آدرس: تهران، مرزداران - نبش خیابان عرب حسینی پلاک ۵۳ طبقه دوم واحد ۷

پر کردن دندان با بهترین مواد و شرایط اقساط

رایج‌ترین خدماتی که بیماران برای دریافت آن به دندانپزشک مراجعه می‌کنند، پر کردن دندان است. این خدمات بسته به شرایطی که دندان دارد، می‌تواند به تنهایی یا در کنار سایر روش‌ها نظیر عصب کشی مورد استفاده قرار بگیرد. با این کار، دندانپزشک می‌تواند از گسترش بیشتر پوسیدگی دندان جلوگیری کرده و عملکرد جویدن را به دندان برگرداند.

شما ترجیح می‌‌دهید دندانپزشک از کدام مواد پرکننده برای ترمیم دندان‌تان استفاده کند؟ برای پر کردن دندان کدام ماده پر کننده استحکام و دوام بالاتری به همراه دارد؟ آیا ماده پر کننده دندان بعد از مدتی نیاز به تعویض دارد؟ ادامه مقاله با هدف آگاهی دادن به شما درباره این خدمات نگاشته شده است. با ما همراه باشید!

پر کردن دندان

پر کردن دندان چیست؟

پرکردن دندان یکی از رایج‌ترین خدماتی است که در کلینیک‌ها و مطب‌های دندانپزشکی به بیماران ارائه می‌شود. برای دریافت این خدمات می‌توانید به بهترین دندانپزشک مرزداران دکتر صابر ملک پور مراجعه کنید. در ترمیم دندان، بافت پوسیده حذف شده و با مواد پرکننده جایگزین می‌شود.

با انجام چنین خدماتی، پوسیدگی کنترل شده و از گسترش بیشتر جلوگیری خواهد شد. همین امر خیلی از اوقات سبب می‌شود عفونت به بافت پالپ دندان نرسیده و از سایر هزینه‌ها جلوگیری شود. به همین علت، همواره توصیه بر آن است که برای بررسی و معاینه دندان‌ها به دندانپزشک مراجعه کرده و در صورت نیاز، برای ترمیم دندان اقدام کنید.

برای بررسی و معاینه پر کردن دندان، فرم زیر را پر کرده و منتظر تماس کارشناسان ما بمانید.

برای دریافت نوبت و مشاوره فرم زیر را پر کنید.

مشخصات فردی(ضروری)
مشخصات فردی(ضروری)
OPG(ضروری)
خدمات(ضروری)

انواع مواد پر کننده دندان

از ابتدای تاریخ دندانپزشکی تا به الان مواد مختلفی برای ترمیم دندان‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. هر کدام با مزایا و محدودیت‌هایی همراه بوده و به همین دلیل، امروزه برخی دیگر جایگزین آن‌ها شده است.

پر کردن دندان با آمالگام بهتر است یا کامپوزیت؟

آمالگام و کامپوزیت این روزها به عنوان رایج‌ترین مواد ترمیمی و پر کننده دندان مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این حال، سوالی که شاید خیلی از بیماران با آن مواجه شوند این است که پر کردن دندان با آمالگام بهتر است یا کامپوزیت؟ برای پاسخ به این پرسش باید به شرایط دندان توجه کنید.

پر کردن دندان با آمالگام بهتر یا کامپوزیت

معمولا برای دندان‌هایی که در خط لبخند قرار می‌گیرد، نیاز است از ماده‌ای استفاده شود تا علاوه‌بر عملکرد آن، زیبایی قابل قبولی داشته باشد. به همین دلیل، پر کردن دندان با کامپوزیت یکی از بهترین گزینه‌هایی است که برای چنین دندان‌هایی ترجیح داده می‌شود.

کامپوزیت گزینه مناسبی برای دندان‌های خلفی نیز محسوب می‌شود؛ اما باید این موضوع را در نظر بگیرید که استحکام آن نسبت به فشار همانند آمالگام نخواهد بود. همچنین، در کل آمالگام ترمیمی است که طول عمر بالایی داشته و طبق مطالعات گزینه مطمئن‌تری نسبت به کامپوزیت است. اما با توجه به محدودیت زیبایی آن، نمی‌تواند در همه دندان قرار داده شود.

چه زمانی باید برای پر کردن دندان اقدام کرد؟

در صورتی که دندان شما هر یک از شرایط زیر را داشته باشد، باید به یک دندانپزشک برای بررسی بیشتر و ترمیم آن اقدام کنید:

✔️ گاهی روی دندان‌ها ممکن است لکه‌های سیاه رنگی مشاهده شود. در اکثر مواقع، این لکه‌ها نشان‌دهنده پوسیدگی بوده و باید هرچه سریع‌تر برای پر کردن آن اقدام شود.
✔️ پوسیدگی یکی از عواملی است که می‌تواند در گذر زمان سبب حفره‌‌دار شدن دندان شود. در این صورت، حفره ایجاد شده باید تراشیده شده و سپس با مواد مناسب ترمیم شود.
✔️ در برخی از شرایط ممکن است دندان هیچ پوسیدگی نداشته باشد، اما به دلیل ضربه‌ای که به آن وارد شده، دچار شکستگی شود. در این شرایط نیز برای اصلاح شکل و فرم آن نیاز است از روش‌های ترمیم دندان کمک گرفته شود.
✔️ در صورتی که احساس کردید ماده غذایی بین دندان‌ها گیر کرده و سبب تحریک و درد بافت لثه می‌شود، این احتمال وجود دارد که دندان پوسیده شده باشد و در صورتیکه پوسیدگی زیاد شود ممکن است نیاز به عصب کشی با روتاری داشته باشید.
✔️ در برخی از بیماران به دلیل مشکلات پارافانکشنالی که دارند، مانند اختلال مفصل گیجگاهی فکی دندان‌ها در گذر زمان دچار سایش شده و عملکرد قبلی خود را از دست می‌دهد.

پر کردن دندان چگونه است؟

دقت داشته باشید که برای ترمیم دندان با مواد مختلف، برخی از مراحل با یکدیگر تفاوت‌هایی خواهد داشت. در ادامه به بررسی مفصل این مراحل می‌پردازیم:

مراحل پر کردن دندان با آمالگام

مراحل پر کردن دندان با آمالگام

قرار دادن ترمیم آمالگام در خیلی از مراحل شبیه به سایر مواد پرکننده دندان است. با این حال، در برخی از مراحل تفاوت‌هایی دارد:

  • تزریق بی حسی برای انجام تراش روی دندان ضروری است. البته باید توجه داشته باشید که تراش در سطح مینا بدون بی حسی نیز دردی به همراه ندارد.
  • دندانپزشک باید با فرزهای مخصوص، تراشی با شکل استاندارد ایجاد کند. یکی از نکات مهم در طول عمر ترمیم‌های آمالگام، ایجاد یک حفره با اصول مناسب است. با توجه به اینکه آمالگام گیر مکانیکی با دندان برقرار خواهد کرد، نیاز است این تراش با حداکثر دقت ایجاد شود.
  • در ادامه با کمک آمالگام کریر، مواد را داخل حفره قرار داده و با ابزاری به نام کندانسور، فشرده می‌کنند. این فشرده سازی به گیر بهتر چنین ترمیم کمک می‌کند.
  • در نهایت دندانپزشک باید با ابزارهای دیگر شکل شیارهای دندان را روی آمالگام ایجاد کرده تا مشکلی در بایت بیمار ایجاد نشود.
  • دقت داشته باشید که آمالگام نیاز به زمان برای سفت شدن خواهد داشت.
  • در صورتی که ترمیم بلند باشد، دندانپزشک باید آن را کوتاه‌‌تر کرده تا مشکلی برای جویدن بیمار ایجاد نشود.
مراحل پرکردن دندان با کامپوزیت

مراحل پرکردن دندان با کامپوزیت

مراحل قرار دادن کامپوزیت نسبت به آمالگام با تغییراتی همراه بوده و به همین علت به زمان بیشتری نیاز دارد:

  • تزریق بی حسی برای این نوع ترمیم نیز ضروری است.
  • حفره‌ای که برای ترمیم‌های کامپوزیتی ایجاد می‌شود، اندازه بسیار کوچک‌تری دارد. در حقیقت، خیلی نیازی به رعایت اصول گیر مکانیکی برای چنین ترمیم‌هایی نخواهد بود.
  • دندانپزشک کامپوزیت را باید به صورت لایه‌های 2 میلی متری قرار دهد تا از انقباض ناشی از پلیمریزاسیون آن جلوگیری به عمل آورد. به همین دلیل، بعد از قرار دادن هر 2 میلی متر لایه کامپوزیتی، از دستگاه لایت کیور برای شروع فرایند پلیمریزاسیون آن استفاده خواهد کرد.
  • زمانی که حفره دندان با کامپوزیت به طور کامل پر شد، باید با کمک ابزارهای مخصوص و قبل از پلیمریزاسیون آخرین لایه، شکل شیارهای دندان روی آن ایجاد شود.
  • معمولا نیاز است با کمک فرزهای مخصوص، شکل کامپوزیت را اصلاح کرد. همچنین، برای صاف‌تر شدن سطح ترمیم، از فرزهایی در فرایند پولیش استفاده خواهد شد.
  • در مرحله آخر دندانپزشک باید ترمیم‌های بلند را با توجه به بایت بیمار کوتاه کند.

پر کردن دندان به روش غیر مستقیم ( اینله و آنله)

همیشه دندانپزشک به صورت مستقیم ترمیم را بعد از تراش روی دندان قرار نمی‌دهد. در برخی از شرایط ممکن است از دندان قالب گرفته و آن را به لابراتوار ارسال کند. سپس ترمیم در آنجا ساخته شده و به صورت آماده با استفاده از سمان‌های مخصوص به دندان باند می‌شود. در ادامه 2 مورد از مهم‌ترین ترمیم‌های غیر مستقیم را معرفی می‌کنیم:

اینله

یکی از روش‌‌های پر کردن دندان به صورت غیر مستقیم، تکنیک اینله است. زمانی دندانپزشک از ترمیم‌های اینله برای دندان استفاده می‌کند که حجم پوسیدگی خیلی گسترش پیدا نکرده باشد. در این شرایط، ترمیم ساخته شده داخل حفره قرار می‌گیرد و با سمان‌های مخصوص باند خواهد شد.

آنله

گاهی اوقات پوسیدگی علاوه‌بر شیارها، به کاسپ‌های دندان نیز گسترش پیدا می‌کند. در این شرایط، دندانپزشک باید آن کاسپ‌ها را کوتاه کرده و با استفاده از ترمیم‌های آنله، بازسازی کند. در حقیقت، آنله ترمیم غیر مستقیمی است که علاوه‌بر شیارها، برخی کاسپ‎های دندان را نیز در بر می‌گیرد.

پر کردن دندان با لیزر

تکنولوژی لیزر در این سال‌ها علاوه‌بر حوزه پزشکی، در دندانپزشکی نیز کاربردهای بسیاری پیدا کرده است. یکی از کاربردهایی که می‌توان برای این تکنولوژی در نظر گرفت، ترمیم دندان‌ها است. در روش‌های معمولی، دندانپزشک باید با کمک فرزهای مخصوص، دندان را تراش دهد.

با تکنولوژی لیزری دندانپزشک می‌تواند به‌ راحتی بافت پوسیده را حذف کرده و ساختار سالم دندان را دست نخورده باقی بگذارد. در این روش زمان بسیار کم‌تری برای حذف پوسیدگی و درمان دندان درد نیاز خواهد بود. به همین دلیل، محبوبیت آن روز به روز در حال افزایش است. شما برای پر کردن دندان با لیزر و حتی خدمات دیگر با شماره‌های داخل سایت تماس حاصل نمایید.

عکس قبل و بعد پر کردن دندان

مطب دندان‌پزشکی دکتر صابر ملک‌پور آماده است تا  خدمات دندانپزشکی را با هزینه مناسب و شرایط پرداخت منعطف در خدمت شما عزیزان قرار دهد.

برخی از خدمات درمانی ارائه شده در کلینیک دکتر صابر ملک‌پور:

🔷ترمیم پوسیدگی دندان

🔷درمان ریشه (عصب کشی)

🔷ایمپلنت دندان

🔷کشیدن دندان عقل

عکس قبل و بعد ایمپلنت دندان

مراقبت‌های پس از پر کردن دندان

پرکردن دندان روشی دائمی محسوب نشده و نیاز به مراقبت‌هایی دارد. برای افزایش طول عمر چنین درمان‌هایی، توجه به نکات و مراقبت های بعد از پر کردن دندان ضروری است:

مراقبت‌های پس از پر کردن دندان
  • به کارگیری مسواک و نخ دندان به صورت روزانه برای جلوگیری از پوسیدگی مجدد دندان ضروری است. دندان بعد از پر کردن نیز همچنان پتانسیل پوسیدگی را خواهد داشت.
  • استفاده از مواد غذایی حاوی کربوهیدرات باید تا حد امکان محدود شود.
  • مصرف الکل و حتی استعمال دخانیات از جمله عواملی است که دندان را مستعد پوسیدگی خواهد کرد.
  • مواد خیلی سفت می‌تواند سبب شکستگی ترمیم‌های دندان و حتی انواع آمالگامی شود.
  • در صورتی که بیمار به مشکلاتی نظیر براکسیسم مبتلا هستید، حتما برای درمان آن به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • اگر ترمیم دندن شما دچار شکستگی شد، سعی نکنید دوباره آن را بچسبانید. باید مجددا به مطب دندانپزشک مراجعه کنید.
خدمات دندانپزشکی

برای اطلاع از جدیدترین تعرفه‌های دندانپزشکی سال 1403 بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

عوارض ناشی از پر کردن دندان

پر کردن دندان ممکن است با برخی عوارض همراه باشد؛ اما باید توجه کنید که عوارض عدم درمان پوسیدگی دندان بسیار بیشتر از آن خواهد بود:

  • درد و آزردگی دندان بعد از درمان یکی از شایع‎ترین عوارض است. این عارضه خیلی زود بعد از مدتی از بین خواهد رفت.
  • گاهی به دلیل تزریق بی حسی، بیمار حین باز و بسته کردن دهان با درد همراه است.
  • در برخی از شرایط به دلیل عمق زیاد ترمیم، بیمار ممکن است حین خوردن مواد سرد یا گرم دچار حساسیت دندانی شود.
  • پوسیدگی راجعه یکی دیگر از عوارضی است که به دلیل عدم رعایت بهداشت ایجاد می‌شود.
  • گاهی ممکن است دندانپزشک به خوبی پوسیدگی را حذف نکرده و دندان مجددا با درد همراه باشد.
  • شکستگی ترمیم به دلیل عدم مهارت دندانپزشک و حتی سهل انگاری بیماری، نسبتا شایع است.

سوالات متداول پر کردن دندان

جمع بندی

پر کردن دندان می‌تواند با حذف پوسیدگی خیلی از مشکلات نظیر درد و حتی بوی بد دهان را از بین ببرد. به همین دلیل، توصیه بر آن است که برای معاینه وضعیت دندان‌ها، هر چند مدت به یک دندانپزشک مراجعه کرده و در صورت نیاز، قبل از رسیدن عفونت به عصب برای ترمیم آن‌ها اقدام کنید.

لوکیشن مطب دکتر صابر ملک پور

تعیین وقت معاینه با بهترین دندانپزشک مرزداران

اگر ساکن مناطقی همانند مرزداران، اشرفی اصفهانی، پیامبر، پونک، آیت الله کاشانی، صادقیه و سازمان آب هستید و برای پر کردن دندان قصد مراجعه به مطب دندانپزشکی در غرب تهران را دارید، می‌توانید به مطب دکتر صابر ملک پور مراجعه نمایید.

آدرس: تهران، مرزداران – نبش خیابان عرب حسینی پلاک ۵۳ طبقه دوم واحد ۷

6 پاسخ

  1. سلام آقای دکتر
    شرایط اقساط پر کردن دندان رو برامون توضیح میدید؟ در ضمن من بیمه تکمیلی هم دارم

    1. با سلام
      سمانه عزیز
      برای اطلاع از شرایط اقساط لطفا اطلاعات خودتون رو در فرم موجود در مقاله پر کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

  2. سلام آقای دکتر تقریبا 10 روزی میشه که یکی از دندونای عقب فک پایینمو پر کردم ولی الان هنوزم موقع فشار دادن و جویدن خیلی درد می کنه، چیکار کنم؟

    1. سلام دوست عزیز. لطفا به دندانپزشکی که درمان را برای شما انجام داده اند مراجعه کنید. احتمالا سطح این دندان کمی بالاتر از سایر دندانهایتان است و به همین خاطر با فشار به سطح آن احساس درد می کنید. دندانپزشکتان کمی از سطح آن را تراش می دهد و هم سطح می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *