آدرس: تهران، مرزداران - نبش خیابان عرب حسینی پلاک ۵۳ طبقه دوم واحد ۷

سیاه شدن دندان عصب کشی شده چه دلایلی دارد؟

سیاه شدن دندان عصب کشی شده یکی از مشکلاتی است که برخی از بیماران با آن مواجه می‌شوند. گاهی اوقات چند روز بعد از درمان ریشه و در برخی از شرایط چندین ماه بعد، این تغییر رنگ دیده می‌شود. اگر چنین تغییر رنگی در دندان‌های خلفی ایجاد شود، برای بیمار مشکل چندانی ایجاد نمی‌کند.

با این حال خیلی از اوقات بیمارانی که از سیاه شدن دندان بعد از عصب کشی شکایت دارند، در خط لبخند خود (دندان‌های جلویی) آن را مشاهده می‌کنند. همین موضوع در زیبایی چهره تاثیر بسیاری خواهد داشت. اما سوالی که مطرح می‌شود این است که علت اصلی چنین مشکلی چیست؟ آیا راهکار درمانی برای آن وجود دارد؟ با مطالعه ادامه مقاله می‌توانید اطلاعات بسیار مفیدی در این رابطه به دست آورید.

علت سیاه شدن دندان عصب کشی شده

سیاه شدن دندان عصب کشی شده

به طور معمول پس از عصب کشی دندان دندانپزشک آن را با مواد مناسب ترمیم می‌کند. این موضوع می‌تواند زیبایی و استحکام لازم را برای آن دندان فراهم کند. با این حال در برخی از شرایط بیماران پس از مدتی با تغییر رنگ دندان به سیاهی مواجه می‌شوند که برای بعضی نگران‌کننده است. ◀ باید به این نکته توجه کنید که علل مختلفی برای این عارضه وجود دارد. بهتر است برای بررسی علت اصلی آن به دندانپزشک معالج خود مراجعه کنید. همچنین نباید خیلی نگران این تغییر رنگ باشید، چرا که راهکارهای درمانی موثری برای آن وجود دارد. چنین تغییر رنگی بیشتر در زیبایی تاثیرگذار است و مشکل جدی ایجاد نخواهد کرد.

برای دریافت نوبت و مشاوره عصب کشی شده فرم زیر را پر کنید.

مشخصات فردی(ضروری)
مشخصات فردی(ضروری)
OPG(ضروری)
خدمات(ضروری)

علت سیاه شدن دندان عصب کشی شده

دلایل بسیاری می‌تواند با تغییر رنگ دندان به سیاهی بعد از عصب کشی همراه باشد. زمانی که به دندانپزشک معالج خود مراجعه می‌کنید، با معاینه کاملی که انجام می‌دهد قادر است علت اصلی آن را تشخیص دهد:

استفاده از آملگام برای ترمیم

از آمالگام بیشتر برای دندان‌های خلفی استفاده می‌شود. به همین علت کم‌تر پیش می‌آید که بیماران از تغییر رنگ دندان خود شکایت کنند. در حقیقت اگر دندان خلفی سیاه شود، شاید اصلا بیمار حتی متوجه آن نشود. همچنین با توجه به اینکه در خط لبخند قرار ندارد، هیچ گونه مشکلی در زیبایی ایجاد نمی‌کند. با این حال در برخی از بیماران حین لبخند به دلیل طرح بزرگ‌تر آن، حتی ممکن است دندان آسیاب اول هم قابل مشاهده باشد. در این صورت اگر دچار تغییر رنگ شود، برای بیمار آزاردهنده خواهد بود. در چنین شرایطی اگر روی دندان آمالگام قرار داشته باشد، احتمال زیاد علت اصلی مشکل همین ماده پرکننده است.

آملگام برای سیاه شدن دندان عصب کشی شده

باقی ماندن بقایای پالپ

در درمان ریشه، دندانپزشک باید پالپ و محتویات آن را از داخل کانال خارج کند. این اعصاب و عروق همچنین در پالپ چمبر یا اتاقک پالپی قرار دارد که همان ابتدا با آن مواجه می‌شوند. با این حال به دلیل دید کمی که در درمان ریشه وجود دارد، گاهی اوقات پیش می‌آید که بقایای آن در اتاقک پالپی باقی می‌ماند. در این شرایط بعد از مدتی ممکن است شاهد تغییر رنگ دندان باشید. این ترکیبات می‌تواند از طریق توبول‌های عاجی به ساختارهای دیگر نفوذ کند و سیاه شدن دندان عصب کشی شده را به دنبال آورد.

ایمپلنت دکتر صابر ملک پور

1️⃣درمان فوری

2️⃣تضمین کیفیت

3️⃣پرداخت اقساطی

4️⃣پشتیبانی روند درمان

برای اطلاع از شرایط ایمپلنت دندان با متخصصین ما مشورت کنید.

باقی ماندن مواد پرکننده ریشه و سیاهی دندان بعد از عصب کشی

سیاه شدن دندان عصب کشی شده به دلیل مواد پر کننده دندان

در عصب کشی دندانپزشک پس از خارج‌سازی پالپ از کانال‌ها، آن‌ها را با مواد مناسبی پر می‌کند. این مواد به جلوگیری از نفوذ مجدد باکتری‌ها کمک می‌کند. به طور معمول حین درمان ریشه مقداری از سیلر و گوتاپرکا ممکن است از کانال بیرون بزند و به داخل اتاقک پالپی برسد.

به همین علت معمولا در مراحل انتهایی و حتی پیش از ترمیم دندان، دندانپزشک به خوبی اتاقک پالپی را از چنین ترکیباتی پاک‌سازی می‌کند. در صورتی که به هر دلیلی این ترکیبات در پالپ چمبر باقی بماند، با سیاه شدن دندان عصب کشی شده مواجه خواهید شد.

استفاده از برخی داروها حین درمان

در برخی از بیماران به دلایل مختلف ممکن است دندانپزشک تصمیم بگیرد درمان ریشه را در 2 یا چند جلسه انجام دهد. در این شرایط برای کاهش بار میکروبی کانال‌ها از برخی پودرهای دارویی کمک می‌گیرند. همچنین خیلی از این ترکیبات خاصیت تسکین‌دهنده دارد و می‌تواند درد بیمار را حین جلسات کاهش دهد. با این حال برخی از اوقات شاهد سیاه شدن دندان عصب کشی شده هستیم که ممکن است آن را به عنوان یکی از عوارض جانبی چنین داروهایی بشناسند.

تغییر رنگ خارجی دندان

برخی از بیماران عادت غذایی خاص خود را دارند و ممکن است از ترکیبات رنگی در طول روز بسیار استفاده کنند. به عنوان مثال چای و قهوه در برنامه غذایی‌شان به کرات دیده می‌شود. نکته‌ای که این افراد باید به خاطر بسپارند آن است که پس از درمان ریشه و ترمیم دندان، استفاده از چنین ترکیباتی احتمال تغییر رنگ دندان را به دنبال دارد. از این رو دندان ممکن است پس از چند ماه دچار تغییر رنگ خارجی شود. گاهی اوقات مصرف این محصولات به قدری زیاد است که حتی سیاه شدن دندان عصب کشی شده را شاهد هستیم.

تغییر رنگ خارجی و سیاه شدن دندان عصب کشی شده

پوسیدگی دندان

آخرین علتی که می‌توان به عنوان عامل تغییر رنگ دندان به سیاه در نظر بگیرید، پوسیدگی است. خطر پوسیدگی مجدد دندان پس از عصب کشی همچنان محفوظ است و نباید از آن غافل شد. باکتری‌ها پس از ترمیم و درمان ریشه همچنان می‌توانند برای ساختارهای باقی‌مانده دندان مخرب باشند.

از این رو در صورتی که بیمار رعایت بهداشت خوبی نداشته باشد، ممکن است پس از مدتی دندان مجددا پوسیده شود. یکی از عوارض بسیار شایع پوسیدگی در این شرایط، سیاه شدن دندان عصب کشی شده خواهد بود.

عکس قبل و بعد پر کردن دندان

مطب دندان‌پزشکی دکتر صابر ملک‌پور آماده است تا  خدمات دندانپزشکی را با هزینه مناسب و شرایط پرداخت منعطف در خدمت شما عزیزان قرار دهد.

برخی از خدمات درمانی ارائه شده در کلینیک دکتر صابر ملک‌پور:

🔷ترمیم پوسیدگی دندان

🔷درمان ریشه (عصب کشی)

🔷ایمپلنت دندان

🔷کشیدن دندان عقل

عکس قبل و بعد ایمپلنت دندان

راه های درمان سیاه شدن دندان عصب کشی شده

دندان عصب کشی که سیاه می‌شود را می‌توان با تشخیص علت اصلی آن به خوبی درمان کرد. راهکارهای بسیاری وجود دارد که در این امر کمک‌کننده است:

بلیچینگ خارجی یا داخلی

بلیچینگ یکی از بهترین روش‌هایی است که برای حل این مشکل مطرح می‌شود. دقت کنید که 2 نوع بلیچینگ وجود دارد که در مطب‌ها به کار می‌رود. اگر تغییر رنگ به دلیل مصرف قهوه و سایر ترکیبات مشابه باشد، دندانپزشک از بلیچینگ خارجی کمک می‌گیرد. در این روش ژل بلیچینگ روی سطح دندان قرار می‌گیرد. ◀ اما خیلی از اوقات به علت سیاه شدن دندان عصب کشی شده به دلیل باقی ماندن پالپ یا مواد پرکننده است. در این شرایط دندانپزشک باید ژل بلیچینگ را با غلظت متفاوت در اتاقک پالپ به کار ببرد تا مشکل برطرف شود.

پر کردن دندان با مواد سفید

اگر علت تغییر رنگ استفاده از آمالگام برای ترمیم دندان است، می‌توان آن را خارج و با مواد دیگری پر کرد. در این شرایط انتخاب اول دندانپزشک استفاده از کامپوزیت برای ترمیم دندان است. خیلی از اوقات زمانی که دندانپزشک از کامپوزیت به جای آمالگام استفاده می‌کند، مشکل برطرف خواهد شد. با این حال اگر علت چیز دیگری باشد، باید راهکارهای دیگر را هم انجام داد.

قرار دادن روکش یا ونیر

در برخی از مواقع سیاه شدن دندان عصب کشی شده به قدری زیاد است که صرفا نمی‌توان با بلیچینگ آن را برطرف کرد. در این شرایط ممکن است طرح درمان به سمت استفاده از روکش یا حتی ونیر برود. با روکش دندان یا ونیر روی دندان، به خوبی تغییر رنگ تحت پوشش قرار می‌گیرد.

نکته مهم ان است که گاهی اوقات حتی این تغییر رنگ در زیبایی ونیر و روکش نیز اثر می‌گذارد. در این شرایط باید پیش از قرارگیری این موارد، از بلیچینگ نیز استفاده کرد.

رفع سیاه شدن دندان عصب کشی شده قرار دادن روکش یا ونیر

حذف پوسیدگی و رفع تغییر رنگ دندان عصب کشی شده

مراجعه به دندانپزشک برای بررسی علت اصلی مشکل بسیار مهم است. در صورتی که پوسیدگی عامل اصلی سیاه شدن دندان عصب کشی شده باشد، هیچ یک از راهکارهای قبلی جوابگو نخواهد بود. در این شرایط دندانپزشک باید مجددا ترمیم را خارج و دندان را تراش دهد. پس از اینکه پوسیدگی به طور کامل حذف شد، با توجه به ساختار باقی‌مانده دندان باید تصمیم به انتخاب روکش یا مواد پرکننده بگیرد.

تخلیه مجدد دندان

اگر دندانپزشک تشخیص دهد که بخشی از ترکیبات پرکننده یا حتی اعصاب و عروق در اتاقک پالپی باقی مانده است، طرح درمان به سمت تخلیه آن سوق داده خواهد شد. در این شرایط دندانپزشک باید با تراش مناسب به اتاقک پالپی دسترسی پیدا کند و در ادامه محتویات باقی‌مانده پالپ چمبر را با کمک ابزارهای مناسب تخلیه نماید. ممکن است در کنار این روش از بلیچینگ برای اثرگذاری مطمئن‌تر استفاده شود.

راه های جلوگیری از سیاه شدن دندان عصب کشی شده

یک‌سری نکات وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها به منظور پیشگیری از چنین تغییر رنگی کمک بگیرید. در ادامه به هر یک می‌پردازیم:

راه های جلوگیری از سیاه شدن دندان عصب کشی شده

انتخاب بهترین متخصص

به منظور اینکه از کیفیت درمان مطمئن شوید، بهتر است یک متخصص با تجربه و با رزومه مناسب را انتخاب کنید. دندانپزشکی که از مهارت خوبی برخوردار است با دقت درمان ریشه را انجام می‌دهد و به خوبی ترکیبات موجود در پالپ چمبر را خارج می‌کند. همچنین مواد ترمیمی را به گونه‌ای فرم می‌دهد تا خطر پوسیدگی دندان کم و درد دندان پانسمان شده کم‌تر شود.

رعایت بهداشت دهان کلید پیشگیری از تغییر رنگ دندان بعد از عصب کشی

برای اینکه شانس پوسیدگی کم‌تر شود، باید رعایت بهداشت خوبی داشته باشید. این امر کمک می‌کند تا با کاهش ریسک پوسیدگی، احتمال سیاه شدن دندان بعد از عصب کشی نیز کم‌تر شود. از این رو توصیه می‌شود بعد از درمان ریشه حتی بیش از قبل رعایت بهداشت را جدی بگیرید.

کاهش مصرف مواد رنگی

از آنجایی که دندان و حتی مواد ترمیمی شانس تغییر رنگ دارد، باید مصرف چنین ترکیباتی را تا حد امکان کم‌تر کنید. این به معنای حذف کامل مواد غذایی دلخواه شما نیست. صرفا بهتر به صورت محدودتر از آن‌ها استفاده کنید. همچنین اگر رعایت بهداشت را به خوبی رعایت کنید، اثر مواد رنگی خنثی خواهد شد.

سوالات متداول سیاه شدن دندان عصب کشی شده

1. چگونه دندان عصب کشی شده را سفید کنیم؟

راهکارهای بسیاری وجود دارد؛ با این حال قبل از هر کاری باید علت اصلی مشکل توسط دندانپزشک بررسی شود. سپس بهترین راهکار در طرح درمان قرار خواهد گرفت.

2. آیا دندان عصب کشی شده خراب می شود؟

بله، شانس پوسیدگی و حتی شکستگی دندان پس از عصب کشی همچنان وجود دارد. از این رو باید به خوبی از آن مراقبت کنید.

3. علت سیاه شدن پانسمان دندان عصب کشی شده چیست؟

پانسمان ماده‌ای است که به راحتی رنگ می‌گیرد. از این رو مصرف مواد غذایی به راحتی سپس تغییر رنگ آن به سیاه خواهد شد. با توجه به اینکه به صورت موقت مورد استفاده قرار می‌گیرد، نباید خیلی نگران تغییر رنگ آن باشید.

4. سوراخ شدن دندان عصب کشی شده می‌تواند باعث سیاه شدن آن شود؟

بله، زمانی که دندان سوراخ می‌شود، به معنای پوسیدگی است. این موضوع خود با علائمی نظیر رنگ سیاه دندان بعد از عصب کشی همراه خواهد بود.

5. سیاه شدن دندان عصب کشی شده طبیعی است؟

در اکثر اوقات اینکه تصور کنید مشکل جدی ایجاد می‌شود، این طور نخواهد بود. با این حال در زیبایی تاثیرگذار است. اما اگر پوسیدگی بروز پیدا کرده باشد، باید برای درمان و جلوگیری از گسترش آن اقدام کنید.

6. آیا می‌توان سیاه شدن دندان بعد از عصب کشی را با خمیر دندان سفید کننده برطرف کرد؟

خیر، اکثر اوقات علت این سیاهی مشکلاتی است که حتی با بلیچینگ خارجی برطرف نمی‌شود. ترکیبات خمیر دندان به مراتب ضعیف‌تر از ژل‌های بلیچینگ است و نمی‌تواند چنین مشکلی را برطرف کند. از طرفی خیلی از اوقات نیاز است تا ترکیبات در اتاقک پالپی قرار بگیرد که بیمار هیچ دسترسی به آن ندارد.

کلام نهایی

سیاه شدن دندان عصب کشی شده تحت تاثیر عوامل مختلفی می‌تواند ایجاد شود. بهتر است در صورت مواجه با این مشکل، به همان دندانپزشکی مراجعه کنید که درمان شما را انجام داده است. پس از معاینه کامل و تشخیص علت اصلی، راهکار درمانی موثر و مناسب اتخاذ خواهد شد.

لوکیشن مطب دکتر صابر ملک پور

تعیین وقت معاینه برای عصب کشی

اگر ساکن مناطقی همانند مرزداران، اشرفی اصفهانی، پیامبر، پونک، آیت الله کاشانی، صادقیه و سازمان آب هستید و برای سیاه شدن دندان عصب کشی شده قصد مراجعه به مطب دندانپزشکی در غرب تهران را دارید، می‌توانید به مطب دکتر صابر ملک پور مراجعه نمایید.

آدرس: تهران، مرزداران – نبش خیابان عرب حسینی پلاک ۵۳ طبقه دوم واحد ۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *