آدرس: تهران، مرزداران - نبش خیابان عرب حسینی پلاک ۵۳ طبقه دوم واحد ۷

ایمپلنت دندان چقدر طول می‌ کشد؟ (تعداد جلسات، مدت زمان)

مدت زمان ایمپلنت یکی از مهم‌ترین محدودیت‌هایی است که بیماران را نسبت به انجام آن مردد می‌کند. در واقع بسیاری از افراد به دنبال روش‌هایی برای جایگزینی دندان خود هستند که بتوان در مدت زمان کم چنین کاری را انجام دهند.

اما واقعا ایمپلنت دندان چقدر طول می کشد؟ چه عواملی می‌تواند مدت درمان ایمپلنت را برای بیماران طولانی‌تر کند؟ برای اطلاع از مدت و تعداد جلسات دقیق ایمپلنت دندان، ادامه مطلب را با دقت مطالعه کنید.

ایمپلنت دندان چقدر طول می‌ کشد؟

مدت زمان ایمپلنت

ایمپلنت دندان یکی از معدود درمان‌هایی است که دوام و طول عمر بسیار بالایی دارد. در این درمان دندانپزشکی، بیمار می‌تواند عملکرد دندان از دست رفته خود را مشابه دندان طبیعی به دست آورد. به همین دلیل، رضایت از عملکرد، زیبایی و دوام ایمپلنت در بیماران مختلف معمولاً بالا است.

عوامل تاثیرگذار در مدت زمان ایمپلنت دندان

اما موضوع اصلی آن است که برای تکمیل درمان نیاز خواهد بود یک‌سری پروسه‌ها طی شود. یکی از مهم‌ترین مواردی که در درمان ایمپلنت اهمیت دارد، پروسه جوش خوردن استخوان با پایه تیتانیومی آن است. این موضوع در اختیار دندانپزشک نیست که بتواند در زمان کمی آن را انجام دهد.

به همین علت، معمولا یک بازه 3 تا 4 ماهه باید برای اتصال استخوان و پایه ایمپلنت صبر کرد. همین جوش خوردن استخوان و پایه آن شاید بیشترین سهم را در مدت زمان ایمپلنت داشته باشد. به طوری که سایر پروسه‌ها نظیر آماده‌سازی پروتز آن خیلی به زمان نیاز نخواهد داشت.

به طور کلی گفته می‌شود طول درمان ایمپلنت حدود 3 تا 6 ماه به زمان نیاز دارد. اما اینکه تصور کنید این موضوع برای همه بیماران صدق می‌کند، غلط است. گاهی ممکن است در برخی از بیماران به دلایل مختلف، طول این بازه به کوتاهتر یا طولانی‌تر شود. به همین دلیل، باید به منظور بررسی و معاینه بیشتر به دندانپزشک مراجعه کنید.

برای دریافت نوبت و مشاوره فرم زیر را پر کنید.

مشخصات فردی(ضروری)
مشخصات فردی(ضروری)
OPG(ضروری)
خدمات(ضروری)

عوامل تاثیرگذار در مدت زمان ایمپلنت دندان

پارامترهای بسیاری در مدت زمان ایمپلنت دندان تاثیرگذار است. هر یک از این عوامل قادر است طول بازه درمان طولانی‌ یا کوتاه‌تر کند:

مهارت دندانپزشک

مهارت دندانپزشک از جمله مواردی است که در مدت زمان هر جلسه تاثیرگذار است. مطمئنا دندانپزشکی که سرعت عمل بهتری دارد، مراحل جراحی و کاشت پایه ایمپلنت را در زمان کم‌تری انجام می‌دهد. البته باید توجه کنید که مهارت دندانپزشک تاثیر زیادی در طول بازه درمان نخواهد داشت.

عکس قبل و بعد پر کردن دندان

مطب دندان‌پزشکی دکتر صابر ملک‌پور آماده است تا  خدمات دندانپزشکی را با هزینه مناسب و شرایط پرداخت منعطف در خدمت شما عزیزان قرار دهد.

برخی از خدمات درمانی ارائه شده در کلینیک دکتر صابر ملک‌پور:

🔷ترمیم پوسیدگی دندان

🔷درمان ریشه (عصب کشی)

🔷ایمپلنت دندان

🔷کشیدن دندان عقل

عکس قبل و بعد ایمپلنت دندان

ابتلا به بیماری زمینه‌ای

بیمارانی که به مشکلات سیستمیک مختلف مبتلا هستند، ممکن است مدت زمان ایمپلنت در آن‌ها دستخوش تغییراتی شود. به عنوان مثال، دیابت از جمله بیماری‌هایی است که ترمیم زخم و جوش خوردن استخوان به ایمپلنت را به تاخیر می‌اندازد. به همین سبب، طول بازه درمان طولانی‌تر خواهد شد.

کشیدن دندان

گاهش اوقات ممکن است هنوز دندان کشیده نشده باشد و عفونت هم داشته باشد و نیاز باشد که ابتدا دندان کشبده شود و بعد از گذشت چند ماه برا انجام ایمپلنت دندان اقدام شود. همچنین، گاهی اطراف دندان کیست تشکیل می‌شود. در این شرایط دندانپزشک زمانی که دندان و کیست را خارج می‌کند، به بیمار فرصت 3 ماهه‌ای می‌دهد تا کمی استخوان‌سازی در آن ناحیه انجام شود.

نیاز به جراحی های مکمل

اگر شرایط بیمار به منظور انجام ایمپلنت دندان ایده‌آل نباشد، باید جراحی‌های مکملی برای او انجام شود. یکی از مهم‌ترین درمان‌ها، پیوند استخوان است. خود این جراحی تا حدوداً یک ساعت به جلسه کاشت پایه ایمپلنت اضافه می‌کند. به همین علت، در صورتی که بیمار نیاز به چنین درمانی داشته باشد، مدت زمان جلسه درمانی بیشتر خواهد شد.

تاثیر جراحی های مکمل بر طول درمان ایمپلنت دندان

در صورتی که برای ایمپلنت دندان فک بالا اقدام شود و فاصله زمانی زیادی از نداشتن دندان گذشته باشد، ممکن است سینوس‌ها پایین آمده و نیاز به لیفت سینوس باشد. در چنین صورتی یک جراحی 1 الی 2 ساعته برای لیفت سینوس نیاز خواهد بود و بعد از آن نیز باید تقریباً 6 ماه زمان بگذرد تا سینوس به خوبی جوش خورده و بتوان درمان ایمپلنت دندان را آغاز کرد.

روش کاشت ایمپلنت دندان

تکنیکی که دندانپزشک برای این درمان اتخاذ می‌کند، از دیگر عوامل تاثیرگذار در مدت زمان ایمپلنت است. به عنوان مثال، روش‌های دو مرحله‌ای معمولا به یک بازه زمانی اضافه برای بهبودی بافت‌های بیمار نیاز دارد. این در حالی است که در تکنیک‌های یک مرحله‌ای یا همان ایمپلنت فوری، این بازه زمانی بسیار کم‌تر می‌شود.

خدمات دندانپزشکی

برای اطلاع از جدیدترین تعرفه‌های دندانپزشکی سال 1403 بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

میزان رعایت مراقبت‌ها

گرچه اگر بیمار مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان را بیشتر رعایت کند، تاثیری در فاصل زمانی بین کاشت پایه ایمپلنت تا روکش آن نخواهد داشت؛ ولی با عدم رعایت این نکات مراقبتی ممکن است با بروز عوارضی مانند عفونت یا مواردی از این دست جوش خوردن پایه به استخوان به تاخیر بیفتد و در نتیجه مدت زمان ایمپلنت بیشتر از روال عادی طول بکشد.

تعداد جلسات ایمپلنت دندان

از دیگر موضوعاتی که بیماران خیلی از دندانپزشک خود سوال می‌‌کنند، تعداد جلساتی است که باید به مطب وی مراجعه کنند. به طور دقیق نمی‌توان مشخص کرد که چند مرتبه باید برای انجام مراحل مختلف ایمپلنت به مطب دندانپزشک مراجعه کنید. در ادامه به بررسی جلسات مختلف در روال عادی این درمان می‌پردازیم:

تعداد جلسات ایمپلنت دندان
  • جلسه اول معمولا برای ویزیت و معاینه بافت لثه و استخوان انجام می‌شود. در این جلسه، دندانپزشک عکس OPG و CBCT برای بیمار تجویز می‌کند تا بتوان با کمک این تصاویر سه بعدی، تمامی جوانب درمان را در نظر بگیرد.
  • در جلسه دوم اگر بیمار مشکل خاصی نداشته باشد، جراحی مربوط به کاشت پایه تیتانیومی ایمپلنت انجام می‌شود. در صورتی که بیمار شرایط ایده‌آل به منظور انجام ایمپلنت را نداشته باشد، باید جراحی مکمل در این جلسه انجام شود.
  • در این جلسه بسته به اینکه در ویزیت قبلی چه درمانی انجام شده، پروسه متفاوتی انتخاب خواهد شد. اگر جراحی‌های مکمل در جلسه قبل انجام شود، در این مرحله دندانپزشک جراحی و کاشت پایه ایمپلنت را انجام خواهد داد. اما اگر مرحله کاشت پایه تیتانیومی سپری شده باشد، در این مرحله قالب گیری صورت می‌گیرد.
  • در جلسه چهارم در صورتی که در ویزیت قبلی جراحی ایمپلنت انجام شده باشد، قالب‌گیری صورت خواهد گرفت. اما اگر قالب‌گیری در مرحله قبل سپری شده باشد، در این جلسه روکش ایمپلنت روی آن سوار خواهد شد.

شایان ذکر است که تعداد جلسات ایمپلنت دندان ممکن است با توجه به شرایط بیمار بیشتر شود. به همین علت، نباید انتظار داشت که مدت زمان ایمپلنت و تعداد جلسات آن همواره برای همه بیماران یکسان باشد.

روکش دندان ایمپلنت چقدر طول می‌کشد؟

برای قرار دادن روکش ایمپلنت معمولا دندانپزشک در یک جلسه کار قالب‌گیری را انجام خواهد داد. سپس این قالب به منظور سپری‌ شدن سایر مراحل به لابراتوار ارسال خواهد شد تا پروتز مناسبی برای آن ریخته شود. معمولا بین این جلسه و ویزیت بعدی، حدود 1 تا 2 هفته زمان نیاز است. سپس متخصص روکش را روی ایمپلنت قرار می‌دهد. مدت زمان ایمپلنت در این جلسه به طور معمول بین 10 تا 40 دقیقه متفاوت است.

البته در صورتی که بیمار برای ایمپلنت دندان جلو مراجعه کند، به دلیل تاثیر زیاد دندان‌های جلویی (دندان‌های قدامی) در زیبایی چهره و نیز صحبت کردن، دندانپزشک یک روکش موقت قرار می‌دهد، تا بعد از جوش خوردن پایه ایمپلنت از روکش دائمی استفاده شود.

ایمپلنت دکتر صابر ملک پور

1️⃣درمان فوری

2️⃣تضمین کیفیت

3️⃣پرداخت اقساطی

4️⃣پشتیبانی روند درمان

برای اطلاع از شرایط ایمپلنت دندان با متخصصین ما مشورت کنید.

مدت جراحی ایمپلنت دندان چقدر است؟

مدت زمان ایمپلنت دندان در جلسه جراحی آن ممکن است بین 30 تا 60 دقیقه متغیر باشد. البته این بازه با توجه به مهارت دندانپزشک و شرایط بیمار ممکن است کمی بیشتر یا حتی کم‌تر شود. همچنین در صورت انجام پیوند استخوان 1 الی 2 ساعت خواهد شد.

سوالات متداول

جمع‌بندی

تعیین دقیق مدت زمان ایمپلنت بدون معاینه بالینی و رادیوگرافی ممکن نیست. حتی پس از اینکه متخصص به طور کامل شرایط شما را بررسی می‌کند، باز هم زمان دقیقی برای آن مشخص نخواهد کرد. اما می‌تواند یک بازه زمانی حدودی برای انتهای درمان مشخص کند.

لوکیشن مطب دکتر صابر ملک پور

تعیین وقت معاینه برای ایمپلنت دندان

اگر ساکن مناطقی همانند مرزداران، اشرفی اصفهانی، پیامبر، پونک، آیت الله کاشانی، صادقیه و سازمان آب هستید و برای ایمپلنت دندان قصد مراجعه به مطب دندانپزشکی در غرب تهران را دارید، می‌توانید به مطب دکتر صابر ملک پور مراجعه نمایید.

آدرس: تهران، مرزداران – نبش خیابان عرب حسینی پلاک ۵۳ طبقه دوم واحد ۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *