عصب کشی دندان (صفر تا صد درمان ریشه دندان)

عصب کشی دندان رایج‌ترین درمانی باشد که در مطب‌های دندانپزشکی انجام می‌شود. اکثر بیماران زمانی متوجه وجود پوسیدگی دندان خود می‌شوند که وسعت آن به پالپ رسیده و با علائمی مثل درد همراه باشد. در این شرایط، درمان ریشه دندان با عصب کشی برای ترمیم آن‌ ضروری خواهد بود.

اما چرا باید قبل از ترمیم بعضی از دندان‌ها، برای عصب کشی آن‌ها اقدام کرد؟ چه روش‌‌هایی برای انجام چنین درمانی وجود دارد؟ آیا درمان ریشه دندان با خطراتی هم همراه است؟ در ادامه این مقاله با دکتر صابر ملک پور که سابقه زیادی در انجام عصب کشی دندان در مرزداران تهران را دارند، همراه خواهیم بود.

عصب کشی دندان

عصب کشی دندان چیست؟

عصب کشی دندان روشی است که امروزه برای خارج‌کردن پالپ عفونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پوسیدگی به‌طور معمول از مینای دندان آغاز شده و بسته به شرایط با سرعت متفاوتی به گسترش خود ادامه می‌دهد. با توجه به اینکه در مراحل اولیه بیمار هیچ دردی ندارد، اگر چکاپ‌های منظمی انجام ندهد، پوسیدگی به عاج و سپس پالپ دندان خواهد رسید.

پالپ همان‌ جایی است که اعصاب و عروق دندان در آن محصور شده است. به همین دلیل، زمانی‌که عفونت به اعصاب می‌رسد، دندان درد آغاز خواهد شد. زمانی‌که پالپ عفونی شده باشد، صرفا برداشتن پوسیدگی و ترمیم دندان، درد را برطرف نخواهد کرد. از این‌ رو، باید در ابتدا برای درمان ریشه آن اقدام کند.

عصب کشی ریشه دندان

در عصب کشی، بهترین دندانپزشک مرزداران از ابزارهای مخصوصی کمک می‌گیرد و کانال‌های ریشه را از وجود اعصاب و عروق پاک می‌کند. در حقیقت در کنار پالپ، باکتری‌های واردشده را نیز از کانال‌ها خارج می‌کند. در نهایت با موادی آن را مهروموم خواهد کرد تا از نفوذ باکتری‌ها جلوگیری به‌عمل آید.

چه زمانی به عصب کشی دندان نیاز داریم؟

زمانی‎که پوسیدگی آنقدر گسترش پیدا کرده باشد که به پالپ دندان دست‌اندازی کند، باید برای درمان ریشه دندان اقدام شود. همچنین، گاهی ممکن است به دلیل ضربه‌ای که به دندان وارد می‌شود، پالپ آن نکروز شده باشد. در این شرایط پالپ دیگر زنده نخواهد بود و احتمال تشکیل ضایعه وجود دارد. به همین دلیل، باید برای درمان آن به دکتر عصب کشی مراجعه شود.

اگر ساکن تهران هستید برای دریافت نوبت از بهترین دکتر عصب کشی در غرب تهران فرم زیر را تکمیل کنید.

برای دریافت نوبت و مشاوره عصب کشی فرم زیر را پر کنید.

مراحل عصب کشی دندان عفونی

برای انجام عصب کشی دندان، یک‌سری مراحل وجود دارد که دندانپزشک باید آن‌ها را طی کند. دقت داشته باشید، عصب کشی دندان یک درمان سخت بوده و احتمال شکست آن نسبت به سایر خدمات دندانپزشکی بالاتر است. به همین علت اگر مراحل زیر به‌دقت انجام نشود، احتمال باقی ماندن درد دندان بیمار و حتی تشکیل ضایعه وجود دارد.

مراحل عصب کشی دندان عفونی

مراحل عصب کشی دندان

مراحل عصب کشی ریشه دندان

اهمیت درمان عفونت ریشه دندان

دقت داشته باشید، درمان عفونتی که به پالپ دندان رسیده بسیار مهم است. در صورتیکه برای درمان ریشه درمان اقدامی نشود، می‌تواند با عوارض زیادی همراه باشد. در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

• پالپ یک محیط محصور است، به همین دلیل گسترش عفونت می‌تواند با درد شدید و حتی آبسه دندانی همراه باشد.
  • عفونت می‌تواند به قدری پیشرفت کند که دیگر دندان قابلیت نگهداری نداشته باشد.
  • احتمال متورم شدن قسمتی از صورت وجود دارد.
  • گاهی اوقات عفونت آنقدر پیشرفت می‎‌کند که حتی می‌تواند از طریق خون به سایر نواحی بدن برسد. در این شرایط حتی زندگی فرد به خطر می‌افتد.

انواع روش های عصب کشی دندان

به‌طور کلی اصول عصب کشی دندان ثابت است، اما ابزارهای مختلفی برای این کار استفاده می‌شود. در حقیقت، روش متفاوتی برای درمان ریشه وجود ندارد، اما استفاده از ابزارهای مختلف سبب می‌شود فرایند آن کمی متفاوت باشد. در ادامه به معرفی 2 تکنیک کلی عصب کشی خواهیم پرداخت:

قدیمی‌ترین روشی که برای عصب کشی دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، فایل‌های دستی است. اصول و مراحل انجام آن همان چیزی است که پیش‌تر اشاره کردیم. فایل‌های دستی فلوت‌هایی دارد که می‌تواند هنگام چرخش داخل کانال، به‌خوبی عاج را بردارد. این فایل‌ها امروزه کم‌تر برای عصب کشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ابزارهایی که امروزه خیلی برای درمان ریشه مورد استفاده قرار می‌گیرد، فایل‌های عصب کشی با روتاری است. این محصولات قابلیت استفاده در موتورهای چرخشی را داشته و کار دندانپزشک را راحت می‌کند. به همین دلیل، در زمان کم‌، عصب کشی انجام خواهد شد. دقت داشته باشید که اصول انجام آن تفاوت چندانی با فایل دستی ندارد.

مراقب های بعد از عصب کشی دندان

مراقبت های بعد از عصب کشی بسیار مهم است پس بعد از عصب کشی دندان حتماً به نکاتی که در ادامه گفته می‌شود، توجه کنید. در غیر این صورت ممکن است با مشکلاتی مواجه شوید:

• تا زمانی‌که بی‎‌حسی برطرف نشده، چیزی مصرف نکنید؛ جویدن قبل از برطرف شدن بی‌حسی می‌تواند باعث گاز گرفتن بافت نرم و آسیب به آن شود.
  • رعایت بهداشت بعد از عصب کشی باید ادامه‌دار باشد.
  • دندانی که پانسمان شده، تاج ضعیفی دارد و باید در خوردن مواد غذایی دقت کرد.
  • درصورت داشتن درد، از مسکن‌های تجویزی استفاده کنید.
  • حتما در زمان مشخص‌شده برای ترمیم دندان به دندانپزشک مراجعه کنید.

آیا عصب کشی دندان درد دارد؟

به‌طور معمول دندانپزشکتان از بی‌حسی برای کاهش درد بیمار حین درمان کمک می‌گیرد. به همین دلیل، بیمار دردی را تجربه نمی‌کند. با این‌ حال، گاهی ممکن است به دلیل تزریق نامناسب یا حتی عصب‌گیری دندان از قسمت‌های دیگر بدن، حین درمان درد داشته باشد.

در چنین شرایطی، دندانپزشک از تزریق‌های بی‌حسی مکمل کمک می‌گیرد. دقت داشته باشید، درد بعد از درمان نیز طبیعی بوده و تا چند روز ممکن است ادامه‌دار باشد. استفاده از مسکن‌ها برای کاهش این درد توصیه می‌شود.

هزینه عصب کشی دندان

هزینه عصب کشی دندان با توجه به نوع دندان و تعداد کانالی که در آن وجود دارد متفاوت است. دندان‌های خلفی نسبت به انواع قدامی تعداد کانال بیشتری داشته و به همین دلیل از هزینه بالاتری برخوردارند. همچنین، گاهی برخی از دندان‌ها کیس سخت محسوب شده و دستمزد دندانپزشک بیشتر خواهد بود.

خطرات و عوارض عصب کشی

عصب کشی مانند هر درمانی می‌تواند با عوارضی همراه باشد. برخی از این عوارض طبیعی بوده و بعضی دیگر باید بررسی و رسیدگی شود. در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

• درد بعد از عصب کشی دندان تا چند روز طبیعی است.
  • گاهی تورم ممکن است در ناحیه لثه دندان دیده شود.
  • گاهی ممکن است عفونت مجددا در دندان دیده شود.
  • این احتمال وجود دارد که در اثر درمان ریشه نامناسب، ضایعه اطراف آ تشکیل شود.
  • ممکن است در اثر وارد شدن نیروی بیش از اندازه حین عصب کشی دندان، ریشه آن دچار شکستگی شود.
  • تریسموس به‌‌دلیل تزریق داروی بی‌حسی ممکن است در بعضی بیماران دیده شود.
  • بی‌حسی ناشی از تزریق گاهی تا مدت نسبتا زیادی ادامه دارد.

علت شکستن دندان عصب کشی شده

عصب کشی

مهم‌ترین دلیلی که دندان عصب کشی‌ شده دچار شکستگی می‌شود، وارد کردن نیروی زیاد به آن هنگام جویدن است. این موضوع به‌خصوص زمانیکه دندان هنوز ترمیم نشده، بیشتر اتفاق می‌افتد.

همچنین، با توجه به اینکه بیشتر دندان‌هایی که نیاز به عصب کشی و درمان ریشه دارد، پوسیدگیشان با وسعت زیاد است، ساختار تاج دندان نسبت به قبل ضعیف‌تر خواهد بود. علاوه‌ بر این، ممکن است دندان مجدداً دچار پوسیدگی شود و یا اینکه هنگام برداشت آن توسط دندانپزشک، مقداری باقی مانده باشد. در این شرایط نیز احتمال شکستن دندان بعد از مدتی و تحت نیروی نسبتا کم وجود دارد. اگر بیمار دچار دندان قروچه باشد، احتمال شکستن دندان بالاتر خواهد رفت.

عصب کشی دندان از روی روکش

در برخی از مواقع، فرد دندان خود را روکش می‌کند اما به‌دلایل مختلفی دندان دچار پوسیدگی راجعه شده و به پالپ آن می‌رسد. در این شرایط، فرد باید برای عصب کشی دندان اقدام کند. اما مشکل اصلی این است که روکش دندان مانع دید مستقیم دندانپزشک برای تهیه حفره دسترسی می‌شود.

بیشتر اوقات روکش دندان ساختار آناتومیکی دندان را به‌کلی تغییر داده و به همین علت احتمال بروز خطا حین کار بالا می‌رود. از این‌ رو، باید برای انجام چنین کاری باید به یک دندانپزشک حرفه‌ای مراجعه کنید تا با استفاده از ابزارهای مخصوص و دقت فراوان، درمان ریشه دندان را انجام دهد. معمولا بعد از آن نیاز است یک روکش دیگر برای دندان ساخته شود.

جایگزین عصب کشی دندان چیست؟

زمانی‌ که پوسیدگی به پالپ دندان می‌رسد، راهی جز عصب‌کشی آن وجود ندارد. اما گاهاً ممکن است ریشه دندان خیلی عفونی نشده باشد. در این شرایط برخی دیگر راه‌های جایگزین مدنظر قرار می‌گیرد:

Direct pulp capping

✅گاهی هنگام برداشت پوسیدگی دندانپزشک متوجه می‌شود که با حذف آن، قسمتی از پالپ نمایان می‌شود. در این شرایط اگر فرد علائمی نداشته و پالپ آن زنده باشد، دندانپزشک از Direct pulp capping استفاده می‌کند و آن ناحیه که نمایان‌شده را با مواد مخصوص می‌پوشاند.

پالپوتومی

✅اگر پالپ دندان هنوز زنده بوده و جریان خون در آن برقرار باشد، می‌توان از پالپوتومی به‌جای درمان ریشه دندان استفاده کرد. این روش بیشتر برای دندان‌های شیری مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ زیرا جریان خون کافی در پالپشان برقرار است. اما برای برخی دندان‌های دائمی نیز امکان استفاده از پالپوتومی وجود خواهد داشت.

پالپکتومی

✅پالپکتومی یکی دیگر از روش‌هایی است که بیشتر برای دندان‌های شیری نکروز شده مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش، دندانپزشک کل بافت پالپ را از تاج و ریشه خارج می‌کند. در حقیقت مشابه درمان ریشه تمام پالپ خارج می‌شود؛ با این‌ حال، بیشتر برای دندان‌های شیری بوده و پالپ نباید زنده باشد.

سوالات متداول عصب کشی دندان

عصب کشی دندان یکی از بهترین درمان‌هایی است که می‌توان به‌ کمک آن، عفونت ریشه را خارج و دندان را حفظ کرد. با انجام درمان ریشه دندان، می‌توانید تا مدت‌ها از دندان خود مانند قبل استفاده کنید. دقت کنید که عصب کشی دندان می‌تواند از صرف هزینه برای درمان‌های جایگزین مانند ایمپلنت جلوگیری کند.

اگر ساکن مناطقی همانند مرزداران، اشرفی اصفهانی، پیامبر، پونک، آیت الله کاشانی، صادقیه و سازمان آب هستید و قصد مراجعه به مطب دندانپزشکی در غرب تهران را دارید، می‌توانید به مطب دکتر صابر ملک پور مراجعه نمایید.

1. دکتر جان سلام
    من شش ماهه گذشته در مرکز دیگری عصب کشی انجام دادم و الان درد خیلی بدی تو دندون و فکم حس می کنم به نظر شما احتمال داره که عفونت دندانم باقی مونده باشه؟

2. سلام من 5 روزه یکی از دندونامو عصب کشی و پر کردم الان یه کمی درد میکنه احساس میکنم این الان یعنی درست عصب کشی نشده؟

1. احساس درد بعد از عصب کشی تا حدود 10 روز مسئله ای ندارد ولی اگر بیش از این مدت طول کشید حتما به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

3. آقای دکتر من دو تا دندونمو پیش شما عصب کشی کردم فک کنم گفتید با روتاری انجام دادید و راضیم خواستم ازتون تشکر کنم