آدرس: تهران، مرزداران - نبش خیابان عرب حسینی پلاک ۵۳ طبقه دوم واحد ۷

دندان درد بعد از عصب کشی تا چند وقت نرمال است؟

اکثر افراد معمولاً دندان درد بعد از عصب کشی را تجربه می‌کنند. اما موضوع مهمی که خیلی‌ها به دنبال دانستن آن هستند، این است که این عارضه تا چه مدت پس از درمان ادامه خواهد داشت. نکته قابل توجه این است که برخی از بیماران هنگام مواجه با چنین عارضه‌ای، دچار اضطراب و نگرانی می‌شوند.

اما آیا واقعا بروز درد دندان بعد از عصب کشی طبیعی است؟ چرا بیمار باید با درد دندان بعد از ترمیم ریشه مواجه شود؟ آیا راهکاری برای کاهش این عارضه وجود دارد؟ در ادامه همراه ما باشید تا تمامی نکات مربوط به دندان درد پس از عصب کشی را از  زبان دکتر صابر ملک پور بشنویم.

دندان درد بعد از ترمیم ریشه

آیا درد دندان بعد از عصب کشی طبیعی است؟

اگر با پروسه انجام عصب کشی دندان آشنایی نسبی داشته باشید، به این موضوع پی خواهید برد که احتمال بروز درد دندان بعد از آن طبیعی است. به همین دلیل، شاهد این هستیم که بسیاری از بیماران پس از دریافت چنین خدماتی، درد داشته و به دنبال راهکاری به منظور کنترل آن هستند.

این درد می‌تواند به دلایل مختلف بروز پیدا کند؛ از این رو تصور آنکه همیشه بروز درد دندان پس از عصب کشی طبیعی خواهد بود نیز اشتباه است. به همین دلیل، باید مدت و شدت درد را مورد توجه قرار داده و در صورت نیاز به بهترین دندانپزشک مرزداران تهران برای بررسی علت آن مراجعه کنید.

برای دریافت نوبت و مشاوره عصب کشی دندان فرم زیر را پر کنید.

مشخصات فردی(ضروری)
مشخصات فردی(ضروری)
OPG(ضروری)
خدمات(ضروری)

علت دندان درد بعد از عصب کشی

عامل بروز درد بعد از عصب کشی معمولاً مولتی فاکتریال است. به همین دلیل، همیشه نمی‌توان گفت که این درد به دلیل وجود یک عامل است. این فاکتورها ممکن است به تنهایی یا با هم سبب ایجاد درد دندان شود:

علت دندان درد بعد از عصب کشی

التهاب لثه

التهاب لثه یکی از شایع‌ترین عواملی است که می‌تواند سبب درد دندان پس از عصب کشی شود. گاهی اوقات به دلیل برخورد مواد و لوازم دندانپزشکی به بافت لثه، التهاب ایجاد شده و همین موضوع باعث تجربه درد توسط بیمار می‌شود. این درد بعد از مدتی برطرف شده و جای نگرانی ندارد.

از این گذشته، در اکثر مواقع دندانپزشکان برای ایزوله کردن دندان نیاز دارند از تجهیزاتی نظیر رابردم کمک بگیرند. کلامپی که روی دندان گذاشته می‌شود تا بتوان رابر را روی آن قرار داد، در برخی از مواقع سبب زخم لثه می‎شود. به همین دلیل، درد در این ناحیه تا حدی طبیعی خواهد بود.

عفونت قدیمی در اطراف ریشه

یکی دیگر از دلایلی که بیمار با دندان درد بعد از عصب کشی مواجه می‌شود، وجود عفونت قبلی است. در خیلی از مواقع، عفونت از بافت پالپ عبور کرده و به اطراف ریشه نیز می‌رسد. در چنین شرایطی، دندانپزشک با حذف پالپ عفونی و انجام عصب کشی، از گسترش آن جلوگیری خواهد کرد.

