آدرس: تهران، مرزداران - نبش خیابان عرب حسینی پلاک ۵۳ طبقه دوم واحد ۷

8 مورد از عوارض پر کردن دندان

عوارض پر کردن دندان یکی از موضوعاتی است که برخی از بیماران را قبل از پرکردن دندان با نگرانی مواجه می‌کند. گاهی اوقات افراد از اطرافیان خود درباره درد، حساسیت و برخی دیگر از عوارض پرکردن دندان می‌شنوند؛ این موضوع ممکن است بیمار را نسبت به انجام چنین درمانی مردد کند و باعث ایجاد ترس و نگرانی شود.

اما آیا واقعا فرد باید نگران بروز عوارض ترمیم دندان باشد؟ آیا درد و حساسیت بعد از این خدمات طبیعی است؟ چه زمانی فرد باید پس از مواجه با عوارض پرکردن دندان به مطب مراجعه کند؟ اگر شما هم از این دست افرادی هستید که نگران بروز مشکلات پس از درمان هستید، مطالعه این مقاله اضطراب و ترس شما را تا حد بسیاری کاهش خواهد داد.

عوارض پر کردن دندان

آیا عوارض پر کردن دندان طبیعی است؟

یکی از سوالات رایجی که بین بیماران مطرح می‌شود، آن است که آیا بروز عارضه پس از پر کردن دندان طبیعی خواهد بود؟ آیا باید نگران بروز این عوارض باشیم و یا اقدام خاصی انجام دهیم؟ دقت کنید که در پروسه پرکردن دندان، دندانپزشک تغییرات بسیاری روی ساختار دندان اعمال می‌کند. این تغییرات ممکن است پس از درمان برای بیمار به صورت موقت عوارضی را به دنبال آورد. اما خیلی از این مشکلات به صورت طبیعی و به دلیل واکنش‌های بدن صورت می‌گیرد.

از این رو طبیعی است که تا چند روز اول بعد از پر کردن دندان با این مشکلات مواجه شوید. با این حال، گاهی اوقات بروز عوارض طبیعی نیست و باید برای آن اقدامات خاصی انجام داد. در قسمت‌های بعدی مقاله بیشتر با هر یک از عوارض آشنا خواهید شد.

برای دریافت نوبت و مشاوره پر کردن دندان در مرزداران فرم زیر را پر کنید.

مشخصات فردی(ضروری)
مشخصات فردی(ضروری)
OPG(ضروری)
خدمات(ضروری)

درد بعد از پرکردن دندان

یکی از عوارض پر کردن دندان، بروز درد و ناراحتی است. البته باید توجه کرد که این عارضه در ترمیم دندان نسبت به سایر خدمات کم‌تر و با شدت پایین‌تر بروز می‌کند. این درد بیشتر به دلیل تراش ساختار دندان و تحریک اعصاب آن ایجاد می‌شود. البته خیلی از اوقات به دلیل قرارگیری ماده پرکننده، بیشتر حس آزردگی ایجاد خواهد شد و فرد آن را با درد اشتباه می‌گیرد.

درد و عوارض بعد از پرکردن دندان

حساسیت دندانی

حساسیت دندانی یکی دیگر از رایج‌ترین عوارض پر کردن دندان محسوب می‌شود. نکته بسیار مهم آن است که این نوع حساسیت بیشتر نسبت به تغییرات دمایی نظیر سرما و گرما ایجاد می‌شود. در حقیقت زمانی که فرد آب سرد می‌نوشد، این تغییرات حرارتی از طریق ماده پرکننده به پالپ دندان منتقل و احساس خواهد شد.

بیشتر افرادی که چنین عارضه‌ای را تجربه می‌کنند، در دندان‌های خلفی و آن هم به دلیل پر کردن دندان با آمالگام است. این ماده هادی بسیار خوبی برای تغییرات دمایی است و به همین علت فرد با چنین عارضه‌ای مواجه خواهد شد. حساسیت دندانی غالبا بعد از مدتی با عقب‌نشینی پالپ از بین خواهد رفت.

التهاب لثه

التهاب لثه یکی از عوارض پر کردن دندان است و به دلایل مختلفی ممکن است بروز پیدا کند. خیلی از اوقات این مشکل به دلیل استفاده از نوار ماتریکس در طول پروسه ایجاد می‌شود. از این رو جای نگرانی ندارد و پس از مدت کوتاهی و در کم‌تر از 24 ساعت از بین می‌رود. اما برخی از بیمارانی با التهاب لثه مواجه می‌شوند، علت اصلی آن گسترش پوسیدگی و به دنبال آن ماده ترمیمی به زیر لثه است. در چنین شرایط ممکن است به صورت دائمی با التهاب لثه همراه باشند.

آسیب به بافت های نرم حین گاز گرفتن

آسیب به بافت های نرم و عوارض بعد از پرکردن دندان

همان‌طور که می‌دانید، پیش از شروع درمان پر کردن دندان از بی‌حسی استفاده می‌شود. آثار بی‌حسی در بافت نرم دهان ممکن است حتی تا 2 ساعت ادامه پیدا کند.

این موضوع برای بیماران خطراتی به همراه دارد که باید از آن آگاه باشند. چنین افرادی اگر بلافاصله به خوردن مواد غذایی بپردازند، ممکن است به دلیل عدم وجود حس در بافت نرم، آن را با نیروی زیاد گاز بگیرند. به همین دلیل برای جلوگیری از این عوارض بهتر است تا مدتی چیزی مصرف نکنند.

درد حین جویدن

یکی دیگر از عوارض پر کردن دندان، درد حین جویدن مواد غذایی است. این درد در حالت عادی برای بیمار وجود ندارد و صرفا حین فشردن دندان‌ها روی هم ایجاد می‌شود. علت اصلی آن در اکثر موارد بلند بودن پایه ترمیم دندان است. در حقیقت به دلیل ارتفاع بیشتر ماده پر کننده، ابتدا دندان مورد نظر و دندان مقابل آن به هم می‌رسد. این موضوع فشار زیادی روی آن‌ها وارد و سبب درد حین جویدن خواهد شد.

پوسیدگی دندان مجاور

ماده ترمیمی که روی دندان به کار می‌رود، باید کیفیت خوبی داشته باشد. به خصوص زمانی که ماده ترمیمی با دندان کناری در تماس است. بنابراین باید از سطح نسبتاً صافی برخوردار باشد. این سطح صاف کمک می‌کند تا پلاک و مواد غذایی کم‌تری روی ترمیم تجمع پیدا کند.

اگر تجربه دندانپزشک پایین باشد، ممکن است سطح زبری در نواحی بین دندانی باقی بماند. این سطح به محلی برای تجمع پلاک تبدیل خواهد شد. همین موضوع سبب می‌شود تا بعد از مدتی دندان کناری شما با پوسیدگی همراه باشد. به منظور جلوگیری از بروز این عوارض پر کردن دندان، بهتر است به یک دندانپزشک مجرب و با تجربه مراجعه کنید.

عکس قبل و بعد پر کردن دندان

مطب دندان‌پزشکی دکتر صابر ملک‌ پور آماده است تا خدمات دندانپزشکی را با هزینه مناسب و شرایط پرداخت منعطف در خدمت شما عزیزان قرار دهد.

برخی از خدمات درمانی ارائه شده در کلینیک دکتر صابر ملک‌پور:

🔷ترمیم پوسیدگی دندان

🔷درمان ریشه (عصب کشی)

🔷ایمپلنت دندان

🔷کشیدن دندان عقل

عکس قبل و بعد ایمپلنت دندان

تغییر رنگ دندان

هر 2 ماده پر کننده دندان، آمالگام و کامپوزیت به نحوی سبب تغییر رنگ دندان خواهند شد. کامپوزیت علی‌رغم اینکه همرنگ دندان است، پس از چند سال ممکن است رنگ مواد غذایی را به خود جذب کند. از این رو زیبایی اولیه خود را از دست می‌دهد. از طرفی، آمالگام نیز ماده سیاه رنگی است که ذرات آن ممکن است به ساختار عاج نفوذ کند.

همین موضوع سبب می‌شود تا بعد از مدتی دندان شما با تغییر رنگ به سیاه همراه باشد. البته به دلیل اینکه این ماده بیشتر برای دندان‌های خلفی به کار می‌رود، خیلی به چشم نخواهد آمد. این عوارض پر کردن دندان معمولا مشکل جدی برای شما ایجاد نمی‌کند.

عفونت

یکی دیگر از مشکلاتی که به دلیل درست خوب پر نشدن دندان می‌تواند بروز کند، پوسیدگی مجدد دندان است. این موضوع ممکن است در قسمت زیرین ماده ترمیمی اتفاق بیفتد. همچنین گاهی اوقات پوسیدگی به طور کامل برداشته نمی‌شود و مقدار باقی‌مانده آن به گسترش پس از ترمیم ادامه می‌دهد.

عفونت و عوارض بعد از پرکردن دندان

دقت کنید که عفونت یکی از جدی‌ترین عوارض پرکردن دندان است که باید برای رفع آن اقدام کرد.

عوارض کوتاه بودن دندان پر شده

گاهی اوقات به هر دلیلی ماده ترمیمی کوتاه‌تر از حد استاندارد است. این موضوع با برخی از عوارض پر کردن دندان همراه خواهد بود:

فانکشن جویدن نامناسب

زمانی که ارتفاع ماده ترمیمی کم باشد، با دندان مقابل خود تماس خوبی حاصل نخواهد کرد. این موضوع سبب می‌شود تا فرد حین جویدن نتواند به خوبی ماده غذایی را له و تکه تکه کند. به همین علت فانکشن جویدن فرد خیلی مطابق میل او نخواهد بود.

افزایش طول تاج دندان مقابل

یکی دیگر از عوارض پر کردن دندان با ارتفاع کم، خارج‌تر شدن دندان مقابل است. زمانی که در مدت طولانی به دندان مقابل نیروی کم‌تری حین جویدن وارد شود، پس از گذشت زمان ممکن است نسبت به قبل، از داخل استخوان کمی بیرون آید. این موضوع با افزایش طول تاج آن همراه خواهد بود. در حقیقت این اتفاق برای جبران ارتفاع کم دندان ترمیم شده صورت می‎‌گیرد.

احتمال پوسیدگی دندان

زمانی که ارتفاع ماده ترمیمی کم است، احتمالا یک گپ و فاصله بین آن و دندان وجود خواهد داشت. همین فاصله اندک برای باکتری‌های فرصت خوبی به منظور نفوذ مجدد ایجاد خواهد کرد. از این رو ممکن است دندان پس از مدتی مجددا پوسیده شود. این گونه عوارض پر کردن دندان ممکن است به دلیل عدم تشخیص به موقع، سبب عفونت شود.

عوارض بلند بودن دندان پر شده

دندانی که ماده ترمیمی بلندتر از ساختار قبلی است، عوارضی به دنبال دارد. یکی از شایع‌ترین عوارض پر کردن دندان با این ارتفاع، درد حین جویدن غذا است. اما جدای از این موضوع، نیروی بسیاری حین جویدن مواد غذایی به دندان وارد خواهد شد. به همین علت ممکن است بعد از مدت دندان دچار شکستگی شود.

راه‌ های کاهش عوارض پر کردن دندان

برای کاهش بروز عوارض پس از درمان بهتر است چند نکته را مد نظر قرار دهید:

راه‌ های کاهش عوارض پر کردن دندان

در صورتی که پس از پر کردن دندان هر یک شرایط زیر را تجربه کردید، بهتر است به دندانپزشک خود مراجعه کنید:

  • اگر هر یک از عوارض پر کردن دندان برای مدت طولانی ادامه پیدا کند، باید برای بررسی مشکل به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • در صورتی که احساس بلندی در دندان خود داشتید، برای حل مشکل اقدام کنید.

سوالات متداول عوارض پر کردن دندان

آیا پرکردن دندان و سرطان با هم ارتباط دارند؟

خیر، گاهی اوقات برخی از افراد ممکن است ادعا کنند که جیوه موجود در آمالگام می‌تواند سبب سرطان شود. اما این موضوع در مطالعات به کلی رد شده است.

عوارض پر كردن دندان با كامپوزيت با آمالگام متفاوت است؟

به طور کلی عوارض این 2 ماده تقریبا شبیه به یکدیگر است. اما برخی از عوارض ممکن است در هر یک با شدت متفاوت بروز کند. به عنوان مثال حساسیت دندانی در آمالگام بیشتر به چشم می‌آید.

آیا همه افراد بعد از پر کردن دندان دچار عوارض می‌‌شوند؟

خیر، پرکردن دندان درمانی است که خیلی از اوقات برای بیماران عارضه‌ای به همراه ندارد. عوارض مذکور در برخی از بیماران اتفاق می‌افتد که بروز خیلی از آن‌ها طبیعی است.

کلام نهایی

اینکه به دلیل بروز عوارض پر کردن دندان خود را از انجام خدمات درمانی محروم کنید، بسیار اشتباه است. این موضوع می‌تواند حتی عوارض بسیار بدتری برای شما به همراه آورد. همچنین باید توجه کنید که خیلی از مشکلات مذکور پس از مدتی بدون نیاز به اقدام خاص از بین خواهد رفت.

لوکیشن مطب دکتر صابر ملک پور

تعیین وقت معاینه با بهترین دندانپزشک مرزداران

اگر ساکن مناطقی همانند مرزداران، اشرفی اصفهانی، پیامبر، پونک، آیت الله کاشانی، صادقیه و سازمان آب هستید و برای عوارض پر کردن دندان قصد مراجعه به مطب دندانپزشکی در غرب تهران را دارید، می‌توانید به مطب دکتر صابر ملک پور مراجعه نمایید.

آدرس: تهران، مرزداران – نبش خیابان عرب حسینی پلاک ۵۳ طبقه دوم واحد ۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *