آدرس: تهران، مرزداران - نبش خیابان عرب حسینی پلاک ۵۳ طبقه دوم واحد ۷

ترمیم دندان شکسته

ترمیم دندان شکسته یکی از خدماتی است که در سال‌های اخیر برای بیماران مختلف ارائه می‌شود. به طور معمول زمانی دندان ترمیم می‌شود که دچار پوسیدگی شده باشد. با این حال گاهی اوقات به دلایل مختلف و حتی گسترش پوسیدگی، دندان دچار شکستگی شده و نیاز است قسمت بیشتری از آن پر شود.

✔ اما انواع شکستگی دندان به چه صورت است؟ آیا همیشه می‌توان دندان شکسته را ترمیم کرد؟ چه روش‌هایی برای ترمیم شکستگی دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ برای آشنایی بیشتر با روش‌‌های ترمیم دندان شکسته و تمامی نکات مربوط به آن، با ادامه این مطلب همراه باشید!

اهمیت ترمیم شکستگی دندان

اهمیت ترمیم دندان شکسته

ترمیم دندان‌هایی که دچار شکستگی می‌شود به جای کشیدن دندان شکسته می‌تواند با مزایای بسیاری همراه باشد. در ادامه به مهم‌ترین دلایل اهمیت این امر پرداخته‌ایم:

ایمپلنت دکتر صابر ملک پور

1️⃣درمان فوری

2️⃣تضمین کیفیت

3️⃣پرداخت اقساطی

4️⃣پشتیبانی روند درمان

انواع شکستگی دندان

دندان ممکن است با شکستگی‌های مختلفی مواجه شود. با توجه به این مسئله طرح ترمیم دندان بسته به نوع آن متفاوت است. انواع شکستگی دندان شامل موارد زیر است:

اگر درخواست مشاوره ترمیم شکستگی دندان را دارید، فرم زیر را پر نمایید تا کارشناسان مطب دکتر صابر ملک پور در اسرع وقت با شما تماس حاصل نمایند.

برای دریافت نوبت و مشاوره فرم زیر را پر کنید.

مشخصات فردی(ضروری)
مشخصات فردی(ضروری)
OPG(ضروری)
خدمات(ضروری)

علل شکستگی دندان

علل مختلفی می‌تواند در شکستن بخشی از دندان موثر باشد. در هر یک از این موارد بسته به وضعیت و شرایط آن ممکن است ترمیم دندان شکسته کاربرد داشته باشد:

⭕ دندانی که پوسیده شده باشد، ساختار ضعیف‌تری دارد و احتمال بیشتری برای شکستگی خواهد داشت.ضرباتی که به طور ناگهانی و با نیروی زیاد به فک و دندان‌ها وارد می‌شود، سبب شکستگی قسمتی از تاج دندان خواهد شد.
گاهی دندان از قبل ترمیم شده و ممکن است وسعت آن نسبتا زیاد باشد. در این شرایط باید مراقبت‌ بیشتری از آن انجام داد؛ در غیر این صورت فرد شاهد شکستگی دندان خواهد بود.اگر از دندان به عنوان ابزاری برای شکستن برخی از مواد غذایی یا کارهایی از این دست استفاده شود، ممکن است احتمال شکستگی آن را بالاتر ببرد.

روش‌ های ترمیم دندان شکسته

بسته به وسعت شکستگی دندان امکان بهره‌گیری از تکنیک‌های مختلف برای ترمیم آن وجود دارد. از جمله مهم‌ترین روش‌هایی که برای ترمیم چنین دندان‌هایی کاربرد دارد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پر کردن به روش مستقیم یکی از پرکاربردترین روش‌هایی است که برای ترمیم دندان شکسته مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش دندانپزشک با کمک مواد مختلف نظیر کامپوزیت و آمالگام، ساختار از دست رفته را بازسازی می‌کند. بسته به وسعت ساختار معیوب و نوع دندان، دندانپزشک باید تصمیم بگیرد از هریک از این مواد استفاده کند.

در کنار روش مستقیم، دندانپزشک قادر است از روش پر کردن غیرمستقیم برای این کار کمک بگیرد. اگر شکستگی دندان به قدری کم باشد که کاسپ دندان‌ها درگیر نشود، از اینله استفاده خواهد شد. با این حال، در اکثر مواقع کاسپ دندان نیاز به بازسازی دارد و از این رو باید از آنله کمک گرفت.

در برخی از بیماران ممکن است قسمت عمده‌ای از تاج تخریب شود. این بدان معناست که تعداد زیادی از کاسپ‌ها و حتی تا ریشه از دست می‌رود. در این بیماران باید از روکش‌ها به منظور بازگرداندن استحکام کافی برای فانکشن دندان استفاده شود. بسته به نوع دندان و میزان نیروی وارده به آن، از انواع روکش کمک گرفته می‌شود.

عکس قبل و بعد پر کردن دندان

مطب دندان‌پزشکی دکتر صابر ملک‌پور آماده است تا  خدمات دندانپزشکی را با هزینه مناسب و شرایط پرداخت منعطف در خدمت شما عزیزان قرار دهد.

برخی از خدمات درمانی ارائه شده در کلینیک دکتر صابر ملک‌پور:

🔷ترمیم پوسیدگی دندان

🔷درمان ریشه (عصب کشی)

🔷ایمپلنت دندان

🔷کشیدن دندان عقل

عکس قبل و بعد ایمپلنت دندان

عوارض عدم ترمیم دندان شکسته

اینکه برخی از بیماران بعد از شکستن قسمتی از دندان آن را به حال خود رها می‌کنند، کار بسیار اشتباهی است. نکته قابل توجه این است که در اکثر مواقع زمانی که پالپ دندان اکسپوز می‌شود، درد نسبتا شدیدی ایجاد خواهد شد. اما این درد به مرور زمان با نکروز شدن پالپ از بین می‌رود. از این رو بیمار ممکن است بعد از مدتی دیگر پیگیری لازم را نداشته باشد. این در حالی است که عدم درمان شکستگی با مشکلات زیادی همراه است:

  • گیر غذایی افزایش می‌یابد و همین موضوع سبب مشکلاتی نظیر التهاب لثه برای فرد خواهد شد.
  • پالپ دندان با نکروز شدن می‌تواند مشکلات بسیار جدی را ایجاد کند. به عنوان مثال، ضایعات عفونی در انتهای ریشه تشکیل می‌شود که در صورت عدم درمان، می‌تواند قسمت زیادی از استخوان فک را از بین ببرد.
  • آسیب به بافت نرم دهان سبب مشکلاتی نظیر سوزش و زخم‌های دردناک می‌شود. این مشکل اگر به صورت طولانی مدت ادامه پیدا کند، شرایط را برای بدخیم و سرطانی شدن سلول‌ها فراهم می‌کند.
  • اگر وضعیت دندان بدتر شود، ممکن است دیگر قابل نگهداری نباشد. در این مواقع باید به دنبال صرف هزینه‌های بسیار بیشتر برای جایگزینی آن باشید.
  • در صورت بروز عفونت در ریشه دندان، احتمال تحلیل استخوان افزایش می‌یابد.
عوارض عدم ترمیم دندان شکسته

مراقبت های بعد از ترمیم دندان شکسته

بعد از ترمیم دندان های شکسته باید با مراقبت‌های بیشتری از آن نگهداری کرد؛ زیرا استحکام آن نسبت به قبل کمتر است. این نکات شامل موارد زیر است:

❌ استفاده ابزاری از دندان برای خوردن مواد غذایی سفت آسیب‌های جبران‌ناپذیری به ساختار آن خواهد زد.

🔹 سیگار و ترکیبات حاوی نیکوتین به افزایش احتمال پوسیدگی مجدد دندان کمک می‌کند. به همین دلیل باید آن را تا حد امکان کنار گذاشت.

🔹 بسته به نوع ترمیم دندان، ممکن است به خوردن مواد غذایی خیلی سرد یا گرم حساس باشد. از این رو بهتر است از این کار اجتناب کنید.

🔹 رعایت بهداشت و تمیز کردن دندان باید با جدیت بسیار بیشتر نسبت به گذشته دنبال شود. این موضوع تضمین کننده مدت دوام دندان ترمیم شده خواهد بود.

توجه : اگر دندان درد داشته باشد، بهتر است از مسکن تجویزی دندانپزشک خود استفاده کنید.

عوارض ترمیم دندان شکسته

دندان شکسته زمانی که ترمیم می‌شود، معمولا عوارض خیلی زیادی ندارد. با این حال، برخی مشکلات ممکن است در گذر زمان و در اثر عدم رعایت نکات مراقبتی ایجاد شود:

عوارض ترمیم دندان شکسته
  • درد دندان بسته به روش ترمیم آن ممکن است تا مدتی ادامه داشته باشد.
  • دندان ممکن است هنگام جویدن حساس باشد. این نشان‌دهنده بلند بودن ترمیم و نیاز به اصلاح آن است.
  • در صورت عدم ترمیم مناسب، احتمال پوسیدگی مجدد دندان وجود دارد. حتی گاهی ممکن است پوسیدگی به طور کامل از روی دندان حذف نشود.
  • گاهی یک‌سری لکه‌های رنگی روی بافت لثه و اطراف دندان به دلیل ترمیم‌ آن ایجاد می‌شود. این پیگمانتاسیون‌ها مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌کند.
  • اگر دندان به خوبی ترمیم نشود، احتمال افزایش شانس پوسیدگی سایر دندان‌ها وجود دارد.
  • التهاب لثه در ساعات اولیه پس از ترمیم ممکن است وجود داشته باشد.
خدمات دندانپزشکی

برای اطلاع از جدیدترین تعرفه‌های دندانپزشکی سال 1403 بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

سوالات متداول

کلام آخر

ترمیم دندان شکسته اگر به صورت اصولی انجام شود، می‌تواند استحکام خوبی برای دندان ایجاد کند. از این رو، توصیه بر آن است که برای دریافت چنین خدماتی به یک دندانپزشک معتبر و با سابقه مراجعه کنید. انتخاب دندانپزشک با تجربه و ماهر می‌تواند در کاهش عوارض احتمالی پس از درمان نیز موثر باشد.

لوکیشن مطب دکتر صابر ملک پور

تعیین وقت معاینه با بهترین دندانپزشک مرزداران

اگر ساکن مناطقی همانند مرزداران، اشرفی اصفهانی، پیامبر، پونک، آیت الله کاشانی، صادقیه و سازمان آب هستید و برای ترمیم دندان شکسته قصد مراجعه به مطب دندانپزشکی در غرب تهران را دارید، می‌توانید به مطب دکتر صابر ملک پور مراجعه نمایید.

آدرس: تهران، مرزداران – نبش خیابان عرب حسینی پلاک ۵۳ طبقه دوم واحد ۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *