آدرس: تهران، مرزداران - نبش خیابان عرب حسینی پلاک ۵۳ طبقه دوم واحد ۷

ترمیم دندان به صورت اقساطی در مرزداران

ترمیم دندان یا به عبارت دقیق‌تر ترمیم پوسیدگی دندان یکی از رایج‌ترین درمان‌هایی است که در حوزه دندانپزشکی انجام می‌شود. در چند دهه اخیر با توجه به افزایش عرضه محصولات کربوهیدارتی و به‌ خصوص انواع مواد غذایی دارای قندهای صنعتی، پوسیدگی دندان نسبت به گذشته با شیوع بسیار بیشتری همراه بوده است. به همین دلیل، شاهد افزایش حجم تقاضا برای ترمیم دندان هستیم.

اما به نظر شما چه زمانی دندان نیاز به ترمیم دارد؟ آیا هر گونه پوسیدگی نیاز به تراش و پر کردن خواهد داشت؟ اصلا چه روش‌هایی برای این کار وجود دارد؟ اگر ساکن غرب تهران هستید آیا بهترین مطب دندانپزشکی برای ترمیم دندان در مرزداران را می‌شناسید؟

ترمیم دندان در مرزداران

اگر سوالی در مورد ترمیم پوسیدگی دندان در مرزداران داشته و نیاز به معاینه حضوری دارید کافی است تا فرم زیر را پر کرده و منتظر تماس کارشناسان ما بمانید.

برای دریافت نوبت و مشاوره ترمیم دندان فرم زیر را پر کنید.

مشخصات فردی(ضروری)
مشخصات فردی(ضروری)
OPG(ضروری)
خدمات(ضروری)

ترمیم پوسیدگی دندان چیست؟

ترمیم دندان روشی است که برای اصلاح و بازسازی دندان پوسیده برای حفظ دندان طبیعی انجام می‌شود. در این روش دندانپزشک با استفاده از فرز و توربین مخصوص به تراش حفره پوسیده می‌پردازد. دقت داشته باشید، پوسیدگی دندان منبع بسیاری از باکتری‌هاست و در صورت باقی‌ ماندن آن می‌تواند با عفونت و حتی آبسه همراه باشد. به همین دلیل، باید تمام حفره پوسیده تراشیده شود.

ترمیم پوسیدگی دندان و تراش آن

تراش برای ترمیم پوسیدگی دندان باید طبق اصول خاصی انجام شود تا استحکام کافی بعد از درمان را داشته باشد. در غیر این صورت، دندان بعد از مدتی و با توجه به نیرویی که هنگام جویدن به آن وارد می‌شود، دچار شکستگی شده و دوام زیادی نخواهد داشت. با توجه به وسعت پوسیدگی، دندانپزشک مجبور است یک یا چندین سطح از آن را با فرز تراش دهد.

پس از اینکه بافت پوسیده توسط فرز برداشته شد، دندانپزشک بسته به وسعت آن و نوع دندان؛ تصمیم می‌گیرد از چه موادی برای ترمیم دندان استفاده کند. در نهایت مواد پر کننده داخل حفره قرار داده می‌شود و با استفاده از ابزارهای مخصوصی فرم داده خواهد شد. این کار برای آن انجام می‌شود تا ترمیم انجام شده فرم و شکل دندان را داشته باشد و بتواند استحکام خوبی در درازت‌مدت از خود نشان دهد.

برای ترمیم دندان شما باید یک دندانپزشک متخصص و ماهر را انتخاب کنید در غیر این صورت امکان خطا بسیاری وجود دارد. در نتیجه برای دریافت خدمات ترمیم دندان در مرزداران می‌توانید به مطب دکتر ملک پور مراجعه کنید.

ترمیم دندان در مرزداران

در مرزداران و مناطق غرب تهران دندانپزشکان بسیاری در حال فعالیت و ارائه خدمات مختلف نظیر ترمیم دندان به بیماران خود هستند. اما برای آنکه بتوانید از یک ترمیم با کیفیت و با دوام بهره ببرید، باید به یک دندانپزشک حرفه‌ای مراجعه کنید. برای این موضوع بهتر است به رزومه و سابقه کاری بهترین دندانپزشک مرزداران توجه نمایید.

تعداد بیمارانی که رضایت کافی از ترمیم خود دارند، یکی از ملاک‌هایی است که می‌توان روی آن حساب باز کرد. دکتر صابر ملک پور در چندین سال فعالیت خود، انواع خدمات درمانی دندانپزشکی را در سطح بالایی از کیفیت ارائه کرده‌اند. ایشان ترمیم های دندانی بسیار باکیفیت و با طول عمر بالایی را برای اکثر بیماران خود انجام داده‌اند.

عکس قبل و بعد پر کردن دندان

مطب دندان‌پزشکی دکتر صابر ملک‌پور آماده است تا  خدمات دندانپزشکی را با هزینه مناسب و شرایط پرداخت منعطف در خدمت شما عزیزان قرار دهد.

برخی از خدمات درمانی ارائه شده در کلینیک دکتر صابر ملک‌پور:

🔷ترمیم پوسیدگی دندان

🔷درمان ریشه (عصب کشی)

🔷ایمپلنت دندان

🔷کشیدن دندان عقل

عکس قبل و بعد ایمپلنت دندان

دلایل ترمیم دندان

در گذشته شاید ترمیم دندان صرفا برای پرکردن بافت پوسیده مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما در سال‌های اخیر از مواد ترمیمی برای درمان برخی مشکلات دیگر نیز به‌ کار گرفته می‌شود. در ادامه این بخش به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

پوسیدگی، شایع ترین عامل نیاز به ترمیم دندان

پیش‌تر هم به این نکته اشاره کردیم که در اکثر مواقع، ترمیم به‌ منظور اصلاح و بازسازی دندان‌های پوسیده مورد استفاده قرار می‌گیرد. باکتری‌های زیادی در دهان همه افراد درحال فعالیت هستند که در شرایط نرمال سبب بروز بیماری نمی‌شوند. این باکتری‌ها از مواد قندی مصرف‌شده توسط افراد تغذیه می‌کنند. با مصرف این مواد قندی، محصولات اسیدی توسط باکتری‌ها تولید خواهد شد که می‌تواند در گذر زمان سبب پوسیدگی دندان شود.

به این نکته توجه داشته باشید که ساختار دندان شامل 3 بخش مینا، عاج و پالپ است. مینا در لایه خارجی قرار گرفته و از عاج و پالپ محافظت می‌کند. خیلی از اوقات، پوسیدگی به‌ تازگی تشکیل‌ شده و در مینا باقی مانده است. در این شرایط، پوسیدگی هنوز به ورای مینا گسترش نیافته است.

اگر پوسیدگی به عاج نرسیده باشد، دندان همچنان قابلیت ترمیم خود را دارد و به همین دلیل، نیازی به تراش نخواهد بود. اما اگر بافت پوسیده به ورای مینا رفته یا اینکه حفره‌ای در دندان ایجاد شده باشد، باید برای ترمیم پوسیدگی آن اقدام شود.

ترمیم دندان بر اساس محل پوسیدگی

ترمیم برای اصلاح فرم دندان شکسته

گاهی اوقات دندان دچار پوسیدگی نمی‌شود، بلکه به‌ دلایل مختلف نظیر ضربه، قسمتی از آن می‌شکند. در این شرایط، فرد باید برای ترمیم دندان شکسته اقدام کند تا بتواند عملکرد قبلی آن را به‌ دست آورد. در صورت عدم درمان، امکان نفوذ باکتری‌ها به لایه عاج نیز وجود خواهد داشت.

از کجا بدانیم دندان نیاز به ترمیم دارد؟

به طور کلی 2 روش معاینه بالینی و تصویربرداری با اشعه ایکس برای بررسی وضعیت دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد:

معاینه ظاهری دندان‌ها برای تشخیص میزان پوسیدگی

به طور معمول زمانی که برای ترمیم پوسیدگی دندان در مرزداران به مطب دکتر ملک پور مراجعه می‌کنید، ابتدا یک معاینه بالینی صورت می‌گیرد. در این جلسه دندانپزشک با کمک آینه و سایر ابزارها به بررسی وجود یا عدم حضور پوسیدگی می‌پردازد. به طور معمول اگر شیارهای دندان دچار تغییر رنگ شود، پوسیدگی به راحتی قابل تشخیص خواهد بود.

⚠️ البته این نکته را نیز مدنظر داشته باشید که هر تغییر رنگی نشانه پوسیدگی نیست و ممکن است به‌ دلیل مصرف مواد غذایی ایجاد شده باشد.

به‌علاوه، گاهی این احتمال وجود دارد که دندان در اثر پوسیدگی دچار تغییر رنگ شده و مجدداً با رعایت بهداشت مناسب مجددا بافت دندان مینرالیزه شود. در این شرایط، روند پوسیدگی معکوس شده و نیازی به ترمیم نخواهد بود.

اما گاهی نیاز به دقت بیشتر است. به عنوان مثال در برخی از بیماران صرفا یک سایه تیره از پوسیدگی از زیر مینای دندان مشاهده می‌‌شود. همچنین برای نواحی بین دندانی، دندانپزشک ممکن است از نخ دندان برای بررسی وجود پوسیدگی استفاده کند. با این حال در اکثر مواقع برای تکمیل داده‌ها درباره گسترش پوسیدگی از تصاویر رادیوگرافی کمک می‌گیرد.

تصویر PA (رادیوگرافی پری اپیکال)

یکی از بهترین گزینه‌هایی که برای بررسی وسعت پوسیدگی در تک دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد، تصاویر PA است. این تصویر دوز اشعه بسیار پایینی دارد و دندانپزشک می‌تواند جزئیات بسیاری از دندان و پوسیدگی را مشاهده کند. حتی گاهی اوقات برای بررسی پوسیدگی بین دندانی از تصاویر بایت وینگ (BW) استفاده می‌شود. معمولا این 2 تصویر دقت بالا و دوز اشعه بسیار پایینی دارد.

همچنین دندانپزشکان از تصاویر OPG نیز برای بررسی پوسیدگی دندان استفاده می‌کنند. البته این تصاویر معمولاً نسبت به رادیوگرافی‌های معرفی شده دقت پایین‌تری دارند و دوز اشعه دریافتی بیمار را بالا می‌برد. همچنین از هزینه بیشتری برخوردار است.

تشخیص ترمیم پوسیدگی دندان با رادیوگرافی

انواع روش های ترمیم دندان

با توجه به شدت و وسعت پوسیدگی دندان، از روش‌های گوناگونی برای ترمیم دندان استفاده می‌شود. هریک از این تکنیک‌ها از مزایا و معایبی برخوردار است و می‌تواند در شرایط مختلف گزینه مناسبی باشد. به طور کلی با توجه به اینکه ماده ترمیمی مستقیما توسط خود دندانپزشک روی دندان فرم بگیرد یا خیر، انواع مختلف تکنیک‌‌های ترمیم دندان را در 2 گروه کلی قرار می‌دهند:

به طور کلی با توجه به اینکه ماده ترمیمی مستقیما توسط خود دندانپزشک روی دندان فرم بگیرد یا خیر، انواع مختلف تکنیک‌‌های پر کردن را در 2 گروه کلی قرار می‌دهند؛

ترمیم دندان مستقیم با مواد پرکننده

منظور از ترمیم مستقیم آن است که دندانپزشک با کمک ابزارهایی که در اختیار دارد، در همان جلسه بعد از تراش دندان، ماده ترمیمی را روی دندان به کار ببرد. در حقیقت دندانپزشک از موادی استفاده می‌کند که معمولا در مدت زمان اندک سفت می‌شود و پیش از آن فرم دندان را بازسازی خواهد کرد. این روش پرکاربردترین روش برای ترمیم دندان پوسیده است. زمانی‌ که پوسیدگی دندان به‌ قدری پیشرفت نکرده باشد که ساختار دندان را ضعیف کند، از پر کردن دندان کمک گرفته می‌شود. در حقیقت دندانپزشک این مواد را در حفره تراشیده‌ شده فرم خواهد داد.

🔔 دقت داشته باشید، با وجود اینکه معمولاً اصطلاح ترمیم دندان و پر کردن به صورت عمومی به جای یکدیگر استفاده می‌شوند، ولی در اصل کمی با یکدیگر متفاوت هستند. بنابراین توصیه می‌کنیم برای مطالعه دقیق تفاوت ترمیم دندان و پر کردن دندان مقاله مربوطه را مطالعه کنید.

ترمیم دندان غیر مستقیم

ترمیم غیر مستقیم دندان یک مبحث کاملا متفاوت است. روش‌هایی که در این گروه قرار می‌گیرد، به طور معمول در 2 یا چند جلسه انجام می‌شود. در این تکنیک‌ها متخصص در جلسه اول صرفا معاینه و تراش دندان را انجام می‌دهد. برای اینکه بتوان یک ماده پرکننده با فرم دقیق روی آن قرار داد، یک قالب تهیه و به لابراتوار ارسال می‌شود. در نهایت ماده ترمیمی تحت پروسه‌های پخت در لابراتوار ساخته خواهد شد و در جلسه دوم روی دندان باند می‌شود.

اینله و آنله، ترمیم غیرمستقیم دندان

دندانپزشک، دندان را تراش می‌دهد و از آن قالب گرفته و به لابراتوار ارسال می‌کند تا یک ترمیم غیر مستقیم ساخته شود. در نهایت، دندانپزشک اینله یا آنله ساخته‌ شده را با استفاده از سمان‌های مخصوص به ساختار دندان باند می‌کند. تفاوت اینله و آنله در وسعت پوسیدگی است.

روکش دندان، ترمیم دندان بادوام

زمانی‌که پوسیدگی آنقدر گسترش پیدا کرده که ساختار دندان با ترمیم مستقیم و حتی اینله و آنله نتواند استحکام کافی را داشته باشد، از روکش‌ کمک گرفته خواهد شد. روکش‌‌ها از دوام خوبی برخوردار هستند و می‌توانند تا چندین سال برای برگرداندن عملکرد دندان فرد موثر باشد.

سایر روش های ترمیم دندان

در برخی از سایت‌ها و مطالب دندانپزشکی به اشتباه سایر خدمات دندانپشکی را جزء روش‌های ترمیم دندان در نظر می‌گیرند؛ این در حالی است که این مسئله نادرست است. از جمله این موارد می‌توان به خدمات زیر اشاره کرد:

  • باندینگ دندان: باندینگ دندان صرفا یک مرحله از قراردهی ماده کامپوزیت محسوب می‌شود که در اتصال محکم‌تر آن تاثیرگذار است.
  • ایمپلنت دندان: ایمپلنت زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که دندان فرد از دهان خارج شود. در حقیقت این تکنیک بیشتر برای جایگزینی دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • بریج دندان: بریج درمانی است که در آن می‌توان جای خالی دندان را پر کرد. معمولا در این تکنیک 2 دندان پایه با روکش ترمیم می‌شود. با این حال باید در نظر داشته باشید که بریج نیز از دسته روش‌های ترمیمی محسوب نمی‌شود.
  • دندان مصنوعی: در چنین درمان‌هایی هیچ یک از دندان‌ها ترمیم نمی‌شود. صرفا برای اینکه بیمار بتواند عملکرد جویدن خود را به دست آورد، از پروتزهای کامل و پارسیل استفاده می‌شود.
  • عصب کشی دندان: عصب کشی دندان در خیلی از بیماران پیش از انجام ترمیم ارائه می‌شود. به همین سبب برخی از بیماران به اشتباه آن را جزء روش‌های ترمیم دندان پوسیده در نظر می‌گیرند. این در حالی است در درمان ریشه صرفا بافت عفونی از کانال خارج و با ماده مناسب پر می‌شود. اما همچنان تاج دندان نیاز به ترمیم خواهد داشت.

دندان با چه موادی ترمیم می شود؟

مواد ترمیمی بسیاری در چندین سال اخیر برای ترمیم پوسیدگی دندان مورد استفاده قرار گرفته است. هر کدام خواص منحصر به‌ فردی داشته و تکنیک متفاوتی برای پرکردن حفره پوسیده نیاز خواهد داشت. در ادامه هریک از آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

ترمیم پوسیدگی دندان با کامپوزیت

ترمیم دندان زیباتر با کامپوزیت

در این روزها، خیلی‌ها از دندانپزشک خود می‌خواهند تا برای پرکردن و ترمیم حفره پوسیده از مواد همرنگ دندان استفاده کند. کامپوزیت یکی از بهترین موادی است که می‌تواند علاوه‌ بر زیبایی، استحکام قابل‌قبولی برای دندان ایجاد کند. البته باید به این موضوع توجه کنید که استفاده از آن با محدودیت‌هایی همراه است و معمولا در دندان‌های قدامی کاربرد دارد.

ترمیم دندان مستحکم‌تر با آمالگام

آمالگام از دیگر مواد پرکاربرد در حوزه دندانپزشکی برای ترمیم پوسیدگی‌ها محسوب می‌شود که از استحکام بسیار خوبی برخوردار است. این ترمیم‌ها به‌دلیل اینکه زیبایی چندانی ندارد، خیلی مورد استقبال بیماران قرار نمی‌گیرد. اما حقیقت آن بوده که آمالگام‌های موجود در ایران نسبت انواع کامپوزیت، از دوام و مقاومت فشاری بالاتری برخوردار است.

ترمیم پوسیدگی دندان با آمالگام
ترمیم دندان با گلاس آینومر

گلاس آینومر، ترمیم دندان آزاد کننده فلوراید

خیلی از اوقات دندانپزشک با توجه به موقعیت پوسیدگی، نمی‌تواند شرایط مورد نیاز برای انجام ترمیم‌های کامپوزیتی و حتی آمالگامی را تامین کند. به‌عنوان مثال، گاهی پوسیدگی به ریشه دندان می‌رسد. در این شرایط، یکی از بهترین موادی پرکننده، گلاس آینومر خواهد بود. نکته قابل‌توجه درباره این ترمیم، آزادکردن فلوراید به‌ مرور زمان است که از پوسیدگی جلوگیری می‌کند.

سرامیک در ترمیم‌های غیر مستقیم

پیش‌تر در مقاله بررسی کردیم که در برخی از شرایط، دندانپزشک از روش اینله و آنله برای ترمیم کمک می‌گیرد. در این شرایط، ترمیمی که در لابراتوار برای قالب ارسال‌شده ساخته می‌شود، از جنس سرامیک خواهد بود. این‌گونه مواد از زیبایی بسیار ایده‌آلی برخوردار هستند.

ترمیم دندان غیر مستقیم با سرامیک
ترمیم دندان با طلا

طلا، ترمیم‌های دندانی قدیمی در دندانپزشکی

قدیمی‌ترین موادی که برای ترمیم‌ پوسیدگی‌ها مورد استفاده قرار گرفته، فلزات است. در بین آن‌ها، طلا یکی از بهترین گزینه‌هایی بوده که با توجه به مقاومت و خاصیت پولیش‌پذیری که دارد، بیشتر کاربرد داشته است. بااین‌حال، با درنظرگرفتن قیمت بسیار بالای آن، خیلی به‌صرفه نخواهد بود.

ترمیم دندان برای چه کسانی مناسب است؟

افرادی که دارای دندان پوسیده و حتی شکسته هستند، می‌توانند با مراجعه به دندانپزشک برای ترمیم آن‌ اقدام کنند. البته باید این نکته را هم ذکر کرد که باید شرایط دندان فرد برای نگهداری آن مناسب باشد. به‌ عنوان مثال، فرد دچار بیماری پریودنتیت شدید نباشد.

ترمیم دندان برای چه کسانی مناسب نیست؟

دقت داشته باشید، برای ترمیم دندان پوسیده باید به شرایط سلامت دهان و دندان‌های توجه کرد. گاهی اوقات دندان مورد نظر شرایط انجام ترمیم را ندارد. در ادامه به بررسی برخی از شرایطی که فرد نمی‌تواند چنین درمانی را دریافت کند، پرداخته‌ایم:

  • ❌ اگر پوسیدگی قسمت زیادی از تاج دندان را درگیر کرده و امکان بازسازی آن وجود ندارد.
  • ❌ دندانی که علاوه‌ بر پوسیدگی، دچار تحلیل استخوان و لثه شدید شده و امکان نگهداری آن وجود ندارد.
  • ❌ به‌طور معمول ترمیم دندان‌های عقل توصیه نمی‌شود؛ چرا که موقعیت مناسبی برای رعایت بهداشت نداشته و مجدداً پوسیده خواهد شد. از این‌ رو، خیلی برای بیمار به‎ صرفه نیست.
  • ❌ ترمیم دندانی که به‌ دلیل ضربه، دچار شکستگی در قسمت ریشه شده است، توصیه نمی‌شود.
  • ❌ اگر بیمار رعایت بهداشت خوبی ندارد، مجددا دندان ترمیم‌ شده دچار پوسیدگی خواهد شد.

مزایای ترمیم دندان پوسیده

ترمیم پوسیدگی دندان در مرزداران به هر دلیلی که باشد، با مزیت‌های بسیاری همراه است. به همین دلیل، امروزه به یکی از رایج‌ترین درمان‌های انجام‌شده در حوزه دندانپزشکی تبدیل شده است. موارد زیر ازجمله مزایای آن محسوب می‌شود:

✔️ امکان نگه‌داری دندان وجود دارد و فرد می‌تواند تا مدت‌ها از عملکرد آن بهره بگیرد.✔️ استحکام دندان با بافت پوسیده بیشتر می‌شود.
✔️ ریسک پوسیدگی دندان به ‎‌دلیل حذف نواحی گیر غذایی کمتر می‌شود.✔️ زیبایی دندان بعد از ترمیم بیشتر می‌شود.
✔️ باعث کاهش بوی بد ناشی از پوسیدگی دندان می‌شود.✔️ کاهش درد بیمار در مواقعی که پوسیدگی منجر به ناراحتی فرد می‌شود.

ترمیم دندان پوسیده جلو

روش ترمیم دندان پوسیده جلو با سایر دندان‌ها تفاوت زیادی ندارد. ترمیم دندان های پوسیده جلو بیشتر با توجه به موقعیتی که در خط لبخند دارد، نیاز به دقت بیشتری خواهد داشت. همچنین در اکثر مواقع برای ترمیم چنین دندان‌هایی، از مواد پرکننده همرنگ استفاده می‌شود. در واقع در این ترمیم‌ها علاوه‌بر رفع پوسیدگی، زیبایی دندان بسیار مهم است.

ترمیم دندان پوسیده جلو | ترمیم پوسیدگی دندان جلو

ترمیم چند سطحی دندان

تاج دندان معمولا از 5 سطح تشکیل می‌شود. در ترمیم پوسیدگی دندان با توجه به تعداد سطوحی که مورد بازسازی قرار می‌گیرد، به گروه‌های مختلفی تقسیم می‌شود:

  • در ترمیم‌های یک سطحی معمولا ماده ترمیمی در شیار دندان قرار می‌گیرد. گاهی اوقات سطح دیگری از دندان دچار پوسیدگی می‌شود.
  • در ترمیم‌های 2 سطحی، غالبا یکی از نواحی بین دندانی با پوسیدگی همراه است.
  • زمانی ترمیم 3 سطحی دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد که یک کاسپ (برآمدگی‌های مخروطی شکل نوک تیز سطح دندان) یا هر 2 نواحی بین دندانی نیاز به بازسازی دارد.
  • اگر کاسپ‌های یک سمت دندان نیاز به کوتاه شدن و بازسازی داشته باشد، در حقیقت 4 سطح از دندان با ماده پرکننده ترمیم خواهد شد.
  • زمانی که تمامی کاسپ به پوسیدگی دچار باشد، از ترمیم‌های 5 سطحی دندان استفاده می‌شود.

عوارض ترمیم دندان

با اینکه گفته شد ترمیم پوسیدگی دندان می‌تواند با مزایای زیادی همراه باشد، اما یک‌ سری محدودیت‌ها و عوارضی هم به‌ دنبال خواهد داشت که البته اکثراً موقت هستند. از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استحکام دندان نسبت به دندان سالم کمتر می‌شود.
  • هزینه انجام ترمیم برای خیلی از بیماران نسبتا بالا است.
  • ترمیم‌ها به‌عنوان درمان دائمی عمل نمی‌کند و طول عمر مشخصی دارد و ممکن است به ترمیم مجدد نیاز باشد.
  • امکان سایش ترمیم بعد از مدتی وجود دارد.
  • عدم فرم‌دهی مناسب ترمیم سبب تحلیل لثه می‌شود.
  • درد و ناراحتی ممکن است در یک یا 2 روز اول پس از درمان در بیمار به وجود آید.
  • حساسیت به سرما یا گرما در صورت عمق زیاد ماده ترمیمی حتی تا چند ماه محتمل است.
  • التهاب لثه در صورتی که پوسیدگی به قسمت‌های پایین‌تر دندان رسیده باشد، در بیماران اتفاق می‌افتد.
  • تریسموس موقت و درد حین باز و بسته کردن دهان به دلیل طولانی‌‌تر شدن پروسه درمان در بعضی بیماران اتفاق می‌افتد.
  • موادی مثل آمالگام در صورتی که برای ترمیم مورد استفاده قرار بگیرد، بعد از مدت منجر به تغییر رنگ آن خواهد شد. همچنین گاهی این تغییر رنگ در بافت لثه مشاهده می‌شود.
  • درد حین جویدن ممکن است به دلیل ارتفاع زیاد ماده پرکننده ایجاد شود.
  • اگر درمان انجام شده کیفیت خوبی نداشته باشد، ممکن است دندان بعد از مدت با ترک و شکستگی مواجه خواهد شد.

هزینه ترمیم دندان

ترمیم های دندانی با توجه به وسعت پوسیدگی می‌تواند متفاوت باشد. به همین دلیل، هزینه انجام آن با در نظر گرفتن عوامل مختلف تعیین خواهد شد. نوع ترمیم، شدت پوسیدگی، میزان ماده مورد نیاز و همچنین تخصص دندانپزشک از جمله فاکتورهای موثر در قیمت آن است.

برای آگاهی از هزینه و انجام ترمیم دندان در مرزداران می‌توانید با مطب دکتر ملک پور تماس حاصل کنید.

خدمات دندانپزشکی

برای اطلاع از جدیدترین تعرفه‌های دندانپزشکی سال 1403 بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

مراقبت های دندان ترمیم شده

یکی از تصورات اشتباهی که در بین بیماران رایج بوده، این است که بعد از ترمیم پوسیدگی دندان دیگر دچار چنین مشکلی نمی‌شوند. این در حالی است که امکان پوسیدگی مجدد دندان ترمیم‌شده وجود دارد. به همین دلیل باید به نکات مراقبتی گفته‌شده توسط دندانپزشک توجه شود:

رعایت بهداشت با زدن 2 بار مسواک و یک بار کشیدن نخ دندان در طول روز ضروری است.بعد از ترمیم های با آمالگام، حداقل 3 تا 4 ساعت باید از خوردن مواد غذایی پرهیز کرد تا ماده ست شود.
برای ترمیم های با کامپوزیت، محدودیتی مثل آمالگام وجود ندارد؛ بااین‌حال، توصیه می‌شود در 24 ساعت اول برای جلوگیری از تغییر رنگ آن از خوردن مواد غذایی رنگی پرهیز شود.از خوردن مواد غذایی بسیار سفت جدا پرهیز کنید. درصورت داشتن درد، از داروهای تجویزشده توسط دندانپزشک کمک بگیرید.
به‌هیچ عنوان از دندان ترمیم‌شده و حتی سالم به‌عنوان ابزار برای شکستن چیزی استفاده نکنید.درصورت احساس بلندبودن ترمیم، آن را به دندانپزشک اطلاع دهید.

ترمیم پوسیدگی دندان در خانه

اینکه برخی از بیماران تصور می‌کنند قادراند در خانه به ترمیم پوسیدگی دندان بپردازند، بسیار اشتباه است. این موضوع علاوه‌بر آنکه با توجه به امکانات محدود منزل امکان‌پذیر نیست، با عوارض بسیاری همراه خواهد بود. دقت کنید که دندانپزشک تحت ایزوله‌ترین حالت ممکن چنین خدماتی را ارائه می‌کند. به همین علت پیشنهاد می‌شود برای ترمیم کردن دندان خود به یک دندانپزشک مراجعه کنید تا با کم‌ترین عارضه و بهترین کیفیت این کار صورت بگیرد.

سوالات متداول

آیا ترمیم پوسیدگی دندان درد دارد؟

خیر، دندانپزشک برای این منظور، از تزریق بی‌حسی کمک می‌گیرد و بیمار هیچ تجربه‌ای از درد حین کار نخواهد داشت.

آیا دندان ترمیم شده را می توان سفید کرد؟

بله، می‌توان با کمک روش‌هایی نظیر ونیر کامپوزیت و لمینت، این کار را انجام داد. با این‌حال، استفاده از روش‌هایی نظیر بلیچینگ برای چنین دندان‌های توصیه نمی‌شود.

چند ساعت بعد از ترمیم پوسیدگی دندان می‌توان غذا خورد؟

بسته به نوع ماده، این محدودیت متفاوت است. به‌عنوان مثال بعد از ترمیم آمالگام باید 3 تا 4 ساعت از خوردن مواد غذایی پرهیز کرد. اما ترمیم‌های کامپوزیتی این محدودیت را نداشته و بلافاصله بعد از آن فرد قادر به خوردن مواد غذایی است.

آیا مینای دندان قابل ترمیم است؟

به طور معمول زمانی که پوسیدگی صرفا در مینا وجود دارد، دندانپزشک آن را ترمیم نمی‌کند. زیرا چنین پوسیدگی با رعایت بهداشت قابل برگشت است و جای نگرانی ندارد.

آیا می توان دندان عقل را ترمیم کرد؟

بله این موضوع امکان‌پذیر است البته در مواردی که دندان عقل در جویدن غذا موثر باشد و کارایی داشته باشد، اما معمولا این کار انجام نمی‌شود.

ترمیم دندان پوسیده چقدر طول می کشد؟

این موضوع با در نظر گرفتن نوع روش ترمیمی متفاوت است. به طور معمول در ترمیم مستقیم حدود 45 تا 60 دقیقه به زمان نیاز خواهد بود. اما برای ترمیم غیر مستقیم دندان زمان بیشتری حتی تا ند جلسه لازم است.

بهترین ماده برای ترمیم دندان چیست؟

انتخاب بهترین گزینه بر عهده دندانپزشک است. این موضوع با در نظر گرفتن پارامترهای بسیاری صورت می‌گیرد. هر ماده در جای خود بهترین گزینه برای ترمیم محسوب می‌شود.

در ترمیم های آمالگام، جیوه موجود در آن ضرر ندارد؟

خیر، مطالعات بسیاری درباره جیوه موجود در آمالگام انجام شده و نشان‌ داده که این ترمیم دندان برای سلامت بدن مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

جمع‌بندی

ترمیم پوسیدگی دندان یکی از بهترین درمان‌هایی محسوب می‌شود که می‌تواند علاوه‌ بر حفظ دندان، زیبایی قبلی را به آن برگرداند. همچنین، قادر است از صرف هزینه خدمات بعدی دندانپزشکی جلوگیری کند. با این‌ حال، پرکردن‌ دندان نباید این تصور را در شما ایجاد کند که دیگر نیازی به رعایت بهداشت دهان نخواهید داشت.

لوکیشن مطب دکتر صابر ملک پور

تعیین وقت معاینه برای ترمیم دندان پوسیده مرزداران

اگر ساکن مناطقی همانند مرزداران، اشرفی اصفهانی، پیامبر، پونک، آیت الله کاشانی، صادقیه و سازمان آب هستید و برای ترمیم پوسیدگی دندان قصد مراجعه به مطب دندانپزشکی در غرب تهران را دارید، می‌توانید به مطب دکتر صابر ملک پور مراجعه نمایید.

آدرس: تهران، مرزداران – نبش خیابان عرب حسینی پلاک ۵۳ طبقه دوم واحد ۷

2 پاسخ

  1. من پشت دوتا دندون جلوم فک بالا توی دوران نوجوونیم پر کرده بودم ولی الان میبینم داره کناره های دندونام کم کم تیره میشه، باید الان کاری بکنم؟ ربطی به اون پرکردگی قدیمی داره؟

    1. سلام مینای عزیز، بله اگر با آمالگام پر شده باشد ممکن است باعث رنگ گرفتن جلوی دندان شده باشد. به همین خاطر به طور کلی پیشنهاد می شود که از آمالگام برای ترمیم دندان های جلویی استفاده نشود. بهتر است شما نیز برای تعویض پرکردگی دندانتان با کامپوزیت مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *