آدرس: تهران، مرزداران - نبش خیابان عرب حسینی پلاک ۵۳ طبقه دوم واحد ۷

جرم گیری دندان [بروساژ دندان]

جرم گیری دندان یکی از درمان‌های بسیار ضروری دندانپزشکی است که در این سال‌ها آنچنان که باید مورد توجه بیماران قرار نگرفته است. این درمان در حقیقت بیشتر جنبه پیشگیری داشته و به همین دلیل، انجام آن می‌تواند از اهمیت بسزایی برخوردار باشد. با این حال، خیلی از مردم تصور درستی از جرمگیری دندان نداشته و از این رو برای انجام آن اقدام نمی‌کنند.

به نظر شما چرا دندان جرم می‌گیرد؟ پروسه انجام جرم‌ گیری دندان در مرزداران به چه صورت است؟ آیا واقعا جرمگیری سبب آسیب به دندان‌ها خواهد شد؟ تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا پاسخ دقیق این سوالات را دریافت کنید.

جرم گیری دندان چیست؟

جرم گیری دندان چیست؟

همان‌طور که از نام این درمان مشخص است، دندانپزشکان از جرمگیری دندان برای حذف جرم‎‌های تشکیل شده روی دندان‌ها کمک می‌گیرند. در واقع، زمانی‌ که فرد بهداشت دهانی خوبی نداشته باشد، جرم به‌ مرور زمان در قسمت‌های مختلف دندان تشکیل شده و به آن اتصال نسبتا محکمی برقرار می‌کند.

⛔️ در این شرایط، بیمار به‌ تنهایی قادر به حذف آن‌ها نخواهد بود. از این رو، باید برای دریافت خدمات درمانی مربوطه به مطب یک دندانپزشک ماهر مراجعه کند. دندانپزشک نیز با کمک ابزارهای موجود، سطوح مختلف دندان را از جرم پاک می‌کند.

 اگر ساکن غرب تهران هستید برای دریافت نوبت از بهترین دندانپزشک مرزداران تهران فرم زیر را تکمیل کنید.

برای دریافت نوبت جرم گیری دندان در مرزداران فرم زیر را پر کنید.

مشخصات فردی(ضروری)
مشخصات فردی(ضروری)
OPG(ضروری)
خدمات(ضروری)

چرا جرم روی دندان تشکیل می‌شود؟

مهم‌ترین عامل عدم رعایت بهداشت مناسب است. همان‌طور که احتمالا می‌دانید، در بدن انسان و به‌ خصوص دهان میکروارگانیسم‌های مختلفی در حال فعالیت هستند. این عوامل در دهان از مواد مصرفی استفاده کرده و با تجمع خود سبب ایجاد نوعی رسوب می‌شوند. ممکن است این رسوبات تا جایی پیش روند که در نهایت سبب خرابی و کشیدن دندان شوند.

آیا جرم گیری دندان نیاز است؟

در ابتدا، رسوب باکتری‌ها در دهان به شکل پلاک دیده می‌شود. پلاک‌ها معمولا اتصال بسیار سستی با دندان برقرار کرده و به همین علت، به‌ راحتی با جریان بزاق برداشته خواهد شد. با این حال، برخی قسمت‌های دندان ممکن است ساختاری داشته باشد که از شست‌وشوی این رسوبات با بزاق جلوگیری به عمل آورد.

دقت داشته باشید که باقی‌ ماندن پلاک روی سطوح دندان در گذر زمان باعث تبدیل آن به جرم خواهد شد. به همین دلیل، باید از ابزارهایی نظیر مسواک و مخصوصاً نخ دندان برای حذف این عوامل کمک گرفت. نکته قابل توجه درباره جرم‌ها این است که برخلاف پلاک، اتصال محکمی با دندان برقرار کرده و دیگر با مسواک حذف نخواهد شد. به همین سبب، باید برای برداشتن آن‌ها از ابزارهای دندانپزشکی مخصوص استفاده شود.

جرم گیری دندان چگونه انجام می‌ شود؟

علی‌ رغم اینکه ابزارهای متنوعی برای جرم‌‌ گیری دندان وجود دارد، اما پروسه انجام آن یکسان خواهد بود. در ادامه این بخش به بررسی تمامی مراحل برداشتن جرم دندانی خواهیم پرداخت:

1. در مرحله اول دهان بیمار باید توسط دندانپزشک معاینه شده و میزان جرم موجود بررسی شود. گاهی برخی از افراد به اشتباه تصور می‌کنند هر لکه زردی که روی دندان مشاهده می‌شود، همان جرم است.
2. در مرحله بعد دندانپزشک بیمار را برای انجام جرم گیری آماده می‌کند. گاهی اوقات لثه‌های بیمار به قدری التهاب دارد که انجام جرم گیری برای بیمار با درد زیادی همراه خواهد بود. در چنین شرایطی، دندانپزشک از بی‌حسی کمک می‌گیرد. با این حال، در اکثر مواقع نیازی به تزریق بی‌حسی نخواهد بود.
3. پس از آماده شدن شرایط بیمار، دندانپزشک بسته به میزان جرم موجود در دهان، از ابزارهای دستی و غیردستی برای برداشتن جرم استفاده می‌کند. معمولا طی این پروسه سطوح مختلف تمامی دندان‌ها با کمک سوند بررسی شده و در صورت مشاهده جرم، برای برداشتن آن‌ها اقدام خواهد شد.
4. پس از برداشته شدن جرم‌‌های دندانی، دندانپزشک از بروساژ و خمیر پروفیلاکسی برای صاف کردن سطوح مختلف دندان کمک می‌گیرد. توجه داشته باشید که این مرحله می‌تواند در برداشتن لکه‌های سطحی دندان نیز موثر واقع شود.

جرم گیری دندان چه فوایدی دارد؟

همان‌طور که اشاره شد، جرم‌گیری علاوه‌ بر ماهیت درمانی که دارد برای پیشگیری از بروز مشکلات احتمال بعدی و پوسیدگی دندان نیز موثر است. به همین علت، انجام آن با مزایای بسیاری برای بیماران همراه خواهد بود.

جلوگیری از پوسیدگی دندان

دقت داشته باشید که جرم به خودی خود سبب پوسیدگی دندان نمی‌شود. عاملی که می‌تواند به‌ صورت مستقیم در ایجاد پوسیدگی نقش داشته باشد، پلاک است. با این تفاسیر، به نظر شما چرا گفته می‌شود جرم دندانی می‌تواند سبب پوسیدگی دندان در گذر زمان شود؟

برای پاسخ به این سوال باید به ساختار جرم موجود روی سطح دندان توجه کرد. معمولا سطح جرم خشن بوده و می‌تواند مکان مناسبی برای گیر پلاک باشد. به همین دلیل، در گذر زمان و با نگه داشتن پلاک در نزدیکی سطح دندان، سبب پوسیدگی آن خواهد شد. از این رو، می‌توان با جرم گیری به موقع دندان از بروز چنین مشکلی و نیاز به ترمیم دندان جلوگیری کرد.

انجام جرم گیری دندان برای جلوگیری از پوسیدگی دندان
جرم گیری دندان برای جلوگیری از بیماری لثه

کاهش احتمال ابتلا به بیماری لثه

یکی از بیماری‌های بسیار شایعی که تشکیل جرم می‌تواند به همراه داشته باشد، ژینژیویت است. این بیماری سبب التهاب لثه و قرمزی این بافت‌ها خواهد شد. به همین دلیل، خیلی از افراد ممکن است حین مسواک زدن، خونریزی لثه را تجربه کنند. این خونریزی به علت التهاب بافت لثه در آن ناحیه است.

با این حال، اگر جرم روی دندان برای مدت طولانی باقی بماند، می‌تواند سیر این بیماری را تغییر داده و سبب بروز پریودنتیت در فرد شود. پریودنتیت برخلاف ژینژیویت عوارض بسیار جدی‌تری به‌ همراه داشته و عامل اصلی تحلیل لثه و استخوان محسوب می‌شود. به همین علت، می‌توان با انجام جرم گیری دندان، از بروز آن پیشگیری کرد.

هر چند وقت یک بار جرمگیری لازم است؟

هر چند وقت یک بار باید جرم گیری کرد؟

هر چند وقت یکبار باید جرم گیری دندان کرد؟ در پاسخ باید بگوییم تعیین زمان مراجعه فرد برای انجام جرمگیری دندان بسته به شرایط و دندان‌های او متفاوت خواهد بود. اگر دندان‌های فرد جرم سنگینی نداشته باشد، معمولا توصیه بر آن است که هر 6 ماه تا یک سال برای معاینه و جرم‌گیری مجدد دندان اقدام کند. با این حال، گاهی اوقات ممکن است فرد به بیماری‌های لثه‌ای مبتلا باشد. در این شرایط، فرد باید هر سال حدود 3 تا 4 بار برای فالواپ و پیگیری و انجام این درمان به دندانپزشک مراجعه کند.

آیا جرم گیری به دندان آسیب می زند؟

ممکن است از خیلی از افراد شنیده باشید که بعد از انجام جرم‌ گیری دندان، شاهد لق شدن دندان‌هایشان بوده‌اند. اما آیا واقعاً این تصورات درست است؟

✔️دقت داشته باشید که جرم‌ گیری دندان هیچ گونه آسیبی به آن وارد نکرده و صرفا این رسوبات و جرم‌های روی دندان را حذف می‎‌کند. به همین دلیل نباید نگران چنین مشکلی بعد از انجام آن باشید. نکته قابل توجه دیگر آن است که بعد از انجام جرم گیری معمولا بیماران شاهد لق شدن دندان‌های خود به مقدار کم خواهند بود. با این وجود، چنین لقی بعد از گذشت زمان اندکی برطرف خواهد شد.

لق شدن دندان بعد از جرم گیری

اینکه تصور کنید جرم گیری عاملی اصلی لقی دائمی دندان و از دست رفتن آن خواهد بود، بسیار اشتباه است. گاهی اوقات ممکن است جرم زیادی اطراف دندان تشکیل شده و در حقیقت تکیه‌گاهی برای آن محسوب شود. در این شرایط بعد از حذف جرم، لقی قابل ملاحظه‌ برای دندان مشاهده خواهد شد. اما باید توجه داشت که برنداشتن جرم عوارض بسیار جدی‌‌تری به همراه دارد.

آیا جرم گیری به دندان آسیب می زند؟
عکس قبل و بعد پر کردن دندان

مطب دندان‌پزشکی دکتر صابر ملک‌پور آماده است تا  خدمات دندانپزشکی را با هزینه مناسب و شرایط پرداخت منعطف در خدمت شما عزیزان قرار دهد.

برخی از خدمات درمانی ارائه شده در کلینیک دکتر صابر ملک‌پور:

🔷ترمیم پوسیدگی دندان

🔷درمان ریشه (عصب کشی)

🔷ایمپلنت دندان

🔷کشیدن دندان عقل

عکس قبل و بعد ایمپلنت دندان

بروساژ دندان همان جرم گیری است؟

⛔️ این تصور اشتباه بین بیماران وجود دارد، این در حالی است که بروساژ دندان یک روش جداگانه محسوب شده که در مرحله آخر جرم گیری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع دندانپزشک از بروساژ برای صاف کردن سطوحی که در اثر برداشت جرم خشن شده است، کمک می‌گیرد.

به‌علاوه، بروساژ دندان در این روزها برای اهداف دیگر هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. این یعنی چنین روشی صرفا در جرم گیری دندان به‌ کار گرفته نمی‌شود. بروساژ به خصوص زمانی که فرد به دنبال سفیدتر کردن دندان‌های خود باشد، می‌تواند در از بین بردن لکه‌های سطحی موثر باشد.

هزینه جرم گیری دندان چقدر است؟

به طور کلی جرم گیری دندان نسبت به سایر خدمات دندانپزشک از هزینه کم‌تری برخوردار است. با این حال می‌توانید با انجام به موقع این درمان و پرداخت هزینه کمتر از مشکلات بعدی دندان جلوگیری کنید. بنابراین هزینه جرم گیری دندان سال 1403 در مطب دکتر صابر ملک پور 2/500/000 تومان است.

آیا جرمگیری دندان عوارض دارد؟

با اینکه گفته شد جرم گیری دندان سبب وارد شدن آسیب به دندان نمی‌شود، اما ممکن است با برخی عوارض موقتی همراه باشد. در واقع اکثر این عوارض بعد از مدت کوتاهی از بین خواهد رفت.

  • خونریزی لثه تا مدت کوتاهی قابل مشاهده است. اگر فرد دچار التهاب لثه باشد، مقدار و مدت آن می‌تواند طولانی‌تر باشد.
  • برخی از بیماران ممکن است درد نسبتاً خفیفی را تجربه کنند.
  • یکی از رایج‌ترین عوارض، حساسیت دندان است. این حساسیت به سرما و گرما بعد از مدتی کاهش خواهد یافت.
  • برخی از مواقع ممکن است فرد کمی احساس لقی دندان داشته باشد که به مرور زمان برطرف خواهد شد.
جرم گیری دندان چه عوارضی دارد

مراقبت های بعد از جرم گیری دندان

از جمله مهم‌ترین مراقبت های بعد از جرم گیری دندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مراقبت های بعد از جرم گیری دندان
  • رعایت بهداشت پس از انجام این کار باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.
  • در صورت حساسیت دندان، تا مدتی از مصرف مواد غذایی خیلی سرد یا گرم پرهیز کنید.
  • برای کاهش حساسیت، از خمیر دندان‌های مخصوص استفاده کنید.
  • از دستکاری بافت لثه پرهیز کنید.
  • استفاده از آب نمک می‌‎تواند از تشکیل مجدد جرم، دندان درد و حتی بروز عفونت پیشگیری کند.
  • در صورت توصیه دندانپزشک، حتما پس از مدت مشخص برای معاینه و فالواپ به مطب وی مراجعه کنید.

سوالات متداول جرم گیری و بروساژ دندان

1. کدام قسمت دندان بیشتر جرم می گیرد؟

معمولا قسمت پشتی دندان‌های جلویی فک پایین و سطح نزدیک به گونه دندان‌های فک بالا بیشتر در معرض تشکیل جرم قرار دارد. علت آن بیشتر به سخت بودن رعایت بهداشت در این نواحی و همچنین مجاورت آن‌ها با مجاری غدد بزاقی بر می‌گردد.

2. جرم گیری دندان خطر دارد؟

خیر، جرم گیری دندان خطری برای شما به همراه نداشته و می‌تواند مزایای بسیاری به دنبال داشته باشد.

3. حساسیت بعد از جرم گیری دندان طبیعی است؟

بله، حساسیت بعد از حذف جرم دندان تا چند روز طبیعی بوده و جای نگرانی وجود ندارد.

4. آیا استفاده از خمیر دندان‌ ضد حساسیت برای کاهش عوارض جرم گیری موثر است؟

بله، خمیر دندان‌های ضد حساسیت قادر است لایه نازکی روی دندان ایجاد کرده و از در معرض قرار گرفتن آن به صورت مستقیم با محیط دهان جلوگیری به عمل آورد.

5. آیا خمیر دندان سفید کننده و ضد جرم واقعا موثر است؟

دقت داشته باشید که این محصولات صرفا جنبه پیشگیری داشته و از تشکیل جرم جلوگیری می‌کند. اما توانایی از بین بردن جرم تشکیل شده را نخواهد داشت.

6. برای سفید کردن دندان‌ بلیچینگ بهتر است یا جرم گیری دندان؟

بلیچینگ دندان برای سفیدتر کردن دندان انجام می‌شود؛ در حالی که جرمگیری دندان برای از بین بردن و برداشتن جرم‌های روی دندان استفاده می‌شود. بنابراین هدف از انجام این دو خدمت دندانپزشکی کاملاً متفاوت است؛ بهتر است با توجه به وضعیت دندان‌های شما، دندانپزشک روش مناسب را برای شما تعیین کند.

7. جرم گیری نیاز به بی حسی دارد؟

خیر، جرم گیری دندان دردی را متوجه بیمار نمی‌کند. با این حال، برخی از بیماران آستانه درد پایین‌تری داشته و حتی با التهاب لثه همراه هستند. در این شرایط دندانپزشک مجبور به تزریق بی‌حسی خواهد بود.

کلام نهایی

جرم گیری دندان یکی از بهترین درمان‌های پیشگیرانه محسوب شده که برخلاف تصور خیلی‌ها، با مزایای بسیاری همراه است. به همین علت، توصیه خیلی از دندانپزشکان بر آن است که از اقدام برای انجام آن پرهیز نکنید. لازم به ذکر است که جرمگیری دندان در مرزداران می‌تواند از خیلی از مشکلات دندانی و هزینه‌های اضافی در آینده جلوگیری کند.

لوکیشن مطب دکتر صابر ملک پور

تعیین وقت معاینه با بهترین دندانپزشک مرزداران

اگر ساکن مناطقی همانند مرزداران، اشرفی اصفهانی، پیامبر، پونک، آیت الله کاشانی، صادقیه و سازمان آب هستید و برای جرم گیری دندان قصد مراجعه به مطب دندانپزشکی در غرب تهران را دارید، می‌توانید به مطب دکتر صابر ملک پور مراجعه نمایید.

آدرس: تهران، مرزداران – نبش خیابان عرب حسینی پلاک ۵۳ طبقه دوم واحد ۷

2 پاسخ

  1. من خیلی شنیدم که جرم گیری دندون رو نازک می کنه درسته؟ واسه همین تاحالا جرم گیری نکردم

    1. سلام دوست عزیز در طی فرآیند جرم گیری دندان تنها جرم ها از روی دندان ها برداشته می شود و بنابراین ساختار خود دندان تغییری نمی کند. انجام جرم گیری در زمان مناسب نه تنها آسیبی به دندان نمی رساند بلکه برای حفظ سلامت دهان و دندان ها الزامی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *