آدرس: تهران، مرزداران - نبش خیابان عرب حسینی پلاک ۵۳ طبقه دوم واحد ۷

روکش دندان (هر آنچه که باید درباره آن بدانید)

روکش دندان یکی از بهترین روش‌هایی است که امروزه برای بازسازی دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال، با توجه به شرایط انجام آن، برای همه دندان‌ها نمی‌توان به سراغ این روش رفت. دقت داشته باشید که استفاده از روکش دندان نسبت به ترمیم آن سبب افزایش استحکام دندان می‌شود.

اما آیا می‌توان برای هر دندانی از انواع روکش استفاده کرد؟ چه موقع نیاز است دندان روکش شود؟ مراحل انجام چنین درمانی به جه صورت است؟ برای پاسخ به این سوالات این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

روکش دندان چیست؟

روکش دندان چیست؟

روکش یکی از روش‌های پروتزی محسوب می‌شود که می‌تواند ساختار دندان‌های بسیار پوسیده را بازسازی کند. در حقیقت، روکش یک پروتز ثابت بوده و با قرارگیری روی دندان، می‌تواند استحکام آن را تا حد بسیاری افزایش دهد. دقت داشته باشید که در برخی از مواقع، دندان شرایط ایده‌آلی برای پر کردن و ترمیم ندارد.

در شرایطی که پوسیدگی درصد بیشتری از ساختار تاج را از بین ببرد، دیگر ترمیم دندان نمی‌تواند استحکام خوبی برای آن ایجاد کند. در چنین دندان‌هایی، نیاز است با استفاده از روش‌‌های دیگری نظیر روکش، ساختار آن به‌ طور کامل بازسازی شود.

اگر درخواست مشاوره روکش دندان دارید، فرم زیر را با مشخصات خود پر نمایید تا کارشناسان مطب دکتر صابر ملک پور در اسرع وقت با شما تماس حاصل نمایند.

برای دریافت نوبت و مشاوره فرم زیر را پر کنید.

مشخصات فردی(ضروری)
مشخصات فردی(ضروری)
OPG(ضروری)
خدمات(ضروری)

انواع روکش دندان

روکش دندان نظیر مواد ترمیمی مورد استفاده برای پر کردن دندان، در انواع مختلفی وجود دارد. هر کدام با توجه به ماده به‌ کار رفته در ساختار آن، از استحکام و زیبایی خاص خود برخوردار است. به همین دلیل، دندانپزشکان برای دندان‌های مختلف، از انواع متفاوت روکش استفاده می‌کند. در ادامه به معرفی انواع کراون می‌پردازیم:

انواع روکش های دندان

چه موقع باید دندان روکش شود؟

خیلی از مواقع زمانی که دندان پوسیده می‌شود و نیاز به ترمیم دارد، می‌توان از مواد پرکننده نظیر آمالگام و کامپوزیت کمک گرفت. با این حال، زمانی که دندانپزشک دندان را برای حذف پوسیدگی تراش می‌دهد، متوجه می‌شود که بخش زیادی از ساختار آن درگیر شده است.

✔️ در صورتی که نیاز به کشیدن دندان نباشد در این شرایط، ساختار دندان بعد از ترمیم استحکام اولیه را نخواهد داشت و با کم‌ترین نیرو دچار شکستگی خواهد شد. در چنین کیس‌هایی، باید از روکش کمک گرفت تا بتوان ساختار از دست رفته دندان را طوری بازسازی کرد که بیمار قادر باشد از آن برای مدت نسبتا طولانی استفاده کند.

روکش دندان برای چه کسانی مناسب است؟

برای دریافت خدماتی نظیر روکش، دندان بیمار باید شرایط ایده‌آلی داشته باشد. در ادامه برخی از شرایط آن را بررسی کرده‌ایم:

روکش دندان برای چه کسانی مناسب است؟
  • افرادی که به دلیل شکستگی، بخش عمده‌ای از ساختار دندان‌شان از دست رفته باشد، برای بازسازی آن نیاز به روکش خواهند داشت.
  • دندانی که به دلیل پوسیدگی، استحکام اولیه خود را نداشته باشد، باید برای آن از روکش استفاده شود.
  • استفاده از روکش برای دندان‌هایی که علاوه‌بر استحکام به زیبایی نیاز دارد، یکی از بهترین گزینه‌ها خواهد بود.
  • در اکثر مواردی که دندان عصب کشی شده باشد، برای حفظ ساختار آن از روکش استفاده می‌شود.

روکش دندان برای چه کسانی مناسب نیست؟

با اینکه روکش یکی از بهترین گزینه‌های در دسترس برای بازسازی ساختار از دست رفته دندان است، اما در برخی از بیماران نمی‌توان از آن استفاده کرد. در ادامه به بررسی این شرایط می‌پردازیم:

➖ افراد مبتلا به بیماری پریودنتیت، معمولا دچار تحلیل لثه و استخوان می‌شوند. در این شرایط، دندان دچار لقی شده و به همین دلیل حفظ آن چندان به صرفه نخواهد بود. در این بیماران معمولا دندان کشیده می‌شود.
➖ دندان‌هایی که به هر دلیلی دچار شکستگی عمودی در ریشه شده باشد، شرایط نگهداری را نخواهد داشت. به همین دلیل، استفاده از روکش نمی‌تواند برای بیمار کارآمد باشد.
➖ دندان‌هایی که عصب کشی آن‌ها به خوبی انجام نشده، نباید روکش شود. این دندان‌ها ابتدا باید عصب کشی مجدد شده و در صورت داشتن شرایط مناسب، برایشان روکش قرار داده شود.
➖ بیمارانی که مبتلا به دندان قروچه هستند، احتمال آسیب به روکش دندان در آن‌ها وجود خواهد داشت. به همین دلیل، ابتدا باید برای رفع مشکل خود اقدام کنند.
➖ افرادی که رعایت بهداشت خوبی ندارند، شرایط ایده‌آلی برای دریافت روکش را نخواهند داشت. روکش در چنین بیمارانی دوام زیادی ندارد.
➖ اگر بیمار صرفا بخواهد برای زیبایی از روکش استفاده کند، راه‌های موثرتر و بهتری برای وی وجود خواهد داشت.
➖ در صورتی که نامرتبی دندان‌ها به مقدار زیاد باشد، روکش نمی‌تواند آن را برطرف سازد.

روکش دندان چه مزایایی دارد؟

روکش‌های دندانی مورد استفاده بسته به متریالی که در ساختار آن‌ها به کار رفته شده، با مزایای بسیاری همراه است. در ادامه به طور کلی مزایای استفاده از این پروتزها را بررسی می‌کنیم:

مزایای روکش دندان
  • روکش دندان از استحکام مناسبی برخوردار بوده و می‌تواند در برابر نیروهای جویدن مقاومت خوبی داشته باشد.
  • امکان افزایش استحکام دندان‌هایی که به طور وسیع ترمیم شده، با کمک روکش وجود دارد.
  • امکان اصلاح فرم دندان‌هایی که بدشکل با انواع کراون وجود دارد.
  • افزایش استحکام دندان‌های شیری و کمک به نگهداری آن‌ها با روکش امکان‌پذیر است. با این کار، دندان کشیده نشده و احتمال بی‌نظم شدن انواع دائمی رویش یافته کم‌تر خواهد بود.
  • روکش دندان گزینه مناسبی برای اصلاح طرح لبخند محسوب می‌شود.
  • طول عمر روکش‌های دندانی نسبت به ترمیم بالاتر است.

معایب روکش دندان

علی‌رغم تمامی مزایایی که روکش به همراه دارد اما برخی معایب را می‌توان برای آن در نظر گرفت. در ادامه این بخش مهم‌ترین معایب آن را بررسی کرده‌ایم:

هزینه انجام روکش نسبت به سایر روش‌های ترمیمی بالاتر است. معمولا برای انجام چنین درمانی نیاز است ابتدا سایر خدمات نظیر ترمیم و حتی عصب کشی برای فرد انجام شود. بنابراین هزینه آن‌ها نیز باید محاسبه شود.

روکش دندان روش دائمی نبوده و بعد از مدتی نیاز برای تعویض آن اقدام شود؛ البته یک روکش خوب تا چندین سال ماندگاری خواهد داشت.

تراشی که برای قرار دادن روکش انجام می‌شود، قابل برگشت نیست. یعنی بعد از آن باید برای قرار دادن روکش اقدام شود.

مراحل روکش دندان

علی‌‌رغم اینکه انواع مختلفی از روکش وجود دارد، اما دندانپزشکان برای قرار دادن آن مراحل زیر را به صورت مشترک طی می‌کنند.

✔️ معاینه دندان مورد نظر بیمار توسط دندانپزشک قبل از شروع درمان ضروری است. دندانپزشک باید شرایط آن را از این نظر بررسی کند که آیا قابلیت نگهداری دارد یا خیر.

✔️ برای اینکه دندانپزشک بتواند به راحتی روی دندان کاری انجام دهد، باید از تزریق بی حسی کمک بگیرد.

✔️ در ادامه پوسیدگی دندان تراشیده و حذف می‌شود. دقت داشته باشید که امروزه برخلاف گذشته، در اکثر شرایط دندانی که نیاز به روکش دارد باید از قبل عصب کشی شده باشد.

✔️ در ادامه برای طراحی روکش متناسب با ساختار دندان باید از آن قالب تهیه شود. معمولاً در این مرحله دندانپزشک از دندان قالب می‌گیرد تا روکش با اکلوژن بیمار هماهنگ باشد.

✔️ پس از ارسال قالب به لابراتوار، باید منتظر ماند تا روکش ساخته شود. معمولا چند روز زمان نیاز است تا کراون برای دندان طراحی شود.

✔️ در مرحله بعد، دندانپزشک روکش را روی دندان بیمار قرار می‌دهد و موقعیت قرارگیری دندان‌ها بر روی هم را چک می‌کند و در صورت بلند بودن روکش، نواحی آن توسط دندانپزشک مشخص خواهد شد. سپس برای اصلاح نهایی مجددا به لابراتوار ارسال می‌شود.

پس از آماده‌ شدن مجدد روکش، با استفاده از سمان‌های مخصوص روی دندان باند خواهد شد.

عکس قبل و بعد پر کردن دندان

مطب دندان‌پزشکی دکتر صابر ملک‌پور آماده است تا  خدمات دندانپزشکی را با هزینه مناسب و شرایط پرداخت منعطف در خدمت شما عزیزان قرار دهد.

برخی از خدمات درمانی ارائه شده در کلینیک دکتر صابر ملک‌پور:

🔷ترمیم پوسیدگی دندان

🔷درمان ریشه (عصب کشی)

🔷ایمپلنت دندان

🔷کشیدن دندان عقل

عکس قبل و بعد ایمپلنت دندان

هزینه روکش دندان چقدر است؟

همان‌طور که اشاره شد، انواع روکش می‌تواند برای درمان و اصلاح ساختار دندان شما مورد استفاده قرار بگیرد. هزینه روکش دندان نیز با توجه به مهارت دندانپزشک و نوع آن تعیین می‌شود. به‌ طور معمول هزینه نمونه‌های تمام سرامیکی نسبت به سایر انواع روکش بالاتر است.

چه زمانی روکش دندان تعویض می‌شود؟

چه زمانی باید روکش دندان را تعویض کرد؟

روکش‌های دندانی پروتزی است که معمولا دوام بالایی دارد، با این حال نمی‌تواند تا پایان عمر برای شما کارایی داشته باشد. به همین دلیل، در صورتی که روکش دچار شکستگی شود، باید برای تعویض آن اقدام کنید. توجه داشته باشید که روکش‌های دندانی معمولا قابلیت ترمیم نداشته و راهی جز تعویض آن‌ها وجود ندارد.

⛔️ همچنین، گاهی اوقات ممکن است روکش برای دندان‌هایی مورد استفاده قرار بگیرد که از قبل عصب کشی نشده باشد. در این شرایط، اگر دندان نیاز به عصب کشی پیدا کند، دندانپزشک مجبور است بخشی از کراون را نیز تراش دهد. به همین سبب، بعد از درمان ریشه باید برای تعویض روکش نیز اقدام شود.

مراقبت های بعد از روکش دندان

خیلی‌ها تصور می‌کنند که بعد از گذاشتن روکش، دندان دیگر دچار پوسیدگی نخواهد شد. این در حالی است که خطر بیماری‌های لثه و حتی پوسیدگی بعد از قرار دادن روکش همچنان وجود دارد. به همین دلیل، رعایت مراقبت های بعد از روکش دندان ضروری خواهد بود. این نکات شامل:

  • استفاده از مسواک و نخ دندان روزانه باید مورد توجه قرار بگیرد.
  • استعمال دخانیات و مصرف الکل باید تا حد امکان بعد از قرار دادن روکش به حداقل برسد.
  • به دندان روکش شده به عنوان ابزاری برای شکستن آجیل و پسته نگاه نکنید.
  • نوشیدنی‌های رنگی بعد از قرار دادن روکش می‌تواند در دراز مدت سبب تغییر رنگ آن شود. به همین دلیل باید مصرف آن‌ها محدود شده و بعد از آن دهان با آب شسته شود.
  • برای بررسی احتمال بروز بیماری لثه و حتی پوسیدگی، باید به طور مرتب به منظور معاینه و چکاپ به دندانپزشک مراجعه شود.
ایمپلنت دکتر صابر ملک پور

1️⃣درمان فوری

2️⃣تضمین کیفیت

3️⃣پرداخت اقساطی

4️⃣پشتیبانی روند درمان

برای اطلاع از شرایط ایمپلنت دندان با متخصصین ما مشورت کنید.

عوارض قرار دادن روکش

اگر دندانپزشک به درستی روکش دندان را قرار ندهد، این درمان می‌تواند با عوارضی همراه باشد. البته دقت داشته باشید که برخی از این عوارض را به صورت طبیعی نیز بعد از قرار دادن روکش دندان شاهد خواهید بود:

عوارض و معایب روکش دندان
  • التهاب لثه در مواردی که روکش به درستی قرار نگیرد، می‌تواند یکی از عوارض احتمالی بعد از روکش باشد.
  • حساسیت دندان بعد از تراش و قرارگیری روکش محتمل است.
  • در صورت عدم رعایت بهداشت، احتمال بروز پوسیدگی مجدد دندان وجود خواهد داشت.
  • در صورت وارد شدن فشار زیاد به روکش، احتمال شکستن آن وجود دارد.
  • اگر دندان از قبل عصب کشی نشده باشد، با افزایش پوسیدگی دندان، ممکن است عفونت به پالپ آن رسیده و سبب ایجاد آبسه شود.

سوالات متداول روکش و کراون دندان

کلام نهایی

روکش دندان یکی از بهترین گزینه‌هایی است که می‌تواند برای اصلاح ساختار و حتی افزایش زیبایی آن مورد استفاده قرار بگیرد. با این حال، دندان بیمار باید شرایط قرار دادن روکش را داشته باشد. همچنین، رعایت نکات مراقبتی بعد از آن نباید به دلیل تصورات اشتباهی که وجود دارد، مورد سهل انگاری قرار بگیرد.

لوکیشن مطب دکتر صابر ملک پور

تعیین وقت معاینه با بهترین دندانپزشک مرزداران

اگر ساکن مناطقی همانند مرزداران، اشرفی اصفهانی، پیامبر، پونک، آیت الله کاشانی، صادقیه و سازمان آب هستید و برای روکش دندان قصد مراجعه به مطب دندانپزشکی در غرب تهران را دارید، می‌توانید به مطب دکتر صابر ملک پور مراجعه نمایید.

آدرس: تهران، مرزداران – نبش خیابان عرب حسینی پلاک ۵۳ طبقه دوم واحد ۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *