آدرس: تهران، مرزداران - نبش خیابان عرب حسینی پلاک ۵۳ طبقه دوم واحد ۷

مراقبت های بعد از کشیدن دندان (10 نکته مفید)

رعایت مراقبت‌ های بعد از کشیدن دندان نسبت به سایر خدمات دندانپزشکی از اهمیت بیشتری برخوردار باشد زیرا کشیدن دندان نسبت به ترمیم و پر کردن دندان تهاجم بیشتری دارد و در صورت عدم رعایت این دستورالعمل‌ها، عوارض جدی و مشکل‌سازی برای فرد اتفاق خواهد افتاد.

دکتر صابر ملک پور علمداری یکی از دندانپزشکانی هستند که چندین سال در حوزه کشیدن دندان فعالیت داشته‌اند. ایشان در ادامه مقاله با ما همراه هستند تا بهترین و مفیدترین نکات مورد نیاز شما را در اختیارتان قرار دهند.

رعایت مراقبت‌ های بعد از کشیدن دندان

مراقبت های بعد از کشیدن دندان

کشیدن دندان شاید در ظاهر یک درمان نسبتا ساده تلقی شود، اما نسبت به خیلی از خدمات دندانپزشکی با آسیب بیشتری به بافت‌های اطراف دندان همراه است. این آسیب خواه یا ناخواه در بافت لثه اطراف دندان ایجاد می‌شود. البته باید توجه داشت که مقدار آسیب زیاد نیست؛ با این حال نسبت به سایر خدمات بیشتر خواهد بود.

با این تفاسیر، باید انتظار مشکلات بیشتری پس از کشیدن دندان را داشت. همین موضوع اهمیت رعایت مراقبت‌های بعد از کشیدن دندان را می‌رساند. ناگفته نماند بنا بر نظر بهترین دندانپزشک در مرزداران تهران (دکتر صابر ملک پور) رعایت نکات مراقبتی تاثیر بسزایی در کم‌کردن شدت عوارض پس از کشیدن دندان دارد.

خدمات دندانپزشکی

برای اطلاع از جدیدترین تعرفه‌های دندانپزشکی سال 1403 بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

کنترل درد بعد از کشیدن دندان

شاید مهم‌ترین کاری که باید پس از اتمام این درمان و به عنوان یکی از اصلی‌ترین مراقبت‌ های بعد از کشیدن دندان انجام دهید، کنترل درد است. مطمئنا زمانی که دندانپزشک در حال خارج کردن دندان شما است، با وجود ماده بی‌حسی چیزی متوجه نخواهید شد.

کنترل خونریزی بعد از کشیدن دندان

کنترل و بند آوردن خونریزی پس از کشیدن دندان شاید از جمله مهم‌ترین مراقبت های بعد از کشیدن دندان باشد که در کاهش بروز برخی از عوارض موثر است. معمولا برای این کار نیاز به اقدام خاصی نیست و تنها کافی است گاز استریلی که دندانپزشک روی زخم شما قرار می‌دهد را حداقل یک تا 2 ساعت در دهان نگه دارید.

کنترل خونریزی و مراقبت های بعد از کشیدن دندان

نکته قابل توجه آن است که گاهی اوقات گاز استریل از روی زخم بلند می‌شود. این امر سبب خواهد شد فشاری روی ناحیه زخم وارد نشود و در نتیجه به تشکیل لخته کمکی نخواهد کرد. در این  شرایط باید گاز رو دقیقا روی زخم قرار داده و فشار خوبی روی آن برای یک یا 2 ساعت اعمال کنید.

معولاً مراقبت‌های بعد از کشیدن دندان توسط دندانپزشک بیان می‌شود که باید با جدیت پیگیری شود. به عنوان مثال نباید در این مدت از نی برای نوشیدن مایعات کمک بگیرید. به‌ علاوه برخی از بیماران زمانی که خون در دهان تجمع پیدا می‌کند، قورت دادن آن برایشان آزاردهنده است. با این حال، باید چنین کاری را انجام دهند و به هیچ عنوان آب دهان را به بیرون تف نکنند.

برای دریافت نوبت و مشاوره فرم زیر را پر کنید.

مشخصات فردی(ضروری)
مشخصات فردی(ضروری)
OPG(ضروری)
خدمات(ضروری)

رعایت بهداشت دهان

برای تمیز کردن محیط دهان از پلاک و میکروارگانیسم‌ها، باید رعایت بهداشت را به عنوان یکی از مراقبت های بعد از کشیدن دندان مدنظر قرار دهید. این امر کمک می‌کند تا باکتری‌های کم‌تری در محل زخم تجمع پیدا کنند و در نتیجه احتمال عفونت پایین‌تر آید.

مسواک و نخ دندان

نکته قابل توجه در مورد استفاده از مسواک و نخ دندان آن است که در 24 ساعت اول نباید از چنین ابزارهایی در محل زخم استفاده شود. می‌توانید از آن‌ها به منظور تمیز کردن سایر دندان‌ها کمک بگیرید. از روز اول بعد از درمان، امکان استفاده از مسواک وجود دارد؛ اما باید با ملایمت آن را به کار بگیرید.

دهانشویه

یکی از دیگر محصولاتی که ممکن است دندانپزشک برای کنترل بار عفونی دهان تجویز کند، دهانشویه خواهد بود. اما بیمار باید در زمان درست از چنین محصولاتی استفاده کند. معمولا مصرف این ترکیبات به صورت طولانی مدت توصیه نمی‌شود و تنها باید در یک یا 2 هفته اول آن‌ها را مورد استفاده قرار داد.

نکته قابل توجه به طور معمول استفاده از دهانشویه سه بار در هفته بعد از کشیدن دندان توصیه می‌شود. علی‌رغم اینکه استفاده از دهانشویه به عنوان یکی از مراقبت های بعد از کشیدن دندان در نظر گرفته می‌شود، اما در 24 ساعت اول پس از درمان نباید آن را مورد استفاده قرار دهید.

رژیم غذایی بعد از کشیدن دندان

سه الی پنج ساعت اول

معمولا به دلیل زخم و التهابی که در دهان ایجاد می‌شود، بیمار قادر نیست به راحتی هر غذایی را مصرف کند. به همین علت، بهتر است سراغ محصولاتی برود که راحت‌تر خورده می‌شود. مایعات شاید در چند ساعت اول یکی از بهترین گزینه‌هایی باشد که مصرف آن‌ها برای جلوگیری از درد بعد از کشیدن دندان مفید است.

بیست و چهار ساعت بعد

بیمار می‌تواند از مواد غذایی نرم مثل انواع پوره در 24 ساعت اول استفاده کند. مصرف ترکیبات سفت ممکن است سبب درد و حتی خونریزی مجدد از ناحیه زخم شود. از دیگر مراقبت‌ های بعد از کشیدن دندان که بیمار باید در رژیم غذایی خود رعایت کند، آن است که در روز اول سراغ مواد داغ و گرم نرود. گرما سبب افزایش خونرسانی به ناحیه زخم و در نتیجه شروع التهاب خواهد شد. همچنین ممکن است شدت التهاب را پس از درمان افزایش دهد.

◀ به همین علت، بهتر است در 24 ساعت اول برای بند آوردن خونریزی بعد از کشیدن دندان در چندین نوبت از مواد سرد نظیر بستنی کمک بگیرید. در روز دوم لزومی بر استفاده از ترکیبات سرد نیست. اما از روز سوم برای کم کردن التهاب و عوامل ایجاد آن بهتر است سراغ غذاهای گرم بروید.

عوارض طبیعی بعد از کشیدن دندان

با وجود تمامی مراقبت‌ های بعد از کشیدن دندان که دندانپزشکان بر لزوم رعایت آن‌ها تاکید می‌کنند، اما بروز برخی عوارض غیرقابل کنترل است:

عوارض طبیعی و مراقبت های بعد از کشیدن دندان
  • زمانی که زخم سطحی و کوچکی در هر جایی از بدن ایجاد می‌شود، درد در آن ناحیه آغاز خواهد شد. حال تصور کنید یک دندان با اعصاب و عروق خاص خود از دهان خارج شود. همچنین، بافت نرم اطراف تحت تروما قرار می‌گیرد. همین امر به خوبی این موضوع را می‌رساند که بعد از کشیدن دندان با درد مواجه خواهید شد.
  • معمولا یک‌سری عروق دندان را خونرسانی می‌کند. همچنین، بافت لثه و استخوان خود سرشار از عروق خونی است. به همین علت پس از کشیدن دندان و با دستکاری هر یک از این بافت‌ها، خونریزی تا مدتی ادامه خواهد داشت.
  • هر کجا از بدن که زخمی ایجاد شود، به دنبال آن فاکتورهای التهابی ترشح خواهد شد. همین موضوع سبب می‌شود التهاب در آن ناحیه ایجاد شده و زخم با سرعت بیشتری بهبود یابد. التهاب خود معمولا با عوارضی نظیر گرما، قرمزی و تورم در ناحیه زخم همراه است.

عوارض غیرطبیعی بعد از کشیدن دندان

رعایت مراقبت های بعد از کشیدن دندان به کاهش شدت عوارض کمک می‌کنند. همچنین رعایت این نکات در جلوگیری از خیلی از عوارض غیرطبیعی موثر خواهد بود:

اگر لخته از جای خود کنده شود، ممکن است بیمار درد شدیدی را پس از 3 روز احساس کند. این موضوع ممکن است نشان‌دهنده بروز عارضه‌ای نظیر حفره خشک باشد.عفونت از دیگر مشکلاتی است که در صورت عدم رعایت مراقبت‌ها با آن مواجه خواهید شد. عفونت بعد از کشیدن دندان سبب ترشح چرک و حتی بوی بد دهان می‌شود.
ممکن است استخوان در ناحیه زخم تیز باشد و بعد از درمان لثه را سوراخ کند. همین عامل سبب خواهد شد ترمیم لثه به خوبی انجام نشود. برای حل این مشکل باید تیزی استخوان توسط دندانپزشک گرفته شود.ممکن است به دلیل موقعیت بد دندان یا مهارت ناکافی دندانپزشک، بخشی از استخوان همراه آن خارج شود. همچنین گاهی سینوس فک بالا سوراخ خواهد شد.

سوالات متداول در رابطه با مراقبت های بعد از کشیدن دندان

قرقره اب نمک بعد از کشیدن دندان در کاهش احتمال عفونت موثر است؟

بله، نمک یکی از ترکیبات ضد باکتریایی است و استفاده از آن می‌تواند به عنوان یکی از مراقبت های بعد از کشیدن دندان موثر باشد.

چند ساعت بعد از کشیدن دندان گاز استریل را برداریم؟

می‌توانید یک یا 2 ساعت پس از درمان گاز استریل را خارج کنید. اگر متوجه شدید خونریزی با شدت قبل همچنان ادامه دارد، بهتر است گاز را تعویض کنید.

بهترین مسکن برای درد دندان کشیده شده کدام است؟

معمولا NSAID ها مانند ژلوفن و ایبوپروفن گزینه مناسبی برای تسکین درد در یک هفته پس از درمان است. با این حال، دندانپزشک باید بسته به شرایط بیمار بهترین گزینه را تجویز کند.

آیا باید تمام بسته مسکن را پس از کشیدن دندان مصرف کنیم؟

خیر، تا زمانی باید از مسکن استفاده کنید که درد داشته باشید. مصرف تمام بسته مسکن اثری در کاهش سایر عوارض نخواهد داشت.

چرا با وجود گذشت چندین ساعت از کشیدن دندان، همچنان احساس وجود خون در دهان دارم؟

معمولا تا 24 ساعت خونابه در دهان وجود دارد و به همین علت فرد مزه خون را احساس خواهد کرد.

استعمال دخانیات بعد از کشیدن دندان مجاز است؟

خیر، نیکوتین در این محصولات وجود دارد و سرعت ترمیم زخم را کند خواهد کرد.

کلام نهایی

با رعایت مراقبت‌ های بعد از کشیدن دندان می‌توانید مشکلات پس از کشیدن دندان را تا حد زیادی برطرف کنید. همچنین زمانی که به با عوارض ناشی از کشیدن دندان آشنا باشید، مسلماً هنگام مواجه با هر یک دچار استرس و اضطراب نخواهید شد. نکته بسیار مهم آن است که در صورت مواجه با عوارض غیرطبیعی، حتما برای درمان به دندانپزشک معالج خود مراجعه کنید.

لوکیشن مطب دکتر صابر ملک پور

تعیین وقت معاینه با بهترین دندانپزشک مرزداران

اگر ساکن مناطقی همانند مرزداران، اشرفی اصفهانی، پیامبر، پونک، آیت الله کاشانی، صادقیه و سازمان آب هستید و برای کشیدن دندان قصد مراجعه به مطب دندانپزشکی در غرب تهران را دارید، می‌توانید به مطب دکتر صابر ملک پور مراجعه نمایید.

آدرس: تهران، مرزداران – نبش خیابان عرب حسینی پلاک ۵۳ طبقه دوم واحد ۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *