دندان آشنایی نسبی داشته باشید، به این موضوع پی خواهید برد که بروز برخی از عوارض طبیعی است. در واقع ایمپلنت دندان به برش لثه و گاهی اوقات قسمتی از استخوان نیاز دارد تا بتوان پایه ایمپلنت را در آن قرار داد.

همین موضوع سبب می‌شود تا بیمار پس از انجام آن مشکلات و عوارضی را تجربه کند که خیلی از اوقات در نتیجه دستکاری بافت‌های مختلف است. دستکاری بافت لثه سبب می‌شود تا پس از مدتی سلول‌های التهابی به آن ناحیه فراخوان شوند و همین موضوع باعث خواهد شد تا بافت‌های اطراف ملتهب و حتی متورم شود. بنابراین اینکه تصور کنید پس از درمان از گزند عوارض آن در امان هستید، اشتباه است.

(✔️همیشه عوارض ایمپلنت فوری بیشتر از حالت نرمال است مگر در موارد خاص با تشخیص پزشک.)

آیا عوارض ایمپلنت دندان طبیعی است؟

پیش‌تر بیان کردیم که بروز برخی عوارض پس از ایمپلنت حتمی است. اما این موضوع نباید سبب نگرانی شما شود؛ زیرا بسیاری از مشکلات در نتیجه واکنش‌های طبیعی بدن بروز پیدا می‌کند. از این رو خیلی مشکل جدی ایجاد نمی‌کند و در مدت زمان کمی از بین خواهد رفت.

این موضوع نباید سبب شود تصویر کنید که همیشه بروز عوارض پس از درمان طبیعی است و نیاز به اقدام ندارد. اتفاقاً در برخی از شرایط باید به مشاهده علائم خود توجه کنید تا در صورت بروز عوارض جدی، هرچه سریع‌تر اقدامات درمانی مناسب را شروع کنید.

عوارض طبیعی ایمپلنت دندان

بروز برخی از مشکلات بعد از ایمپلنت دندان به دلیل واکنش‌های التهابی بدن است که در ناحیه جراحی اتفاق می‌افتد. به همین دلیل جزو عوارض طبیعی ایمپلنت دندان تقسیم‌بندی می‌شود. نکته قابل توجه این است که این عوارض نیاز به اقدام درمان خاصی ندارد و با یک‌سری مراقبت‌ها برطرف می‌شود.

درد  از عوارض ایمپلنت دندان

درد بعد از ایمپلنت دندان

از عوارض ایمپلنت دندان که برای بیماران مختلف ممکن است آزاردهنده باشد، درد است. البته باید این موضوع را مدنظر قرار دهید که علی‌رغم طبیعی بودن این عارضه، آن را به حال خود رها نکنید. معمولا متخصص ایمپلنت در تهران که کاشت دندان را انجام می‌دهد، پس از آن یک‌سری مسکن‌ها برای کاهش درد و تسکین درد ارائه می‌دهد.

به طور معمول برای درمان درد ایمپلنت دندان، نحوه استفاده، دفعات و مدت زمان مصرف مسکن به بیمار گفته می‌شود. با این حال به طور کلی باید بدانید که اکثر مسکن‌های تجویزی نیاز به مصرف 6 ساعت یک بار دارند. نکته مهم‌ این است که مصرف مسکن‌ها حتما نباید تا اتمام کل بسته ادامه پیدا کند و باید تا زمانی این کار تکرار کنید که درد ادامه پیدا نماید.

تورم بعد از ایمپلنت دندان

سلول‌های التهابی بدن همواره آماده این هستند که با ایجاد یک آسیب جزئی در هر ناحیه از بدن خود را به آنجا رسانده و سبب باعث بروز واکنش‌هایی شوند. با شروع واکنش‌های التهابی بعد از جراحی ایمپلنت، یک‌سری علائم ایجاد می‌شود. تورم یکی از این نشانه‌هاست که خیلی نباید سبب نگرانی شما شود.

همچنین ممکن است لثه در ناحیه جراحی شده قرمز شود. این موضوع نشان‌دهنده حضور خون و التهاب در آن منطقه است. علاوه‌‌ بر این‌ها ممکن است احساس گرما در ناحیه جراحی شده کنید که این مورد نیز از علائم التهاب است.

پیشگیری از عوارض ایمپلنت دندان
خونریزی و عوارض ایمپلنت دندان

خونریزی

از دیگر عوارض ایمپلنت دندان که تا 24 ساعت اول ممکن است ادامه پیدا کند، خونریزی است. با توجه به تعداد پلاکت‌ها و شرایط انعقادی خون، مدت خونریزی برای افراد مختلف متفاوت خواهد بود. به طور معمول خونریزی 3 تا 4 ساعت اول پس از ایمپلنت با شدت بیشتری ادامه دارد و بعد از آن فروکش خواهد کرد.

اما باید انتظار وجود خونابه تا 24 ساعت اول را داشته باشید. به همین علت خیلی نگرانی از بابت ادامه خونریزی با شدت کم تا یک روز وجود ندارد.

التهاب لثه

نوع برشی که برای دسترسی به استخوان فک و ایمپلنت ایجاد می‌شود، با کمک تکنیک‌های مختلف تعیین خواهد شد. برخی از این تکنیک‌ها به‌گونه‌ای است که آسیب کم‌تری و برخی آسیب بیشتری وارد می‌کنند. این آسیب‌ها شروع‌کننده التهاب در ناحیه لثه است و می‌تواند رنگ آن را از حالت صورتی طبیعی خارج کند.

التهاب لثه از عوارض ایمپلنت دندان

عوارض غیرطبیعی ایمپلنت دندان

در کنار عوارض ایمپلنت دندان که به صورت طبیعی پس از درمان بروز پیدا می‌کند، برخی از مشکلات نیاز به توجه جدی دارد. این مشکلات در ادامه گفته شده است:

🦷 توجه کنید که التهاب لثه و تحلیل استخوان گاهی اوقات به دلیل پوسیدگی دندان کناری ایجاد می‌شود. بنابراین باید برای بررسی بیشتر به دندانپزشک مراجعه کنید.

پیشگیری از عوارض ایمپلنت دندان

عوارض طبیعی ایمپلنت دندان قابل پیشگیری نیست اما می‌توان شدت آن‌ را با انجام یک‌سری مراقبت‌ها کاهش داد. از طرفی هم هزینه ایمپلنت دندان بالا بوده و باید برای جلوگیری از انجام ایمپلنت مجدد، مراقبت‌ها را در نظر گرفت. با این حال سایر عوارض جانبی با کمک نکاتی که در ادامه بیان می‌کنیم، به راحتی قابل کنترل است:

بعد از مواجه با عوارض ایمپلنت دندان، به دکتر مراجعه کنیم؟

مطمئنا مواجه با عوارض جدی و غیرطبیعی ایمپلنت دندان نیاز به توجه و اقدامات فوری دارد. رعایت مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان تا حدودی از بروز عوارض و بیماری‌ها جلوگیری می‌کند اما اگر با عوارض‌های غیر طبیعی روبه‌رو شدید باید به اقدامات فوری بپردازید.

به همین علت در صورتیکه علائم زیر را مشاهده کردید، هر چه سریع‌تر با دندانپزشک خود یک وقت ملاقات تنظیم کنید:

مراجعه به دکتر بعد ازعوارض ایمپلنت دندان
  • بوی بد دهان بعد از ایمپلنت و ترشح چرک از ناحیه جراحی نشان‌دهنده عفونت است.
  • اگر احساس کردید محتویات دهان به بینی راه پیدا می‌کند یا برعکس، باید برای بررسی احتمال سوراخ شدن سینوس به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • شل شدن پایه ایمپلنت یک نشانه جدی شکست ایمپلنت است و نیاز به اقدامات ضروری دارد.
  • اگر گیر غذایی در ناحیه ایمپلنت داشتید، برای رفع مشکل اقدامات لازم را انجام دهید.
  • التهاب لثه اگر به صورت مداوم و ادامه دار مشاهده شود، نیاز به بررسی بیشتر دارد.
  • اگر درد لثه بعد از 3 تا 4 روز از بین نرفت، باید برای بررسی علت آن به مطب دندانپزشک خود مراجعه کنید.
  • خونریزی ادامه دار می‌تواند برای حیات شما خطرساز باشد. از این رو باید معاینه دقیق برای بررسی علت صورت بگیرد.

برای دریافت نوبت و مشاوره ایمپلنت دندان فرم زیر را پر کنید.

سوالات متداول معایب ایمپلنت دندان

عوارض ایمپلنت دندان در اکثر افراد به صورت درد، تورم و خونریزی اتفاق می‌افتد. اما بروز برخی دیگر از مشکلات در بین بیماران ناشایع نیست. با این حال شیوع آن به قدری بالا نیست که سبب نگرانی شما شود. از این گذشته، بروز این مشکلات وابسته به تلاش و مراقبت خود شما خواهد بود.

اگر ساکن مناطقی همانند مرزداران، اشرفی اصفهانی، پیامبر، پونک، آیت الله کاشانی، صادقیه و سازمان آب هستید و برای ایمپلنت دندان قصد مراجعه به مطب دندانپزشکی در غرب تهران را دارید، می‌توانید به مطب دکتر صابر ملک پور مراجعه نمایید.