عفونت بعد از ایمپلنت دندان

عفونت ایمپلنت دندان شاید یکی از غیر مترقبه‌ترین عوارضی باشد که یک بیمار از چنین درمانی انتظار دارد. با این حال بروز عفونت کاشت دندان در بین بیماران خیلی هم نادر نیست. حتی بروز چنین مشکلی برای برخی از افراد مشکلات بسیاری را به دنبال می‌آورد.

به همین دلیل پیشنهاد می‌شود با علائم عفونت بعد از ایمپلنت دندان آشنا باشید تا در صورت بروز بتوانید برای درمان آن اقدام کنید. همچنین تمامی اقداماتی که می‌توان به کمک آن‌ها از شیوع عفونت پس از ایمپلنت دندان پیشگیری کرد را با دقت انجام دهید. در ادامه مقاله تمامی پرسش‌هایی که بیماران با دندانپزشکان در مورد عفونت پس از این خدمات مطرح می‌کنند را بررسی خواهیم کرد.

علت عفونت بعد از ایمپلنت دندان

دقت کنید که برای پروسه ایمپلنت دندان، متخصص از ابزارهای استریلی کمک می‌گیرد تا شانس بروز عفونت کم و کم‌تر شود. این بدان معناست که متخصص قصد دارد از بروز عفونت جلوگیری کند. در حقیقت عفونتی که پس از ایمپلنت دندان اتفاق می‌افتد، قابل پیشگیری است و نتیجه طبیعی درمان به شمار نمی‌رود. ◀ از این رو اگر پس از کاشت دندان با عفونت مواجه شدید، باید بدانید که چنین عارضه‌ای نیاز به توجه دارد. بنابراین نباید آن را به حال خود رها کنید تا به صورت خود به خودی درمان شود. هرگز چنین اتفاقی نخواهد افتاد و چه بسا مشکلات بسیار جدی برای درمان ایمپلنت ایجاد کند.

برای دریافت نوبت و مشاوره ایمپلنت دندان فرم زیر را پر کنید.

علائم عفونت ایمپلنت دندان

در صورتی که عفونت پس از ایمپلنت دندان رخ دهد، باید منتظر هر یک از علائم و نشانه‌های زیر باشید:

علائم عفونت ایمپلنت دندان

ایمپلنت خود درمانی است که به صورت جراحی برای بیماران ارائه می‌شود. مسلما زمانی که بافت لثه و سخت دهان در جراحی دستکاری شود، پس از آن بیمار با درد و تورم همراه خواهد بود. این درد در اکثر بیماران به دلیل پروسه واکنش التهابی بدن ایجاد می‌شود. اما در زمانی که در اطراف ایمپلنت و محل زخم جراحی عفونت دیده شود، درد ناشی از آن دیگر طبیعی نخواهد بود. در چنین بیمارانی به طور معمول درد با شدت بیشتر و برای مدت طولانی باقی می‌ماند. همچنین تورم صورت به دلیل تجمع باکتری‌ها ممکن است تا زمان درمان از بین نرود.

عفونت در هر نقطه ای از بدن که رخ دهد، با تجمع باکتری و میکروب‌ها همراه است. ◀ به همین علت در هر ناحیه‌‌ای که عفونت مشاهده شود، احتمالا احساس یک بوی تعفن و ناخوشایندی خواهید داشت. در دهان و با توجه به وجود باکتری‌های فلور نرمالی که امکان تبدیل به عوامل عفونت ایمپلنت دندان را دارند، چنین بویی بیشتر احساس می‌شود. همچنین با توجه به اینکه ترشحات عفونت ممکن است با گیرنده‌های چشایی زبان در تماس قرار بگیرد، فرد در برخی از مواقع طعم نامطلوبی را در دهان احساس خواهد کرد.

عفونت در مراحل ابتدایی خود خیلی با ترشح چرک و اگزودا همراه نیست. با این حال زمانی که مدت چند روز از عفونت می‌گذرد، احتمالا ترشح چرک در اطراف ایمپلنت قابل مشاهده باشد. به همین علت زمانی که پس از کاشت دندان ترشح مایعات رنگی و چرک را مشاهده کردید، باید به عفونت ایمپلنت دندان شک کنید. چنین ترشحاتی به ویژه زمانی که فشار به ناحیه لثه وارد می‌شود، بیشتر مشاهده خواهد شد.

تا زمانی که باکتری‌های داخل دهان به صورت فلور نرمال باقی بمانند، سیستم ایمنی بدن با آن‌ها کاری ندارد. با این حال در صورتی که چنین عواملی عفونت را به دنبال آورد، مسلما سیستم ایمنی بدن بیکار نخواهد نشست. در چنین شرایطی یک‌سری فاکتورهای التهابی به آن ناحیه منتقل می‌شود.

عفونت ایمپلنت دندان و تب خستگی

پایه ایمپلنت بر پایه تیتانیوم طراحی می‌شود تا بافت‌های بدن و به ویژه استخوان سازگاری داشته باشد. به همین علت پس از مدتی با آن جوش می‌خورد و تثبیت خواهد شد. اما زمانی که مشکلاتی نظیر عفونت ایمپلنت دندان اتفاق بیفتد، پایه آن دیگر امکان تثبیت را نخواهد داشت. از این رو پس از مدتی ممکن است با بروز عفونت فرد احساس کند ایمپلنت دندان شل شده است. دقت کنید که چنین مشکلی در برخی از مواقع نشان‌دهنده شکست درمان خواهد بود.

علت عفونت ایمپلنت دندان

اینکه عفونت بعد از کاشت دندان اتفاق بیفتد، به دلایل مختلف مرتبط است. در ادامه به بعضی از آن‌ها می‌پردازیم:

دندان‌های طبیعی نیاز به مراقبت و رعایت بهداشت دارد؛ در غیر این صورت پس از مدتی با پوسیدگی و مشکلاتی همراه خواهد بود. اما نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه شود این است که رعایت بهداشت برای ایمپلنت دندان از اهمیت بیشتری برخوردار است. در حقیقت فرد باید چندین برابر بیشتر از قبل نسبت به رعایت بهداشت دهانی خود اقدام کند. اما خیلی از افراد چنین موضوعی را پس از دریافت درمان فراموش می‌کنند. این موضوع عفونت ایمپلنت دندان را به دنبال خواهد داشت.

بروز عفونت ایمپلنت دندان

مسلما جراحی‌های نظیر ایمپلنت پس از آن نیاز به اقدامات مراقبتی دارد. به خصوص در بیمارانی که با مشکلات زمینه‌ای مواجه هستند، رعایت مراقبت‌های بعد و حتی قبل از درمان ضروری است. در غیر این صورت ممکن است عفونت پس از درمان در بیماران اتفاق بیفتد. ◀ به عنوان مثال برخی از بیماران با مشکلات ایمنی همراه هستند که ترمیم استخوان و جای زخم‌شان به زمان زیادی نیاز دارد و باید مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان را بسیار جدی بگیرد. به همین علت ریسک بروز عفونت ایمپلنت دندان در این افراد نسبت به بیماران معمولی افزایش خواهد یافت. همچنین در یک بیمار عادی با عدم مراقبت مسلما ریسک عفونت بالاتر می‌رود.

افرادی که به صورت مکرر از سیگار استفاده می‌کنند، از جمله گروه‌های پرخطر از نظر ابتلا به عفونت ایمپلنت دندان خواهند بود که احتمال بروز عوارض ایمپلنت دندان برای آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. نیکوتین موجود در سیگار علاوه‌بر تاخیر در ترمیم استخوان و زخم، در افزایش تجمع باکتری‌ها تاثیرگذار است. به همین علت چنین بیمارانی ممکن است پس از مدتی شاهد علائم عفونت باشند. نکته بسیار مهم آن است که عدم استعمال سیگار و دخانیات، از جمله مهم‌ترین نکات مراقبتی محسوب می‌شود.

آیا می‌ توان ایمپلنت عفونت کرده را نگه داشت؟

این موضوع با توجه به فاکتورهای گوناگونی تعیین می‌شود. دندانپزشک باید وضعیت لثه و ایمپلنت بیمار را معاینه کند تا در صورت امکان، بتوان با انجام یک‌سری اقدامات آن را نگه داشت. مطمئنا زمانی که عفونت به مقدار زیادی گسترش پیدا کند و شل شدن ایمپلنت را به همراه دارد، نگه داشتن آن خیلی منطقی نخواهد بود.

نحوه تشخیص عفونت ایمپلنت دندان

در مراحل ابتدایی بیمار باید با مشاهده علائمی که پیش‌تر بیان شد، به وجود عفونت بعد از ایمپلنت دندان شک کند. علی‌رغم اینکه توصیه می‌شود خیلی نگران عوارض نباشید، اما نسبت به عفونت باید کمی با حساسیت بیشتری رفتار کنید. پس از شک به عفونت، بهتر است به دندانپزشک معالج خود مراجعه کنید. در ادامه متخصص با بررسی وضعیت ایمپلنت و تمامی بافت‌های اطراف آن، به تشخیص چنین عارضه‌ای پی خواهد برد. بعضی از مواقع صرفا حساسیت بیش از اندازه بیمار است که تصور می‌کند عفونت ایمپلنت بروز پیدا کرده است. واضح است خیلی از مواقع با معاینه دندانپزشک، مشخص می‌شود که هیچ مشکلی وجود ندارد.

نحوه تشخیص عفونت ایمپلنت دندان

آیا با گذشت چند سال از کاشت دندان باز هم احتمال عفونت ایمپلنت وجود دارد؟

ایمپلنت نیز همانند دندان طبیعی مستعد تشکیل رسوباتی نظیر جرم پس از چندین سال خواهد بود. به همین علت آنطور که تصور کنید ریسک عفونت فقط در چند ماه ابتدایی مطرح می‌شود، این گونه نیست. جرم و پلاک دندانی در هر زمان می‌تواند سبب عفونت و التهاب لثه شود و در پی آن مشکلاتی را به بار آورد. ◀ به عنوان مثال با تحلیل لثه و استخوان در پی تشکیل جرم و عفونت، شل شدن ایمپلنت به مرور زمان اتفاق می‌افتد. با این حال توجه کنید که ریسک بروز عفونت ایمپلنت دندان در مراحل ابتدایی آن بیشتر است.

جلوگیری از عفونت ایمپلنت

به منظور پیشگیری از عفونت ایمپلنت دندان راهکارهای زیر به تمامی بیماران توصیه می‌شود:

درمان عفونت ایمپلنت دندان

در صورت نیاز به درمان عفونت بعد از ایمپلنت دندان، در مطب یک‌سری اقدامات صورت می‌گیرد:

داروهای آنتی بیوتیکی یکی از مهم‌ترین گزینه‌های درمانی برای عفونت های پس از ایمپلنت دندان محسوب می‌شود. چنین داروهایی با توجه به ساختار و ترکیباتی که دارد، قادر است به خوبی روی باکتری اثر بگذارد و آن‌ها را از بین ببرد. به همین علت دندانپزشکان در صورت مشاهده عفونت در مراحل ابتدایی، از چنین داروهایی کمک می‌گیرند. به طور معمول از ترکیب آنتی بیوتیک‌های موثر روی باکتری‌های هوازی و بی هوازی استفاده می‌شود.

درمان خانگی عفونت ایمپلنت

در صورتی که بیمار نسبت به بروز عفونت ایمپلنت دندان سهل‌انگاری کند، مسلما نتایج بسیار بدی به همراه خواهد داشت. یکی از جدی‌ترین عوارض ناشی از عفونت پس از ایمپلنت دندان، شل شدن ایمپلنت است. این موضوع سبب می‌‌شود تا دندانپزشک نتواند صرفا با تجویز دارو مشکل بیمار را برطرف کند. از این رو تنها راهی که برای دندانپزشک باقی خواهد ماند، خارج کردن ایمپلنت عفونی از داخل ساکت استخوانی است. این اقدام درمانی از گسترش عفونت و تحلیل استخوان فک جلوگیری به عمل می‌آورد.

درمان خانگی عفونت ایمپلنت

اگر عفونت ایمپلنت را درمان نکنیم چه می شود؟

درست است که ایمپلنت دندان عوارض بسیار کمی برای بیماران به همراه دارد، اما در صورت بروز عفونت مشکلاتی برای فرد ایجاد خواهد شد:

1. عفونت می‌تواند در کنار التهاب لثه، تحلیل آن و استخوان فک را به دنبال آورد.
  2. بیمار مسلما تا زمانی که هیچ درمانی برای عفونت ایمپلنت دندان انجام نشود، با درد و تورم نسبتا زیادی همراه خواهد بود.
  3. در برخی از بیماران شاهد تریسموس و حتی تنگی مسیر تنفسی به دلیل گسترش عفونت هستیم. البته چنین عارضه‌ای بسیار نادر است.
  4. جدی‌ترین عارضه عفونت پس از ایمپلنت دندان، شکست درمان است.

1. آیا مصرف داروی عفونت ایمپلنت در درمان آن موثر است؟

در صورتی که در مراحل اولیه عفونت برای درمان آن اقدام شود، مطمئنا استفاده از دارو گزینه مناسبی خواهد بود.

2. عفونت لثه بعد از ایمپلنت چه علائمی دارد؟

عفونت لثه با التهاب، قرمزی و حتی تحلیل آن همراه است. گاهی اوقات ترشح چرک از بین بافت لثه زخمی صورت می‌گیرد.

3. عفونت ایمپلنت دندان باعث شکست درمان می‌شود؟

یکی از اصلی‌ترین دلایل شکست درمان موفقی مثل ایمپلنت، عفونت پس از آن است.

4. آیا آنتی بیوتیک برای عفونت ایمپلنت موثر است؟

این موضوع با توجه به شرایط بیمار و مقدار گسترش عفونت بستگی دارد.

5. آیا عفونت ایمپلنت دندان خطرناک است؟

در صورت عدم درمان، در برخی از بیماران مشکلاتی جدی توسط عفونت ایجاد خواهد شد.

عفونت بعد از ایمپلنت دندان یکی از عوارضی است که در تعداد کمی از بیماران شاهد آن خواهید بود. بیشتر افرادی که رعایت نکات مراقبتی را جدی نمی‌گیرند، با چنین مشکلی مواجه خواهند شد. نکته حائز اهمیت آن است که عفونت به خصوص پس از ایمپلنت نیاز به توجه فوری و جدی دارد.

اگر ساکن مناطقی همانند مرزداران، اشرفی اصفهانی، پیامبر، پونک، آیت الله کاشانی، صادقیه و سازمان آب هستید و برای ایمپلنت دندان قصد مراجعه به مطب دندانپزشکی در غرب تهران را دارید، می‌توانید به مطب دکتر صابر ملک پور مراجعه نمایید.