آدرس: تهران، مرزداران - نبش خیابان عرب حسینی پلاک ۵۳ طبقه دوم واحد ۷

ایمپلنت دندان های جلو بالا و پایین

به دلیل اهمیت دندان‌های جلویی در زیبایی، بسیاری از بیماران نسبت به از دست دادنشان حساس هستند. به همین دلیل، امروزه شاهد پیشی گرفتن دریافت خدمات کاشت ایمپلنت دندان جلو نسبت به انواع خلفی آن هستیم. شاید خیلی از بیماران زمانی که دندان آسیاب خود را از دست می‌دهند، علی‌رغم داشتن مشکل در جویدن غذا خیلی به دنبال جایگزینی آن نباشند. اما نبود دندان‌های جلویی در زیبایی صورت اهمیت بسیاری دارد.

◀ سوال این است که آیا می‌توان کاشت دندان جلو را برای همه افراد انجام داد؟ پروسه انجام این درمان برای دندان‌های جلویی فک بالا با پایین متفاوت است؟ آیا ایمپلنت دندان جلو همانند دندان طبیعی، عملکرد و زیبایی خواهد داشت؟ در ادامه به این سوالات پاسخ دادیم.

کاشت دندان جلو

ایمپلنت دندان جلو بالا

اگر جلوی آینه لبخند بزنید و دندان‌های خود را مشاهده کنید، متوجه خواهید شد که قسمت عمده‌ای از زیبایی چهره شما، وابسته به سلامت دندان‌های جلویی فک بالا است. به همین دلیل زمانی که یکی از دندان‌های جلویی فک بالا به دلایل مختلف از دست می‌رود، زیبایی طرح لبخند تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

🔹 از این رو امروزه شاهد افزایش مراجعین به منظور جایگزینی چنین دندان‌هایی هستیم. معمولا ایمپلنت دندان نیاز به زمان برای اتصال پایه آن به استخوان است. پس از آن تاج دندان ساخته می‌شود که در دندان‌های قدامی و خلفی تفاوت‌هایی وجود دارد. در انواع قدامی، علاوه‌بر عملکرد و استحکام تاج، باید به زیبایی و تطابق آن با سایر دندان‌ها نیز توجه شود.

ایمپلنت دندان جلو پایین

در برخی از شرایط دندان‌های قدامی فک پایین بیمار از دست می‌رود. با این که هنگام لبخند زدن خیلی شاهد دندان‌های قدامی فک پایین در خط لبخند نیستیم، اما هنگام صحبت کردن در زیبایی چهره فرد موثر است. به همین دلیل، بسیاری از بیماران زمانی که برای کشیدن دندان جلو پایین خود اقدام می‌کنند، بعد از مدتی به دنبال جایگزینی آن هستند. نحوه قرار دادن ایمپلنت برای فک بالا و پایین تفاوت زیادی با یکدیگر ندارد. با این حال، یک‌سری تفاوت‌ها در شکل تاج و ملاحظات مورد نیاز وجود خواهد داشت. از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر پرداخت:

1️⃣ در فک بالا معمولا به ساختارهایی نظیر سینوس‌های ماگزیلاری توجه می‌شود تا احتمال سوراخ شدن آن‌ها کاهش یابد. این در حالی است که در فک پایین سینوس وجود ندارد. در فک پایین بیشتر به کانال عصبی توجه می‌شود تا احتمال آسیب به آن کم و کم‌تر شود.2️⃣ ساختار تاج دندان‌های جلویی بالا و پایین با یکدیگر متفاوت است. معمولا دندان‌های قدامی فک بالا نسبت به فک پایین بزرگ‌تر و پهن‌تر است. به همین دلیل دندانپزشک باید هنگام قراردهی چنین ایمپلنت‌هایی، ساختار آناتومیک دندان طبیعی را در نظر بگیرد.

برای دریافت نوبت و مشاوره ایمپلنت دندان های جلویی فرم زیر را پر کنید.

مشخصات فردی(ضروری)
مشخصات فردی(ضروری)
OPG(ضروری)
خدمات(ضروری)

ایمپلنت دندان جلو برای چه کسانی مناسب است؟

برای انجام چنین درمانی، فرد باید شرایط ایده‌آل دریافت آن را داشته باشد. همچنین برخی از افراد با توجه به نیاز خود، در لیست کاندیدای مناسب بنا بر صلاح دید بهترین متخصص ایمپلنت در غرب تهران به منظور انجام ایمپلنت دندان های جلو قرار می‌گیرند:

ایمپلنت دندان جلو برای چه کسانی مناسب است
  • فرد باید از ضخامت کافی استخوان آلوئول برخوردار باشد. پایه ایمپلنت نقش ریشه دندان را بر عهده دارد؛ به همین دلیل برای داشتن استحکام و عملکرد مناسب نیاز به ضخامت کافی استخوان در اطراف خود خواهد داشت.
  • افرادی که به بیماری زمینه‌ای خاصی مبتلا نیستند، شرایط ایده‌آلی به منظور کاشت ایمپلنت را خواهند داشت.
  • بیمارانی که دندان جلوی خود را به دلیل عفونت، پوسیدگی، شکستگی و سایر عوامل از دست بدهند، می‌توانند با ایمپلنت آن را جایگزین کنند.
  • فردی که به دلیل از دست دادن دندان جلویی خود زیبایی صورتش تحت تاثیر قرار می‌گیرد، کاندیدای مناسبی برای انجام ایمپلنت دندان است.

چه کسانی نباید ایمپلنت دندان جلو انجام دهند؟

در همه مواقع، شرایط بیمار برای انجام ایمپلنت مناسب نیست. داشتن هر یک از شرایط زیر سبب می‌شود فرد نتواند درمان ایده‌آلی دریافت کند:

1️⃣ باید به سن مناسب ایمپلنت دندان‌ توجه کرد. بیماری که سن کم‌تر از 17 یا 18 سال دارد، علی‌رغم از دست دادن دندان جلویی، کاندیدای مناسبی برای دریافت آن نخواهد بود. در این افراد همچنان شاهد رشد استخوانی هستیم و ممکن است ایمپلنت با مشکل مواجه شود. (بهترین سن ایمپلنت دندان) 2️⃣ فرد مبتلا به فشار خون بالا، دیابت و مشکلات انعقادی، حین درمان ممکن است با مشکلات بسیاری مواجه شوند. به همین دلیل، در صورت عدم کنترل مشکل خود نمی‌توانند این درمان را دریافت کنند.
3️⃣ بیماری که از داروهای بیس فسفونات استفاده می‌کند، نباید هیچ گونه دستکاری در استخوان فکش انجام شود. در غیر این صورت، عوارض جبران‌ناپذیری نظیر استئونکروز برای بیمار اتفاق می‌افتد.4️⃣ اگر ضخامت کافی از استخوان فک وجود نداشته باشد، باید برای بیمار درمان‌های مکمل انجام شود. در غیر این صورت، احتمال شکست درمان ایمپلنت بالا می‌رود.

مراحل ایمپلنت دندان جلو

نحوه و پروسه انجام ایمپلنت دندان های جلویی تفاوت چندانی با انواع خلفی ندارد. صرفا ساختار تاج دندان‌ها با یکدیگر متفاوت است. در ادامه تمامی مراحل کاشت ایمپلنت های جلویی را بررسی می‌کنیم:

معاینه بیمار

قبل از هر اقدامی دندانپزشک باید محل دندان کشیده شده را بررسی کند. در این مرحله شرایط ایمپلنت دندان برای بیمار بررسی می‌شود. معمولا به معاینه بالینی و رادیوگرافی برای این کار نیاز است. نکته قابل توجه آن است که برای ایمپلنت معمولاً علاوه بر OPG به تصاویر CBCT نیاز است.

تزریق بی‌حسی مناسب

با توجه به اینکه کدام دندان نیاز به جایگزینی دارد، از روش تزریقی مناسب به منظور عدم داشتن حس درد حین پروسه درمان استفاده خواهد شد. همچنین، انتخاب داروی بی‌حسی مناسب با توجه به شرایط سیستمیک فرد صورت بگیرد.

قرار دادن پایه ایمپلنت و اباتمنت

پس از اینکه از بی‌حس شدن بافت نرم و استخوان ناحیه مدنظر اطمینان حاصل شد، دندانپزشک برای کاشت پایه تیتانیومی اقدام خواهد کرد. برای این کار نیاز به برش بافت نرم است تا دسترسی کافی ایجاد شود. پس از قرارگیری پایه تیتانیومی، بیمار باید حدود 3 تا 4 ماه صبر کند تا پروسه جوش‌ خوردن استخوان به اتمام برسد. به طور معمول جزء بعدی یعنی اباتمنت نیز در همین مرحله تعبیه می‌شود.

ساخت تاج دندان

پس از حدود 3 ماه که استخوان به خوبی با پایه تیتانیومی جوش می‌خورد، دندانپزشک نیاز دارد تا از محل مورد نظر قالب تهیه کند. این قالب به لابراتوار ارسال می‌شود تا مراحل نهایی برای ساخت روکش ایمپلنت دندان جلو به اتمام برسد. در نهایت تاج دندان پس از 2 هفته آماده خواهد شد. نکته قابل توجه آن است که در این مرحله، متخصص معمولا رنگ تاج را با توجه به سایر دندان‌ها و نظر بیمار انتخاب می‌کند.

تنظیم تاج دندان

در مرحله انتهایی دندانپزشک با توجه به اکلوژن بیمار، تاج دندان را اصلاح خواهد کرد. خیلی از مواقع ساختار تاج کمی بلندتر است و نیاز به کوتاه کردن دارد. در غیر این صورت، در عملکرد جویدن فرد مشکلاتی ایجاد خواهد کرد. بعد از اتمام مرحله تاج دندان، بیمار دیگر دندانی مشابه دندان‌های طبیعی خود خواهد داشت.

هزینه ایمپلنت دندان جلو

معمولا بسته به اینکه به کدام دندانپزشک برای انجام ایمپلنت دندان های جلویی اقدام کنید، هزینه ایمپلنت دندان متفاوت است. متخصصان هزینه بیشتری برای این منظور دریافت می‌کنند. همچنین، اینکه خدمات ایمپلنت تحت پوشش برخی از بیمه‌های درمانی و تکمیلی قرار می‌گیرد. همچنین چنانچه نیاز به درمان‌های مکملی نظیر پیوند استخوان باشد، قیمت این درمان افزایش پیدا خواهد کرد.

ایمپلنت دکتر صابر ملک پور

1️⃣درمان فوری

2️⃣تضمین کیفیت

3️⃣پرداخت اقساطی

4️⃣پشتیبانی روند درمان

مزایای ایمپلنت دندان جلو

جایگزینی دندان های جلو با ایمپلنت برای بیمار با مزایای بسیاری همراه است. در ادامه به برخی از مزیت‌های این درمان می‌پردازیم:

مزایای ایمپلنت دندان جلو
  • بازگشت زیبایی خط لبخند، شاید مهم‌ترین مزیت استفاده از ایمپلنت‌های دندانی قدامی باشد.
  • عملکرد ایمپلنت چه برای دندان‌های قدامی و چه خلفی، بسیار نزدیک به دندان طبیعی است. به همین علت بیمار می‌تواند مشکل جویدن خود را هم برطرف کند.
  • ایمپلنت شاید تنها روش جایگزینی دندان باشد که از تحلیل استخوان فک در آینده جلوگیری خواهد کرد.
  • برای کاشت ایمپلنت نیازی به تراش سایر دندان‌ها نیست.
  • دوام و طول عمر ایمپلنت نسبت به سایر درمان‌ها بسیار بیشتر است.

معایب ایمپلنت دندان جلو

در صورتی که از ایمپلنت برای جایگزینی دندان های قدامی کمک بگیرید، ممکن است با برخی محدودیت‌ها مواجه شوید:

  • شاید مهم‌ترین عیب ایمپلنت‌های دندانی، هزینه بالای آن است. به همین دلیل اگر بخواهید چندین دندان جلویی را جایگزین کنید، هزینه انجام آن بسیار بالا خواهد بود.
  • معمولا نیاز است برای بیماران درمان‌های مکملی نظیر پیوند استخوان انجام شود.
  • طول پروسه درمان ایمپلنت نسبت به سایر خدمات بیشتر است. طول این مدت زمانی که فرد از درمان‌های مکمل بهره بگیرد، افزایش خواهد یافت.
  • با توجه به اینکه کاشت ایمپلنت یک نوع جراحی محسوب می‌شود، احتمال بروز عوارض تا چند روز پس از آن نسبت به سایر درمان‌ها بیشتر است. البته با رعایت درست مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان می‌توان از بروز عوارض آن جلوگیری کرد.
معایب ایمپلنت دندان جلو
خدمات دندانپزشکی

برای اطلاع از جدیدترین تعرفه‌های دندانپزشکی سال 1403 بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

سوالات متداول

کلام نهایی

در ایمپلنت دندان جلو تنها عملکرد آن حائز اهمیت نیست؛ در چنین درمانی دندانپزشک باید بتواند به خوبی رنگ تاج آن را انتخاب کند و یک پروتز با ساختار مناسب روی آن سوار نماید. در چنین شرایطی، نه تنها بیمار از عملکرد ایمپلنت رضایت دارد، بلکه زیبایی مدنظر وی به دست خواهد آمد.

لوکیشن مطب دکتر صابر ملک پور

مشاوره حضوری برای ایمپلنت دندان جلو

اگر ساکن مناطقی همانند مرزداران، اشرفی اصفهانی، پیامبر، پونک، آیت الله کاشانی، صادقیه و سازمان آب هستید و برای ایمپلنت دندان جلو قصد مراجعه به مطب دندانپزشکی در غرب تهران را دارید، می‌توانید به مطب دکتر صابر ملک پور مراجعه نمایید.

آدرس: تهران، مرزداران – نبش خیابان عرب حسینی پلاک ۵۳ طبقه دوم واحد ۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *