درمان سه سوته دندان درد

دندان درد یکی از ناخوشایندترین دردهایی است که افراد ممکن است در طول زندگی خود تجربه کنند. برای بسیاری از کسانی که متحمل دندان‌ دردهای شدید شده‌اند، شدت و حالت دندان درد قابل مقایسه با درد هیچ یکی دیگر از اعضای بدن نبوده است. در برخی موارد دندان درد حتی می‌تواند باعث بروز آسیب عصبی در بیمار شود. در برخی موارد علت دندان درد منشأ عفونی دارد و می‌تواند پیامدهای بسیار خطرناکی داشته باشد. به اصطلاح درمان سه سوته دندان درد و برطرف کردن هر چه سریع‌تر این مشکل مسئله‌ای است که بسیاری از افراد به دنبال آن هستند تا زندگی روزمره آن‌ها به‌خاطر این درد ناخوشایند و شدید مختل نشود.

درمان سه سوته دندان درد

در این مطلب با علت و روش‌های درمان دندان درد آشنا خواهیم شد تا بتوانید هر چه سریع‌تر مشکل دندان درد خود را برطرف کنید و مجبور نباشید برای مدت زمان بیشتری با این درد ناخوشایند دست به گریبان باشید. برای اطلاع از هزینه دندانپزشکی و درمان درد دندان کافی است با شماره‌های داخل سایت تماس بگیرید و یا فرم زیر را پر نمایید.

علت دندان درد

علت دندان درد می‌تواند گستره وسیعی از موارد را در بر‌گیرد. در بسیاری از موارد تشخیص این که کدام عامل باعث بروز دندان درد شده است کار آسانی نیست و تنها توسط پزشک معالج امکان‌پذیر است. در برخی از موارد علت بروز دندان درد می‌تواند موضوع خطرناکی باشد و در صورت پیگیری نکردن به‌ موقع موضوع توسط بیمار عواقب وخیمی را در پی خواهد داشت. به همین دلیل مهم است که به هیچ عنوان به خود درمانی روی نیاورید و خود به دنبال یافتن علت دندان درد نباشید. با این حال برخی از دلایل شایع دندان درد را می‌توانیم در ادامه بخوانیم.

شایع ترین دلایل دندان درد

همان‌طور که پیشتر اشاره شد دلایل بروز دندان درد گستره وسیعی را در بر می‌گیرند. با این حال شایع‌ترین دلایل دندان درد عبارتند از:

دلایل دندان دردتوضیحات لازم
پوسیدگی دنداندندان‌ دردی که در نتیجه پوسیدگی دندان ایجاد شود، در ابتدا در هنگام خوردن غذاهای سرد، گرم و یا شیرین بروز پیدا می‌کند. در صورت پیگیری به‌ موقع ترمیم پوسیدگی دندان به‌ راحتی قابل درمان است و آسیب زیادی به دندان شما وارد نخواهد شد.
آبسهاگر ذرات غذا به فضای بین دندان‌های شما برود و سپس با جویدن غذا، آن را بیشتر به درون لثه خود وارد کنید باعث بروز آبسه در خط لثه خواهید شد. این مشکل می‌تواند منجر به بیماری‌های مختلف لثه‌ای شود که باید برای پیشگیری از آن به صورت روزانه نخ دندان بکشید. ( آبسه دندان را جدی بگیرید و بیشتر درباره آن بخوانید!)
شکستگی دندان
در برخی موارد جویدن مواد غذایی سفت و یا وارد شدن ضربه به دندان می‌تواند شکستگی دندان را در پی داشته باشد.
رشد دندان‌ عقل
دندان‌های عقل آخرین دندان‌های دائمی هستند که در دهان می‌رویند. در بسیاری از موارد فک افراد جای کافی برای دندان‌های عقل ندارد و به همین دلیل رشد دندان‌ عقل می‌تواند با درد دندان و فک همراه باشد.
دندان‌ قروچه در شب و موقعیت‌های استرس‌زا
دندان‌ قروچه از عادت‌های مخربی است که می‌تواند در دراز مدت به دندان آسیب بزند. این عادت می‌تواند باعث سردرد، سفتی فک و درد عضلات صورت شود. در برخی از موارد دندان‌ قروچه می‌تواند باعث شکستگی تاج دندان نیز شود. این عادت را می‌توان به کمک راه‌ حل‌هایی مانند تزریق بوتاکس و یا استفاده از آرام‌ بخش و نایت گارد از بین برد. برای کنترل دندان‌ قروچه به دندانپزشک یا جراح فک و صورت مراجعه کنید.
اختلال در مفصل گیجگاهی فک
اختلال در مفصل گیجگاهی فک هم می‌تواند دندان درد را در پی داشته باشد. درد مربوط به این اختلال شبیه درد دندان‌قروچه و یا درد فشار فک‌ها روی یکدیگر است.
تحلیل‌رفتن لثه
کسانی که دندان‌های حساسی دارند عموماً دچار تحلیل لثه می‌شوند. این افراد با مصرف هر غذای سرد یا گرم دندان درد شدیدی را تجربه می‌کنند.
عفونت لثه
درد لثه که در اثر عفونت ایجاد می‌شود بسیار شبیه به درد دندان است به همین دلیل افراد عموماً نمی‌توانند این 2 مورد را از هم تفکیک کنند.
عفونت سینوسی
عفونت سینوسی می‌تواند باعث ایجاد دندان درد شود. تفاوت این نوع دندان درد نسبت به حالت‌های دیگر این است که در این شرایط درد تنها به یک دندان محدود نمی‌شود و یک ناحیه را در برمی‌گیرد.
درد ارجاعی به دندان
در برخی از موارد بیماری‌های عصبی و ریوی ممکن است اعصاب واگ که از اندام‌های مختلف بدن مانند قلب و ریه‌ها عبور می‌کنند و در نهایت از فک می‌گذرند درگیر شوند و در نتیجه فرد احساس دندان درد کند. این گونه دندان‌دردهای که در نتیجه بیماری و یا مشکل در دیگر اعضای بدن بروز پیدا می‌کنند، درد ارجاعی به دندان نامیده می‌شوند.

درمان دندان درد فوری و سه سوته

سریع‌ترین راه برای درمان فوری و سه سوته دندان درد استفاده از مسکن، روش‌های سنتی خانگی و قطره‌های بی‌حس کننده دندان است اما به‌خاطر داشته باشید که این روش‌ها، روش‌های درمان دندان درد نیستند، بلکه روش هایی موقتی هستند که به شما کمک می‌کنند بتوانید درد خود را تسکین دهید تا در زودترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید. توجه کنید که در برخی موارد دندان درد نشانه موارد خطرناکی است که در صورت عدم پیگیری به‌موقع می‌تواند عواقب بسیار خطرناکی را در پی داشته باشد؛ پس به هیچ عنوان مراجعه به دندان‌پزشک را عقب نیندازید.

توجه کنید که برای درمان موقتی دندان درد تنها مجاز هستید که از مسکن‌های بدون نسخه به تعداد کم استفاده کنید. این مسکن‌ها برای کودکان مناسب نیستند پس در صورتی که فرزند شما دندان درد دارد هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید و از دادن قرص مسکن به فرزند خود جدا اجتناب کنید.

دندان درد
درمان دندان درد با ژل های بی حسی

ژل‌های بی‌حس کننده و تجویز قطره مانند قطره دنتول دیگر مواردی هستند که می‌تواند به تسکین موقتی درد دندان کمک کنند. روش‌های سنتی و خانگی مانند استفاده از کمپرس یخ، عصاره میخک و شست‌وشوی دهان با چای نعناع سرد شده همگی مواردی هستند که می‌توانند به اصطلاح به درمان سه سوته دندان درد کمک کنند.

درد دندان بعد از کشیدن

درد بعد از کشیدن دندان، خصوصاً پس از کشیدن دندان عقل بسیار طبیعی است. عموماً دندانپزشکان با توجه به وضعیت بیمار در این شرایط مسکن‌هایی را تجویز می‌کنند. توجه کنید که مهم است بعد از کشیدن دندان تنها از مسکن‌های تجویز شده توسط پزشک استفاده کنید. برخی از داروهای تسکین‌دهنده درد می‌توانند باعث رقت خون و خونریزی شدید بعد از کشیدن دندان شوند.

اگر با وجود انجام مراقبت‌های توصیه شده توسط پزشک باز هم درد بعد از کشیدن دندان شدید بود می‌توانید با دندان‌پزشک خود تماس بگیرید و با مشورت و تجویز وی از داروهای مسکن قوی‌تری که مناسب شرایط شما هستند استفاده کنید.

درمان دندان درد در دندانپزشکی

بعد از تجربه درد دندان اولین کاری که باید در نزدیک‌ترین زمان ممکن انجام دهید مراجعه به دندان‌پزشک مجرب است. با مراجعه به دندان‌پزشک علت اصلی دندان درد خود را متوجه خواهید شد و به صورت ریشه‌ای و بنیادین آن را برطرف خواهید کرد. توجه کنید که در صورتی که دندان درد شما به علت پوسیدگی دندان باشد بی‌توجهی به آن می‌تواند در موارد پیشرفته به از دست دادن دندان منجر شود. در برخی موارد عفونت دندان ممکن است در صورت عدم مراجعه به‌موقع به دندان‌پزشک عواقب جبران‌ناپذیری در انتظار بیمار باشد.

بعد از مراجعه به دندان‌پزشک و معاینه دقیق بیمار، علت دقیق دندان درد مشخص خواهد شد و بیمار در مسیر درست درمان قرار خواهد گرفت. در این مسیر، در صورت لزوم برای کنترل درد بیمار مسکن‌های قوی‌تر تجویز خواهد شد که با شرایط و وضعیت سلامت بیمار همخوان است.

روش درمان دندان درد در بارداری

کنترل دندان درد در بارداری کار دشوارتری است. جالب‌توجه است که بدانید در دوران بارداری به دلیل به‌هم‌ریختگی تعادل هورمونی بدن، فرد بیشتر در معرض پوسیدگی و عفونت دندان قرار دارد. از سوی دیگر به دلیل این که کمبود کلسیم در میان زنان باردار رایج است، بیماری‌های دندان هم در میان این افراد بیشتر بروز پیدا می‌کند.

توجه کنید که مراجعه به دندانپزشک و درمان سریع مشکلات دندانی در دوران بارداری اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا می‌تواند منجر به بیماری‌های لثه شود و در موارد شدیدتر دردهای عصبی بر روی جنین نیز تاثیر بگذارند. به همین دلیل بهتر است که حتماً در این دوران در صورت بروز هرگونه دندان درد حتماً در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. برای تسکین موقتی درد تا زمان مراجعه به دندان‌پزشک هم می‌توانید از درمان‌های دندان درد خانگی استفاده کنید.

روش درمان دندان درد در بارداری

علت زیاد شدن درد دندان در شب

اصلی‌ترین دلیلی که باعث می‌شود شدت دندان درد در شب بیشتر از طول روز باشد، افزایش جریان خود در سر است. برای این که به تسکین دندان درد خود در طول شب کمک کنید تنها کافی است کمی سر خود را از بدنتان بالاتر قرار دهید تا دندان درد در طول شب شدت پیدا نکند. اگر دردتان تا چند شب ادامه داشت باید برای عصب کشی دندان اقدام کنید.

چه زمانی برای درمان درد دندان به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

بهتر است به‌محض این که دندان درد را احساس کردید به پزشک مراجعه کنید تا در صورت بروز پوسیدگی و یا عفونت در دندان بتوانید در همان مراحل اولیه به درمان بپردازید. در این صورت آسیب بسیار کمتری به دندان‌های شما وارد می‌شود و پروسه درمان بسیار آسان‌تر خواهد بود.

توجه کنید که نباید صبر کنید که دندان درد به سراغ شما بیاید و بعد به دندان‌پزشک مراجعه کنید. با مراجعه دوره‌ای و منظم به دندان‌پزشک می‌توانید جلوی بروز بسیاری از آسیب‌ها و مشکلات احتمالی را در دندان‌های خود بگیرید.

سوالات متداول درمان درد دندان

خلاصه

دندان درد یکی از طاقت‌فرساترین دردهایی است که هر کس ممکن است در طول زندگی تجربه کند. با این وجود این درد نشانگر بروز مشکل در سلامت دندان‌هاست و آن را باید به عنوان نشانه‌ای برای پیگیری وضعیت سلامت دندان‌های خود در نظر بگیرید. هرچند که در لحظاتی که در حال تجربه دندان درد هستیم اصطلاحاً به دنبال درمان سه سوته درد دندان‌ها می‌گردیم اما هیچ درمان فوری برای این درد وجود ندارد و تنها می‌توان درد را تسکین داد که مختل زندگی روزانه نشود، تا زمانی که پروسه درمان کامل شود.

اگر ساکن مناطقی همانند مرزداران، اشرفی اصفهانی، پیامبر، پونک، آیت الله کاشانی، صادقیه و سازمان آب هستید و برای درمان درد قصد مراجعه به مطب دندانپزشکی در غرب تهران را دارید، می‌توانید به مطب دکتر صابر ملک پور مراجعه نمایید.

2 پاسخ

1. دندان درد واقعا بد دردیه من که شبانه فرم پر کردم شما همون صبح بهم زنگ زدید خدا خیرتون بده