درمان دندان درد در بارداری (روش های خانگی و پزشکی)

درد دندان یکی از بدترین تجربه‌هایی است که یک فرد می‌تواند با آن مواجه شود. دندان درد در بارداری نیز به دلیل حساسیت ویژه این دوران بیش از مواقع دیگر آزاردهنده است. تغییرات هورمونی که در این دوران اتفاق می‌‌افتد، یکی از مهم‌ترین عواملی است که پایه‌ریز مشکلاتی خواهد بود که سبب درد دندان می‌شود.

✅ اما خیلی از بیمارانی که درد را در دوره بارداری تجربه می‌کنند، ممکن است انواع مختلفی از آن را گزارش کنند. آیا با انواع درد دندان آشنایی دارید؟ آیا راهی وجود دارد که بتوان از شروع این مشکل در بارداری پیشگیری کرد؟ امکان انجام خدمات درمانی برای مادران باردار وجود دارد؟ با ادامه این مطلب همراه باشید!

علت دندان درد در بارداری

علت اصلی بروز درد دندان در دوران بارداری، افزایش میزان پوسیدگی دندان است. پوسیدگی به خودی خود سبب ایجاد درد نمی‌شود. با این حال، زمانی که پوسیدگی به بافت پالپی و عصبی دندان می‌رسد، درد بیمار آغاز شده و معمولا کلافه‌کننده است. دقت داشته باشید که برخی از عوامل در دوران بارداری، احتمال شیوع پوسیدگی را افزایش می‌دهد. در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی شاید مهم‌ترین عامل مستعدکننده خانم‌های باردار به پوسیدگی دندان باشد. زمانی‌ که هورمون‌های زنانه در بدن با تغییرات ناگهانی همراه باشد، تجمع پلاک در دهان فرد افزایش چشم‌گیری و بیماری‌هایی از جمله پوسیدگی دندان به دنبال خواهد داشت.

تهوع صبحگاهی

یکی از مشکلات مادران باردار، تهوع صبحگاهی است. هنگامی که فرد با چنین عارضه‌ای همراه باشد، محتویات معده از جمله اسید آن به داخل دهان راه پیدا خواهد کرد. در صورت تکرار این عارضه می‌تواند روی مینای دندان اثر منفی گذاشته و آن را مستعد پوسیدگی کند.

انواع دندان درد در بارداری

به‌ طور کلی بیمار ممکن است با چندین نوع درد چه در دوران بارداری چه در سایر مراحل زندگی مواجه شود. هر یک از این دردها می‌تواند نشان دهنده وسعت پوسیدگی باشد. در ادامه هریک را بررسی می‌کنیم.

درد تیز و تیر کشنده

یکی از شایع‌ترین دردهایی که بیماران ممکن است با آن مواجه شوند، نوع تیز و تیر کشنده است. این نوع درد در اغلب موارد در اثر خوردن مواد غذایی سرد، گرم و حتی شیرین به صورت ناگهانی آغاز می‌شود. دقت داشته باشید که چنین دردی معمولا در حد چند ثانیه بوده و بعد از آن از بین می‌رود. درد تیز و تیر کشنده معمولا نشان‌دهنده درگیری کم پالپ و زنده بودن آن است.

درد گنگ و مبهم

خیلی از اوقات ممکن است درد دندان در بارداری به طور گنگ و مبهم در دهان ایجاد شود. در واقع، چنین افرادی نمی‌توانند به طور دقیق مشخص کنند که درد مربوط به کدام دندان است. این درد نسبت به نوع قبلی برای مدت بیشتری ادامه خواهد داشت. با این حال بعد از مدتی پایان می‌یابد.

درد مداوم

گاهی اوقات بیمار ممکن است با درد دندان به صورت خود به خودی و مداوم مواجه شود. در چنین شرایطی، درد بیمار به همین راحتی برطرف نشده و باید برای کاهش آن از داروهای مسکن کمک بگیرد. دقت داشته باشید که درمان دندان درد در این دوران بسیار اهمیت دارد.

پیشگیری از دندان درد در بارداری

با توجه به محدودیت‌هایی که در دریافت خدمات دندانپزشکی برای یک خانم باردار وجود دارد، باید به دنبال راهکارهایی برای پیشگیری از بروز درد در این دوران باشید. در ادامه برخی از مهم‌ترین آن‌ها را معرفی می‌‌کنیم:

پیشگیری از دندان درد در بارداری

رعایت بهداشت دهان و دندان

شاید مهم‌ترین اصلی که باید برای پیشگیری از پوسیدگی دندان مدنظر قرار دهید، رعایت بهداشت دهان است. این موضوع در دوران بارداری و با توجه به عوامل مستعدکننده پوسیدگی، از اهمیت بسیاری برخوردار است. با در نظر گرفتن آنکه خیلی از افراد به صورت اصولی از مسواک و نخ دندان استفاده نمی‌کنند، توصیه شده هر روز 2 بار مسواک زده و یک بار نیز بین دندان‌ها را با نخ تمیز کنید.

🦷 صرف زدن مسواک برای جلوگیری از پوسیدگی کافی نخواهد بود؛ چرا که الیاف آن دسترسی خوبی به نواحی بین دندانی نداشته و پوسیدگی ممکن است از آن قسمت شروع به گسترش کند. علاوه‌بر این موارد، توصیه می‌شود از دهانشویه مناسب با مشورت دندانپزشک خود برای پیشگیری از دندان درد در بارداری کمک بگیرید.

تغییر در رژیم غذایی

کربوهیدرات یکی از رکن‌های اساسی برای بروز پوسیدگی محسوب می‌شود. به‌ طوری که اگر بتوانید مصرف آن را در رژیم غذایی خود کنترل و محدود کنید، شیوع پوسیدگی در دهان شما تا حد بسیار زیادی کاهش خواهد یافت. به طور کلی در منابع دندانپزشکی گفته شده که 3 بار مصرف کربوهیدرات در طول روز مشکلی برای دندان ایجاد نمی‌کند. اما استفاده بیشتر از این مقدار، دندان را مستعد پوسیدگی خواهد کرد.

تاثیر رژیم غذایی بر دندان درد در بارداری

اگر در دوران بارداری درخواست مشاوره برای دندان درد خود دارید ، برای دریافت نوبت از بهترین دندانپزشک غرب تهران فرم زیر را تکمیل کنید.

آیا درمان دندان درد در بارداری خطرناک است؟

در شرایط عادی زمانی که فرد با درد دندان مواجه می‌شود، خیلی راحت می‌‌تواند برای درمان به یک دندانپزشک مراجعه کند. این در حالی است که برای ترمیم دندان در بارداری با توجه به محدودیت‌هایی که وجود دارد، این امکان شاید برای مادر وجود نداشته باشد.

❌ به همین دلیل ممکن است نتوان در هر زمانی از بارداری، برای دریافت خدمات دندانپزشکی اقدام کرد. زمانی مادر مجاز خواهد بود یکی از درمان‌‌های دندانپزشکی را دریافت کند که نتوان درد را تا بعد از بارداری کنترل کرد. نکته قابل توجه درباره درد دندان آن است که گاهی اوقات عدم اقدام برای درمان آن خطرناک‌تر از دریافت خدمات است. دقت داشته باشید که درد می‌تواند نشان‌‌دهنده گسترش عفونت به پالپ دندان باشد. مطمئناً شیوع عفونت نسبت به ترکیبات مورد استفاده برای درمان درد دندان، برای جنین ضرر بیشتری به همراه خواهد داشت.

درمان خانگی دندان درد در بارداری

روش‌های زیادی برای کاهش درد دندان در خانه وجود دارد. با این حال، در دوران بارداری نمی‌توان از همه آن‌ها کمک گرفت. به همین دلیل، ⚠ انجام خودسرانه این روش‌ها بدون مشورت با دندانپزشک خیلی توصیه نمی‌شود.

یکی از قدیمی‌ترین ترکیباتی که برای کاهش درد دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد، میخک است. این ماده دارای ترکیباتی است که در بی‌حس کردن دندان به صورت مقطعی نقش موثری ایفا می‌کند. نکته جالب توجه آن است که امروزه از ترکیبات آن در کارپول‌های بی‌حسی نیز استفاده شده است.
استفاده از کمپرس گرما و سرما از دیگر راهکارهایی است که می‌توان به‌ منظور درمان دندان درد برای مادر بارداری استفاده کرد.
سیر از موادی است که دارای ترکیبات ضدعفونی کننده است. به همین دلیل، می‌تواند در کاهش بار عفونی دندان موثر باشد. از این رو، گاهی اوقات برای کاهش درد دندان می‌توان روی آن حساب باز کرد.
شست و شوی دندان و دهان با آب نمک از دیگر راهکارهایی است که می‌توان برای کاهش دندان درد در دوران بارداری از آن استفاده کرد. نمک از جمله ترکیباتی است که بر روی رشد و تکثیر باکتری‌های دهان تاثیر منفی می‌گذارد و باعث درمان آن می‌شود.
استفاده از داروهای مسکن آخرین راهی است که می‌توان در خانه برای کنترل درد دندان استفاده کرد. با این حال، مصرف آن‌ها باید با مشورت پزشک بوده تا اثر منفی روی جنین نداشته باشد.

راه های درمان دندان درد در بارداری

خدمات مختلفی برای درمان درد دندان بیماران وجود دارد. به غیر از از پر کردن و ترمیم دندان، در صورتی که درد دندان بسیار شدید باشد و عفونت به پالپ و ریشه دندان رسیده باشد، بسته به شرایط فرد و دندان وی، هریک از راهکارهای زیر می‌تواند موثر باشد:

راه های درمان دندان درد در بارداری

عصب کشی دندان

با توجه به اینکه در اکثر مواقع درد بیمار بعد از رسیدن عفونت به پالپ دندان آغاز می‌شود، در اکثر مواقع باید برای درمان ریشه (شرایط عصب کشی دندان در بارداری) اقدام شود. در این روش، دندانپزشک بافت عصبی و عروقی داخل کانال را خارج کرده و سپس آن را با مواد مخصوص پر خواهد کرد. با این کار، درد بیمار به طور کامل برطرف خواهد شد. برای بررسی امکان انجام درمان ریشه در دوران بارداری باید به دندانپزشک حاذق مراجعه شود.

کشیدن دندان

در صورتی که دندان شرایط ایده‌آل برای نگهداری را نداشته باشد، دندانپزشک برای کشیدن آن اقدام خواهد کرد. با این کار، عامل اصلی عفونت برطرف شده و درد بیمار رفع خواهد شد. دقت داشته باشید که در برخی شرایط، نیاز است دندان با انجام جراحی خارج شود. درباره شرایط کشیدن دندان در بارداری حتماً مقاله مربوطه را با دقت مطالعه کنید.

سخن آخر

دندان درد در بارداری یکی از مشکلاتی است که می‌تواند برای مادر بسیار آزاردهنده باشد. به همین دلیل، توصیه می‌شود قبل از شروع این دوران، با انجام معاینات برای درمان دندان‌های پوسیده اقدام کنید. همچنین، با کمک راهکارهای پیشگیرانه گفته شده در مقاله، می‌توانید از بروز چنین مشکلاتی تا حد زیادی جلوگیری به عمل آورید.

اگر ساکن مناطقی همانند مرزداران، اشرفی اصفهانی، پیامبر، پونک، آیت الله کاشانی، صادقیه و سازمان آب هستید و برای درمان درد دندان در بارداری قصد مراجعه به مطب دندانپزشکی در غرب تهران را دارید، می‌توانید به مطب دکتر صابر ملک پور مراجعه نمایید.