آدرس: تهران، مرزداران - نبش خیابان عرب حسینی پلاک ۵۳ طبقه دوم واحد ۷

چند روز بعد از عصب کشی دندان را پر کنیم؟

پر کردن دندان بعد از عصب کشی یکی از موضوعات مهم است که بیمار باید به آن توجه کند. دندانی که تحت پروسه عصب کشی قرار می‌گیرد، معمولاً قسمت‌های زیادی از تاج خود را از دست می‌دهد. این موضوع سبب می‌شود تا با کوچک‌ترین نیروی وارده به آن، دچار خمش و یا شکستگی شود.

◀ علاوه‌ بر این، دلایل دیگری نیز وجود دارد که دندان باید پس از عصب کشی ترمیم شود. پر کردن دندان عصب کشی شده می‌تواند در زیبایی دندان بیمار نیز تاثیرگذار باشد. نکته مهم آن است که اگر فاصله بین عصب کشی و پر کردن دندان خیلی زیاد شود، ممکن است عوارض و مشکلاتی برای بیمار ایجاد کند.

پر کردن دندان بعد از عصب کشی

در ادامه مقاله همراه شما هستیم تا به بررسی زمان و علل پر کردن دندان عصب کشی شده بپردازیم.

پر کردن دندان بعد از عصب کشی

عصب کشی دندان یکی از خدماتی است که در آن پالپ و اعصاب دندان خارج می‌شود. این موضوع به کاهش علائم و عفونت کمک زیادی می‌کند. اما باید توجه داشت که پس از چنین خدماتی، دندان نیاز به پر کردن دارد. در حقیقت مدتی پس از عصب کشی، بیمار باید به دندانپزشک برای پر کردن با مواد مناسب اقدام کند.

برای دریافت نوبت و مشاوره پر کردن دندان بعد از عصب کشی فرم زیر را پر کنید.

مشخصات فردی(ضروری)
مشخصات فردی(ضروری)
OPG(ضروری)
خدمات(ضروری)

دلایل پر کردن دندان بعد از عصب کشی

دندانی که تحت درمان ریشه قرار می‌گیرد، به چندین دلیل نیاز به ترمیم دارد. پانسمانی که روی آن قرار می‌گیرد به هیچ عنوان نمی‌تواند همانند یک ماده پر کننده عمل کند. از جمله مهم‌ترین علل نیاز به پر کردن بعد از عصب کشی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

چند روز بعد از عصب کشی دندان را پر کنیم؟

به طور معمول توصیه می‌شود در همان روز عصب کشی برای ترمیم اقدامی انجام نشود. با این حال ممکن است بسته به شرایط دندان در همان جلسه نیز کار پر کردن صورت بگیرد.

به طور کلی بهتر است حدود 5 الی 7 روز برای پر کردن دندان صبر کرد تا علائم بیمار برطرف شود. در واقع این مدت برای آن است که دندانپزشک متوجه موفقیت‌آمیز بودن درمان شود. گاهی اوقات ممکن است به دلیل عدم درمان ریشه مناسب، بیمار حتی بعد از آن درد داشته باشد. در این شرایط اگر کار ترمیم برای فرد انجام شود، ممکن است نیاز به ری اندو باشد که هزینه افزایش خواهد یافت.

زمان پر کردن دندان بعد از عصب کشی

هزینه پر کردن دندان بعد از عصب کشی

اینکه چقدر هزینه برای پر کردن دندان عصب کشی شده باید پرداخت کنید، وابسته به عوامل زیادی است. اینکه از کدام نوع ماده و با چه حجمی استفاده شود، از جمله فاکتورهای موثر است. به‌ علاوه اینکه آیا نیاز به بازسازی کاسپ‌های دندان خواهد بود یا خیر، نیز روی قیمت پر کردن دندان بعد از عصب کشی تاثیرگذار است.

خدمات دندانپزشکی

برای اطلاع از جدیدترین تعرفه‌های دندانپزشکی سال 1403 بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

عوارض پر نکردن دندان عصب کشی شده

برخی از بیماران ممکن است با از بین رفتن علائمی نظیر درد و تورم، پس از درمان ریشه اقدامی برای ترمیم دندان خود نکنند. این در حالی است که پانسمان صرفاً تا مدتی قادر خواهد بود از نفوذ باکتری‌ها جلوگیری کند. در صورت عدم اقدام برای پر کردن دندان عصب کشی شده، بروز هر یک از مشکلات زیر محتمل خواهد بود:

عوارض عدم پر کردن دندان بعد از عصب کشی
  • پر کردن دندان بعد از عصب کشی استحکام کافی برای ساختارهای باقی‌مانده را فراهم می‌کند. به همین علت اگر اقدامی صورت نگیرد، باید انتظار شکسته شدن دندان خود را داشته باشید.
  • ممکن است مجددا عفونت و التهاب در اطراف دندان مشاهده شود. در این شرایط سایر علائم نظیر درد به سراغ فرد خواهد آمد.
  • گسترش پوسیدگی در صورت عدم ترمیم دندان، گاهی به قدری است که کل ساختار آن را درگیر می‌‌کند.
  • بیمار تا زمانی که دندان خود را بعد از عصب کشی پر نکند، نمی‌تواند همانند سابق بخندد. این موضوع زیبایی و اعتماد به نفس فرد را به شدت کاهش می‌دهد.
  • دندانی که پر نشود، ساختارهای باقی‌مانده نسبتا تیزی دارد. این ساختارها هنگام برخورد با زبان و گونه به آن‌ها آسیب وارد خواهد کرد.

دندان عصب کشی شده را پر کنیم یا روکش؟

به طور معمول دندانپزشک برای پر کردن دندان و یا روکش دندان بعد از عصب کشی، به عوامل مختلفی توجه می‌کند. این فاکتورها شامل موارد زیر است:

عکس قبل و بعد پر کردن دندان

مطب دندان‌پزشکی دکتر صابر ملک‌پور آماده است تا  خدمات دندانپزشکی را با هزینه مناسب و شرایط پرداخت منعطف در خدمت شما عزیزان قرار دهد.

برخی از خدمات درمانی ارائه شده در کلینیک دکتر صابر ملک‌پور:

🔷ترمیم پوسیدگی دندان

🔷درمان ریشه (عصب کشی)

🔷ایمپلنت دندان

🔷کشیدن دندان عقل

عکس قبل و بعد ایمپلنت دندان

مراقبت‌های بعد از پر کردن دندان عصب کشی شده

بعد از پر کردن دندان عصب کشی شده نیاز است از آن بیشتر مراقبت شود. نکات زیر می‌تواند در افزایش طول عمر دندان عصب کشی شده موثر باشد.

جویدن غذاهای سفت و سرد و گرم: خوردن و جویدن غذاهای خیلی سفت به دندان سالم و ترمیم شده آسیب جدی وارد می‌کند. حتی‌الامکان از چنین ترکیباتی دوری کنید. بهتر است بعد از ترمیم آمالگام، تا 2 ساعت با آن دندان چیزی نخورید. همچنین مصرف مواد غذایی خیلی سرد یا داغ ممکن است با تغییر ابعاد ماده ترمیمی سبب مشکلاتی شود. به همین علت بهتر است از تغییر دمای ناگهانی محیط دهان جلوگیری کنید.

مصرف خوراکی‌های رنگی: ترکیبات رنگی ممکن است سبب کاهش زیبایی دندان و حتی سیاه شدن دندان بعد از عصب کشی شود.

بلند بودن دندان بعد از ترمیم: نیاز است اصلاحاتی روی فرم آن انجام شود. در غیر این صورت بعدها حین جویدن احساس درد خواهید داشت.

چکاپ منظم: بهتر است هر 6 ماه برای چکاپ وضعیت دندان پر شده بعد از عصب کشی و احتمال تشکیل ضایعه در اطراف اقدام شود.

مسواک و نخ دندان: هر دو در کاهش پوسیدگی دندان ضروری هستند. اگر نخ دندان از ناحیه بین دندانی عبور نمی‌کند، حتما به دندانپزشک مراجعه کنید.

دندان قروچه: اگر در عصبانیت یا به صورت ناخودآگاه دندان‌ها را روی هم فشار می‌دهید و مبتلا به دندان قروچه هستید، از محافظ‌های مخصوص استفاده کنید.

سوالات متداول

1. آیا دندان در همان جلسه عصب کشی ترمیم می‌شود؟

در اکثر شرایط دندانپزشک پر کردن دندان بعد از عصب کشی را به جلسات بعدی موکول می‌کند. این موضوع به کاهش زمان درمان و خسته شدن بیمار کمک‌ می‌کند. با این حال در برخی مطب‌ها ممکن است در یک جلسه هم انجام شود.

2. پر كردن دندان بعد از عصب كشي درد دارد؟

خیر زیرا علاوه‌ بر اینکه عصب دندان خارج می‌شود، دندانپزشک از بی‌حسی نیز استفاده می‌کند تا بیمار هیچ دردی را متوجه نشود.

کلام نهایی

پر کردن دندان بعد از عصب کشی به عنوان یک مرحله از درمان ضروری است. با ترمیم دندان می‌توان از نفوذ باکتری‌ها به داخل کانال جلوگیری کرد و همچنین استحکام دندان افزایش می‌یابد تا بتوانید از آن هنگام جویدن به خوبی استفاده کنید.

لوکیشن مطب دکتر صابر ملک پور

تعیین وقت معاینه با بهترین دندانپزشک مرزداران

اگر ساکن مناطقی همانند مرزداران، اشرفی اصفهانی، پیامبر، پونک، آیت الله کاشانی، صادقیه و سازمان آب هستید و برای پر کردن دندان بعد از عصب کشی قصد مراجعه به مطب دندانپزشکی در غرب تهران را دارید، می‌توانید به مطب دکتر صابر ملک پور مراجعه نمایید.

آدرس: تهران، مرزداران – نبش خیابان عرب حسینی پلاک ۵۳ طبقه دوم واحد ۷

2 پاسخ

  1. دکتر من در مرکز دیگه ای عصب کشی کردم و الان مجدد دندان درد دارم آیا باید پر بکنم دندان رو ؟ یا شرایط متفاوتی داره

    1. با سلام
      سارا عزیز
      پر کردن دندان بعد از عصب کشی بسته به شرایط دندان متفاوت است. لطفا عکس opg و شرح حال خود را در واتساپ برای ما ارسال کنید و برای دریافت نوبت حضوری اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *