آدرس: تهران، مرزداران - نبش خیابان عرب حسینی پلاک ۵۳ طبقه دوم واحد ۷

عوارض جرم گیری دندان (عوارض جرمگیری نکردن دندان)

عوارض جرم گیری دندان موضوعی است که شاید بسیاری از بیماران به دلیل تصورات غلطی که درباره این خدمات درمانی دارند، نسبت به بروز آن‌ها نگران باشند. به همین علت شاید کم‌ در جامعه مشاهده کنید که کار جرم گیری دندان انجام شود. در حقیقت ارائه سایر خدمات دندانپزشکی خیلی پرتقاضاتر از جرم گیری است.

اما آیا واقعا بعد از چنین پروسه‌ای منتظر عوارض جرمگیری دندان باشیم؟ آیا ایجاد فاصله از معایب جرم گیری دندان است؟ آیا جرم گیری می‌تواند ساختار دندان را نازک کند؟ برای اطلاع از عوارض جرم گیری، ادامه مقاله را مطالعه کنید.

راهکار کاهش عوارض جرم‌گیری دندان

جرم گیری دندان یکی از بهترین پروسه‌هایی است که در درمان و پیشگیری اثرگذاری بسیاری دارد. با این حال خیلی‌ها تصورات اشتباهی نسبت به انجام آن دارند؛ از این رو ممکن است علی‌رغم داشتن جرم‌های سنگین، از انجام جرم گیری دندان امتناع کنند. دقت کنید که هر پروسه درمانی معمولا با عوارضی همراه است. اما این موضوع دلیل نمی‌شود تا فرد از انجام آن دوری کند.

خیلی از مشکلاتی که پس از جرم گیری دندان بروز پیدا می‌کند، طبیعی است و جزء واکنش‌های طبیعی بدن محسوب می‌شود. با این حال، خیلی از چیزهایی که شما در رابطه با جرم گیری می‌شنوید، ساخته ذهنیات یک‌سری از افراد است که حتی اعتقادی به انجام این خدمات ندارند.

برای دریافت نوبت و مشاوره جرم گیری دندان فرم زیر را پر کنید.

مشخصات فردی(ضروری)
مشخصات فردی(ضروری)
OPG(ضروری)
خدمات(ضروری)

عوارض جرم گیری دندان

بروز عوارض جرم گیری دندان طبیعی است؟

دقت کنید که اکثر عوارض پس از جرم گیری طبیعی است و مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌کند. گاهی اوقات یک‌سری عوارض هم بروز پیدا می‌کند که مربوط به خود جرم گیری نیست. در حقیقت گاهی دندانپزشک این خدمات را به خوبی انجام نمی‌دهد. حتی خیلی از اوقات به دلیل سنگینی جرم‌ها برخی از مشکلات مشاهده می‌شود. این در حالی است که اگر جرم حذف نشود، به عوارض آن اضافه خواهد شد:

شایع‌ترین مشکلی که بیماران بعد از انجام جرم گیری دندان با آن روبه‌رو می‌شوند، حساسیت به سرما و گرما است. در واقع زمانی که بیمار به خانه بر می‌گردد، ممکن است با مصرف مواد غذایی و به خصوص موارد سرد، کمی حس درد و آزردگی داشته باشد. خیلی از بیماران در این گونه‌ از مواقع تصور می‌کنند به دندانشان آسیب رسیده است. اما به دلیل اینکه در بیشتر مواقع جرم بخشی از ساختار مینا را اشغال می‌کند، با حذف آن قسمتی کوچکی از توبول‌های عاجی به محیط دهان دسترسی خواهد داشت. همین موضوع سبب خواهد شد تا حس سرما راحت‌تر از قبل به پالپ برسد.

از این رو به صورت موقت فرد با حساسیت دندانی مواجه می‌شود. در حقیقت جرم تا این زمان به عنوان یک عایق عمل می‌کند؛ اما عدم حذف آن مشکلات بسیاری به دنبال دارد.

یکی دیگر عوارض جرم گیری دندان که در برخی از بیماران مشاهده می‌شود، درد و التهاب لثه است. این موضوع به دلیل حجم بالای جرم‌ها و به خصوص انواع زیر لثه‌ای اتفاق می‌افتد. در این شرایط حتی بیمار قبل از انجام جرم گیری ممکن است با التهاب لثه همراه باشد. همچنین به دلیل اینکه حین جرم گیری دندانپزشک باید از ابزار خود در شیار لثه‌ای استفاده کند، احتمال درد خفیف پس از انجام درمان وجود دارد. به همین علت خیلی نباید نگران بروز چنین عارضه‌ای باشید.

التهاب لثه و عوارض جرم گیری دندان

خیلی از اوقات جرم دندان به قدری بزرگ و گسترش پیدا می‌کند که نواحی بین دندانی با این رسوبات پر می‌شوند. به همین علت پس از اینکه بیمار برای انجام جرم‌گیری به دندانپزشک مراجعه می‌کند، احساس خواهد کرد بین دندان‌هایش فاصله ایجاد شده است. این در حالی است که چنین فاصله‌ای به دلیل حذف جرم به وجود می‌آید.

در واقع این فاصله از قبل بین دندان‌ها وجود دارد و توسط جرم‌های دندانی اشغال می‌شود. با این حال خیلی از اوقات فرد فراموش می‌کند که از قبل چنین موضوعی برای دندان‌هایش وجود داشته است. از این رو ایجاد فاصله خیلی به عنوان عارضه محسوب نمی‌شود.

خونریزی و عوارض جرم گیری دندان

گاهی اوقات به دلیل اینکه دندانپزشک مجبور است برای حذف جرم سنگین فشار زیادی روی آن اعمال کند، این احتمال وجود دارد که لثه بیمار کمی زخم شود. از این رو گاهی در برخی از بیماران خونریزی بسیار جزئی و در حد خونابه مشاهده می‌شود. این گونه عوارض جرم گیری دندان در اکثر شرایط در کم‌تر از چند ساعت از بین می‌رود.

آیا جرم گیری دندان را خراب میکند؟

برای جرم گیری دندان معمولا از ابزارهایی استفاده می‌شود که حین پروسه صداهای ناهنجاری تولید می‌کنند. از این رو خیلی از بیماران تصور می‌‌کنند پس از حذف جرم، به دندان هم آسیب وارد می‌شود. اما اگر با آناتومی آن آشنا باشید، به خوبی متوجه خواهید شد که چنین موضوعی اتفاق نمی‌افتد این جرم دندان است که به مرور زمان در آسیب به ساختار دندان نقش دارد.

زمانیکه این رسوبات از روی دندان حذف می‌شود، ممکن است حتی بقایای آثار جرم را روی آن مشاهده کنید. اما این موضوع نباید شما را به اشتباه بیندازد که جرم گیری سبب آسیب به دندان شما می‌شود. اتفاقا چنین خدمات از بروز آسیب جلوگیری به عمل می‌آورد.

خدمات دندانپزشکی

برای اطلاع از جدیدترین تعرفه‌ جرمگیری دندان سال 1403 بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

آیا بعد از جرم گیری دندان لق و شل می‌ شود؟

بسیاری از افراد پس از درمان ممکن است با شل شدن دندان مواجه شوند و تصور کنند که یکی از عوارض جرم گیری دندان است. دقت کنید که جرم محلی برای تجمع باکتری‌هاست و خود در التهاب و از بین بردن بافت‌های پریودنشیوم نقش دارد. در حقیقت این رسوبات ممکن است جای چنین بافت‌هایی را به صورت موقت بگیرد.

از این رو زمانی که دندانپزشک جرم و پلاک را حذف می‌کند، به دلیل تضعیف ساختار پریودنشیوم لقی جزئی در دندان احساس می‌شود. این موضوع در بسیاری از بیماران در مدت زمان چند روز برطرف خواهد شد. با این حال گاهی به دلیل تضعیف زیاد بافت PDL، این لقی با درجات شدیدتر بروز پیدا می‌کند. اما نباید تصور کنید که چنین موضوعی از عوارض جرم گیری دندان است.

عوارض جرم گیری نکردن دندان

همان‌طور که اشاره شد، جرم گیری دندان عوارض جدی ندارد. اتفاقاً زمانیکه فرد به موقع برای انجام چنین خدماتی مراجعه نمی‌کند، عوارض بسیار بیشتری بروز پیدا خواهد کرد. به عنوان مثال ممکن است پوسیدگی در برخی از دندان‌ها ایجاد شود که جرم نقش موثری در آن دارد. همچنین تغییر رنگ دندان‌ها به خصوص پس از تشکیل جرم‌های سنگین از دیگر مشکلاتی که است در صورت عدم مراجعه به موقع ایجاد خواهد شد. بدترین مشکل نیز ابتلا به بیماری‌های لثه‌‌ای نظیر پریودنتیت و از دست رفتن دندان خواهد بود.

عوارض جرم گیری دندان خانگی

خیلی از بیماران تصور می‌کنند که جرم گیری یک پروسه بسیار ساده است. به همین سبب در خانه برای انجام آن اقدام می‌کنند. اما دریغ از اینکه جرم گیری در خانه مشکلات بسیاری را به دنبال خواهد داشت. در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

  • به دلیل استریل نبودن وسایل در خانه، خیلی از اوقات احتمال عفونی شدن بافت لثه وجود دارد.
  • معمولا فرد مهارت و دانش کافی را در اختیار ندارد و سبب زخم و آسیب به لثه می‌شود.
  • در صورتی که جرم گیری اصولی انجام نشود، فرد حتی می‌تواند با آسیب به بافت پریودنشیوم، دندان را لق کند.
عوارض جرم گیری دندان خانگی

راهکارهای کاهش عوارض جرم گیری دندان

برای اینکه عوارض پس از جرم گیری دندان کم‌تر و با شدت پایین‌تر بروز پیدا کند، پیشنهاد می‌شود رعایت بهداشت و مراقبت های بعد از جرم گیری دندان را جدی بگیرید. این امر با کاهش احتمال تشکیل جرم‌های سنگین، عوارض پس از درمان را نیز کاهش خواهد داد. به علاوه بهتر است به دندانپزشکی مراجعه کنید که در کنار مهارت، از ابزارهای جدید و به‌روز استفاده کند.

نکته بسیار مهم آن است که هرچه بهداشت دهان را بیشتر رعایت کنید، حتی احتمال تشکیل جرم به صفر می‌رسد. به همین دلیل دیگر نیازی برای انجام جرم گیری نخواهد بود. همچنین مراجعه منظم به دندانپزشک از تشکیل جرم‌های سنگین جلوگیری به عمل خواهد آورد.

سوالات متداول عوارض جرم گیری دندان

آیا جرم گیری دندان را نازک می کند؟

خیر، جرم گیری اثر خاصی روی ساختار دندان ندارد و صرفا جرم را حذف می‌کند. ممکن است در اثر فعالیت باکتری‌ها ساختار دندان کمی از بین رفته باشد.

آیا ماده ترمیمی بعد از جرم گیری از روی دندان می‌افتد؟

در صورتی که جرم گیری به صورت اصولی انجام شود، چنین اتفاقی نخواهد افتاد. اما اگر به یک دندانپزشک بی‌تجربه مراجعه کنید، احتمال چنین مشکلی وجود دارد.

عوارض جرم گیری دندان تا چند روز ادامه دارد؟

معمولا خیلی از عوارض پس از 3 تا 4 روز برطرف می‌شود. حتی خیلی از آن‌ها در همان روز ابتدایی از بین می‌رود.

آیا جرم گیری به دندان‌ها آسیب می‌زند؟

اگر با دقت تا به اینجای مقاله مطالعه کرده باشید، به پاسخ این سوال می‌رسید. به هیچ عنوان جرم گیری به دندان شما آسیبی وارد نخواهد کرد.

کلام نهایی

اینکه به دلیل ترس از بروز عوارض جرم گیری دندان برای دریافت چنین خدماتی مراجعه نکنید، بسیار اشتباه است. مسلما عوارض عدم اقدام برای جرم گیری دندان بسیار بیشتر از زمانی است که چنین رسوباتی را حذف می‌کنید. حتی خیلی از اوقات با عدم مراجعه به موقع، هزینه‌های سنگینی را باید متحمل شوید.

لوکیشن مطب دکتر صابر ملک پور

تعیین وقت معاینه با بهترین دندانپزشک مرزداران

اگر ساکن مناطقی همانند مرزداران، اشرفی اصفهانی، پیامبر، پونک، آیت الله کاشانی، صادقیه و سازمان آب هستید و برای جرم گیری دندان قصد مراجعه به مطب دندانپزشکی در غرب تهران را دارید، می‌توانید به مطب دکتر صابر ملک پور مراجعه نمایید.

آدرس: تهران، مرزداران – نبش خیابان عرب حسینی پلاک ۵۳ طبقه دوم واحد ۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *