آدرس: تهران، مرزداران - نبش خیابان عرب حسینی پلاک ۵۳ طبقه دوم واحد ۷

عصب کشی چقدر طول می کشد؟ (ساعت، دقیقه، جلسات)

معمولا بیماران قبل از آنکه با دندان درد مواجه نشوند، به متخصص به منظور چک آپ و درمان مراجعه نمی‌کنند. در این شرایط نیاز است برای فرد درمان ریشه انجام شود که مدت زمان و جلسات عصب کشی دندان خود بسته به عوامل مختلف متفاوت خواهد بود. توجه داشته باشید که دندان عصب کشی شده هم نیاز به ترمیم دارد و این خود به تعداد جلسات می‌افزاید.

◀ اما آیا تا به حال شده مدت زمان ترمیم ریشه دندان طولانی شود و به 2 یا حتی 3 جلسه برسد؟ مدت زمان و تعداد جلسات عصب کشی به چه عواملی بستگی دارد؟ چه زمانی نیاز است چنین درمانی را اجباراً در 2 جلسه انجام داد؟ یکی از بهترین دندانپزشکان کشور دکتر صابر ملک پور در ادامه پاسخ تمامی این پرسش‌ها را خواهند داد.

عصب کشی چقدر طول می کشد

مدت زمان عصب کشی دندان

دقت داشته باشید که عصب کشی دندان درمانی است که نیاز به صبر و حوصله زیادی دارد. البته این مورد بیشتر برای دندانپزشکان صدق می‌کند؛ زیرا عجله در انجام آن ممکن است سبب بروز خطاهای مختلف شود و همین موضوع عوارض جدی پس از کار را به دنبال خواهد داشت.

به همین علت عصب کشی، معمولا نسبت به کشیدن و یا  ترمیم دندان به زمان بیشتری نیاز دارد. به طور میانگین مدت زمان ترمیم ریشه دندان با عصب کشی بین 30 تا 90 دقیقه به طول می‌انجامد. البته باید توجه کرد این مدت برای هر جلسه است و اگر نیاز به چندین جلسه باشد، باید چنین بازه‌ای را در نظر بگیرید.

عوامل موثر در مدت زمان عصب کشی دندان

فاکتورهای زیادی در زمان عصب کشی دندان موثر است که هر کدام را باید جداگانه در نظر داشته باشید. این عوامل شامل موارد زیر است:

عوامل موثر در مدت زمان عصب کشی دندان

🔷 تخصص و مهارت دندانپزشک

یکی از عواملی که در مدت زمان عصب کشی دندان تاثیر گذار است، مهارت و سرعت عمل دندانپزشک است. معمولا دندانپزشکانی که به تازگی فعالیت خود را آغاز می‌کنند، مانند یک متخصص با تجربه نمی‌توانند در زمان کمی درمان ریشه را انجام دهند. به همین دلیل، مدت انجام درمان ریشه حتی به بیشتر از 90 دقیقه هم افزایش پیدا کند.

بهترین دکتر عصب کشی معمولا هم در دوران تحصیل خود بر روی بیماران مختلف کار کرده و در مدت زمان کم‌تری قادر است کار عصب کشی دندان را به اتمام برساند.

🔷 نوع دندان

دندان‌های مختلف با توجه به آناتومی خود تعداد کانال مشخصی دارد. بنابراین دندانی که یک ریشه و یک کانال دارد، راحت‌تر و در زمان کم‌تری عصب کشی خواهد شد. این مدت زمان برای دندان‌های خلفی که از چندین ریشه برخوردار هستند، بیشتر خواهد بود. معمولاً دندان‌های آسیاب از 2 تا 3 ریشه تشکیل می‌شوند که در کل بین 3 تا 4 و حتی گاهی 5 کانال دارند.

تاثیر نوع دندان در مدت زمان عصب کشی دندان
خدمات دندانپزشکی

برای اطلاع از جدیدترین تعرفه‌های دندانپزشکی سال 1403 بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

مدت زمان و تعداد جلسات عصب کشی دندان

🔷 پیچیدگی کانال‌‌های دندان

کانال‌هایی که در هر ریشه وجود دارد، صاف و راحت نیست. گاهی اوقات پیش می‌آید که انتهای کانال انحنا دارد. بسته به درجه این انحنا، سختی درمان ریشه نیز تعیین می‌شود. مسلما هرچه تعداد انحنا و درجه بیشتر باشد، دندانپزشک باید از تکنیک‌های محافظه‌کارانه‌تری استفاده کند. همین موضوع در مدت زمان و تعداد جلسات عصب کشی دندان تاثیرگذار خواهد بود.

🦷 یکی دیگر از مواردی که سبب پیچیدگی عصب کشی می‌شود، جدا شدن کانال‌های فرعی است. در حقیقت گاهی ممکن است از قسمت بالایی، میانی و حتی انتهایی کانال اصلی، یک مسیر فرعی جدا شود. دندانپزشک باید بتواند این کانال فرعی را به خوبی تمیز و پر کند. به همین علت، مدت زمان مورد نیاز برای این کار بیشتر خواهد بود.

🔷 شرایط دندان

در برخی از مواقع، بیمار به قدری در عصب کشی خود سهل‌انگاری می‌‌کند که عفونت به بافت‌های اطراف آن می‌رسد. در این شرایط ممکن است تورم و حتی آبسه در بافت اطراف دندان تشکیل شود که کمی درمان ریشه را با مشکل مواجه می‌کند. به همین علت، عصب کشی ممکن است در مدت بیشتری به اتمام برسد.

وضعیت شرایط دندان در مدت زمان عصب کشی دندان

برای دریافت نوبت و مشاوره فرم زیر را پر کنید.

مشخصات فردی(ضروری)
مشخصات فردی(ضروری)
OPG(ضروری)
خدمات(ضروری)
وضعیت سیستمیک بیمار در مدت زمان عصب کشی دندان

🔷 وضعیت سیستمیک بیمار

مدت زمان عصب کشی دندان در بیماران با وضعیت‌های مختلف متفاوت است. افراد سالم مشکلی بابت انجام درمان‌های روتین دندانپزشکی نخواهند داشت. این در حالی است که گاهی به دلیل بیماری‌های زمینه‌ای، نیاز است بیمار به پزشک متخصص ارجاع داده شود. حتی گاهی به دلیل این مشکلات، دندانپزشک باید طول مدت درمان را کوتاه‌تر کند. به همین علت احتمال آنکه تعداد جلسات درمان بیشتر شود، وجود خواهد داشت.

🔷 تجهیزات مورد استفاده برای عصب کشی دندان

اکثر دندانپزشکان امروزه از فایل‌های روتاری برای عصب کشی دندان بیماران خود استفاده می‌کنند. کار کردن با چنین ابزارهایی بسیار سریع‌تر و راحت‌تر خواهد بود. این در حالی است که اگر دندانپزشک بخواهد به کمک فایل‌های دستی عصب کشی را انجام دهد، مدت زمان ترمیم ریشه دندان بیشتر می‌شود.

به طور معمول عصب کشی دندان با روتاری بین 10 تا 20 دقیقه به زمان نیاز دارد. این مدت برای فایل‌های دستی بیشتر از 20 دقیقه خواهد بود. تفاوت این مدت بیشتر در دندان‌هایی دیده می‌شود که از تعداد کانال بالاتری برخوردار است.

تجهیزات و تاثیر آن روی مدت زمان عصب کشی
عکس قبل و بعد پر کردن دندان

مطب دندان‌پزشکی دکتر صابر ملک‌پور آماده است تا  خدمات دندانپزشکی را با هزینه مناسب و شرایط پرداخت منعطف در خدمت شما عزیزان قرار دهد.

برخی از خدمات درمانی ارائه شده در کلینیک دکتر صابر ملک‌پور:

🔷ترمیم پوسیدگی دندان

🔷درمان ریشه (عصب کشی)

🔷ایمپلنت دندان

🔷کشیدن دندان عقل

عکس قبل و بعد ایمپلنت دندان

مدت زمان و تعداد جلسات عصب کشی

تعداد جلساتی که برای عصب کشی دندان مورد نیاز است، با توجه به عواملی که ذکر شد تعیین می‌شود. هرچه شرایط دندان پیچیده‌تر باشد، ممکن است دندانپزشک ترجیح دهد در 2 یا حتی 3 جلسه کار عصب کشی را انجام دهد. همچنین اگر دندانپزشک از سرعت عمل پایینی برخوردار باشد، مجبور خواهد شد برای کاهش خستگی بیمار، به جای آنکه مدت زمان ترمیم ریشه دندان را بیشتر کند، تعداد جلسات را افزایش دهد.

🔗 به طور کلی، در اکثر شرایط دندانپزشکان کار عصب کشی دندان را در یک جلسه به اتمام می‌رسانند. صرفا در برخی از شرایط تعداد جلسات آن به بیش از یک جلسه افزایش پیدا می‌کند.

چه زمانی باید مدت زمان عصب کشی دندان 2 جلسه باشد؟

در برخی از شرایط دندانپزشک باید کار درمان ریشه را در 2 جلسه انجام دهد. در حقیقت در چنین شرایطی اگر عصب کشی دندان در یک جلسه انجام شود، با شکست مواجه خواهد شد. همچنین ممکن است کار درمان ریشه برای دندانپزشک خیلی سخت‌تر از قبل شود.

در شرایطی که دندان با ترشح فعال چرک همراه است، دندانپزشک نمی‌تواند کار عصب کشی را به اتمام برساند. به همین دلیل، باید در ابتدا از داروهای آنتی بیوتیک کمک بگیرد تا بار میکروبی دندان کم و کم‌تر شود.

معمولا از ترکیباتی نظیر کلسیم هیدروکساید در کانال استفاده می‌شود تا ترشح چرک کاهش پیدا کند. این ماده در جلسه اول داخل کانال قرار می‌گیرد و تا جلسه بعد باقی خواهد ماند. سپس در جلسه دوم دندانپزشک ادامه درمان ریشه را انجام می‌دهد.

سوالات متداول در رابطه با مدت زمان و جلسات عصب کشی دندان

کلام نهایی

مدت زمان عصب کشی دندان از بیماری تا بیمار دیگر متفاوت است. گاهی ممکن است بیمار شرایط ایده‌آلی برای انجام درمان ریشه نداشته باشد و همین عامل در مدت زمان آن تاثیرگذار است. همچنین شرایط دندان یکی از مهم‌ترین مواردی است که گاهی اوقات، لزوم انجام درمان ریشه در 2 جلسه را می‌رساند.

لوکیشن مطب دکتر صابر ملک پور

تعیین وقت معاینه با بهترین دندانپزشک مرزداران

اگر ساکن مناطقی همانند مرزداران، اشرفی اصفهانی، پیامبر، پونک، آیت الله کاشانی، صادقیه و سازمان آب هستید و برای عصب کشی دندان قصد مراجعه به مطب دندانپزشکی در غرب تهران را دارید، می‌توانید به مطب دکتر صابر ملک پور مراجعه نمایید.

آدرس: تهران، مرزداران – نبش خیابان عرب حسینی پلاک ۵۳ طبقه دوم واحد ۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *