درد بعد از کشیدن دندان همراه با علت و درمان

کشیدن دندان درمانی است که برای حذف عامل عفونی از داخل دهان انجام می‌شود و با تزریق بی‌حسی حین این پروسه، بیمار دردی را احساس نمی‌کند. اما خیلی‌ از افراد از درد بعد از کشیدن دندان شکایت داشته و حتی سبب نگرانی آن‌ها نسبت به بروز برخی مشکلات جدی می‌شود.

✔ اما آیا واقعا درد پس از کشیدن دندان غیر طبیعی است؟ آیا باید نگران وجود درد پس از چنین درمانی باشیم؟ چگونه باید چنین عارضه‌ای را پس از حذف دندان کنترل کنیم؟ دکتر ملک پور با تجربه فراوانی که در این زمینه در اختیار دارند، در ادامه مقاله اطلاعات مفیدی را به شما ارائه خواهند کرد. با چند دقیقه وقت گذاشتن برای مطالعه این مقاله، می‌توانید خیلی از نگرانی‌های خود را از بین ببرید.

درد بعد از کشیدن دندان طبیعی است؟

کشیدن دندان در مرزداران نسبت به سایر خدمات دندانپزشکی نظیر ترمیم دندان و حتی عصب کشی، با تهاجم بسیار بیشتری همراه است. در این پروسه، دندانپزشک باید با کمک ابزارهایی که در اختیار دارد، اتصالات بین دندان و بافت استخوانی اطراف را حذف کرده و سپس با کمک فورسپس، آن را خارج کند.

این پروسه سبب خونریزی حین کشیدن شده و التهاب پس از درمان را به دنبال خواهد داشت. گیرنده‌های درد حین انجام این خدمات بی‌حس بوده و بیمار صرفا احساس فشار را تجربه می‌کند. با این حال، زمانی که اثر بی‌حسی از بین برود، درد پس از کشیدن دندان آغاز شده و برای بیمار آزاردهنده است.

به جرات می‌توان گفت درد پس از حذف دندان در همه افراد مشاهده شده و هیچ جای نگرانی ندارد. معمولا دندانپزشکان نسبت به شروع این درد پس از درمان به بیماران خود هشدار داده و برای کنترل آن راهکارهایی را پیشنهاد می‌کنند. از این رو، در اکثر مواقع تجربه این عارضه طبیعی است.

برای دریافت نوبت کشیدن دندان فرم زیر را پر کنید.

علت درد بعد از کشیدن دندان

بسیاری از دندانپزشکان بر این باوراند که وجود درد تا مدتی پس از کشیدن دندان طبیعی است. با این حال، گاهی اوقات مشکل فراتر از این حرف‌ها بوده و باید برای درمان دندان درد اقدامات لازم انجام شود. در ادامه مهم‌ترین عوامل ایجاد درد بعد از کشیدن دندان را بررسی می‌کنیم:

عفونت بعد از کشیدن دندان

شایع‌ترین علتی که می‌تواند سبب بروز مشکل پس از کشیدن دندان و ایجاد درد شود، عفونت در ناحیه زخم است. زمانی که بیمار مراقبت های بعد از کشیدن دندان را به خوبی رعایت نکند، این عارضه ایجاد شده و سبب ترشح چرک می‌شود. همین عامل خیلی از اوقات درد بیمار را تا مدت‌ها پس از کشیدن دندان ماندگار می‌کند.

در چنین شرایطی، حتماً به دندانپزشک خود مراجعه کرده و موضوع را با او در میان بگذارید. در اکثر مواقع استفاده از داروهای آنتی بیوتیک توصیه می‌شود. رایج‌ترین داروی آنتی بیوتیک، آموکسی سیلین است که می‌تواند به خوبی بار عفونی را کاهش دهد.

علت درد بعد از کشیدن دندان
دلایل درد بعد از کشیدن دندان

حفره خشک یا درای ساکت

در صورتی که درد بعد از کشیدن دندان خیلی شدید باشد، می‌توان به حفره خشک مشکوک شد. این عارضه بیشتر زمانی ایجاد می‌شود که بیمار نکاتی نظیر عدم نوشیدن مایعات با نی و تف کردن را پس از کشیدن دندان رعایت نکند. در بیمارانی که به این دستورالعمل‌ها توجه نمی‌کنند، لخته خونی روی بافت استخوانی تشکیل نشده و بافت لثه روی آن را به مرور زمان نمی‌پوشاند.

❌ از این رو، بافت استخوانی مستقیماً در معرض هوا و سایر مواد و ترکیبات موجود در دهان قرار می‌گیرد. زمانی که چنین اتفاقی می‌افتد، بیمار درد شدیدی داشته و باید برای درمان، هرچه سریع‌تر به دندانپزشک خود مراجعه کند.

سوراخ شدن سینوس

اگر تا به حال به یک مطب دندانپزشکی به منظور کشیدن دندان خود مراجعه کرده باشید، احتمالا مشاهده کرده‌اید که برای انجام این درمان نیاز به تصاویر رادیوگرافی نظیر OPG است. این تصاویر به دندانپزشک کمک می‌کند تا وضعیت دندان را برای کشیدن آن بررسی کند.

در برخی از شرایط در مورد دندان‌های فک بالا، به دلیل فاصله بسیار کم و حتی قرار داشتن ریشه دندان داخل سینوس، احتمال سوراخ شدن آن در حین درمان بالا خواهد بود. با این حال، در برخی از مواقع دندانپزشک مهارت کافی را نداشته و سبب بروز چنین عارضه‌ای می‌شود. سوراخ شدن سینوس می‌تواند با درد بعد از درمان همراه باشد. به همین علت حتماً برای کشیدن دندان به یک دندانپزشک حاذق مراجعه کنید. (بهترین دندانپزشک مرزداران)

درد بعد از کشیدن دندان و سوراخ شدن سینوس

🛑 برای درمان باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا بسته به اندازه سوراخ ایجاد شده، راهکار درمانی مناسبی را اتخاذ نماید. گاهی اوقات نیاز به جراحی نبوده و با انجام مراقبت‌های پس از آن، بهبودی به صورت خود به خودی حاصل خواهد شد.

باقی ماندن ریشه در لثه

دندانپزشک باید پس از کشیدن دندان، به خوبی ناحیه لثه را بررسی کند تا تکه‌ای از ریشه دندان داخل آن باقی نماند. با این حال، گاهی اوقات به دلایل مختلف چنین اتفاقی افتاده و سبب درد بعد از کشیدن دندان می‌شود. لازم به ذکر است که الزاماً همیشه با باقی ماندن ریشه در بافت لثه، عارضه‌ای ایجاد نمی‌شود.

استئونکروز

استئونکروز یکی از عوارض بسیار نادر بعد از کشیدن دندان محسوب می‌شود که در افراد سالم بروز پیدا نمی‌کند. این عارضه مرتبط با مصرف برخی از داروهای خاص نظیر بیس فسفونات‌ها است. همچنین بیماران سرطانی که تحت درمان رادیوتراپی هستند، بیشتر در معرض ابتلا به چنین عارضه‌ای هستند.

همان‌طور که از نام این عارضه مشخص است، با نکروز قسمتی از استخوان فک همراه خواهد بود. به همین دلیل، بیمار با درد نسبتا شدیدی همراه بوده که درمان پیچیده‌ای نیاز دارد. از این رو، زنان یائسه و تمامی بیمارانی که تحت درمان با چنین داروها و روش‌هایی هستند، باید موضوع را قبل از شروع درمان به دندانپزشک خود اطلاع دهند.

درد بعد از کشیدن دندان و استئونکروز دندان
تاثیر استخوان فک روی درد بعد از کشیدن دندان

تیز بودن قسمت‌هایی از استخوان فک

هنگام کشیدن دندان ممکن است قسمت کوچکی از استخوان فک شکسته و با تیزی همراه باشد. این موضوع سبب می‌شود هنگام قرارگیری بافت لثه روی آن، مشکلاتی ایجاد شود. به همین دلیل، احتمال اینکه قسمتی از بافت لثه سوراخ شده و استخوان نمایان شود، وجود دارد.

خیلی از اوقات بیماران هنگام لمس ناحیه لثه با سفتی مواجه می‌شوند. این افراد معمولاً تصور می‌کنند ریشه‌ دندانشان هنوز داخل بافت لثه باقی مانده است. این در حالی است که درد بعد از کشیدن دندان در آن ناحیه به علت اکسپوز شدن استخوان فک زیر لثه است. در چنین مواقعی باید برای دریافت خدمات درمانی مورد نیاز، به مطب مراجعه کنید.

تریسموس

گاهی اوقات درد منشا دیگری به غیر از دندان دارد. به عنوان مثال برخی از بیماران بعد از درمان با تریسموس یا همان قفل شدن فک مواجه می‌شوند. در چنین شرایطی، باز و بسته کردن دهان با درد نسبتا زیادی همراه است و محدودیت بسیاری در حرکات آن ایجاد می‌شود.

برای درمان چنین مشکلی معمولا از راهکارهای خانگی نظیر کمپرس گرما استفاده می‌شود. اگر مشکل به دلیل انتشار عفونت باشد، باید برای معاینه کامل توسط دندانپزشکی متبحر اقدام شود.

تسکین درد بعد از کشیدن دندان

برای تسکین درد بعد از کشیدن دندان راهکارهای مختلف وجود دارد. توجه به این نکته ضروری است که اگر درد به علت وجود مشکل جدی باشد، باید برای بررسی بیشتر به دندانپزشک خود مراجعه کنید. اما اگر برای کاهش درد طبیعی بعد از کشیدن دندان به دنبال راهکارهایی هستید، در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

روز اول پس از کشیدن دندان از کمپرس یخ استفاده کنید تا از بروز التهاب و درد تا حد امکان جلوگیری شود. توصیه بر این است که استفاده از کمپرس گرما را از روز دوم یا سوم به بعد آغاز کنید تا التهاب ایجاد شده در زمان کم‌تری از بین برود.برای کاهش درد بعد از درمان حتما بلافاصله پس از رسیدن به خانه، مسکن تجویزی را مصرف کنید. حتی گاهی پیشنهاد می‌شود قبل از شروع درمان مسکن را مصرف کنید تا از شروع درد بعد از پایان اثر بی حسی جلوگیری شود. نکته قابل توجه این است که داروی آنتی بیوتیک در چنین مواقعی نمی‌تواند تاثیری روی درد شما داشته باشد.
با توجه به آزردگی ناحیه لثه، سعی کنید تا چند روز از غذای نرم کمک بگیرید.تا مدتی از فعالیت سنگین پرهیز کنید تا التهاب در ناحیه زخم سریع‌تر از بین برود.
در صورت بروز عفونت پس از کشیدن دندان، با مشورت دندانپزشک خود از آنتی بیوتیک برای کاهش بار آن کمک بگیرید. در چنین شرایطی مصرف این داروها به کاهش درد کمک خواهد کرد.از دستکاری بافت لثه پرهیز کنید. این کار سبب خونریزی و بروز التهاب بیشتر در ناحیه زخم خواهد شد.

سوالات متداول درد بعد از کشیدن دندان

درد بعد از کشیدن دندان تا چند روز طبیعی است؟

اگر مشکل خاصی برای فرد ایجاد نشده باشد، التهاب و درد پس از کشیدن دندان تا حدود 3 روز ادامه خواهد داشت. از روز سوم به بعد شدت آن کم‌تر می‌شود.

چگونه متوجه سوراخ شدن سینوس شویم؟

سوراخ شدن سینوس با علائمی نظیر ورود مواد غذایی از راه دهان به بینی همراه است. همچنین هوایی که از ناحیه بینی دمیده می‌شود، به دهان راه پیدا می‌کند. به علاوه گاهی اوقات خونریزی ناشی از کشیدن دندان از دهان به بینی می‌رسد.

چرا استفاده از آنتی بیوتیک برای کاهش درد بعد از کشیدن دندان موثر نیست؟

در صورتی که عفونتی وجود نداشته باشد، استفاده از آنتی بیوتیک هیچ تاثیری روی درد نخواهد داشت. مکانیسم این داروها به این صورت است که روی میکروب‌ها اثر داشته و با کاهش میزان عفونت در کم‌تر کردن درد نقش دارد. اما زمانی که درد به علت التهاب ایجاد شود، استفاده از آنتی بیوتیک نقشی نخواهد داشت.

تا چه مدت بعد از کشیدن دندان از مسکن استفاده کنیم؟

مدت و تعداد استفاده از قرص‌های مسکن بسته به درد شما متفاوت است. اگر درد شما کاسته شده و آزاردهنده نیست، می‌توانید مصرف این داروها را کنار بگذارید.

آیا دود سیگار برای کاهش درد بعد از کشیدن دندان موثر است؟

خیر، دود سیگار نه تنها سبب تسکین درد شما نخواهد شد، بلکه می‌تواند ترمیم جای زخم را به تاخیر بیندازد. از این رو، استعمال دخانیات را تا حد امکان پس از کشیدن دندان به تاخیر بیندازید.

نگرانی بابت درد بعد از کشیدن دندان تنها برای خودتان آزاردهنده است. خیلی از اوقات درد به دلیل التهاب ناشی از کشیدن دندان ایجاد شده و مشکلی ایجاد نمی‌کند. در صورتی که به دلایل دیگری نظیر عفونت باشد، باز هم قابل پیگیری بوده و می‌توان انجام اقدامات مناسب آن را درمان کرد.

اگر ساکن مناطقی همانند مرزداران، اشرفی اصفهانی، پیامبر، پونک، آیت الله کاشانی، صادقیه و سازمان آب هستید و برای کشیدن دندان قصد مراجعه به مطب دندانپزشکی در غرب تهران را دارید، می‌توانید به مطب دکتر صابر ملک پور مراجعه نمایید.