با این حال، این باکتری‌ها تا مدتی در اطراف ریشه باقی مانده و سبب ایجاد درد در روزهای ابتدایی پس از درمان خواهد شد. این درد بعد از مدتی با توجه به کاهش تعداد باکتری‌ها کم و کم‌تر می‌شود. از این رو، خیلی جای نگرانی ندارد.

دلایل دندان درد بعد از عصب کشی

آلودگی مجدد کانال‌ها

در اکثر مواقع، دندانپزشک بعد از عصب کشی از پانسمان استفاده کرده و حدود یک هفته بعد برای بیمار کار ترمیم را انجام خواهد داد. با این حال، گاهی اوقات به دلایل مختلف نظیر سهل انگاری بیمار، ترمیم آن به تعویق افتاده و این موضوع سبب افزایش احتمال آلودگی کانال‌ها می‌شود.

حتی در برخی از شرایط، پانسمان دندان بیمار افتاده و فرد برای قرار دادن مجدد آن اقدامی انجام نمی‌دهد. مسلما کانال دندان در این بیماران دچار آلودگی خواهد شد. ورود مجدد باکتری‌ها به کانال‌های ریشه و از آنجا به بافت‌های اطراف، درد زیادی به همراه دارد. البته این درد بلافاصله پس از عصب کشی نبوده و معمولا مدت‌ها بعد ایجاد می‌شود.

در برخی از بیماران نیز این دندانپزشک است که به صورت اصولی کار را انجام نمی‌دهد. در شرایط استاندارد، دندانپزشک باید دندان مورد نظر را به خوبی ایزوله کند تا هیچ‌گونه آلودگی از بزاق به کانال‌ها وارد نشود. در غیر این صورت، درمان ریشه به خوبی انجام نشده و احتمال انجام ری اندو وجود خواهد داشت.

عکس قبل و بعد پر کردن دندان

مطب دندان‌پزشکی دکتر صابر ملک‌پور آماده است تا  خدمات دندانپزشکی را با هزینه مناسب و شرایط پرداخت منعطف در خدمت شما عزیزان قرار دهد.

برخی از خدمات درمانی ارائه شده در کلینیک دکتر صابر ملک‌پور:

🔷ترمیم پوسیدگی دندان

🔷درمان ریشه (عصب کشی)

🔷ایمپلنت دندان

🔷کشیدن دندان عقل

عکس قبل و بعد ایمپلنت دندان

پیدا نشدن برخی از کانال‌ها

هر دندان با توجه به ساختار آناتومی که دارد، از تعدادی ریشه برخوردار بوده که هر کدام می‌تواند از یک یا چند کانال برخوردار باشد. زمانی که دندانپزشک کار عصب کشی را برای بیمار انجام می‌دهد، باید بتواند تمامی این کانال‌ها را در هر ریشه پیدا کرده و عفونت را با شست‌شوی مناسب حذف کند.

تعداد کانال‌ها و محل هر کدام معمولا در اکثر دندان‌ها ثابت بوده و به همین دلیل دندانپزشکان با توجه به دانشی که در اختیار دارند، به راحتی می‌توانند هر یک را پیدا کنند. اما زمانی که دندان دچار آنومالی بوده، ممکن است تعداد و محل هر کانال با تغییراتی همراه باشد.

در این شرایط احتمال پیدا نشدن یک کانال توسط دندانپزشک افزایش یافته و عفونت در آن همچنان پس از عصب کشی باقی خواهد ماند. در اکثر شرایط این عفونت به دلیل بسته شدن دو طرف ریشه دردی به همراه نخواهد داشت. اما در برخی از شرایط به دلیل داشتن راه خروج متفاوت، سبب شکست درمان و عفونت دندان عصب کشی شده می‌شود.

ورود مواد شست‌وشو دهنده به بافت اطراف

ماده شست‌وشو دهنده‌ای که برای اکثر درمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، سدیم هیپوکلریت است. البته در کنار آن ممکن است از نرمال سالین نیز کمک گرفته شود. سدیم هیپوکلریت اثرات نسبتا سمی برای بافت‌های اطراف دندان داشته و به همین نباید با آن‌ها تماس پیدا کند. یکی از دلایل اصلی بستن رابردم حین عصب کشی نیز همین موضوع است. با این حال، ورود این ماده از انتهای ریشه دندان حین عصب کشی تقریبا اجتناب‌ناپذیر بوده و در اکثر شرایط مقدار بسیار جزئی از آن وارد بافت‌های اطراف می‌شود. در این شرایط بیمار تا مدتی بعد از درمان درد خواهد داشت.

اگر مقدار آن خیلی زیاد باشد، علاوه‌بر درد بسیار شدید با تورم همراه است. در این مواقع باید به دندانپزشک برای حذف این ماده از بافت‌های اطراف دندان اقدام شود.

خدمات دندانپزشکی

برای اطلاع از جدیدترین تعرفه‌های دندانپزشکی سال 1403 بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

عبور باکتری‌ها از انتهای ریشه

علت دیگر دندان درد بعد از عصب کشی، عبور آلودگی و به خصوص باکتری‌ها از انتهای ریشه به بافت‌های اطراف آن است. با در نظر گرفتن اینکه انتهای ریشه یک منفذ کوچک دارد، در اکثر مواقع هنگام فایل کردن دندان، مقداری از آلودگی از انتهای آن خارج می‌شود.

همین موضوع سبب می‌شود بیمار تا مدتی بعد از درمان درد داشته باشد. البته این درد کاملا طبیعی بوده و هیچ جای نگرانی نخواهد داشت. به همین دلیل باید صرفا از روش‌های کنترل آن کمک بگیرید.

پر کردن کانال برای درمان دندان درد بعد از عصب کشی

پر کردن کانال با طول نامناسب

طول هر کانال باید با توجه به عکس‌های رادیوگرافی و کمک یک‌سری تجهیزات نظیر اپکس لوکیتور اندازه‌گیری شود. در حقیقت دندانپزشک باید هر کانال را با طول مناسب پر کرده تا از ورود مجدد آلودگی به آن جلوگیری شود. همچنین باید از خارج شدن موادی نظیر سیلر و گوتا پرکا جلوگیری به عمل آورد.

در صورتی که گوتا پرکا کوتاه‌تر از طول ریشه قرار داده شود، عفونت مجددا به انتهای آن راه پیدا کرده و سبب دندان درد بعد از عصب کشی خواهد شد. به‌علاوه، اگر گوتا پرکا و سیلر از ریشه دندان عبور کند، تا مدتی درد با بیمار همراه خواهد بود؛ اما احتمال شکست درمان نسبت به طول کم‌تر ماده پرکننده پایین‌تر است.

شکستگی ریشه

ریشه دندان ممکن است حین عصب کشی دچار یک‌سری شکستگی‌های بسیار ریزی شود. این موضوع حتی خیلی از اوقات با عکس‌های رادیوگرافی نیز قابل تشخیص نیست. اما همین شکستگی سبب خواهد شد تا بیمار بعد از درمان درد شدیدی داشته و دندانش دیگر قابل نگهداری نباشد.

البته اینکه تصور کنید همیشه حین عصب کشی این موضوع اتفاق می‌افتد اشتباه است. گاهی اوقات ممکن است این شکستگی از قبل ایجاد شده و بعد از درمان ریشه، همچنان بیمار درد داشته باشد.

شکستگی ریشه و دندان درد بعد از عصب کشی دندان

خطاهای حین عصب کشی دندان

برخی از بیماران دندان‌هایی دارند که ریشه آن‌ها برای عصب کشی از ساختار پیچیده‌‌تری برخوردار است. به همین علت، این احتمال وجود دارد که برخی خطاها حین درمان ریشه ایجاد شود. این موضوع سبب خواهد شد ریشه دندان به طور کامل پر نشده و عفونت بتواند به آن راه پیدا کند.

به‌علاوه، برخی از خطاها نظیر سوراخ‌ شدن ریشه می‌تواند با درد نسبتا شدیدی در بیمار همراه باشد. اگر دندانپزشک متوجه این موضوع نشده و برای بستن آن اقدامی نکند، بیمار درد زیادی را پس از کار تجربه کرده و درمانش با شکست مواجه می‌شود.

5 راهکار برای درمان دندان درد بعد از عصب کشی

همان‌طور که در قسمت‌های قبلی مقاله اشاره کردیم، عوامل زیادی می‌تواند سبب بروز درد دندان بعد از عصب کشی شود و شما باید به مراقبت های بعد از عصب کشی توجه بسیار ویژه‌ای داشته باشید که در این صورت سریع‌تری دردتان بهبود پیدا کند. بسته به اینکه علت بروز درد پس از درمان ریشه چیست، راهکار کنترل آن متفاوت خواهد بود:

استفاده از مسکن‌های تجویزی توسط دندانپزشک از بهترین راه‌هایی است که می‌توان برای کاهش درد پس از عصب کشی کمک گرفت. دقت داشته باشید که این داروها صرفا برای دردهایی مناسب است که تا چند روز ادامه داشته و نشان‌دهنده بروز مشکل خاصی نیست.
اگر درد دندان بعد از عصب کشی به دلیل شکستگی ریشه باشد، راهکار پیشنهادی کشیدن آن دندان خواهد بود. زمانی که شکستگی در ریشه ایجاد می‌شود، عفونت به راحتی به داخل آن نفوذ کرده و راهی جز کشیدن دندان یا قطع کردن آن ریشه وجود ندارد.
در برخی از مواقع نیاز است مجددا برای درمان ریشه آن دندان اقدام شود؛ به خصوص زمانی که خطاهای حین کار اتفاق افتاده باشد. همچنین، اگر طول ریشه به طور کامل با گوتا پرکا پر نشده باشد، نیاز به ری اندو محتمل خواهد بود.
در صورتی که از قبل عفونت و آبسه وجود داشته باشد، معمولا دندانپزشک برای بیمار از داروهای آنتی بیوتیک کمک می‌گیرد. این داروها به از بین بردن عفونت باقی مانده کمک شایانی می‌کند. معمولا عصب کشی با روتاری تا حدودی از عفونت و آبسه جلوگیری می‌کند.
استفاده از کمپرس سرد و گرم برای کنترل درد بعد از عصب کشی کمک‌کننده است.

سوالات متداول در رابطه با درد بعد از عصب کشی

جمع بندی

دندان درد بعد از عصب کشی یکی از عوارضی است که برای خیلی از بیماران نگران‌کننده است. با این حال، همان‌طور که اشاره کردیم در اغلب اوقات این عارضه طبیعی بوده و با گذشت زمان برطرف می‌شود. در صورت مشاهده درد با شدت و برای مدت بیشتر، انجام اقدامات درمانی مربوطه ضروری است.

لوکیشن مطب دکتر صابر ملک پور

تعیین وقت معاینه با بهترین دندانپزشک مرزداران

اگر ساکن مناطقی همانند مرزداران، اشرفی اصفهانی، پیامبر، پونک، آیت الله کاشانی، صادقیه و سازمان آب هستید و برای عصب کشی دندان قصد مراجعه به مطب دندانپزشکی در غرب تهران را دارید، می‌توانید به مطب دکتر صابر ملک پور مراجعه نمایید.

آدرس: تهران، مرزداران – نبش خیابان عرب حسینی پلاک ۵۳ طبقه دوم واحد ۷

2 پاسخ

  1. آقای دکتر
    من فوبیای دندون پزشکی دارم و از عصب کشی خیلی میترسم مخصوصا از درد بعد از عصب کشی. ایا میشه عصب کشی رو با بیهوشی انجام داد؟

    1. با سلام
      شیما عزیز عصب کشی در بزرگسالان با بی حسی کامل و بدون درد انجام می‌شود نگران نباشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *