پر کردن دندان جلو [بهترین روش ترمیم دندان جلو]

پر کردن دندان جلو یا ترمیم دندان جلو نسبت به انواع خلفی با تفاوت‌‌هایی همراه است. دندان جلو با توجه به اینکه در محدوده طرح لبخند هر فرد قرار دارد، مسلماً زیبایی آن‌ از اهمیت بسیاری برخوردار است. از این رو انتخاب یک ماده مناسب برای پر کردن دندان جلو مهم خواهد بود. به طور معمول دندان جلو زمانی که پوسیده می‌شود، با یک‌سری علائم همراه است که می‌توان به این موضوع پی برد. نحوه ترمیم دندان جلو نیز با انواع عقبی تفاوت‌هایی دارد.

شاید از دوستانتان که برای ترمیم چنین دندان‌هایی اقدام کرده‌اند شنیده باشید که تزریق بی‌حسی قبل از پرکردن دندان جلو بسیار دردناک‌ است. اما این موضوع تا چه اندازه واقعیت دارد؟ در ادامه مقاله همراه شما هستیم تا به طور کامل پرکردن دندان جلو را بررسی کنیم.

ترمیم و پر کردن دندان جلو چه مراحلی دارد؟

پر کردن دندان جلو

کم‌تر پیش می‌آید که دندان جلوی فرد دچار پوسیدگی شود. این موضوع به دلیل ساختار آن است که مواد غذایی کم‌تری روی دندان باقی می‌ماند. بیشتر اوقات پوسیدگی از نواحی بین دندانی آغاز و به سایر قسمت‌های آن می‌رسد. با توجه به احتمال کم‌تر پوسیدگی این دندان، معمولا افرادی نیاز به پر کردن دندان دارند که از رعایت بهداشت مناسبی برخوردار نیستند.

برای دریافت نوبت و مشاوره پر کردن دندان جلو فرم زیر را پر کنید.

علائم پوسیدگی دندان جلو

زمانی که دندان جلو به پوسیدگی دچار می‌شود، معمولا با یک‌سری علائم همراه است. این علائم به فرد و دندانپزشک کمک می‌کند تا به بروز پوسیدگی پی ببرد:

مراحل پر کردن دندان جلو
  • اولین علائم، تغییر رنگ دندان به سیاه است. این تغییر رنگ ممکن است به طور واضح دیده نشود، زیرا پوسیدگی گاهی از سطح پشتی دندان آغاز می‌شود.
  • در صورتی که پوسیدگی گسترش پیدا کند، ممکن است حفره‌ای در سطح دندان ایجاد شود. این حفره خیلی از اوقات با زبان قابل لمس است. در این شرایط حتما باید به جهت جلوگیری از گسترش بیشتر آن، برای پر کردن دندان جلو اقدام کنید.
  • اگر پوسیدگی خیلی به پالپ نزدیک شود، بیمار حساسیت دندانی و حتی درد را تجربه خواهد کرد.
  • آبسه در برخی از بیماران در قسمت‌هایی از لثه تشکیل می‌شود.
  • ممکن است فرد به طور دائم از بو و حتی طعم بد در دهان خود شکایت کند.

ماده پرکننده مناسب برای ترمیم دندان جلو

انتخاب ماده پرکننده مناسب برای پر کردن دندان جلو از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ زیرا در چنین مواردی علاوه‌ بر جنبه درمانی، زیبایی لبخند نیز برای بیمار اهمیت دارد. از این رو باید موادی به کار رود که علاوه‌ بر استحکام و دوام، همرنگ دندان باشد. از این رو پر کردن دندان با آمالگام برای دندان‌های جلو کاربردی ندارد.

امروزه دندانپزشکان بیشتر از موادی نظیر کامپوزیت به منظور پر کردن دندان جلو استفاده می‌کنند. این مواد در رنگ‌های متنوع و همرنگ دندان تولید می‌شوند تا بتواند زیبایی مدنظر را ایجاد کند.

مطب دندان‌پزشکی دکتر صابر ملک‌ پور آماده است تا خدمات دندانپزشکی را با هزینه مناسب و شرایط پرداخت منعطف در خدمت شما عزیزان قرار دهد.

نحوه پر کردن دندان جلو

برای ترمیم دندان‌های جلو همانطور که بررسی شد، بیشتر از کامپوزیت استفاده می‌شود تا آمالگام. نحوه پر کردن دندان جلو شامل مراحل زیر می‌شود:

قبل از هر چیزی باید از تزریق مواد بی‌حسی کمک گرفت تا بیمار حین تراش دردی را تجربه نکند. برای دندان‌های جلویی فک بالا معمولا در قسمت نزدیک به ریشه سوزن وارد لثه می‌شود. این در حالی است که در دندان‌های فک پایین بیشتر از تکنیک‌های بلاک عصب کمک می‌گیرند.

تراش قسمت پوسیده دندان با کمک فرز مناسب و با دقت بالا انجام می‌شود. معمولا در این مرحله از پر کردن دندان جلو تمامی ساختارهای پوسیده و حتی سالم تضعیف‌ شده حذف می‌شود. در حقیقت دندانپزشک باید یک تراش اصولی انجام دهد تا ساختار باقی‌مانده دندان استحکام کافی را داشته باشد.

نحوه پر کردن دندان جلو
فرم دادن ماده پرکننده برای پر کردن دندان جلو

در این مرحله از پر کردن دندان جلو، دندانپزشک دبری‌‌ها را از داخل حفره خارج می‌کند و شست‌وشوی کافی را انجام خواهد داد. در ادامه از نوعی اسید ضعیف برای ایجاد تخلخل در ساختار مینا و عاج استفاده می‌کند. پس از آن مجدداً دندان شست‌وشو داده می‌شود و خشک خواهد شد. سپس با یک میکرو براش قطرات باندینگ روی ساختار حفره قرار می‌گیرد. در ادامه از دستگاه لایت کیور برای فعال‌سازی آن کمک می‌گیرند.

در مرحله انتهایی از موادی نظیر کامپوزیت برای پر کردن دندان جلو استفاده می‌شود. این ماده خاصیت فرم‌پذیری دارد و دندانپزشک می‌تواند آن را به شکل دلخواه در بیاورد.معمولاً دندانپزشک ماده ترمیمی را به گونه‌ای فرم می‌دهد تا ساختار دندان مشابه قبل بازسازی شود. معمولا برای فعال‌سازی کامپوزیت نیز همانند باندینگ از دستگاه لایت کیور استفاده می‌شود.

هزینه ترمیم دندان پوسیده جلو

اینکه چقدر باید برای پر کردن دندان جلو هزینه کنید، به عوامل مختلفی بستگی دارد. به عنوان مثال دستمزد دندانپزشک یکی از مواردی است که باید در محاسبه هزینه ترمیم دندان جلو در نظر بگیرید. علاوه‌ بر این، وسعت پوسیدگی دندان جلو و مقدار ماده مورد نیاز برای ترمیم دندان جلو، از دیگر فاکتورهای تاثیرگذار است. برای اینکه بدانید دقیقا چه مقدار باید بودجه برای آن در نظر بگیرید، بهتر است به مطب دندانپزشک دکتر صابر ملک پور مراجعه کنید.

برای اطلاع از تعرفه‌های پر کردن دندان در سال 1403 بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

مراقبت‌های بعد از پرکردن دندان جلو

پرکردن دندان جلو نسبت به انواع خلفی از حساسیت بیشتری برخوردار است. از این رو پس از ترمیم دندان جلو باید به نکات مراقبتی توجه کنید:

عوارض پر کردن دندان جلو

گاهی اوقات پس از ترمیم دندان‌ جلو بیمار با عوارضی مواجه می‌شود که طبیعی نیست. با این حال اکثر مشکلات جزء عوارض طبیعی پرکردن دندان جلو محسوب می‌شوند:

• درد دندان تا مدتی پس از پرکردن دندان جلو برای بیماران وجود دارد. معمولا این درد غیرقابل تحمل نیست و با مصرف مسکن کاهش می‌یابد.
  • حساسیت دندان گاهی اوقات به دلیل ایجاد عمق زیاد حفره در بیماران مشاهده می‌شود.
  • التهاب لثه به دلیل استفاده از نوار برای ترمیم برخی از دندان‌ها قابل مشاهده است.
  • تغییر رنگ ماده پرکننده بعد از مدت طولانی ممکن است اتفاق بیفتد.
  • برخی از بیماران حین جویدن غذا با درد مواجه می‌شوند. این درد طبیعی نیست و احتمالاً مربوط به بلندی ترمیم دندان جلو است.

سوالات متداول ترمیم دندان جلو

آیا پر کردن دندان جلو درد دارد؟

خیر، حین پروسه درمان به دلیل استفاده از ماده بی‌حسی در کنار اعصاب دندان، بیمار دردی نخواهد داشت.

آیا تزریق بی‌حسی برای ترمیم دندان جلو نسبت به انواع خلفی دردناک‌تر است؟

این موضوع برای دندان‌های جلویی فک بالا صدق می‌کند. به دلیل فضای کمی که در این ناحیه وجود دارد، حین ورود مواد بی‌حسی فشار نسبتا زیادی ایجاد می‌شود. از این رو بیمار درد بیشتری را تجربه خواهد کرد. البته این موضوع برای فک پایین صدق نمی‌کند؛ زیرا روش تزریق آن کاملا متفاوت است.

پر کردن دندان جلو چقدر طول می‌کشد؟

به طور معمول ترمیم دندان جلو در یک جلسه یک ساعته انجام می‌شود. با این شرایط ممکن است زمان را دستخوش تغییر کند.

آیا برای پر کردن دندان جلو نیاز به عصب کشی است؟

اگر پوسیدگی به عصب رسیده باشد، دندانپزشک قبل از ترمیم دندان باید آن را عصب کشی کند.

روش پر کردن دندان جلو کمی با انواع خلفی متفاوت است. حتی ساختار آناتومیکی دندان‌هایی جلویی با نمونه‌های آسیاب تفاوت دارد. به طور معمول زیبایی یکی از فاکتورهای تاثیرگذار در ترمیم دندان جلو است و دندانپزشک باید از موادی همرنگ با دندان استفاده کند تا بتواند به این هدف دست پیدا کند

اگر ساکن مناطقی همانند مرزداران، اشرفی اصفهانی، پیامبر، پونک، آیت الله کاشانی، صادقیه و سازمان آب هستید و برای پر کردن دندان جلو قصد مراجعه به مطب دندانپزشکی در غرب تهران را دارید، می‌توانید به مطب دکتر صابر ملک پور مراجعه نمایید.