آدرس: تهران، مرزداران - نبش خیابان عرب حسینی پلاک ۵۳ طبقه دوم واحد ۷

خونریزی بعد از کشیدن دندان و روش بند آوردن آن                      

خونریزی بعد از کشیدن دندان یک امر اجتناب‌ناپذیر است و تقریباً در همه افراد اتفاق می‌افتد. با این حال با توجه به نکاتی که دندانپزشکتان برای قطع و بند آوردن این خونریزی پیشنهاد می‌کند، به راحتی می‌تواند ظرف مدت کوتاهی خونریزی را بند آورد. از این رو نباید خیلی نگران خونریزی بعد از کشیدن دندان باشید.

اما سوال خیلی از بیماران آن است که خونریزی دندان کشیده شده چقدر طول می کشد؟ چه راهکارهایی برای درمان خانگی خونریزی دندان کشیده شده در خانه وجود دارد؟ علت اینکه در برخی از افراد خونریزی همچنان با شدت زیاد ادامه می‌یابد چیست؟ همراه ما باشید.

خونریزی دندان کشیده شده چقدر طول می کشد؟

در هنگام کشیدن دندان دندانپزشک با کمک ابزارهای مخصوص بافت لثه را از دندان جدا کرده و سپس آن را خارج کند. مطمئنا در چنین روشی تروما و آسیب اندکی که به بافت لثه وارد می‌شود، اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. از این رو خونریزی پس از کشیدن دندان یک امر طبیعی تلقی می‌شود.

به طور معمول باتوجه به مهارت دندانپزشک و تکنیکی که برای کشیدن دندان استفاده می‌شود، مقدار و مدت خونریزی کمی متفاوت است. به عنوان مثال هنگامی که در زمان بسیار اندک دندان خارج می‌شود، مدت خونریزی کاهش خواهد یافت. همچنین کشیدن معمولی نسبت به کشیدن دندان عقل خونریزی کم‌تری را به دنبال دارد.

برای دریافت نوبت و مشاوره کشیدن دندان در مرزداران فرم زیر را پر کنید.

مشخصات فردی(ضروری)
مشخصات فردی(ضروری)
OPG(ضروری)
خدمات(ضروری)

خونریزی بعد از کشیدن دندان چقدر طول می کشد؟

زمان خونریزی دندان کشیده شده

مدت خونریزی بعد از کشیدن دندان در بیماران مختلف با توجه به عوامل گوناگون متفاوت است. به عنوان مثال بیمارانی که نکات مراقبتی را بعد از کشیدن دندان به خوبی رعایت می‌کنند، در مدت زمان کوتاه 2 الی 3 ساعت موفق به قطع خونریزی می‌شوند.

این در حالی است که اگر بیمار با مشکلات انعقادی خون مواجه باشد یا نکات مراقبتی را رعایت نکند، مدت خونریزی به بیش از چند ساعت و حتی گاهی چند روز می‌رسد. با این حال به طور معمول در همان 2 تا 3 ساعت ابتدایی خونریزی در بیماران معمولی بند می‌آید. ناگفته نماند که خونابه به مدت 24 ساعت ممکن است در دهان بیمار احساس شود که جای نگرانی ندارد.

درمان خانگی خونریزی لثه بعد از کشیدن دندان

یک‌سری اقدامات مراقبتی به طور معمول توسط دندانپزشک برای قطع خونریزی بعد از کشیدن دندان ارائه می‌شود که رعایت آن‌ها الزامی است (مراقبت های بعد از کشیدن دندان). اکثر این موارد در خانه باید صورت بگیرد:

پس از خارج‌سازی دندان غالباً یک گاز استریل روی ناحیه لثه قرار می‌گیرد که بیمار باید به مدت حداقل یک ساعت آن را نگه دارد. توجه شود که گاز استریل باید در این مدت به خوبی روی ناحیه لثه فشار داده شود تا به قطع خونریزی کمک کند. در حقیقت با فشاری که گاز روی لثه ایجاد می‌کند، دیواره‌های زخم به هم نزدیک می‌شود و خونریزی بعد از کشیدن دندان در مدت کوتاهی بند خواهد آمد.
مسلماً هرچه مدت زمان نگهداری و فشار گاز استریل روی لثه زخمی افزایش یافت، قطع خونریزی سریع‌تر اتفاق خواهد افتاد. به هیچ عنوان گاز را بلافاصله پس از خروج از مطب از دهان خارج نکنید.

سرما یکی دیگر از عواملی است که در تنگ کردن عروق و کمک به قطع خونریزی بعد از کشیدن دندان کمک شایانی می‌کند. به همین دلیل ممکن است دندانپزشک به بیمار پیشنهاد دهد در خانه از مواد غذایی سرد استفاده کند. مصرف موادی نظیر بستنی یک گزینه بسیار فوق‌العاده تلقی می‌شود.

خوردن بستنی و مواد غذایی سرد برای خونریزی دندان کشیده شده

شما می‌توانید بسته یخی را تهیه و آن را روی ناحیه صورت در نزدیکی دندان کشیده شده قرار دهید. برای این کار به راحتی می‌توانید چند تکه یخ را در یک نایلون قرار دهید و آن را به مدت چند دقیقه روی صورت نگه دارید. دقت کنید که این کار بهتر است چند بار تکرار شود.   

شاید تا به حال شنیده باشید که قرارگیری چای کیسه‌ای در ناحیه زخم می‌تواند به کنترل خونریزی بعد از کشیدن دندان کمک کند. دقت کنید که این موضوع از نظر علمی نیز تایید می‌شود و خیلی از دندانپزشکان زمانی که بیماران شکایت از ادامه خونریزی دارند، استفاده از چای کیسه‌ای را پیشنهاد می‌دهند.

نکته بسیار مهم آن است که چای کیسه‌ای حاوی ترکیبات موثری برای کنترل خونریزی است. یکی از بهترین ترکیباتی که در این محصولات وجود دارد، اسید تانیک است. با وجود چنین ماده‌ای، پروسه تشکیل لخته در زمان سریع‌تری صورت خواهد گرفت.

بالا نگه داشتن سر برای جلوگیری خونریزی دندان کشیده شده

با توجه به اینکه خون‌رسانی به تمامی نواحی بدن و به خصوص سر از طریق عروق مختلف انجام می‌شود، می‌توان به طریقی به قطع خونریزی بعد از کشیدن دندان کمک کرد. در حقیقت اگر خونریزی به ناحیه سر و بافت لثه کم‌تر شود، مسلماً تشکیل لخته در زمان کم‌تری انجام خواهد شد. از این رو توصیه دندانپزشکان بر آن است که برای کنترل خونریزی دندان کشیده شده، در روز اول سر خود را بالاتر از بدن قرار دهید. در مواقعی که سر پایین‌تر قرار می‌گیرد، جریان خون به مقدار بیشتری به ناحیه زخم هدایت خواهد شد.

خدمات دندانپزشکی

برای اطلاع از جدیدترین تعرفه‌ کشیدن دندان در سال 1403 بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

پیشگیری از خونریزی مجدد بعد از کشیدن دندان

در برخی از مواقع ممکن است بیمار مجدداً با خونریزی بعد از کشیدن دندان مواجه شود. این موضوع در اکثر مواقع به دلیل عدم رعایت برخی نکات اتفاق می‌افتد. در ادامه برخی راهکارهای پیشگیرانه را بررسی می‌‌کنیم:

عدم استفاده از نی

نی یکی از ابزارهایی است که استفاده از آن تا مدتی پس از کشیدن دندان ممنوع است. در حقیقت مصرف نوشیدنی‌ها با کمک نی می‌تواند با ایجاد فشار منفی سبب حذف لخته خون شود. به همین دلیل گاهی اوقات علی‌ رغم قطع خونریزی، بیمار پس از چند ساعت مجدد با چنین مشکلی مواجه خواهد شد.

عدم تف کردن آب دهان به بیرون

تف کردن آب دهان به بیرون نیز مکانیسمی مشابه استفاده از نی به دنبال خواهد داشت. به همین دلیل دیگر نکته مراقبتی برای جلوگیری از شروع مجدد خونریزی بعد از کشیدن دندان، عدم بیرون انداختن آب دهان به بیرون است. پیشنهاد می‌شود علی‌رغم حس مزه خونابه در دهان، بزاق را تا 24 ساعت قورت دهید.

عدم دستکاری بافت لثه

یکی دیگر از عواملی که می‌تواند سبب حذف لخته شود، دستکاری بافت زخم است. خیلی از بیماران برای بررسی جای دندان کشیده شده، همواره در طول روز زبان خود را به آن ناحیه می‌زنند. همین امر در برخی از مواقع سبب قطع اتصالات لخته و شروع خونریزی می‌شود.

عدم تف کردن آب دهان به بیرون برای جلوگیری خونریزی دندان کشیده شده

عدم مصرف مواد غذایی داغ به مدت 24 ساعت

گرما مکانیسمی دقیقا عکس سرما به دنبال دارد. به همین دلیل در صورتی که بعد از کشیدن دندان از مواد غذایی گرم استفاده کنید، عروق خونی کمی گشاد و خون‌رسانی به آن افزایش خواهد یافت. همین عامل سبب می‌شود تا خونریزی بعد از کشیدن دندان برای مدت بیشتری ادامه یابد یا اینکه مجددا آغاز شود.

در برخی از مواقع بیمار شاهد آن است که خونریزی بعد از کشیدن دندان به مدت زیادی ادامه می‌یابد. این موضوع در اکثر موارد به دلایل زیر ممکن است اتفاق بیفتد:

مشکلات انعقادی

در برخی از بیماران شاهد مشکلات انعقادی هستیم که در خونریزی بعد از کشیدن دندان اثرگذار است. به عنوان مثال برخی از بیماران به هموفیلی دچار هستند یا از برخی داروهای ضدانعقاد نظیر وارفارین استفاده می‌کنند. در این شرایط اگر به دندانپزشک در مورد بیماری خود اطلاعی ندهند، مسلماً خونریزی تا مدت‌ها ادامه خواهد یافت.

حتی در برخی از شرایط بیمار پس از چند روز با خونریزی مجدد به مطب مراجعه می‌کند. اگر بیمار پیش از شروع درمان دندانپزشک را از مشکل خود مطلع کند، امکان انجام یک‌سری اقدامات برای به اتمام رساندن هرچه بهتر پروسه درمان وجود دارد. اما اگر چنین اتفاقی نیفتد، ممکن است خونریزی بیمار تا مدت‌ها ادامه یابد و نیاز به درمان‌های دیگری باشد.

عدم رعایت نکات مراقبتی برای جلوگیری خونریزی دندان کشیده شده

عدم رعایت نکات مراقبتی

شایع‌ترین علتی که باعث ادامه‌دار شدن خونریزی می‌شود، عدم رعایت نکات مراقبتی است. در حقیقت در این شرایط عوامل کمک‌کننده در تشکیل لخته فراهم نمی‌شود و به همین علت کمی واکنش آن با تاخیر همراه است. از این رو خونریزی برای مدت چند ساعت ادامه خواهد داشت. به عنوان مثال بیمار ممکن است در خانه از مواد غذایی گرم استفاده کند و همین عامل با افزایش خون‌رسانی، تشکیل لخته را به تاخیر بیندازد.

تشکیل لخته نامناسب روی بافت لثه

در بعضی از بیماران به دلیل عدم رعایت نکات مراقبتی، لخته مناسبی روی لثه تشکیل نمی‌شود. در اکثر این بیماران یک لخته جگری شکل روی لثه تشکیل خواهد شد که نمی‌تواند به طور کامل از خونریزی بعد از کشیدن دندان جلوگیری کند. در این شرایط باید اقدامات دیگری برای فرد انجام شود.

در اکثر مواقع لخته مجددا توسط دندانپزشک حذف و خونریزی با کمک ژلفوم و بخیه بند خواهد آمد. با این حال تا زمانی که بیمار به مطب مراجعه نکند، خونریزی بند نمی‌آید.

آسیب به شریانچه ها حین کشیدن

در برخی از مواقع به دلایل مختلف نظیر عدم رعایت اصول اصلی کشیدن دندان توسط دندانپزشک، آسیب کوچکی به شریانچه‌های لثه وارد می‌شود. در این شرایط خونریزی ممکن است بعد از یک تا چند روز با همان شدت اول ادامه یابد. در چنین شرایطی نیاز به بخیه یا سوزاندن عروق وجود دارد تا خونریزی هرچه سریع‌تر بند آید.

بیشتر بدانید! بیرون زدگی استخوان فک بعد از کشیدن دندان چیست؟

چه زمانی هنگام بند نیامدن خونریزی بعد از کشیدن دندان به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

دقت کنید که تا 24 ساعت اول در برخی از بیماران وجود خون و خونابه طبیعی است و خیلی جای نگرانی وجود ندارد. اما اگر در همین مدت خونریزی با شدت و حتی مراتب بیشتر ادامه یابد، احتمالا یک مشکل جدی وجود دارد. همچنین اگر خونریزی پس از 2 تا چند روز قطع نشد، باید برای بررسی علت به دندانپزشک مراجعه کنید.

در صورتی که به بیماری انعقادی خون دچار هستید و هیچ اطلاعی به دندانپزشک نداده‌اید، با مشاهده ادامه‌دار بودن خونریزی حتما به مطب مراجعه کنید تا اقدامات لازم صورت بگیرد.

سوالات متداول خونریزی بعد از کشیدن دندان

روش بند اوردن خونریزی بعد از کشیدن دندان عقل متفاوت است؟

خیر، هیچ تفاوتی برای قطع خونریزی پس از خارج‌سازی دندان‌های مختلف وجود ندارد.

قطع فوری خونریزی دندان با زردچوبه امکان‌پذیر است؟

برخی تصورات غلط به ویژه در افراد قدیمی و بیمارانی که از دستورات طب سنتی استفاده می‌‌کنند وجود دارد. برخی تصور می‌کنند استفاده از زردچوبه برای قطع خونریزی موثر است. با این حال این ماده سبب گرم شدن بافت لثه و در نتیجه افزایش خون‌رسانی آن خواهد شد. چنین کاری در منابع علمی تایید نمی‌شود.

برای خونریزی دندان کشیده چی خوبه؟

برای کمک به قطع خونریزی دندان کشیده شده می‌تواند مواد سرد نظیر بستنی را مصرف کنید. چنین ترکیباتی با تنگ کردن عروق نقش موثری در کاهش خونریزی خواهد داشت.

کلام نهایی

قطع خونریزی بعد از کشیدن دندان غالبا در بیماران مختلف در زمان کوتاهی و در همان روز اول اتفاق می‌افتد. اما اگر به هر دلیلی شاهد ادامه یافتن چنین عارضه‌‌ای شدید، مشورت با دندانپزشک برای بررسی علت اصلی آن ضروری است. در غیر این صورت احتمال مشکلات جدی وجود خواهد داشت.

لوکیشن مطب دکتر صابر ملک پور

تعیین وقت معاینه با بهترین دندانپزشک مرزداران

اگر ساکن مناطقی همانند مرزداران، اشرفی اصفهانی، پیامبر، پونک، آیت الله کاشانی، صادقیه و سازمان آب هستید و برای کشیدن دندان قصد مراجعه به مطب دندانپزشکی در غرب تهران را دارید، می‌توانید به مطب دکتر صابر ملک پور مراجعه نمایید.

آدرس: تهران، مرزداران – نبش خیابان عرب حسینی پلاک ۵۳ طبقه دوم واحد ۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *