آدرس: تهران، مرزداران - نبش خیابان عرب حسینی پلاک ۵۳ طبقه دوم واحد ۷

بوی بد دهان بعد از ایمپلنت (7 علت مهم)

بوی بد دهان بعد از ایمپلنت در برخی از بیماران ممکن است مشاهده شود. همین مشکل بسیار کوچک خیلی از اوقات بیماران را کلافه می‌کند. در خیلی از مواقع نیز بیماران تصور می‌کنند به دلیل مهارت کم دندانپزشک، مشکل از خود درمان و ایمپلنت است. این در حالی است که در بیشتر مواقع، دلایل بسیار ساده در بروز چنین عارضه‌ای اثر می‌گذارد.

بوی بد دهان بعد از ایمپلنت

اما سوالی که یک بیمار در اکثر اوقات از دندانپزشک می‌پرسد آن است که آیا بوی بد دهان بعد از کاشت دندان طبیعی است؟ چه دلایلی می‌تواند در بروز این مشکل اثرگذار باشد؟ آیا این احتمال وجود دارد که عامل بوی بد دهان اصلا به ایمپلنت مرتبط نباشد؟ در ادامه این مطلب پاسخ این سوالات را به دست می‌آورید.

مسلما اینکه بعد از درمانی نظیر ایمپلنت دندان بوی بد دهان را شاهد باشید، یک موضوع عادی و طبیعی نیست. حتما یک عامل سبب بروز چنین مشکلی شده است. اما اینکه تصور کنید همواره استشمام بوی بد دهان نشانه شکست ایمپلنت یا هر مشکل جدی دیگری است، اینطور نخواهد بود. ◀ در بسیاری از شرایط برخی از عوامل پیش‌ پا افتاده در بروز بوی بد دهان اثرگذار است. به همین علت با رعایت برخی نکات خیلی راحت می‌توان از بروز آن جلوگیری کرد. از این رو خیلی نباید نگران آن باشید و بیشتر روی مراقبت‌ها تمرکز کنید.

برای دریافت نوبت و مشاوره ایمپلنت دندان فرم زیر را پر کنید.

مشخصات فردی(ضروری)
مشخصات فردی(ضروری)
OPG(ضروری)
خدمات(ضروری)

علت بوی بد دهان بعد از ایمپلنت

دلایل بسیاری را می‌توان به بروز بوی بد دهان پس از خدماتی نظیر ایمپلنت نسبت داد. خیلی از مواقع دندانپزشک با یک معاینه به علت اصلی آن پی می‌برد. دقت کنید که برای درمان باید عامل اصلی بوی بد دهان مشخص شود:

بوی بد دهان بعد از ایمپلنت به دلیل عدم رعایت بهداشت

شایع‌ترین دلیلی که می‌تواند سبب تلخی و بوی بد دهان بعد از ایمپلنت شود، عدم رعایت بهداشت دهان است. خیلی از بیماران با این تصور برای دریافت ایمپلنت اقدام می‌کنند که هیچ نیازی به مراقبت و رعایت بهداشت ندارند. به همین علت پس از کاشت دندان هیچ یک از اقدامات بهداشتی را رعایت نمی‌کنند. این در حالی است که ایمپلنت به مراتب بیشتر از یک دندان عادی نیاز به رعایت بهداشت دارد. در غیر این صورت تجمع باکتری‌های در اطراف زخم و پایه آن سبب بروز بوی بد دهان خواهد شد. در نتیجه باید انجام مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان را بسیار جدی گرفت.

◀ زمانی که پایه ایمپلنت در استخوان فک و لثه قرار می‌گیرد، به عنوان یک جسم خارجی می‌تواند منبعی برای تجمع مواد غذایی باشد. به همین علت ممکن است پس از مدتی فرد با بوی بد دهان بعد از ایمپلنت به دلیل تجمع ذرات غذایی مواجه شود. علاوه‌ بر این، کاشت دندان نیاز به جراحی دارد. در حقیقت بافت لثه باز و سپس پایه ایمپلنت در فک قرار می‌گیرد. پس از آن متخصص زخم را بخیه می‌زند؛ خود نخ بخیه یکی از عواملی است که در گیر و تجمع ذرات غذایی اثرگذار خواهد بود. بنابراین باز هم رعایت بهداشت دهان و دندان پر رنگ‌تر می‌شود.

در برخی از مواقع، بیمار هیچ یک از نکات مراقبتی را رعایت نمی‌کند. در چنین شرایطی احتمال وقوع عفونت در اطراف ایمپلنت وجود خواهد داشت. همین عفونت خود سرشار از میکروب‌ها و باکتری‌های مختلف است که سبب بوی بد دهان بعد از ایمپلنت خواهد شد. دقت کنید که در صورت بروز عفونت بعد از ایمپلنت دندان، خیلی از اوقات ترشح چرکی و یک‌سری دیگر از عوارض همراه با بوی بد دهان بروز پیدا می‌کند. به عنوان مثال در برخی از بیماران تورم و درد در کنار این عارضه دیده می‌شود.

شانس موفقیت درمان ایمپلنت در بسیاری از کیس‌ها بالا است. اما در موارد نادر، ایمپلنت با شکست مواجه می‌شود و نمی‌تواند به خوبی با استخوان جوش بخورد. در این شرایط به دلایل مختلف نظیر عفونت، تجمع باکتری‌ها اطراف پایه و برخی دیگر از عوامل ممکن است شاهد بوی بد دهان بعد از ایمپلنت باشید.

بوی بد دهان بعد از ایمپلنت به دلیل شکست درمان

بیمارانی که در رعایت بهداشت دهانی که خود پس از کاشت دندان سهل‌انگاری می‌کنند، ممکن است در چند هفته اول با عارضه خاصی مواجه نشوند؛ با این حال پس از یک یا 2 ماه عوارضی نظیر بوی بد دهان بعد از ایمپلنت بروز پیدا خواهد کرد. در حقیقت به دلیل عدم استفاده از مسواک و نخ دندان، خیلی از اوقات جرم‌های سنگینی در دهان تشکیل می‌شود. جرم و پلاک خود رسوباتی است که باکتری‌های زیادی را شامل می‌شود. به همین علت در افراد با جرم‌های سنگین، همواره شاهد شکایت از بوی بد دهان هستیم. این گونه بیماران پس از تشکیل جرم، به طور مداوم تا زمان حذف آن‌ها با تلخی و بوی بد مواجه هستند.

خدمات دندانپزشکی

برای اطلاع از جدیدترین تعرفه‌های دندانپزشکی سال 1403 بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

گاهی بیمار علی‌رغم رعایت بهداشت و حتی موفقیت‌آمیز بودن کاشت دندان، با بوی بد دهان بعد از ایمپلنت مواجه می‌شود. زمانی که چنین بیمارانی برای معاینه به دندانپزشک مراجعه می‌کنند، هیچ علت خاصی برای آن پیدا نمی‌شود که بتوان به ایمپلنت نسبت داد. اما زمانی که وضعیت سایر دندان‌ها بررسی می‌شود، دندانپزشک به این موضوع پی می‌برد که احتمالا پوسیدگی و عفونت آن‌ها سبب بوی بد دهان شده است. در حقیقت عامل بروز عارضه، چیزی به غیر از خود ایمپلنت خواهد بود که باید برای درمان مشکل آن اقدام شود.

برخی از بیماران به دلایل مختلف نظیر مصرف برخی داروها، با مشکلات دهانی مواجه هستند. به عنوان مثال خشکی دهان یکی از مشکلاتی است که در برخی از بیماران شاهد آن هستیم. ترشح بزاق و جریان آن در دهان کمک بسیاری به حذف مواد غذایی و سلامت دندان‌ها می‌کند. ◀ اما زمانی که جریان بزاق کاهش پیدا می‌کند، بسیاری از بیماران با بوی بد دهان مواجه خواهند شد. در چنین شرایطی مشکل از خود ایمپلنت نیست و باید راهکاری برای خشکی دهان او ارائه شود.

بوی بد دهان بعد از ایمپلنت به دلیل خشکی دهان

پیشگیری از بوی بد دهان بعد از ایمپلنت

به منظور پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی، راهکارهای بسیاری وجود دارد که خود شخص باید آن‌ها را دنبال کند. در این قسمت به برخی از مهم‌ترین آن‌‌ها می‌پردازیم:

پیشگیری از بوی بد دهان بعد از ایمپلنت

درمان بوی بد دهان بعد از ایمپلنت

دقت کنید که بهترین گزینه پیشگیری از بروز این عارضه است. با این حال اگر شاهد بوی بد دهان بودید، می‌توان با توجه به علت آن از اقدامات درمانی زیر کمک گرفت:

ایمپلنت دکتر صابر ملک پور

1️⃣درمان فوری

2️⃣تضمین کیفیت

3️⃣پرداخت اقساطی

4️⃣پشتیبانی روند درمان

برای اطلاع از شرایط ایمپلنت دندان با متخصصین ما مشورت کنید.

چه زمانی با مشاهده بوی بد دهان به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

نکته بسیار مهم آن است که همواره با مشاهده بوی بد دهان دچار استرس و اضطراب زیاد نشوید. در مراحل اول اگر بهداشت دهانی را رعایت نمی‌‌کردید، استفاده از مسواک و نخ دندان را آغاز کنید. در خیلی از مواقع با همین راهکار بوی بد دهان از بین خواهد رفت. با این حال اگر مشاهده کردید چنین عارضه‌ای برای مدت طولانی وجود دارد، حتما یک وقت برای ویزیت رزرو کنید. همچنین در صورت مشاهده سایر علائم نظیر درد، ترشح چرک و حتی شل شدن پایه ایمپلنت، مراجعه به دندانپزشک ضروری است.

تلخی دهان بعد از ایمپلنت به چه دلیل است؟

دقت کنید که تمامی عواملی که برای بوی بد دهان مطرح شد، می‌تواند دلیل تلخی دهان نیز باشد. در حقیقت خیلی از اوقات بو و طعم بد دهان در کنار یکدیگر بروز پیدا می‌کند. از این رو عدم رعایت بهداشت، عفونت، شکست درمان، تجمع جرم و حتی خشکی دهان ممکن است علت احساس تلخی باشد. دقت کنید گاهی اوقات به دلیل بروز عفونت، ترشح چرک به داخل دهان را شاهد خواهید بود. در این شرایط زمانی که ترکیبات چرکی با زبان در تماس باشد، فرد احساس تلخی در دهان خود دارد.

سوالات متداول

1. آیا ایمپلنت باعث بوی بد دهان می‌شود؟

اینکه تصور کنید خود درمان سبب چنین عارضه‌ای می‌شود، غلط است. بلکه عدم رعایت مراقبت‌ها شانس بروز این عارضه را بالا خواهد برد.

2. آیا بوی بد دهان بعد از ایمپلنت نشانه عارضه جدی است؟

در بسیاری از شرایط اینطور نیست. اما در برخی از بیماران باید به شکست درمان و حتی عفونت پس از آن شک کرد.

کلام نهایی

درست است که نباید با مشاهده بوی بد دهان بعد از ایمپلنت خیلی دچار استرس شوید، اما سهل‌انگاری نسبت به درمان آن نیز خطرناک است. در صورتی که با رعایت نکات مراقبتی همچنان شاهد بوی بد دهان بودید، توصیه بر این است که یک معاینه از وضعیت ایمپلنت و لثه صورت بگیرد.

لوکیشن مطب دکتر صابر ملک پور

تعیین وقت معاینه با بهترین دندانپزشک مرزداران

اگر ساکن مناطقی همانند مرزداران، اشرفی اصفهانی، پیامبر، پونک، آیت الله کاشانی، صادقیه و سازمان آب هستید و برای ایمپلنت دندان قصد مراجعه به مطب دندانپزشکی در غرب تهران را دارید، می‌توانید به مطب دکتر صابر ملک پور مراجعه نمایید.

آدرس: تهران، مرزداران – نبش خیابان عرب حسینی پلاک ۵۳ طبقه دوم واحد ۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *