آدرس: تهران، مرزداران - نبش خیابان عرب حسینی پلاک ۵۳ طبقه دوم واحد ۷

مراقبت های بعد از عصب کشی دندان (3 نکته کلیدی و اثربخش)

بعد از عصب کشی دندان، یکی از موضوعاتی که باید بسیار مورد توجه قرار بگیرد، مراقبت های بعد از عصب کشی است. درمان ریشه جهت خارج کردن بافت پالپی و عروقی عفونی از داخل کانال انجام می‌شود. به همین دلیل، با انجام یک‌سری از مراقبت‌ها، باید جلوی ورود مجدد میکروارگانیسم‌ها را به داخل آن بگیرید.

خیلی از بیماران ممکن است بعد از انجام چنین درمانی با برخی عوارض نظیر درد همراه باشند. به نظر شما آیا این موضوع طبیعی است یا باید نسبت به برطرف کردن آن به دندانپزشک مراجعه کرد؟ آیا دندان بلافاصله بعد از عصب کشی ترمیم می‌شود؟ چرا گاهی بیمار موقع گاز کردن احساس درد دارد؟ برای دریافت پاسخ همه این سوالات و اطلاعات بیشتر درباره مراقبت های بعد از عصب کشی دندان (روت کانال تراپی)، ادامه مقاله را از دست ندهید!

اهمیت مراقبت های بعد ازعصب کشی دندان

اهمیت رعایت مراقبت های بعد از عصب کشی دندان

عصب کشی دندان یکی از درمان‌های بسیار حساسی است که احتمال شکست در آن نسبت به سایر خدمات دندانپزشکی بالاتر است. به همین دلیل، رعایت نکات مراقبتی بعد از انجام آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در حقیقت، اگر بیمار به نکات مراقبتی توجهی نکند، این احتمال وجود دارد که عفونت مجدداً به داخل کانال راه پیدا کرده و سبب بروز عوارض یا عصب کشی مجدد  شود.

✔️ به عنوان مثال: برخی از بیماران تصور می‌کنند پانسمانی که دندانپزشک روی دندان قرار می‌دهد، می‌تواند به عنوان یک ترمیم استفاده شود. این در حالی است که پانسمان صرفاً به صورت موقت می‌تواند جای ترمیم آن را بگیرد. به همین علت، اگر بیمار به موقع برای پر کردن دندان خود اقدامی انجام ندهد، این احتمال وجود دارد که مجددا به درمان ریشه نیاز داشته باشد. این یعنی فرد باید هزینه دوباره برای انجام آن پرداخت کند.

برای دریافت نوبت عصب کشی دندان فرم زیر را پر کنید.

مشخصات فردی(ضروری)
مشخصات فردی(ضروری)
OPG(ضروری)
خدمات(ضروری)

3 مورد از مهم ترین مراقبت های بعد از عصب کشی دندان

معمولا بعد از عصب کشی دندان یک پانسمان روی آن قرار می‌گیرد. از این رو تا زمانی که ترمیم اصلی روی دندان انجام شود، باید نکات مراقبتی را با جدیت بیشتری رعایت کنید. حتی بعد از انجام درمان ریشه نیز باید برخی مراقبت‌ها را رعایت کرده تا بتوانید برای مدت بیشتری از دندان خود استفاده کنید.

درد بعد از عصب کشی طبیعی است؟

مراقبت های بعد از روت کانال تراپی

یکی از عوارضی که به دلیل تهاجم به بافت عصب دندان با آن مواجه خواهید شد، درد بعد از عصب کشی است. در واقع با توجه به خارج شدن عصب دندان و تراشی که روی آن ایجاد شده، تا مدتی داشتن حس درد طبیعی خواهد بود. یکی از مراقبت های بعد از عصب کشی که می‌توانید برای کنترل درد در نظر داشته باشید، مصرف مسکن‌ها است.

البته نکته بسیار مهم آن است که برای استفاده از چنین داروهایی، از قبل باید با دندانپزشک خود مشورت کرده باشید. معمولا مصرف استامینوفن به تنهایی نمی‌تواند برای کاهش درد موثر باشد به همین دلیل، از ترکیب آن با کدئین و حتی سایر داروها کمک می‌گیرند.

گاهی اوقات ممکن است بیمار تا مدت‌‌ها پس از عصب کشی، دندان درد داشته باشد. در این شرایط باید به دندانپزشک خود مراجعه کند تا بررسی‌های بیشتری روی دندان اندو شده انجام دهد. در برخی از شرایط نیز درمان ریشه با شکست مواجه می‌شود. به همین دلیل، ممکن است بیمار همچنان پس از خارج شدن عصب درد داشته باشد.

مصرف آنتی بیوتیک بعد از عصب کشی لازم است؟

از دیگر مراقبت های بعد از عصب کشی که باید به خاطر داشته باشید، عدم مصرف آنتی بیوتیک بدون تجویز دندانپزشک است. در بسیاری از بیماران عفونت بعد از درمان ریشه به طور کامل برطرف شده و نیازی به تجویز چنین داروهایی وجود ندارد. با این حال، برخی از اوقات بیمار با آبسه و تورم زیادی مواجه بوده و حتی بعد از عصب کشی نیاز است از آنتی بیوتیک‌های تجویزی استفاده کند.

خدمات دندانپزشکی

برای اطلاع از جدیدترین تعرفه‌های دندانپزشکی سال 1403 بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

تا چند وقت بعد از عصب کشی نمی‌توان غذا خورد؟

تا چند وقت بعد از عصب کشی نمی توان غذا خورد؟

یکی از سوالات بسیار رایجی که بیماران می‌پرسند، این است که تا چند قت بعد از عصب کشی نمی‌توانند چیزی بخورند. دقت داشته باشید، پانسمانی که روی دندان قرار داده می‌شود مانند پر کردن دندان، معمولا قوام نسبتا نرمی داشته و حداقل یک ساعت به زمان برای سفت شدن نیاز دارد. به همین علت، نباید در این مدت از دندان خود استفاده کنید.

علاوه‌ بر این موضوع، باید توجه داشته باشید که معمولا داروی بی‌حسی 2 تا 3 ساعت بعد از تزریق همچنان اثر خود را حفظ می‌کند. بنابراین ممکن است بعد از درمان همچنان با بی‌حسی زبان و بافت نرم دهان خود مواجه باشید. در این شرایط، احتمال گاز گرفتن بافت نرم و آسیب به آن افزایش خواهد یافت.

ترمیم دندان بعد از عصب کشی

یکی از مراقبت های بعد از عصب کشی اقدام برای ترمیم دندان در زمان مناسب است. گاهی اوقات در صورتی که شرایط دندان مناسب باشد، بلافاصله بعد از آن خود دندانپزشک ترمیم اصلی را انجام خواهد داد. با این حال، در بیشتر بیماران این درمان به حدود 1 هفته بعد از عصب کشی موکول می‌شود.

البته گاهی اوقات ممکن است تاج دندان استحکام کافی برای قرار دادن ترمیم اصلی را نداشته باشد. به همین دلیل، در برخی از بیماران نیاز است از روکش برای ترمیم دندان استفاده شود. استفاده از روکش می‌تواند استحکام بیشتری برای دندان در این شرایط فراهم کند.

مراقبت های ترمیم دندان بعد از عصب کشی
عکس قبل و بعد پر کردن دندان

مطب دندان‌پزشکی دکتر صابر ملک‌پور آماده است تا  خدمات دندانپزشکی را با هزینه مناسب و شرایط پرداخت منعطف در خدمت شما عزیزان قرار دهد.

برخی از خدمات درمانی ارائه شده در کلینیک دکتر صابر ملک‌پور:

🔷ترمیم پوسیدگی دندان

🔷درمان ریشه (عصب کشی)

🔷ایمپلنت دندان

🔷کشیدن دندان عقل

عکس قبل و بعد ایمپلنت دندان

رژیم غذایی بعد از عصب کشی دندان

اینکه بعد از عصب کشی چی بخوریم از مهمترین سوالات و مراقبت های بعد از عصب کشی محسوب می‌شود. دقت داشته باشید که دندان عصب کشی شده استحکام قبلی را ندارد و ممکن است با کوچک‌ترین ضربه دچار شکستگی شود. به همین دلیل، استفاده از مواد غذایی خیلی سفت به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

حتی تا زمانی که برای دندان ترمیم دائمی قرار داده نشده، توصیه می‌شود از مصرف مواد چسبناکی نظیر آدامس خودداری کنید. این مواد چنین قدرتی را دارد تا پانسمان روی دندان را از آن جدا کرده و سبب مشکلاتی شود.

مصرف دخانیات بعد از عصب کشی دندان

کشیدن سیگار و قلیون در این روزها در کشور افزایش قابل توجهی داشته است. با توجه به اثر منفی نیکوتین روی دندان، مراجعه افراد سیگاری برای درمان ریشه نسبت به افراد عادی بیشتر است. به همین دلیل، یکی از سوالات رایج آن است که آیا استعمال دخانیات بعد از چنین درمانی مجاز است یا خیر؟

دندانپزشکان توصیه می‌کنند بعد از عصب کشی، استعمال دخانیات باید کم‌تر باشد زیرا استعمال دخانیات باعث ایجاد بیماری‌های لثه و تحلیل آن خواهد شد و در نتیجه روی عمر دندان عصب کشی شده تاثیر منفی دارد.

سوالات متداول بیماران در مورد مراقبت های بعد از عصب کشی

کلام نهایی

مراقبت های بعد از عصب کشی دندان شامل رعایت بهداشت و تغییرات اندکی در رژیم غذایی است. همچنین باید برای کاهش درد بعد از درمان از یک‌سری داروهای مسکن مجاز استفاده کنید. عدم رعایت چنین نکاتی می‌تواند با عوارض و هزینه‌های بیشتری برای شما همراه باشد.

لوکیشن مطب دکتر صابر ملک پور

تعیین وقت معاینه با بهترین دندانپزشک مرزداران

اگر ساکن مناطقی همانند مرزداران، اشرفی اصفهانی، پیامبر، پونک، آیت الله کاشانی، صادقیه و سازمان آب هستید و برای عصب کشی قصد مراجعه به مطب دندانپزشکی در غرب تهران را دارید، می‌توانید به مطب دکتر صابر ملک پور مراجعه نمایید.

آدرس: تهران، مرزداران – نبش خیابان عرب حسینی پلاک ۵۳ طبقه دوم واحد ۷

2 پاسخ

  1. سلام آقای دکتر من حدود 7 روزه که عصب کشی کردم. و الان پانسمان شده روش. کشیدن قلیون الان که یک هفته گذشته ضرر داره؟

    1. سلام دوست عزیز در این مدت سیگار و قلیون کشیدن اصلا توصیه نمی شود و عوارضی را به دنبال دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *