آدرس: تهران، مرزداران - نبش خیابان عرب حسینی پلاک ۵۳ طبقه دوم واحد ۷

عصب کشی دندان عقل چطور انجام می شود؟

خیلی از اوقات دندانپزشکان عصب کشی دندان عقل را توصیه نمی‌کنند و بیشتر درمان آن به سمت کشیدن دندان سوق داده می‌شود. به همین علت شاید کم‌تر بشنوید که دندان عقل را عصب کشی کنند. در حقیقت عصب کشی چنین دندانی علاوه‌بر اینکه برای بیمار به صرفه نیست، پیچیدگی خاص خود را دارد.

◀ اما به نظر شما چرا گاهی اوقات عصب کشی دندان عقل نسبت به کشیدن آن در اولویت قرار می‌گیرد؟ چرا انجام عصب کشی برای دندان عقل نسبت به سایر دندان‌ها سخت‌تر است؟ برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه، در ادامه همراه ما باشید.

عصب کشی دندان عقل

عصب کشی دندان عقل

دندان عقل از 3 قسمت اصلی پالپ، عاج و مینا تشکیل می‌شود. معمولا شیارهایی که روی این دندان وجود دارد، محل مناسبی برای گیر کردن پلاک و مواد غذایی است. از این رو شاهد آن هستیم که پس از رویش در دهان، نسبت به سایر دندان‌ها سریع‌تر دچار پوسیدگی می‌شود.

برای دریافت نوبت و مشاوره عصب کشی دندان عقل فرم زیر را پر کنید.

مشخصات فردی(ضروری)
مشخصات فردی(ضروری)
OPG(ضروری)
خدمات(ضروری)

دلایل عصب کشی دندان عقل

به طور معمول دندانپزشکان خیلی عصب کشی دندان عقل را به بیماران توصیه نمی‌کنند. فقط در یک‌سری از شرایط خاص که نگه داشتن آن منفعت بیشتری داشته باشد، چنین خدماتی انجام می‌شود:

نحوه عصب کشی دندان عقل

درمان ریشه دندان‌های عقل تفاوت چندانی با سایر دندان‌ها ندارد. در همه آن‌ها دکتر عصب کشی باید با تراش دندان، بافت پوسیده را حذف کند. همچنین یک دسترسی خوب و مستقیم به کانال‌ها ایجاد کند. در ادامه با کمک فایل روتاری یا فایل دستی به آماده‌سازی کانال می‌پردازد. با این کار قسمتی از عاج عفونی حذف خواهد شد. در انتها نیز با کمک گوتا پرکا و سیلر مناسب، کانال را با طول کافی پر می‌کند.

ایمپلنت دکتر صابر ملک پور

1️⃣درمان فوری

2️⃣تضمین کیفیت

3️⃣پرداخت اقساطی

4️⃣پشتیبانی روند درمان

برای اطلاع از شرایط ایمپلنت دندان با متخصصین ما مشورت کنید.

چرا عصب کشی دندان عقل سخت است؟

عوامل مختلفی وجود دارد که سبب می‌شود، عصب کشی دندان عقل کار سختی باشد. این عوامل عبارتند از:

دشواری عصب کشی دندان عقل
  • دندان عقل معمولا ساختار پیچیده‌ای در کانال‌های خود دارد. برخلاف سایر دندان‌ها، هیچ قانون مشخصی وجود ندارد که دندان عقل 2، 3 یا 4 ریشه و کانال داشته باشد. همچنین خیلی از اوقات کانال به قدری انحنا دارد که کار را برای آماده‌سازی آن بسیار سخت می‌کند.
  • دندان عقل در خلفی‌ترین موقعیت فک قرار دارد. به همین علت دندانپزشک دید و دسترسی خوبی برای انجام یک درمان ریشه مناسب نخواهد داشت.
  • با توجه به موقعیتی که دندان عقل دارد، خیلی از بیماران ممکن است نتوانند به خوبی درمان را تحمل کنند. به عنوان مثال، خیلی از کیس‌ها حین عصب کشی دندان عقل با رفلکس حلقی یا گگ همراه هستند.
  • امکان ایزولاسیون دندان عقل نسبت به بقیه بسیار دشوار است. در این موقعیت معمولا زبان مزاحمت زیادی حین درمان ایجاد می‌کند و سبب آلودگی کانال خواهد شد.
  • خیلی از اوقات به دلیل نزدیک بودن دندان به مفصل TMJ، حتی ابتدایی‌ترین تجهیزات نظیر توربین در این ناحیه فضای کافی برای تراش در اختیار ندارد.

قیمت عصب کشی دندان عقل

خدمات دندانپزشکی

برای اطلاع از جدیدترین تعرفه‌های دندانپزشکی سال 1403 بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

عصب کشی دندان عقل بهتر است یا کشیدن آن؟

پاسخ به این سوال با توجه به شرایط دندان و بیمار متفاوت است. اگر دلیل موجهی برای نگه داشتن دندان عقل وجود داشته باشد، مسلما چنین کاری فواید بسیاری برای بیمار به همراه دارد. اما مسئله این است که درمان ریشه برای چنین دندانی با توجه سختی آن، هزینه نسبتا بالایی دارد. همچنین دندان عقل در موقعیتی قرار دارد که دسترسی برای رعایت بهداشت آن سخت است. این موضوع سبب می‌شود تا شانس بروز پوسیدگی در آن به نسبت به بقیه خیلی بیشتر باشد. به همین سبب معمولا اگر نگه داشتن آن برای فرد ضروری نباشد، کشیدن دندان بیشتر توصیه می‌شود.

مراقبت‌های بعد از عصب کشی دندان عقل

نکته بسیار مهم این است که دندان عقل بعد از عصب کشی نیاز به مراقبت‌های ویژه دارد. در صورت عدم توجه به این موضوع، مسلما درمان با شکست همراه خواهد بود:

  1. رعایت بهداشت اولین و مهم‌ترین نکته مراقبتی بعد از عصب کشی دندان‌ عقل محسوب می‌شود. دقت کنید که دسترسی به دندان عقل سخت‌تر است و باید با دقت بیشتری از مسواک و نخ دندان استفاده کنید.
  2. در زمان مناسب به یک دندانپزشک ماهر و با تحربه مراجعه کنید.
  3. در صورت وجود درد پس از درمان از مسکن استفاده کنید. استامینوفن ممکن است برای همه افراد تسکین‌بخش نباشد.
  4. در صورت نیاز، آنتی بیوتیک مورد تجویز را مصرف کنید.
  5. مصرف مواد سفت و ترد را تا حد امکان کنار بگذارید.
  6. سعی کنید استعمال سیگار را در طول روز کم و کم‌تر نمایید.
  7. اگر هر یک از علائم با شدت بیشتر ادامه پیدا کرد، آن را به دندانپزشک اطلاع دهید.
مراقبت های بعد از عصب کشی دندان عقل

عوارض عصب کشی دندان عقل

پس از درمان ریشه دندان عقل، ممکن است با هر یک از عوارض زیر مواجه شوید:

سوالات متداول

کلام نهایی

عصب کشی دندان عقل به نسبت بقیه معمولا با پیجیدگی‌هایی همراه است. از این رو خیلی از دندانپزشکان عمومی چنین درمانی را پیشنهاد نمی‌کنند. صرفا در یک‌سری از شرایط خاص، دکتر عصب کشی چنین خدماتی را به بیمار ارائه خواهد داد.

لوکیشن مطب دکتر صابر ملک پور

تعیین وقت معاینه با بهترین دندانپزشک مرزداران

اگر ساکن مناطقی همانند مرزداران، اشرفی اصفهانی، پیامبر، پونک، آیت الله کاشانی، صادقیه و سازمان آب هستید و برای عصب کشی دندان عقل قصد مراجعه به مطب دندانپزشکی در غرب تهران را دارید، می‌توانید به مطب دکتر صابر ملک پور مراجعه نمایید.

آدرس: تهران، مرزداران – نبش خیابان عرب حسینی پلاک ۵۳ طبقه دوم واحد ۷

2 پاسخ

    1. با سلام
      دوست عزیز.
      در برخی موارد بله. زیرا همه بیماران شرایط مناسبی برای کشیدن دندان عقل ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *